Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 17705 ggr
Bregotta
2009-08-06 17:36

Keramikugn - fynd på Blocket!

Det här kan jag bara inte låta bli att lägga ut. Vet ingenting om den alls, kanske är den redan "såld" men visst måste det vara ett fynd för den som är lite händig kan tänka sig lite jobb och kostnader för att fixa till den?

Bocketannons

Ulla - eller annan - ni får ta bort detta om det är "reklam"…

Ps: (tillagt nu i efterhand) - när jag såg annonsen och skrv inlägget stod det pris 1 kr - nu är den lite ändrad till "lägg ett bud", men visst kan det vara värt att göra…

Annons:
utbildadkeramiker
2009-08-06 20:27
#1

Vill säga generellt att jag är själv försiktig med att köpa begagnade ugnar. Om det ska nya element i kommer det att kosta ca 5-9 tusen beroende på ugn. Sen ska den fraktas, ett par tusen till - plus då renoveras i murverket. Vid drift ska man också räkna med att en gammal ugn drar mer i el än en tex en ny topmatad ugn. Om man räknar ihop allt det och ser vad det blir - så har man förmodligen pengar att köpa en ny liten ugn för i samma storlek.

Grodan77
2009-08-07 15:22
#2

Har sett bilder på den ugnen, det är MYCKET murning som krävs.. o då måste man ju plocka bort elementen som om det nu finns någon hel lär alla gå sönder då…………

Bregotta
2009-08-07 17:14
#3

OK - som jag skrev i inlägget så vet jag inget om den och behöver inte någon mer ugn själv, ville bara uppmärksamma på annonsen. Är man på jakt efter ugn och det kommer sådana här annonser kan det ju vara värt att kolla upp - det KAN ju ibland visa sig vara fynd även om det inte händer så ofta….

[rolnor]
2009-08-07 21:19
#4

Jag har en Scandia el/gas ugn, väldigt fin lite större en den i annonsen, en lycka att kunna reglera både temp och reduktion så exakt, är den i dåligt skick så får man väl pruta??

Finns duktiga killar som kan mura och Byta element, minns inte vad min gubbe heter, tror att han är kopplad till Cebex.Cool

utbildadkeramiker
2009-08-07 23:50
#5

Om det är elektrikern du tänker på som är kopplad till cebex så heter han Berry. En mycket trevlig man som renoverar ugnar och kan allt som är värt att veta om dem. Man kan nå honom genom Cebex.

fibro
2009-08-08 11:46
#6

Ja inte är det helt enkelt att köpa begagnad ugn..Kan dra iväg och bli rejält dyrt om oturen är framme…

Inte alldeles enkelt sälja en begagnad ugn heller. Trots att min är som ny, får jag den inte såld, då folk tycker den blir dyr. Man vill ju inte heller skänka bort den, när det är så lite använt….

Annons:
helenahenstedt
2009-08-09 22:51
#7

#6 Vad är det för ugn? Har du annonserat här?

helenahenstedt
2009-08-09 22:53
#8

Min lärare byggde om en skruttugn till en gaseldad lågsaltugn, så nog kan man ha nytta av en skruttig ugn utan att lägga ner allt för mycket pengar.

fibro
2009-08-09 23:24
#9

#7…bara tipsat här att den är till salu. Ska lägga ut på blocket imorrn igen eftersom oseriös köpare backa på affären. Kommer att lägga ut länk här imorrn…

[rolnor]
2009-08-10 00:23
#10

En stor del av kostnaden för en el/gas ugn är ju automatiken som sköter gastillförseln, min har bl.a. två extra termoelement förutom tempgivare. Vet inte hur det är med äldre ugnar, men när det gäller el/gas så är ju säkerheten väldigt viktig, inte få in gas i ugnen under 900grader, kan bli en smärre bomb….

lia1
2009-08-10 13:07
#11

Dum fråga….Skäms Kan man köra en sån här hybridugn enbart på el?

LenaR
2009-08-10 13:47
#13

#11 Yes box!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Annons:
helenahenstedt
2009-08-10 14:15
#14
lia1
2009-08-11 14:11
#15

Vilken prisnivå borde en sån här ugn ligga på? Det är någon här på forumet som har en lika fast förmodligen i gott skick. Vad fick du ge för din?

[rolnor]
2009-08-11 17:21
#16

Om vi pratar om el/gas ugnen så gav jag drygt 100tusen för min, men den är lite större (215l om jag minns rätt), gas-automatiken bidrog starkt till det höga priset. En självklar sak är att man inte kan bränna enbart med gas,det är en lite brännare i botten som sprutar in gas i ugnen och den räcker inte alls för att värma ugnen utan är enbart till för att skapa en reducerande atmosfär.

lia1
2009-08-15 16:22
#17

Hej alla!

Ugnen åker på tippen om inge vill ta den per omgående!!

Jag var och kollade på ugnen. Det är mycket murning som gäller. ena väggen lutar innåt ca 2 cm och är förstås sprucken. Andra väggen är sprucken och lutar lite innåt, kanske 1-1,5 cm. Den verkar rejält gammal med ålderdomlig elektronik. Jag vågar mig inte på att skaffa ett renoveringsobjekt men det kanske är någon annan som känner för att ta den.

Det är bråttom om någon känner sig manad. Utrymmet där den står måste tömmas inom några dagar.

Ring Helena Lindström 073- 501 51 56

Ugnen står i Sandviken utanför Gävle

lia1
2009-08-15 17:04
#18

Glömde skriva att den väl bör kunna bli gratis om alternativet är tippen eller hur …….

fibro
2009-08-15 18:21
#19

" Tänk efter före" Flört

Upp till toppen
Annons: