Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 7827 ggr
chja1004
3/10/09, 9:43 PM

Mörk lera - vit glasyr

Skulle så gärna vilja ha en mörk lera att glasera vit sådär snyggt som det blir när man ser i kanterna att det finns något mörkt under. Har prövar med någon stengodslera men den ÅT upp glasyren!! Snälla rara ni där ute….Har ni några leror och recept att dela med er av?Flört

Annons:
helenahenstedt
3/11/09, 8:21 AM
#1

Jag vill också veta, har en svart lera som käkar tennglasyr.

saltglazed
3/11/09, 1:13 PM
#2

 Kanske en matt dolomit glasyr med tenn i hade fungerat. Den blir dessutom vit utan tenn i.

MiEkberg
3/12/09, 1:58 PM
#3

Ett sätt är att testa rödbrännande s.k lergodslera men den måste tåla lite högre temp 1200°C eller mer och bränna den med vit tennglasyr lite högre "vanligt lergods" runt 1100°C brukar fungera men man får som vanlgt testa sig fram…

Men var säker på att den röda leran tål högre temp. Annars blir leran som knäck med förstörda sättplattor men det är ju också en erfarenhet!

att skapa i lera är Kärlek Maria Ekberg  KeramikKurser.se

Sagakeramik
3/12/09, 5:31 PM
#4

Lars Tärn har två rödbrännande leror som tål högre temp. Den ena heter Kauper read och är engelsk den andra witgert 10 båda tål lite högre temp 1270 ca för 10:an  . Med engobe bryter den vitt på kanterna.

Annars tror jag han eventuellt snart kanske skulle få in en vit "tenn" glasyr som skulle kunna passa till detta. Men jag är inte helt säker.

jose
3/13/09, 12:44 AM
#5

Ceramas lera 1426 (min/max temp. 1020-1260) + Cebex vit tenn (blank) stengodsglasyr temp. 1240-1260. Funkar braGlad

bosse-cebex-gbg
3/13/09, 1:02 PM
#6

CS 620  "toasted"

Glad

Annons:
LarsT
3/13/09, 2:18 PM
#7

Alla leror som bränner med mer färg och sintrar någotsånär kommer att ge färgbrytning på kanten med de flesta glasyrer. Mer brytning blir det om glasyren inte ligger still utan rör sig litegrann och det händer när man bränner nära eller över topptemp för glasyren.

Att din svarta lera äter glasyr beror på att den är porös som en tvättsvamp i kombination med starkt färgande tillsatser i leran. Hade den sintrat skulle glasyren ligga mer som ett täcke utanpå. Det finns flera "nästansvarta" leror som inte äter glasyr eftersom de sintrar mer. Som saltglazed säger blir matta, stela glasyrer inte så lättrinnande i smälta och lär stanna kvar på ytan.

Vill ni se hur en "rostad" lera kan se ut, kolla in min hemsida/startsida. Med en sådan framhävs förstås kanterna ännu mer men är inte nödvändig i sig för kanteffekt om man har en rörlig glasyr.

saltglazed
3/13/09, 6:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Glasyren tar lätt upp underlaget. Varför inte utnyttja det!

saltglazed
3/13/09, 6:25 PM
#9

Måste fixxa en kulkvarnGlad

MariaLa
4/2/09, 10:23 AM
#10

Ceramas 1437+ Cebex vita blanka tennglasyr funkar bra ihop. Testa olika tjocklek på glasyren.

chja1004
4/2/09, 11:35 PM
#11

tack för detGlad

Ursäkta den kanske mindre begåvade frågan: Vad är toastad?

helenahenstedt
4/3/09, 9:12 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Jag hade tänkt mig blank tennglasyr på svart lera och att det skulle bryta så där snyggt som tennglasyr kan göra på röd lera. Men så här blev det i stället.

chja1004
4/3/09, 12:06 PM
#13

Det där senariot känner jag till…. Visst hade det varit snyggt om det lyckades.

Annons:
LenaR
4/4/09, 1:59 PM
#14

Och visst hade det varit snyggt på en slät yta?


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

rakuLotta
8/22/16, 8:34 PM
#15

Hej, samma problem har jag. Leran åt upp i stort sett all vit glasyr. Hade blivit nöjd med Helenas resultat😉 Mina blev bruna med lite vitt stänk i botten. Dessutom testade jag att sprutglasera för första gången. Köpte en pistol på Clas Olson. Filtret slammade igen på 30 sekunder. Dessutom stod det att den bara klarade fem bahr. Vilket gjorde att även där tog det typ 30 sekunder innan det var dags att dra upp den till fem bahr igen, ( samt skölja filtret… Pust…) Kan det verkligen vara meningen att man ska hålla på så? Dessutom är målarfärg som pistolen ju är ämnad för, mycket tjockare än glasyren!? Vilka sprutpistoler använder ni? Erfarenheter av billigare varianter? Hade blivit mkt tacksam för era reflektioner. 😊🙏🏼 Lotta

Denna kommentar har tagits bort.
rakuLotta
8/22/16, 8:34 PM
#17
rakuLotta
8/22/16, 8:35 PM
#18

Vilden kom inte med ovan

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
rakuLotta
8/22/16, 9:09 PM
#27

Och en autocorrect som e galen😉 Admin får gärna ta bort

Annons:
Bo§e
8/22/16, 9:26 PM
#28

#15: >> Köpte en pistol på Clas Olson. Filtret slammade igen på 30 sekunder. Dessutom stod det att den bara klarade fem bahr.   >>

Lagom tryck vid Sprutglasering är ca 2 bar (sådär 1,8 - 2,2).    Munstycket bör vara 1.5 mm  (står stämplat på munstycket), vilket de flesta sprutpistoler har som standard när man köper dem.

Blanda glasyren något tjockare än doppkonsistens, och SIKTA DEN, åtminstone 60 mesh grovlek.  Sprutpistoler med överliggande behållare är att rekommendera.

🙂

rakuLotta
8/22/16, 10:16 PM
#29

Ah ok, tjockare alltså? men att hålla den runt två bahr? Då lägger den ju av med en gång? Går kompressorn att ställa in så att den bara går upp till två bahr och håller sig där? Jag höll på att bli tokig på att köra igång den varje 30 sek😳? Se bild i mitt andra inlägg, där ser du pistolen. Den är toppmatad eller vad man säger. Hur rekommenderar du cebex vita matta 1312. Hur tjockt lager/ hur många sprayningar över en mörkare lera för att den ska bli vit? Tusen tack för svar😃

Bo§e
8/22/16, 10:45 PM
#30

En rätt blandad - och siktad - glasyr går lätt genom sprutan vid 2 bar.  Det är rekommendabelt att inte ha för högt tryck, bl.a. för att glasyren tenderar 1: Att "blåsa förbi" objektet som den skall fastna på, och 2: För att inte för mycket glasyr skall hinna torka "under flykten", så att säga.    Litet tjockare än doppkonsistens för att det man glaserar inte skall bli alltför "vått"…..dessutom ser man bättre hur skiktet byggs upp medan man sprutar.

De flesta kompressorer har en tryckregulator (jag förutsätter att din kompressor har en sådan), som kan ställas in så att visaren "hoppar" från, säg 2.2 bar, ner till kanske 1,8 bar när du trycker på "avtryckaren", och tillbaks till 2,2 igen när du släpper.  Visaren skall röra sig ungefär däremellan när du trycker/inte trycker.  Det brukar vara en optimal inställning.  Ungefär….

Att med ögat avgöra glasyrskiktets tjocklek måste övas in…..det är inte så lätt att beskriva i ord.  Detta lär man sig dock ganska snabbt, dvs om man kör med rätt tryck….

🙂

rakuLotta
8/22/16, 10:53 PM
#31

Hmm, det där med att blåsa förbi förstod jag, hehe. Mkt glasyr som hamnade på plasten bakom. Får ta hjälp med inställningen av kompressorn av någon som kan. Och ta bort lite vatten ur glasyren imorgon. Den är siktad med 60 mech nu. Hoppas på mer tur med nästa glasyrugn. Tack Bosse, du är en klippa!

rakuLotta
8/22/16, 10:55 PM
#32

Förresten, tror du på att skippa filtret i pistolen helt, eller slammar munstycket igen då tror du?

Bo§e
8/22/16, 11:00 PM
#33

Har du ett FILTER i pistolen…?  😮    I så fall, ta genast bort det….      Glasyr beter sig inte alls som vanlig målarfärg…..

rakuLotta
8/22/16, 11:07 PM
#34

Oops, ok. Tar bort det:-)

Annons:
rakuLotta
8/22/16, 11:08 PM
#35

Kanske därför det inte blev så vit glasyr? Mest vatten som tog sig igenom filtret??

Bo§e
8/22/16, 11:52 PM
#36

#31:   >>  Hmm, det där med att blåsa förbi förstod jag, hehe  >>

Du  får dock inte ha någon "nollvision" för ögonen…en hel del glasyr kommer ändå att flyga förbi.  Det tillhör spelets regler 😉.       Men, betydligt mer glasyr kommer att hamna där den skall, med rätt tryck och rätt konsistens….

Ulla
8/23/16, 4:19 PM
#37

#27 rakulotta

Jag har tagit bort de flesta tomma kommentarerna. Om du inte kan lägga upp en bild så beror det antagligen på att det kan ta litet tid. Ibland har jag upptäckt att man får vänta ganska länge medan bilden laddas upp, särskilt om det är en stor bild.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

A
10/15/23, 9:15 AM
#38

#12: Hur högt brände du här? Vilken lera + glasyr? Tyckte det vad vackert :)

Upp till toppen
Annons: