Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 12762 ggr
mangobango
1/12/08, 10:51 PM

Ventilation vid bränning

Jag får snart min ugn installerad av elektriker och sen ska jag börja bränna in. Och har nu fått funderingar kring ventilation då jag ska bräönna ugnen. Hur har ni gjort med ventilering när ni fixade eran verkstad? Har ni tagit hem brandskyddsmyndigheten på besök för att kolla om det är ok? Vad gäller egentligen? Måste man söka tillstånd för keramikugn?

När jag började med min verkstad i höstas, i en friggebod på tomten, så tänkte jag inte alls på det, utan tänkte väl att det fixar jag med två ventiler och en fläkt. Men nu börjar jag få kalla fötter, man vill ju inte att det ska börja brinna eller att man skadar någon annan…

Annons:
poja
1/13/08, 1:19 AM
#1

Om allt skall vara riktigt och rätt är det nog bra med ventilation. Men tror inte att det är ett krav. Själv har jag inte det bara ett fönster.

Linoja
1/13/08, 10:12 AM
#2

Jag kollade med mitt försäkringsbolag vad de tyckte, alltid skönt att ha sånt avklarat om det händer en olycka. Du kan ju också ringa sotarn, han brukar ha koll på det mesta.

pluppan
1/13/08, 10:48 AM
#3

när vi installerade ugnen i föreningen så kom det några från brankåren och kollade. kostade inget och så kom det ju brandmän…..fast inte i såna där brandkläder Räcka ut tungan

Vavrakeramik
1/13/08, 10:28 PM
#4

Mitt nya ugnsrum kommer bli brandisolerat samt förmodligen med en huv o utsugsfläkt över ugnen. Ska ju bränna med gasol också i den, så då känns brandfaran större. Brandingenjörn på kommunen rekommenderade 30 min brandisolering men försäkringsbolaget sa 60 minuter. Dvs att rummet ska tåla att det brinner där inne i en hel timme utan att det sprider sig…

I vårt fall så har vi köpt en negagnad brandklassad dörr, tänker klä väggarna med dubbla gips och dessutom en mineritskiva i alla fall i taket. Hoppas det ska räcka. Plus huven m utsug  upp på taket då.

bosse-cebex-gbg
1/14/08, 10:05 AM
#5

Hej !

Det är inte särskilt vanligt att en keramikugn orsakar brand, men dom få gånger det sker, beror det nästan alltid på någon av följande händelser:

1. Ålderdomlig automatik som saknar säkerhetsfunktioner. En propp eller ett element går sönder, och ugnen står och "stampar" väldigt länge, tills den blir så het på utsidan att något antänds, eftersom automatiken inte "bryr sig"… De digitala automatikerna innebar ett stort lyft för säkerheten kring ugnar.

2. Ugnen står för nära vägg. Kan kombineras med punkt 1, eller så har dammråttor bildats mellan ugn % vägg - som till slut kan antändas. Eller så har något brännbart trillat ner mellan ugn & vägg..

3. Man har glömt något brännbart på ugnen.

4. Man har lagt automatiken på ugnen…(jo det händer ibland…) 

5. Undermåliga elkablar kan bli väldigt heta inuti väggar osv… 

6. Undermålig ventilation kan göra rummet så varmt att saker börja smälta, t.ex. automatiken, eller (ja det har hänt..) lysrörsarmaturer som smälter och rinner ner på ugnen och antänds…  

Man kan inte tjata nog mycket om hur viktigt det är med god ventilation…och att ugnen står luftigt placerad….samt att gällande elnormer följs vid installation. 

Hälsningar Bosse

rakuLotta
1/14/08, 7:48 PM
#6

Jag som ska installera min ugn i garaget, vad är god ventilation? Räcker det med en vanlig ventil eller måste det vara med utsug?

och sen att man öppnar fönstret som finns ovanför. Den kurs jag gick på hade det så och jag trodde det räckte…

Har nu inte fått hem en elnisse ännu…men jag mutade honom i julas med en flaska bubbel….och sa att nu får du allt ta och komma..så om ett par veckor hoppas jag att ugnen är igång. (då börjar jag ringa igen LarsT, om du undrar vad som hänt…)

Annons:
bosse-cebex-gbg
1/15/08, 10:22 AM
#7

Om rummet inte är för litet, och ugnen inte är för stor, kan det mycket väl räcka med ett öppningsbart fönster. 

Nästa steg är att montera en vanlig badrumsfläkt (billig) i en väggventil. Man får förstås se till att ordna med motsvarande inluft någonstans. En vanlig badrumsfläkt gör underverk i en mindre lokal, till nästan ingen kostnad alls…

Det här är de enklaste åtgärderna, dvs om ugnen inte är för stor….annars får man börja fundera på effektivare lösningar, som ventilationshuv över ugnen, med starkare fläkt, osv…

rakuLotta
1/15/08, 10:28 AM
#8

Tack Bosse! Då gör jag så till att börja med. Min ugn är inte så stor, 70l så det borde väl räcka!

Elorion
1/15/08, 10:53 PM
#9

Jag hade sotarnissarna här för besiktning av min lösning för ugnen. Jag har en huv, skorsten och en frånfläkt till min gasugn. När jag gick i Leksand så hade dom "bara" en sarg i taket och ett spjäll tror inte ens att det var en fläkt, ovanför ELugnen. Ovan gasugnen var det något annat givetvis.

Ring till sotaren för en besiktning, det kostar en slant och man får ett intyg när allt är besiktigat. Eller ring bara och fråga hur du ska göra och vad som behövs det kostar bara telefonsamtalet:D

Men om brandkåren kommer gratis så VARFÖR tveka XD

mangobango
1/16/08, 9:36 PM
#10

Tack snälla ni för alla goda råd. Jag kommer att ta hem brandmännen i stan, kolla med försäkringsbolaget och sen kör jag. Dvs, när jag installerat ventiler och fläkt.

 Glad

eva0505
11/1/18, 12:27 PM
#11

Jag skulle vilja få tips om vilken slags fläkt man bör använda vid keramikbränning. Blir ju väldigt varmt så det behövs nån slag fläkt som inte förstörs , har redan förstört två stycken.

Bo§e
11/1/18, 12:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Om du redan har förstört två fläktar, måste ditt ugnsrum vara väldigt varmt.   

En bra fläkt i sådana här sammanhang är den du ser på bilden.   För att det inte skall bli smygreklam har jag skickat dig ett PM med kontaktuppgifter.

PS  Du har väl sett till att ha en ordentlig inluftöppning till rummet….?

Upp till toppen
Annons: