Annons:
Etikettövrigt
Läst 11511 ggr
Elta
2009-07-01 16:27

När kan man kalla sig keramiker?

Jag har funderat på detta ett tag. För min del har jag svårt att kalla mig keramiker. Jo, jag håller på med keramik och jag har en hylla i en butik där jag säljer mina grejor. Och jag har gått ett år på Östra Grevie Folkhögskola, men gör detta mig till keramiker?? Jag har ju ett "pengajobb" eller vad det är det brukar kallas här på sidan. Även om min dröm är att i huvudsak jobba med keramik och hantverk så har jag en bra bit kvar dit. Vad tycker ni? Vågar jag sätta keramiker på mitt visitkort?

Hur går era funderingar? När är man keramiker?

Elta

Annons:
Freja15
2009-07-01 16:47
#2

Jag kallar mig keramiker och jag har sålt väldigt lite i mina dagar, än mindre gått skolor i ämnet. Jag har hållit på med keramik sedan jag var 16 år, då blev jag fast i lerans smet :-) Nu har jag en egen verkstad i mitt hem. Och jag kallar mig keramiker för det känns som jag!

Elta
2009-07-01 17:33
#3

#1 Tack! Jag letade bland tidigare inlägg här men den tråden hittade jag inte. Nu har jag lite att läsa.

Och tack till dig också keramiker EvaLeva:-)

[rolnor]
2009-07-01 20:54
#4

Kallade mej tidigare för keramiker i telefonkatalogen, många år sen, har väl haft ett par utställningar och sålt lite, men jag tycker att jag är keramiker(!!)Cool

veka
2009-07-01 23:28
#5

Jag är krukmakare med ca 34 år i yrket.Började som lärling, har alltså ingen "utbildning".Kallar mig även krukmakare i telefonkatalogen. Jag gör mest bruksgods men om jag skulle börja med rent konstnärligt gods tror jag nog att jag skulle våga kalla mig keramiker.

Veka

Elta
2009-07-02 12:46
#6

Vad är skilnaden på att vara krukmakare och keramiker? Är man inte keramiker om man gör bruksgods? För mig känns ordet krukmakare bara lite äldre. Ser lite industri och löpandeband derjning framför mig.

#5 Jag tycker att du är jättemycket keramiker

Nu är det snart semester!! Det ska bli så skööönt!!!Cool

Annons:
helenahenstedt
2009-07-02 14:12
#7

# Det går ju att vara keramiker utan att vara krukmakare!

Men personligen tycker jag att det inte går att vara krukmakare utan att vara keramiker.

Jag tycker en keramiker sysslar med mer/annat än bruksföremål och då kan den benämningen vara mer på sin plats. Inget är dock finare än det andra, tycker jag.

Ibland säger jag mig vara keramiker eftersom det är det jag vill vara och det är det jag känner mig som om en titel efterfrågas. Att sätta ut det på visitkort som delas ut i keramiska sammanhang hade jag inga problem med, men skulle väl inte hala upp det när jag söker andra jobb…

LenaP
2009-07-02 16:56
#8

När andra människor kallar mig för keramiker tycker jag att det är kul men känns lite på låtsas.

Konstnär… är det samma här att man kan kalla sig det utan att ha gått på konstfack. Det är förståss som #7 säger att det beror på sammanhanget.

Elta, vi har våra hyllor vägg i vägg hos Bibbi.

Rozzy
2009-07-03 20:18
#9

För att kalla sig konstär utan utbildning krävs 3 yrkesverksamma år samt dokumenterade utställningar, alltså ingen kvällskurs en kväll i veckan under tre år! Sen kan man måla her man vill…

helenahenstedt
2009-07-03 23:09
#10

#9 Säger vem?

Freja15
2009-07-04 01:13
#11

Vad är man då man målar tavlor hej vilt utan denna dokumentation eller utbildning då?Obestämd

LenaR
2009-07-04 01:49
#12

#11 Van Gogh.

Skrattande


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Rozzy
2009-07-04 13:16
#13

Jadu målar man nästan varje dag hej vilt kanske inte har annan större syselsättning så får man väl hälla på i tre år då. Att visa framfötterna och ha en egen utställning då och då skadar inte det kan räcka att visa på ett bibliotek eller fik, gå och fråga på olika ställen även galleierhadet visa att dt är vktigt för en. Kanske lokaltidningen kommer när du ha en utställning, skrappa allt. Dockumentra sitt arbete handlar inte om utbildning utan att man sparar viktiga saker datum, ustställningsfotografier ja allt, göra en enkelhobbybokföring även om det bara är utgifter så lämna in det till skatteverket. Idag är det så enkelt ha kameran när man målar hej vilt var eviga dag. !

Men jobbar du som undersköteska och målar på en tavla en gång i veckan då är du en undersköterska även om du sälje allt. Du ska leva som en konstnär med de kraven på dig, allt annat ska vara ett nödvändigt ont och bisyssla.

Annons:
[rolnor]
2009-07-04 15:42
#14

Finns vä flera definitioner på konstnär eller keramiker, jag TYCKER att jag är keramiker, det är JAG nöjd med, sen vad olika fonder institut eller andra inrättningar har för definition det SKITER jag i !!Cool

hellekobbernagel
2009-07-04 16:17
#15

ATT VARA ELLER INTE VARA…. hm..tja

En person får väl kalla sig för vad han/hon vill, bara personen kan stå för det. Då ska man inte skämmas att ens yrke och erfarenhet står på CV när man söker jobb. Har man keramik som hobby så är det bara sunt tycker jag.

En krukmakare drejar krukor och en keramiker gör båda delarna. Begge har lika värden tycker jag.

Det kanske känns extra tryckt när man har utbildning inom ett yrke att skriva sitt yrkets titel på visitkortet.

Du behöver väl inte skriva "keramiker" men "keramik". Om folk gillar det du gör och dig som person så kvitter en titel, tror jag.

Det är klart det är väl inte helt fel att ha en gedigen bakgrund som lärling eller konsthantverksstudier på högskola. Det kan ge  extra respekt och man får stöd(också fackligt) från Kro och Kif som är intresseförening för just konstnärer och konsthantverkare.

Lycka till

Helle K Keramik Gotland
www.helle-k.com

Freja15
2009-07-04 18:45
#16

Äsch, inte bryr jag mig särskilt… Jag knådar och kluttar på och är så nöjd med det Skrattande Jag är jag och det är bäst!

april24
2009-07-04 18:58
#17

Inte vet jag när man kan kalla sig keramiker. Kanske keramiknörd är ett annat ord, åtminstone för mej. Jag älskar att försöka åstadkomma nåt med leran därför att jag tycker om det. Om jag inte är så bra som andra är en annan sak. Jag gör så gott jag kan och trivs med det ända tills det skall granskas, då vet jag inte riktigt????? Tänker i alla fall fortsätta så länge tiden räcker till och ha roligt under tiden. När det känns helt fel då slutar jag. Ännu poppar det upp grejer i huvet och då blir jag så entusiastisk så det är svårt att låta bli. Flört

Monica

pyromanen
2009-07-04 20:40
#18

Vissa titlar, t.ex. tandläkare är ju skyddade så man inte får utöva yrket utan att man har viss utbildning, vilket väl är betryggande.  Keramiker får vem som hälst kalla sig, så då blir det ju en individuell bedömning av om det är keramiker jag är eller inte. 

Jag tänker mig "keramiker" mest som en sorts hantverkare och då krävs det viss hantverksskicklighet innan jag tycker man är keramiker.  Exempelvis dreja x antal likadana muggar på en timme, eller liknande.

Konstnär tycker jag är något helt annat som mycket har med personlighet och talang än med utbildning att göra.  Många stora konstnärer har inte så mycket examener…  Man blir inte Janis Joplin genom att gå på musikhögskolan.Flört

helenahenstedt
2009-07-04 22:57
#19

Själv kan jag inte dreja ens 10 lika muggar på en timme och ändå vill jag kalla mig keramiker. Men just därför vill jag heller inte kalla mig krukmakare.

Konstnär vill jag heller inte kalla mig, kanske för att det är främst keramik jag jobbar med och jag jobbar ju en del med bruksföremål också men inte drejade i stora serier.

ijonsson
2009-07-04 23:23
#20

Förut kallade jag mej krukmakare men när en av mina söner var mindre kunde han inte säga "r" och det lät inte bra när han skulle säga att mamma var krukmakare… Sen dess säger jag keramiker!

Annons:
rakuLotta
2009-07-05 00:20
#21

Jag kallar mig hobbykeramikerGlad

Doriz
2009-07-05 00:23
#22

Jag tänker att det nog är så att när man har en utbildning/examen som man slitit för både vad det gäller ekonomi, tid och energi så vill man gärna ha lite kredit för det. Jag är t ex pedagog och har lagt ner en förfärlig mängd år på högskolor och universitet för att "bli" det. Idag, likaväl som igår, kan man efter gymnasiet kliva in genom dörrarna till en skola, börja vikariera och kalla sig lärare. Så gjorde även jag, dvs arbetade några år som outbildad innan jag utbildade mig men jag dristade mig inte att kalla mig lärare. Säkert petigt och larvigt men jag skulle inte kalla mig keramiker. Precis som jag inte är mitt yrke utan arbetar som det. Jag är jag och jag arbetar som pedagog.  Dock blev det problem då jag vid uppstarten på en universitetskurs presenterade mig med: jag arbetar som för då undrade alla vad jag var … När jag var liten brukade vi sjunga en välkänd sång med en ekivok text som vi fnissade hejdlöst åt som måste vara gjord för en krukmakare utan r:

"quantalamera" (så lät det men vad det egentligen var vet jag inte) men quantalamera - vi gjorde snoppar i lera"

LenaR
2009-07-05 01:03
#23

#20 Som stockholmare tillhör jag dialekterna som sväljer r efter konsonant, så jag har problem med både krukmakeri och frittor. SkämsSkämsSkäms

Men jag brukar kalla mej krukmakare ändå, uttalar det extra noga bara!

Skäms


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[rolnor]
2009-07-05 02:09
#24

När vi på mitt arbete ska presentera oss så brukar man mena vilket universitet man pluggat i, jag är ju autodidakt kemist så jag brukar säga "Jag kommer från Karlskoga BB" Tycker det är ganska roligt..

LenaR
2009-07-05 02:22
#25

Jag är för dum, jag fattar inte. Gör de kemister på Karlskoga BB? Foten i munnen


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

LenaP
2009-07-05 02:38
#26

Man kan vara konstnärligt lagd och då vara född konstnär eller vara född med läggning för kemi. Det handlar också om personlighet kontra yrkesutövning på något vis. När man tar till sig en titel handlar det också om att vara stolt över det man kan. Sen kan kunskapen ha inhämtats olika mycket och på olika vis. Om vi nu ska trassla in oss mer i detta…

jag funderar på om ordet krukmakare är lokalt använt, för mig låter det gammeldags. Finns det någon skåning här som använder ordet krukmakare.

Min dotter har ett eget ord för späckhuggare. Hon säger fläsktuggare. Kul med ord och språkbruk tycker jag.

LenaR
2009-07-05 03:05
#27

24 26 Jag förstod efter ett tag - de andra kemisterna var tillverkade vid universitet, Rolf var tillverkad i Värmland. Glad Jag är lite trög ibland…

Glömde svara på #0: Gick Nyckelvik 99-00, och sen dess har jag jobbat i Akalla. Säljer en del på marknader, i butiker och på utställningar. Men kommer inte att släppa mitt försörjningsjobb på ett bra tag känns det som! Rynkar på näsan

Tycker inte om att kalla mej autodidakt, för det finns så många jag lärt mej av. Dels alla jag gått kurser av olika slag hos, teoretiska och praktiska, och sen alla keramiker, krukmakare och konstnärer (och musiker och skribenter och medmänniskor) som jag sett, beundrat och tillgodogjort mej.

Er alla på iFokus till exempel!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Annons:
pyromanen
2009-07-05 13:21
#28

Kanske handlar om skillnaden på formell kompetens och faktisk kompetens.  Jag är Agronom, (fil mag)   det har jag papper på och det är en formell kompetens som kan vara bra att ha när man söker jobb.  När det sen kommer till att utföra jobbet då är det den faktiska kmpetensen som är viktig. Då kanske det är så att större delen av de som har papper på det också har den faktika kompetensen (men ingen garanti) Men det finns också de som har den faktiska kompetensen utan att ha papper på det…

LenaR
2009-07-05 13:45
#29

Pyro, där slog du huvudet på spiken! Jag nominerar #28 till trådens skarpaste inlägg.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[rolnor]
2009-07-05 22:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Jag kallar mej nog konstnär också för den delen, har gjort en del kolteckningar som jag är nöjd med, en bild;

Panthera
2009-07-05 23:00
#31

Finns det lärlingssystem för keramiker? Med gesällprov och mästare och allt vad det nu kan heta? Eller finns inte såna system kvar alls innom hantverksyrken?

Är sorgligt okunnig, måste erkännas.

Rozzy
2009-07-06 13:27
#32

En bra fråga, jag tror inte det finns i sverige.

På tal om det #28 jag håller fulkommligt med en bra summering.

Det krävs ju en del kunskap ut i fingrarna, ja visst kan man köpa sig en drejstol, men det är din egen tid talang envishet som du får investera med, det är det som ger resultat. Folk är väl inte dumma heller ser det snyggt ut och har kvalitet så säljer man och kan klara sig som keramiker.

Jag kännde en höganäs drejare som sa att "på fem år blir du slipad", då drejade de nog bara åtta timmar om dagen, men det märktes en kvalitetskillnad på genom snittet då.

Jag nämde bara konstär ytkt för jag vet vad som gäller där, om du ska komma med i kro eller liknande finns det krav även om du inte gått någon utbildning. Det är just tid, engagemang och talang som är gemensamt med keramikern.

hellekobbernagel
2009-07-06 19:11
#33

Svar till 31 och 32. Jo lärlingsutbildning finns numera i Sverige (2008) Googla på lärlingsutbildning ska ni se.

Se. Stiftelsen Hantverk och utbildning i leksand samt Myndigheten för kvalificred yrkesytbildning.

Jag har jobbat som ykreskeramiker (lärlingsutbildning och 4 års konstskola) och jag har drejat sedan 1988 på heltid och vist tog det ca 4-5 år innan träningen gav resultat. Doch har jag tagit paus då jag fick problem med båda armar, rygg och höft, men nu är det ok igen. Jobbigt var det iallafall.

En lärlings utbildning är inte hel fel då personen slipper en masse onödiga misstag. Men det får man väl se vad som är viktigt.

Helle K Keramik Gotland
www.helle-k.com

[rolnor]
2009-07-06 19:37
#34

Det finns ju många goda böcker i ämnet, både om drejning och glasyrer, har varit min vär att komma fram.Cool

Annons:
LeWE
2009-07-06 22:52
#35

Jag ska själv ta emot en lärling i höst på deltid i två år, hon ska varva mellan mig och en annan keramiker (om man nu får kalla sig så Flört) Det ska bli spännande, jag tror man kan lära en hel del själv av att ha en lärling för man är tvungen att sätta ord på det man gör. Jag har det senaste året haft en duktig praktikant, jag har märkt att det ger mig mycket också att dela med mig och även lyssna på andras erfarenheter.

saltglazed
2009-07-07 00:20
#36

Keramiker,krukmakare,drejare undrar vilket som smäller mest, Om det är nog keramiker, det spänner över hela kuskapsområdet och för mig innebär det att personen ifråga har bred kunskap inom det. annars kan jag kalla mig för ishockey spelare om jag e ute och spelar ishockey med barnen några ggr i veckan. jag tycker man ska ta det lugnt med och kalla sig för något aom man inte kan leva upp till.

saltglazed
2009-07-07 00:43
#37

Hobbykeramiker är okej för mig!

Rozzy
2009-07-07 03:05
#38

LeWE det är fantastiskt även om man är väldigt olika, så är det så spännade ger man mycket får man mer tillbaka.

ijonsson
2009-07-12 22:55
#39

Hmm, har funderat på denna frågan ett tag… TROR att jag tycker att keramiker är ett yrke. Att jag får in  pengar på min verksamhet. Annars SKULLE jag ju kunna kalla mej bagare eftersom jag kan baka, rörmokare eftersom jag kan fixa avloppen, målare eftersom jag kan måla hallväggen själv osv… Jo - jag kallar mej för keramiker eftersom det är det jag har som mitt yrke. Annars är det för mej en hobby (även om man säljer några grejer då och då…).

abbis
2009-07-13 01:31
#40

#39 klok iaktagelse*L*

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

LeWE
2009-07-13 12:03
#41

Att vara keramiker är inget yrke utan en sjukdom.. och den är kroniskFlört

Annons:
Rozzy
2009-07-13 14:48
#42

Man kan väl säga att utrycka sig är en mänskligrättighet, även när det gäller form och färg.

Sen ska man respektera kunskap och erfarenhet och det som med stor rättighet då kan tilldela sig i en yrkesgrupp och titel bör ha det men ansvar.

tomica
2009-07-13 23:41
#43

Att titla sig innebär alltid en viss skyldighet..att visa upp en skicklighet av visst mått som förväntas… sen kan skolningen vara av olika sätt… Jag anser mig vara på gränsen dock..hobbykeramiker eller keramiker…. Jag säljer förvisso…men har en huvudsysselsättning som är av helt annan art… Jag kallar mig keramiker på mina kort med en stor portion stolthet.. Jag när min dröm och tänker leva efter den..Att kunna helt livnära mig på min keramik… det är målet..

I mitt tycke är det nog så att den som livnär sig på sin keramiska tillverkning är keramiker….

Det är lyckligtvis så att många..väldigt många befinner sig på gränsen…har jag sett!

Så goda keramiker kommer det finnas i all tid framöver…oavsett utbildning..!

mvh/

en glad än så länge hobbykeramiker…

Rozzy
2009-07-14 00:20
#44

Keramik är ju så stort. Det blir bara större och större ju mer man fördjupar sig, Raku, porslin, Anagama, fajans, Kristallglasyrer jag vill bara veta mer…

"Ju man man lär sig desto mer inser man hur lite man vet"

LeWE
2009-07-14 00:31
#45

#44 Håller med dig, man får verkligen begränsa sig om man ska hinna med det man vill i ett liv!!Obestämd

saltglazed
2009-07-14 23:05
#46

Vad är en keramiker? Definera en keramiker! Leva på det. Lära sig kavla och göra keramik… Gör det en till en keramiker, bara ett exempel just nu….

saltglazed
2009-07-14 23:17
#47

Just nu behöver jag en produktionsdrejare och det går inte att hitta bland keramiker. Så vad är en keramiker egentligen.

abbis
2009-07-14 23:47
#48

Jag kan produktionsdreja och jag kan leva på min keramik..kallar mig krukmakare!

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Annons:
goken
2009-07-15 01:04
#49

Med gamla tiders värdering fick man inte kalla sig för krukmakare förrän man tagit sitt gesällbrev i yrket. Tyvärr har vi glömt denna tradition. Innandess var man gesäll!

Själv tog jag mitt gesällbrev 1970 inför en granskningsnämd från hantverksföreningen som det hetta på den tiden.

Keramiker är man när man jobbar med lera, och eventuellt  har en konstnärlig utbildning i yrket.

Krukmakare är man när man i "skrået" är godkänd duktig hantverkare. Det är inget man avgör själv! För att sedan fortsättningvis kunna ta ett mästarbrev i yrket, kräver det att att man först har ett godkänt gesällbrev. Det är därför så viktigt att gesällbrevet får ha kvar sin status. Själv tog jag mästarbrev 1984 och vad jag vet är jag den enda i Sverige idag som har detta mästarbrev i krukmakaryrket.

abbis
2009-07-15 01:17
#50

Jag har en nordisk drejarmästartitel , duger åt mig!

Vissa yrken har gesäll brev kvar men jag är tveksam om krukmakaryrket har det kvar.Har inte kunskap om detta.Men om man gått i skola för att lära sig yrket eller om man gått den långa vägen ska väl inte ha någon betydelse.Vi är inte kirurger;)

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

abbis
2009-07-15 01:53
#51

Googlade lite..finns gesällbrev och mästarbrev i yrket att ta om du gått skolorna..Inte för oss som jobbat i yrket i 36 år :((

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Panthera
2009-07-15 14:50
#52

# 51 Menar du att gesällbrevet är en slags examensbevis för genomgången utbildning?

Det är ju helt galet, enligt min mening. Det borde ju vara ett prov på hur duktig man är, ungefär som körkortet. Om jag gått körskola eller kört privat spelar ingen roll, bara man uppfyller kraven för körkort när man kör upp. Jag har trott att man kan göra ett gesällprov oavsett vilken bana man har bakom sig. Att 36 år i yrket inte skulle göra en berättigad till ett gesällprov verkar fullständigt uppåt väggarna.

pyromanen
2009-07-15 18:38
#53

#49  Håller med dig i att det vore positivt om det fanns kvar, den traditionen. Kunde bidra till att höja status på yrket. Lades "skrået" ner?  eller vart tog det vägen?  Och de skrån som eventuellt finns kvar inom andra yrken, hur drivs verksamheten där? någon som vet?  .. dethär är ju spännande.

goken
2009-07-15 19:51
#54

Hantverksföreningarna gick upp i "Företagarna i Sverige".
Folkhögskolan i Leksand vet hur man hanterar gesäll och mästarbrev idag. En grupp försökte modernisera gesällprovet för krukmakare, men misslyckades då flera skolor ville anpassa det till sig!

Det är inget krav på ngn skola som omnämns ovan. Det är ett praktiskt prov på bl.a 30 cm hög vas på millimetermått av modell utsedd av granskningsnämden som skall se på när provet görs. (kolla med Leksand) Därutöver skall man presentera gods i olika teknik o stadie, hängkling, dekorer m.m.

Mitt prov 1970 granskades av bl.a proffessor Stig Lindberg på Gustavsberg vilket ledde till att jag fick en inbjudan att besöka honom i hans ateljé i Stockholm.

Gesällbrevet är ett gammalt hantverksbevis på att man är god yrkesman. Man kan inte ta mästarbrev utan att tagit gesällbrevet först.
Detta gäller alla gamla hantverk. Nere i Europa och redan i Danmark har dessa prov en stor status och betydelse.

Ni förstår att man förr inte kunde kalla sig för krukmakare utan att vara utnämnd gesäll

Lerklutten
2009-07-15 20:41
#55

Hej! Klart att du ska kalla dig keramiker, det gör jag. Jag gick en tvåårig hantverksutbildning med keramik som huvudämne.

Många tycker kanske att man ska ha det som yrke för att få kalla sig keramiker men det tycker inte jag. Jag har det som hobby och det gör kanske att jag älskar det ännu mer.

Jobba på i verkstan!!

/Ingela

Annons:
abbis
2009-07-15 21:45
#56

Jag tror inte jag vill lägga ut 6250:- för ett mästarbrev inte dryga 600:-  för att få ansöka om gesällbrevet heller   .Tror inte att det skulle öppna speciellt många fler dörrar för mig.Jag skulle med lätthet kunna klara ett mästarbrev.Men vadå 51 år , jobbat hela livet som krukmakare , lever på det har ett antal priser och utmärkelser.Men inga skolor.Finns många som är både 3:e och 4:e generation krukmakare som inte har mästarbrev .Dom klarar sig ändå*L*

För att få gesällbrev krävs:

För att få Gesällbrev måste du ha genomfört den utbildning och praktik som krävs i yrket. Därefter får du avlägga ditt gesällprov, enligt branschens fastställda krav. .

enligt reglerna som står på deras hemsida!

Sen ska det gå 2 år mellan gesällbrev och mästarprov!

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

[rolnor]
2009-07-15 22:57
#57

Jag har stor respekt för olika utbildningar, men tycker att jag både på keramikens och kemins område kommit långt som autodidakt,det är jag nöjd med och stolt över.Cool

rakuLotta
2009-07-15 23:00
#58

I frisöryrket krävs för att få göra mästarbrev minst 6 år i yrket efter gesällen samt att man minst ska få VG i alla delprov( som gesäll krävs G i alla) Sen ska du kunna styrka goda kunskaper i företagsekonomi, samt vara egen företagare. För att få lov att ha elever måste man ha mästarbrev.

Det kanske är viktigare i ett yrke där man utövar kunskapen på en kund. Då känns det kanske viktigare för kunden att förhöra sig om sin frisörs kunnande innan man släpper den i sitt hår. Att ha en gedigen utbildning inom keramiken kanske gör dig riktigt bra och säljande men det kan kanske en med mindre skolning även göra om den har handlaget. Det är ju upp till köparen att välja att köpa eller inte.

ijonsson
2009-07-15 23:45
#59

För min del spelar inte utbildningen så stor roll. Det enda som räknas är resultatet av det vi skapar. Finns det människor som gillar dina saker, människor som är beredda att betala det pris du satt på dina alster..? DÅ kan du kalla dej keramiker tycker jag. Men jag säger det igen - bara för att min man kan snickra är han inte snickare, bara för att han kan laga bilen ibland är han inte bilreparatör, bara för att han kan kavla ett lerfat och bränna är han inte keramiker eller krukmakare. De titlarna tycker jag att vi kan låta proffsen få ha ifred… Annars är inte titeln keramiker eller krukmakare värd mycket som jag ser det. Att HÅLLA PÅ med keramik är en helt annan sak än att VARA KERAMIKER tycker jag.

utbildadkeramiker
2009-07-16 01:03
#60

Har följt er diskussion ett tag om detta intressanta ämne. #59 har en stor poäng, jag är inte elektriker för att jag kan skruva ihop två ledningar… Inlägget om gesällbrev är också intressant - och viktigt - den visar att du är en god hantverkare med de kunskaper som krävs. Begreppet keramiker är mera fritt på det sättet att det innehåller kanske mer konstnärliga lustar - MEN det betyder inte att man ÄR keramiker bara för att man arbetar med lera. Själv har jag 6 års utbildning varav 3 på högskola och examen i keramiskt konsthantverk - jag och mina kollegor talar ofta om dessa ämnen och ser att det är problematiskt att komma fram till ETT klokt svar. Det finns förmodligen inte. Det finns otroligt många duktiga keramiker o konstnärer som är helt självlärda, och det finns dem med utbildning som inte kan så mycket som de borde, så visst - nånstans handlar det om slutprodukten. Trots min utbildning har det tagit mig lite tid att börja kalla mig för keramiker, det är först när jag verkligen försörjer mig på det och identifierar mig med rollen som keramiker som prioritering nummer ett - inte bara konstnärligt och av lust utan inte minst ekonomiskt. Ordet keramiker blir ofta missbrukar anser jag, det är synd. Det är ofta jag hör "min fru är också keramiker, hon gick en sån här kurs du vet" - det har inget med begreppet keramiker att göra, men det är sagt i okunskap, så ok. Vem som helst kan arbeta i lera, men inte alla är keramiker - vilket är helt ok, den ena är inte mer värd än den andra. Vi bara blandar ihop begreppen tycker jag emellanåt. Så ja, jag kan önska att yrkestiteln keramiker är för dem som har en utbildning eller på annat vis lever upp till högskoleutbildningarnas standard. Sen är alla välkomna att greja med lera så mycket de vill, det är ju bara positivt! Lite rörigt inlägg kanske, men men……

utbildadkeramiker
2009-07-16 01:07
#61

#56 - varför inte lägga ut drygt 7000 på ett gesällbrev, det är väl bara positivt - och billigt!! Min utbildning kostade 300000 och värd varenda krona =)

abbis
2009-07-16 02:41
#62

#61 Varför? Du valde att gå den snabba vägen kostade dig 300 000:- men vad är det som inte säger att min väg som tagit mig 36 år inte har kostat, tid är oxå pengar!

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Annons:
utbildadkeramiker
2009-07-16 11:11
#63

#62 helt rätt - tid är också pengar. Att jag skulle gått den snabba vägen? Stämmer inte - jag har gått en Annan väg. Och anser att man aldrig blir färdigutbildad utan det fortsätter man med även efter skola. Den utbildning jag har gått - jag har lärt mig saker där som jag inte kunnat lära mig på egen hand. Vilket leder till att man gör helt annan typ av keramik än jag hade gjort om jag gått min egen väg helt på egen hand. Att utbilda sig är att vidga sina vyer, se nya perspektiv, lära sig kritiskt tänkande, skapa nätverk osv osv. Det är bara några exempel på sånt som jag inte hade fått utan min utbildning. Så det med att vara outbildad eller utbildad är inte samma sak som att man går mot samma mål men väljer en "snabb" eller en "långsam" väg. Konstigt ordval - det finns ingen snabb eller långsam väg i mitt yrke???

Sen tyckte jag faktiskt att gesällbrevet var en fin lösning och som inte kostar så mycket. Det är en möjlighet för alla dem som vill att få "betyg" på sina kunskaper och därmed också höja sin yrkesstolthet både inför sig själv, sina kunder och kollegor. Så varför inte ta det?

abbis
2009-07-16 12:07
#64

Därför att...För att få gesällbrev krävs att du genomfört den utbildning och praktik som krävs i yrket..

Sen har du rätt i att man är aldrig färdigutbildad även om man gått skola.

Jag tycker man kan se alltför tydligt att när man gått skolor  blir påverkade av lärarnas ideér.Vilken man slipper om man är autodidakt. Jag har själv gått korta specialinriktade kurser som jag känt att jag behöve men inte mer.

Det man kan sakna är väl nätverket och inkörsportarna till gallerierna som autodidakt.

Det man saknar som autodidakt är respekten från dom utbildade för  att vi autodidakta kan vara duktiga och ibland duktigare*L*

En sån incident har jag varit med om där man sa till mig direkt att som jag drejade skulle jag aldrig komma speciellt långt i drejarmästerskapen ,året efter vann jag hela skiten..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

utbildadkeramiker
2009-07-16 12:38
#65

Respekten finns alltid för bra kvalitativ keramiskt konsthantverk! Utbildad eller outbildad! Det är det jag menar med att låta yrkestiteln vara bunden till utbildning - eller dem som på annat sätt lever upp till högskolornas standard. (se tidigare inlägg)

Grattis till drejarmästerskapet - det var väl toppen! 

Att utbildade skulle "ta efter" sina lärare i sina formspråk - har jag aldrig stött på, så det kan jag inte uttala mig om. 

Gallerier o andra tillställningar är inte stängda för dem som inte är utbildade - det brukar alltid finnas en jurybedömd port för dem som gått sin egna väg. Bara att söka.

abbis
2009-07-16 15:50
#66

Vi har så åtskilda åsikter och värdegrund samt erfarenhet av varandras värld så vi kommer nog inte längre än så här*L*

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

[rolnor]
2009-07-16 17:31
#67

Jag kan (skryta lite) berätta att jag utan master of science (MS) utbildning blivit antagen som doktorand på BMC i Uppsala, det här kommer sej av att jag blev rekomenderad av en professor på mitt arbete och det finns ett "kryphål" som säger att man kan bli antagen om man har motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt, så är det i kemins värld, tycker att t.ex. du abbis självklart har "motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt" för att bli mästare inom keramiken…Cool

lotta2
2009-07-16 18:38
#68

Om någon nu skulle nu bli sugen på att försöka sej på ett gesällprov ( och kanske tom mästarprov i sinom tid) kan ni väl berätta det för mej ( eller  också inför hela forumet om ni så vill). Jag tycker detta är mycket fascinerande och intressant och skulle gärna vilja höra om allt!!! Tycker det vore kul om fler gjorde detta så att den fina gamla traditionen lever kvar…

pyromanen
2009-07-16 21:38
#69

#68  jag vill också höra!… tänk om vi kunde fråga de som håller i detta om lite information hit till keramik i fokus?…..

Annons:
abbis
2009-07-16 23:46
#70

#69 Skulle vara mycket intressantCool

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

utbildadkeramiker
2009-07-17 02:51
#71

#66 - helt ok!! Inget fel i olika åsikter!

#68 - bra ide - skriv en artikel om det i forumet, tala med dem som vet mera om det. Goken kan säkert berätta mera, det inlägget är informativt och bra.

Intressant diskussion!

Elta
2009-07-17 12:01
#72

Inte trodde jag att min fråga om keramiker eller inte skulle ge denna jättetråd! Mycket interessant att läsa allas åsikter och tankar.

Jag har stor respekt för er med långa utbildningar och diverse titlar men ännu större respekt för er som kämpat och gått den "långa vägen". Sen om ni kallar er keramiker eller krukmakare, det gör ingen större skillnad i mina ögon.

Itressant det här med gesällbrev också.

Anledningen till min fråga var att jag ska vara med på en utställning till hösten och pga detta satt och gjorde visitkort. På dessa skrev jag Keramik och mitt namn. En vän till mig skällde lite på mig och sa att jag skulle skriva keramiker. Jag känner mig inte riktigt som en keramiker så därför ställde jag frågan här. Jag avvaktar med att kalla mig keramiker. Men jag kämpar på med leran och hoppas att jag en dag ska känna mig som en och att jag ska få åtminstånde en del av min inkomst från keramiken och den dagen kommer jag också att kalla mig keramiker.

pyromanen
2009-07-17 12:11
#73

Har för mig att flera medlemmar här har gått i Leksand… är det nån av er som vet vilken person man ska kontakta?

L.A.E
2009-07-17 18:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#74

Om jag inte minns fel så är det Mats ..? Var i veckan och tittade på en ugn som de bygger ,en Anagamaugn. Som byggmästare är det en Japan på 70 år vig som fan.Åker för bi igen om två veckor för att se hur långt de har kommit .

Rozzy
2009-07-18 04:27
#75

#72 Det är så spännande att läsa vad andra tycker, det är många bra tankar och viktigt att prata om.

veka
2009-07-18 12:26
#76

jag började som en liten lärling 1975 utan någon som helst tanke på att jag skulle jobba med keramik framöver.

Jag har sedan dess mestadels varit anställd på ett och samma krukmakeri.Nu är jag "egen". jag kallar mig krukmakare som sagt och det jag upplever  att jag saknar idag är….utbildning! Nu är det rätt sent för utbildning.Som sagt, för mig spelar det ingen roll att jag jobbat med keramik i över 34 år….

Annons:
hellekobbernagel
2009-07-18 15:01
#77

Hej igen. Ja det var kul så många har varit aktiva i den frågan och superbra den tas upp.

Jag gjorde mitt gesällbrev i Danmark. Om ni vill höra så berättar jag gärna förloppet i detta prov.

Det var ett bra sätt att drivas framåt att går lärling eftersom jag fick följa mästaren och allt  som hände i deras företag, sedan gav det extra kick kombinerad med konstskola.

Men som många har sagt det finns många väga att gå.

Helle K Keramik Gotland
www.helle-k.com

utbildadkeramiker
2009-07-18 15:12
#78

#77 - jag skulle gärna höra mera om det. Eftersom min utbildning är inriktad på konsthantverk, så vet jag inte mycket om tillvägagångssättet för att bli krukmakare (annat än att jag känner till pottemagerskolerna i danmark).

[rolnor]
2009-07-18 17:56
#79

Tvivlar på att jag skulle klara vare sej gesäll eller mästarbrev, är inte så duktig på det rent drejtekniska, typ göra en hög cylinder etc.

pellepappa
2009-07-25 12:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#80

Jag kallar mig lurendrejare.

Ulla
2009-07-25 13:08
#81

Skrattande

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Rozzy
2009-07-27 20:18
#82

Skrattande

LenaR
2009-07-28 01:47
#83

Här hittade Helena länk om gesäll- och mästarbrev!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Annons:
[perlennart]1
2012-01-14 11:45
#84

Kul tråd, har inte hunnit läsa hela men det gör jag snart. Min fråga är bara när kan man kalla sig läkare eller som medlemmar här på tråden är agronom, barnmorska? och så kan man ju fortsätta i all evighet. Handlar det om att kunna uttrycka sig eller handlar det om att kunna sitt yrke? innebär det att man kan ta FULLT ansvar för produktet man ger från sig?

Upp till toppen
Annons: