Annons:
Etikettresor
Läst 3932 ggr
rakuLotta
2008-08-16 19:16

Keramik i Paris?

Hej, vi ska åka några dagar till Frankrike i September. Undrar om någon har nåt tips på bra keramik att se, antingen i Champagne distriktet  eller Paris. Vi ska inte vara i Paris mer än en dag så det är alltid bra att veta i förväg så man kan vara effektiv.

Mvh Lotta

Annons:
Jessika
2014-07-01 23:29
#1

Här var det många kommentarer, inte ;) Nu ska jag snart till Paris, finns det några nya erfarenheter hos medlemmarna i detta fantastiska forum?? Skulle vara roligt att ha nån keramik utflykt men tar även emot andra tips!!

pyromanen
2014-07-02 08:15
#2

Vill också veta. :-) ska hör o häpna också till Paris

hapla
2014-07-02 22:09
#3

Ca 2 timmar syd för Paris ligger La Borne, en liten by med väldigt många keramiker och ett intressant keramikmuseum. Jag har väret där 2 gånger och vill åka ditt igen.

Jessika
2014-07-03 13:59
#4

Va kul Pyro! La borne låter intressant, tack!

stefanandersson
2014-07-03 16:51
#5

Ha ha, jag ska också till Paris i november. Laborne är ju ett jättefint tips men finns det inget museum som v&a i London? (Jag har en utställning och workshop där några dagar)

abbis
2014-07-04 22:31
#6

Har varit i Paris..men inga krukisar i stan..Däremot södra Frankrike där vimlar det av dom..Finns en by som heter nått med pott där va det en krukis i varje gatuhörn i princip..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Annons:
sisela
2014-07-05 15:27
#7

Skulle vilja tipsa om Rodin-museet i Paris. Jättefint tycker jag, både inne och utanför. När jag var där var det en specialutställning om Camille Claudel dessutom. Jag känner inte till nån keramik i Paris, men där finns ju så mycket annan fin konst att titta på. Jag blev helt överväldigad av alla skulpterade sirliga detaljer på hus, staket, lyktstolpar etc. I och för sig tycker jag det är lite tråkigt att titta på keramik. Kollar hellre på andra konstformer.

L.A.E
2014-07-05 16:11
#8

Frun i huset Annika som är utbildad keramiker i Paris hälsar  att  det finns en del keramiker ,bara att det kan vara svårt att hitta dom.

Jessika
2014-07-06 10:04
#9

Hur tar man sig bäst till la borne?

hapla
2014-07-06 13:52
#10

Första gång tog jag tåget från Paris till Bourges och därefter taxi till La Borne, bestämde med taxichauffören att hämta mig. Andra gången körde vi ditt med bil. Byn är väldig liten, men med många keramiker. Kan tipsa om min favorit Eric Astoul och en dansk keramiker som heter Charlotte (glömt efternamnet), men det finns många andra att besöka. Allt syns inte från gatan, tex Charlotte och Sten Kepp hittade jag i en lada där dom satt och jobbade. Få tag på en karta i byn så du inte missar några. Kolla också när utställningen är öppen, den var stängt första gång jag var där, och den var absolut värd att se, där var keramik av de flesta i La Borne och området runt omkring.

Upp till toppen
Annons: