Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 5187 ggr
Jessika
2008-09-29 17:40

Hänkelpress

Hej! nu är det dags att köpa en hänkelpress. Självklart vill jag ha alla era råd och tips om vilken modell man ska köpa!

Det verkar finnas olika prisklass och tillbehör. Ni som köpt de dyra modellerna med rörformer m.m. använder ni det eller blir det bara liggande? 

Saknar ni något på era hänkelpressar som ni önskar att ni köpt från början?

Hoppas ni har många goda råd! 

Om nån har en beganad hänkelpress till salu är jag oxå intresserad.

Annons:
Godsagare
2008-09-29 18:09
#1

Jag köpte en hemmagjord variant billigt.

Om jag skulle köpa en ny eller försöka bygga om den jag har skulle jag satsa på en med bredare öppning. Jag önskar att jag kunde göra större profiler. Men jag har sett att man kan bygga på nån pryl men har inte engagerat mig i det.

Skulle vilja få plats med ett rör inuti för att kunna byta lera smidigare och kunna rengöra lättare, vet inte om det finns idag på andra modeller utan bara något jag själv tänkt skulle underlätta.

Rörformer kan man låta någon bekant göra om man känner nån som kan svetsa. Det är otroligt roligt och spännande!

poja
2008-09-29 18:20
#2

Om du känner en svetsare kan hon/han göra hela hänkelpressen till dig.

abbis
2008-09-29 20:31
#3

Jag har sålt min hänkelpress då det blir mycket personligare hänklar om man drar för handFlört

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

ijonsson
2008-09-29 23:42
#4

#3 Det har du helt rätt i Abbis. Blir helt klart mer förtjust i kannor, muggar o annat om man ser att keramikern behärskar att dra en fin hänkel. Ser såå proffsigt ut. Tyvärr är jag själv inte siktigt haj på det ännu… Hänkelpress har jag aldrig använt (kommer inte att göra det hellre…)Tungan ute

veka
2008-09-30 00:21
#5

Man kan ju göra egna profiler till sin hänkelpress.Jag har använt hänkelpress på min förra  arbetsplats . Att dra alla dessa tusentals hänklar för hand…nja.

Jag har redan köpt mig en hänkelpress men är inte riktigt nöjd med den. Men klara mig utan ..nää.

Godsagare
2008-09-30 00:29
#6

Tråkigt Abbis, det går ju att använda hänkelpressen till så mycket annat än just hänklar!

Själv drejar jag ju inte ens muggar så jag har inte gjort en enda hänkel med min hänkelpress.

Därför önskar jag att öppningen vore lite större så att jag kunde experimentera mer med mina ideér.

Lycka till med ditt köp Jessika!

Annons:
poja
2008-09-30 01:04
#7

Har haft stor användning av min hänkelpress. Speciellt vid stora volymer är den kanonbra. Sen som tidigare nämnts så kan man göra annat roligt. T.ex kan man göra låååånga hänklar, det är ju svårt att göra för hand. Men visst är det vackrast med handdragna hänklar.

abbis
2008-09-30 01:58
#8

Har inga problem att dra stora volymer eller för den del låååånga  hänklar..Flört..Men alla har sina sätt att jobba på…

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

mangobango
2008-09-30 10:46
#9

Nordic Kiwi har en prisvärd och bra hänkelpress. Och du har då många olika profiler att välja som tillbehör. Hade en sådan i min förra verkstad. Mycket bra och dessutom bra pris, i all fall för 8 år sen.

 http://www.nordickiwi.nu/

LeWE
2018-04-08 11:42
#10

Hur högt på väggen ska en hänkelpress sitta?

Upp till toppen
Annons: