Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 45323 ggr
LBO84
2008-10-28 23:33

Drejskiva!

Nu är det snart dags att köpa en egen drejskiva. Vad ska man tänka på när man ska köpa? Funkar det att köpa en begagnad, vad ska man tänka på då? Eller ska man satsa på en ny? Men vad ligger dom på för priser?

M

V

H

LBO

Annons:
CarolineD
2008-10-29 15:13
#1

Hej! Jag köpte nyligen drejskiva och hade samma frågor som du. Jag är relativ nybörjare och har inga ambitioner att hålla på med keramik på heltid, men jag valde ändå att köpa en ny drejskiva. Anledningarna:

- Alla begagnade jag hittade var relativt dyra

- Många gamla drejskivor låter och vibrerar mycket och det gör mig galen. Även amatörer kan ju få unna sig njutbar drejning!

- Bra att ha garanti på grejerna om nåt går sönder

Jag valde en Shimpo RK-3E och har inte ångrat mig en sekund. Den är supertyst, stark och smidig (snygg också). Dyr? Kan man ju tycka, men har man pengarna skulle jag säga att den är extremt prisvärd. 11 500 betalade jag. Vad du än väljer, se till att du får prova skivan ordentligt innan. Lycka till!

/Caroline

Heart
2008-10-30 10:53
#2

Hej!

Jag har också en Shimpo RK-3E och är supernöjd, den är tyst. Det jag undrar över är det här med Brents drejskivor, på de drejskivorna kan man skruva fast bats vilket underlättar när du skall ta av större saker från drejskivan. Själv håller jag på att öva på att sätta fast spånplattor med lersträngar, (det är inte lätt). Det här var något jag inte tänkte på när jag köpte skiva.

lotta2
2008-10-30 11:05
#3

Heart, det går lätt att ta av skivan och borra nya hål i drejtallriken om man vill det. Så kan man sätta fast skruvar som håller fast batsen.

AnnaTH
2008-10-30 12:34
#4

Hej!

Jag köpte också en Shimpo RK-3E och det är den bästa skiva jag har drejat på. Helt suverän och ljudlös nästintill. Fick den levererad hem också. Jag kan rekommendera www.tarn.se där jag köpte min Shimpo.

Hälsningar Anna

CarolineD
2008-10-30 23:13
#5

Aldrig i livet att jag skulle borra i min drejtallrik! Jag drejar på spånplattor, lärde mig det i somras (hos redan nämnda Tärn) och tycker inte att det är speciellt svårt när man väl kommit igång. Billigare och flexiblare än bats och bättre torkegenskaper.

lotta2
2008-10-30 23:23
#6

Tur att man är olika Caroline. Jag gör bådadera och jag tycker båda har sina för och nackdelar. men varför det skulle vara så farligt att borra i sin drejtallrik kan jag ju inte förstå? Flera märken kommer ju färdigborrade och dom pyttehålen stör ju inte om man ens vill dreja direkt på tallriken. En drejskiva för hål i behöver inte kosta mer än en spånskiva. Hålen i  batsen kan man göra själv om man har en borr…batsen kan ju vara av olka material dom med.

Annons:
CarolineD
2008-10-31 00:30
#7

Javisst är det tur! Menade absolut inte att förolämpa någon. I verkstan där jag går kurs drejar jag på en Brent och borrhålen stör mig faktiskt lite, speciellt eftersom det används en massa olika leror och man måste städa minutiöst efter sig vilket inbegriper få ut leran ur borrhålen :(

Sagakeramik
2008-10-31 07:54
#8

Jag har hål i mina drejskivor men använder dom aldrig eftersom jag kör med spånskiva. Plastibaten som man köper är betydligt dyrare än spånskivor och gör att grejerna torkar helt ojämnt (eftersom plasten gör att grejerna inte torkar alls på undersindan).

Sen är det bökigt tycker jag att skruva i skruvarna, man måste lossa plasten, ligga på huk och hitta rätt nyckel (som alltid lyckas försvinna) och sen samma procedur när man ska ha bort dom igen.

pyromanen
2008-10-31 09:01
#9

Drejar på spånskivor. Inte en lerkorv utan tar ca 3-400 g lera och drejar ut som en tallrik över skivan och gör sedan spår i detta. då kan jag skära av spånskivorna. Innan nästa spånskiva drejer jag "ringarna" lite mer toppiga. Samma "korvlera" räcker då till 20-30 spånskivor.

Vavrakeramik
2008-10-31 16:46
#10

Jag har också en Shimpo Rk 3E som Cebex borrade åt mig inför leverans eftersom jag hade plastibats sedan tidigare då jag körde Brent. Jag har även köpt in Shimpo Rk T som har lite mindra drejtallrik samt mindre motor. Den e också superbra tycker jag. Ska man inte dreja så mycket stora saker eller köra dagligen så tycker jag den e mer prisvärd. Cebex tar 6400 plus moms. Den kan de också borra hål i om man vill anv Bats.

Själv har jag aldrig riktigt blivit kompis med spånskivorna, så färdiga bats funkar bra för mig när jag drejar stort. Helen

Ulla
2008-10-31 20:46
#11

Jag tycker också att det är lättare att dreja på spånskivor än att använda plastskivor. Den som följde med när jag köpte min drejskiva har jag inte använt många gånger. Glömmer faktiskt bort att den finns. Glad

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

viddo
2010-10-22 12:02
#12

Hej

jag har också fundering på att köpa en drejskiva. är det nån som testat Shimpo RK 55? Den är ju väldigt billig, men är den bra?

goken
2010-10-22 14:51
#13

Till er som inte vill borra i drejskivan.

Gör en spånplatta med skruvar i.

Fäst den på drejskivan med lera både under/ytterkant.

Ha nu denna skiva att lägga drejskivor med hål som

passar denna understa skivan med skruvarna.

Lätt som en plätt!

Annons:
tomtas
2010-10-22 22:48
#14

Jag tycker ni ska ta och skaffa er bra avlyftare så slipper både spånplattor och plastskivor… Ett litet tips..

LenaR
2010-10-22 22:54
#15

Avlyftare är bra, men ska man dreja stora saker är det bara bats som gäller.

#12 Jag är också nyfiken! Den verkar bara för billig. Obestämd


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Dakke
2010-10-23 23:54
#16

Jag har en Shimpo RK 55. Jag är jättenöjd. Och jag är nybörjare, måste jag förstås tillägga.

Än har jag inte drejat några 10-kgs klumpar :-/ men jag har en kompis, som är lite mindre nybörjare än jag och har samma skiva, och hon har drejat hyfsat stora klumpar på sin. Hon är också nöjd med den.

Alltså - billig och bra!

Vavrakeramik
2010-10-24 17:34
#17

En av mina fd kursdeltagare har nu köpt egen drejskiva, en Shimpo RK 55. Hos mig har hon drejat på Shimpo Rk T och blev först besviken på att hennes RK 55 var svag i motorn vid centrering. Men hon har vant sig och tycker den e bra nu. Antar att det är vana och teknik.

No32
2010-10-25 16:25
#18

Jag köpte en RK55 i vintras och är supernöjd. Har inga problem med centrering. Är visserligen rätt ny i skrået så det är inte drejskivan som begränsar - det är "keramikern" Glad Har iaf lyckats centrera 3 kilo utan att skivan klagade. Glad

KeramikeniSkredsvik
2010-10-25 17:00
#19

Centrering och drejning av stora klösar är fråga om teknik mer än drejskivans styrka … Trycker du fast en klös mellan händerna och tar i för kung och fosterland för att centrera så bränner du säkringen (om den har säkring) på även den starkaste maskin. Teknik, teknik, teknik …

Själv har jag en Brent IE, som är "en drejskiva för skolor och hpbbybruk", och centrerar och drejar med lätthet 10 kg.

/Sofia

[rolnor]
2010-10-25 20:44
#20

Man kan ju centrera i etapper, klös på klös?

Jag använder plastbats och förstår inte vad alla gnäller om.

Har även använt spånskiva och det funkar också bra tycker jag.Glad

Annons:
Vanja-K
2010-10-25 21:31
#21

Var köper du "rolnor" plastbats? Måste nog försöka börja med bats till större gods. Plast verkar bra.

[rolnor]
2010-10-26 17:27
#22

Cebex om jag minns rätt, var många år sedan. Vet inte om det finns olika storlekar, skulle ibland behöva lite större till skålar och fat, om det inte finns kan dom nog ta hem?!

tippex
2010-10-27 09:56
#23

Läste nånstans att man kunde använda gamla  LP skivor som bats. Är det någon som har prövat?

bosse-cebex-gbg
2010-10-27 10:35
#24

>>Läste nånstans att man kunde använda gamla  LP skivor som bats.>>

Jojo….Elvis….spegelvänd….på krukans undersida…..det blir något att bita i för framtidens arkeologer…

Skrattande Skrattande

[rolnor]
2010-10-27 16:37
#25

Många HiFi-entusiaster skulle nog bli upprörda…Cool

Wabisabi
2010-10-27 19:19
#26

#21 #22  Jag har också köpt mina hos Cebex.  Den största jag har är 50 cm i diameter. Jag brukar även använda bats när jag beskickar större fat och skålar, smidigt att lyfta av dem utan att behöva ta i kanten.

sonette
2012-12-05 08:06
#27

Det finns två som är enklare o billigare än RK55,har någon provat dem?.Skulle vara kul o höra för jag vill ha en jättebillig, men som duger Glad

Annons:
claygirl
2014-04-27 16:45
#28

Jag har provat olika drejskivor. I år köpte jag en RK-3E. Den är bra och tyst.

Men jag har en gammal eld drejskivan från Seeman som låter mycket och vibrerar. Det verkar som grannarna hör och de har mätt ljudet hos dem? Jag tycker att de borde ha ringt på dörren och fråga mig innan?? Det är en bostadsrätt lokal. Drejskiva har en balja som är skruvat. Har inte drejskivan framför mig nu. Vad kan man göra……..

S
2022-04-03 10:49
#29

Hej Claygirl,
Vad fick du ge för din begagnade RK-3E?
antar att det gäller en Shimpo. Jag ser att det här är en tråd med några år på nacken men det är ändå intressant att höra hur priset har utvecklats.

Upp till toppen
Annons: