Annons:
Etiketterformadekorera
Läst 4326 ggr
Keraleij
11/6/08, 9:59 PM

Hämring -hur gör man?

Alltså de små ristade prickarna i engoben, ofta på allmogekeramik. Jag vet på ett ungefär hur det fungerar -att det är ett litet redskap som får "hoppa" medan föremålet snurrar på drejskivan.

Jag skulle gärna vilja lära mig denna teknik, Kommer förmodligen att få beställning på repliker av några medeltida skålar där tekniken används.

Är det någon som kan förklara lite närmare och gärna visa en bra bild på redskapet?

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

Annons:
Doriz
11/7/08, 10:08 AM
#1

För något/några år sedan var det en keramikutställning på Halmstads museé. Där visade de en mycket intressant film om engobering och just hämring. Kanke kan du ringa dem och fråga om det går att få tag i filmen. Jag upplevde att det var en förproducerad film inte något som tagits fram för utställningen.

lotta2
11/7/08, 10:32 AM
#2

Finns en del att kolla på nätet, lite olika effekter för hur hårt man trycker eller hur man håller mm. Här finns mer grundinfo så kolla sen på youtube, jag hittde ngn film ínnan om det.  Länk

lotta2
11/7/08, 10:33 AM
#3

Finns en del att kolla på nätet, lite olika effekter för hur hårt man trycker eller hur man håller mm. Här finns mer grundinfo så kolla sen på youtube, jag hittde ngn film ínnan om det.  Länk

pyromanen
11/7/08, 7:26 PM
#4

Gör studiebesök hos Ulla Nilsson utanför Arvika Glad Hon gör SÅ vackra fat med denna teknik.

Ulla
11/7/08, 7:32 PM
#5

Jag rekommenderar ett studiebesök. Här har vi berättat litet om vårt eget.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Keraleij
11/7/08, 9:35 PM
#6

Tack för tipsen!

Hade glömt bort den där värmlands-artikeln, men där var ju faktiskt en bild på hämmer-haken! (även om den inte var alldeles tydlig)

Visste inte heller att det heter "chattering" på engelska. Min man har en massa fjäderstål i lager säger han, så det är väl bara att prova sig fram…

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

Annons:
KAKL
11/7/08, 11:31 PM
#7

Hämmring är en mycket enkel teknik att få till en fin dekor snabbt. när väl föremålet är engoberat tar själva hämmringen bara några sekunder och det är nästan omöjligt att misslyckas om föremålet är "LAGOM" torrt. Själv brukar jag använda mig av metallpinnar som gatsoparmaskinerna brukar lämnar efter sig på våren. om man bor i en tätort finns de där bara att man inte sett dem förrän hämmerintresset vaknat. Men om ni har fjäderstål hemma så går det naturligtvis lika bra.

saltglazed
11/8/08, 11:28 PM
#8

Man kan få dekorativa mönster genom att sätta hörnet av ett mjukt putsbleck och låta hacka i godset medan man för det nerför skål eller vasen. jättedekorativt men det kräver lite träning å få det riktigt bra.

Sussi65chanel
10/10/18, 7:32 AM
#9

Fick någon tag i filmen om hämring (Halmstad) som det skrevs om här ovan?

[SkansensKrukmakeri]
10/10/18, 10:48 AM
#10

Jag har en hämmerhake. Kan ta med den tillsymposiet i Leksand och visa hur den fungerar!

Upp till toppen
Annons: