Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 45323 ggr
LBO84
2008-10-28 23:33

Drejskiva!

Nu är det snart dags att köpa en egen drejskiva. Vad ska man tänka på när man ska köpa? Funkar det att köpa en begagnad, vad ska man tänka på då? Eller ska man satsa på en ny? Men vad ligger dom på för priser?

M

V

H

LBO

Annons:
CarolineD
2008-10-29 15:13
#1

Hej! Jag köpte nyligen drejskiva och hade samma frågor som du. Jag är relativ nybörjare och har inga ambitioner att hålla på med keramik på heltid, men jag valde ändå att köpa en ny drejskiva. Anledningarna:

- Alla begagnade jag hittade var relativt dyra

- Många gamla drejskivor låter och vibrerar mycket och det gör mig galen. Även amatörer kan ju få unna sig njutbar drejning!

- Bra att ha garanti på grejerna om nåt går sönder

Jag valde en Shimpo RK-3E och har inte ångrat mig en sekund. Den är supertyst, stark och smidig (snygg också). Dyr? Kan man ju tycka, men har man pengarna skulle jag säga att den är extremt prisvärd. 11 500 betalade jag. Vad du än väljer, se till att du får prova skivan ordentligt innan. Lycka till!

/Caroline

Heart
2008-10-30 10:53
#2

Hej!

Jag har också en Shimpo RK-3E och är supernöjd, den är tyst. Det jag undrar över är det här med Brents drejskivor, på de drejskivorna kan man skruva fast bats vilket underlättar när du skall ta av större saker från drejskivan. Själv håller jag på att öva på att sätta fast spånplattor med lersträngar, (det är inte lätt). Det här var något jag inte tänkte på när jag köpte skiva.

lotta2
2008-10-30 11:05
#3

Heart, det går lätt att ta av skivan och borra nya hål i drejtallriken om man vill det. Så kan man sätta fast skruvar som håller fast batsen.

AnnaTH
2008-10-30 12:34
#4

Hej!

Jag köpte också en Shimpo RK-3E och det är den bästa skiva jag har drejat på. Helt suverän och ljudlös nästintill. Fick den levererad hem också. Jag kan rekommendera www.tarn.se där jag köpte min Shimpo.

Hälsningar Anna

CarolineD
2008-10-30 23:13
#5