Annons:
Etikettermaterialråvarorleror
Läst 5915 ggr
kinnekulle
2009-05-14 00:47

gjutmassa

Jag letar efter bra gjutmasserecept eller tips om var ni köper eran massa, eller om ni blandar den själva, jag är på jakt efer en bra och stabil massa som tål både öppen gjutning och dubbelgjutning, alla tips mottages tacksamt!  Tack å hej

Annons:
sisela
2009-05-14 01:22
#1

Ska det vara porslin, stengods, lergods eller nåt annat?

Jag använder just nu färdigrörd porslinsmassa nr 8 från Cerama men det är för att jag både är lat och inte har möjligheter at blanda egen just nu. Den slår sig väl lite och jag har inte provat att gjuta stort i den.

Har använt en väldigt läcker, vit, stabil fajansmassa som heter WB30PM, kanske från cebex. Den brände jag till 1100 cirka.

Sen har jag ett recept på en väldigt vit stengodsmassa som jag gjöt rätt stora underliga saker i. Den var också stabil. Har receptet i verkstan dock så det får jag återkomma med om det låter intressant.

Godsagare
2009-05-14 08:52
#2

Oh, här hakar jag gärna på! En bra stengodsmassa är jag intresserad av.

Bokmärker…

kinnekulle
2009-05-15 00:09
#3

Ja men va klantigt av mig att glömma skriva vilken sorts massa det gäller, stengods i huvudsak men även porslin ät intressant, hoppas ni kommer med många bra och roliga tips

kinnekulle
2009-05-15 00:10
#4

Ja tack sisela, jag tar jätte gärna receptet!!!

sisela
2009-05-21 02:55
#5

Här kommer äntligen receptet. Har inte varit i verkstan förrän idag

Vit stengods 20.5

Piplera 3         23.1

Z-kaolin          15.5

Kalifältspat      18.9

Kvarts 140       19.6

Flinta               22.7

---------

99.8

Den har jag provat och tyckte den var bra. Håller formen väldigt fint. Kan möjligtvis vara problem att få Z-kaolin. Jag har inte fått tag på nåt här i Danmark. Råvarubrist? nån som vet?

En annan stengodsgjutmassa:

Rödaktig stengods 20.1:

Piplera 3         15.0

CF-2               15.0

Z-kaolin          30.0

Egerup rödlera 5.0

Kalifältspat      20.0

Kvarts 140       15.0

-------------

100

lite järnröd om jag kommer ihåg rätt, fin i gasbränning

Egerup rødlera är nog nåt danskt men man kanske kan ta vad som helst av torr rödlera man har? Har inte själv provat den men en klasskompis har och det blev jättefint.

Har 10 stengodsmassor på det här papperet men dessa två är de enda jag har lite koll på. Kan skriva de andra senare om ni vill.

Till 25 kg torrvaror ska det vara 1/3 vatten (alltså ca 8 liter) och 60 g dispex. Jag tror att den kluddiga uträkningen på papperet betyder att det ska vara 2.5 g dispex per kg torrvaror. Cool

Har en porslinsmassa också

190 E:

Standardporslin     9.82 kg

Nefelinsyenit          4.5 kg

Flinta                     5.68 kg

------------

20 kg

8 liter vatten

40 gram dispex

Tydligen viktigt att ta de torra ingredienserna i denna ordning. Vet inte varför.

Hoppas något av detta är kul att prova.

Lycka till.

Sisela

Godsagare
2009-05-21 08:25
#6

Oh tackar!

Bokmärker direkt. (den tanken hade jag ju redan förra gången jag läste inlägget… Cool )

Annons:
kinnekulle
2009-05-22 01:00
#7

Tack så jätte mycket, men vad är Z-kaolin….har liksom aldrig hört talas om det? Du får jätte gärna skriva ner de andra oxå, när du känner att du har itd, tack för detta iaf

sisela
2009-05-22 02:05
#8

Zettlitzer Kaolin från Tjeckien. I min bok står det att det är en mycket ren och mycket plastisk kaolin. Som sagt så har jag inte kunnat hitta det efter jag gick ut skolan. Hoppas inte det slutat grävas upp. Måste ta reda på om det finns eller om man kan ersätta det med en annan kaolin.

perickles
2018-01-22 09:49
#9

Hej Alla! fick för många år sen en stor säck gjutmassa med den enda beteckningen: 401 W. Är det någon som har en aning om vad vad det kan vara? Säcken kommer ursprungligen från en mindre keramisk industri där dom gjöt små serier figurer mm.

Upp till toppen
Annons: