Glasyrer/glasering

Glasera runda grejer

2008-01-17 20:42 #0 av: JennyKrita

Hur gör ni om ni ska glasera runda grejer...där man vill ha glasyr runt om?

Anmäl
2008-01-17 21:28 #1 av: helenahenstedt

Antar att du menar någon form av boll? Stengods? Inte mycket hjälp till dig, men jag har ingen lösning. Har du bild?

Anmäl
2008-01-17 21:37 #2 av: susanne.k.wall

En del av bollen, om det är högtemp, måste stå på plattan så det blir inte glaserat runt om. Är det lergods kan du sätta bollen på en trefot och ta bort glasyr bara där trefoten och bollen har kontakt.

Vore kul att få en närmare beskrivning vad du gjort, så kan man utveckla förfaringssättet lite mer...

Anmäl
2008-01-17 22:20 #3 av: Vanja-K

jag gör ett lite hål. Där stoppar jag  i en pinne som tål stengodstemperatur. Först slår jag förståss i pinnen i en bit ugnstegel. Har glaserat många kulor på detta sätt. Köper mina pinnar på Seeman Ab Stockholm. Vet inte vad de kallas.

Anmäl
2008-01-17 22:25 #4 av: abbis

är det kantaltråd?

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Anmäl
2008-01-18 07:42 #5 av: Vanja-K

Alltså, är inte säker. Tjocklek ungf.2-3mm. Ska kolla idag vad det kallas och är.

Anmäl
2008-01-18 09:42 #6 av: susanne.k.wall

Det var en smart lösning Vanja-K. Hur stora kulor kan du glasera så, på ett ungefär bara?

Anmäl
2008-01-18 12:13 #7 av: JennyKrita

Jag har ingen bild, tyvärr, eller det är inte så mycket att se. Hittade ett ägg som jag gjort i lergods för ett tag sedan men inte glaserat och kom på att jag kanske skulle fixa till det nu till påsk. Jag har gjort ett hål i det och jag har kanthaltråd... Om jag fattar det rätt, stoppar du in "pinnen" så långt att den går i motsatta sidan och så att säga hänger på tråden? Böjer sig inte kanthaltråden då?

Anmäl
2008-01-18 13:41 #8 av: pyromanen

Jag har haft hjärtan mm för halsband på en "igelkott" gjort av en mjuk ugnssten med massor av små kanthaltrådsbitar som jag stuckit lodrätt ner i stenen (förborrat).  Kanthaltråd finns ju i många olika tjocklekar och tar man för tunn i förhållande til vikten så böjer det sig!  Jag gjorde det första gången och alliphopa säckade ner och satt fast på stenen och eller i varandra.  Klart att saltugnen och 1300 grader  är tuffare för tråden än vanlig elugnsbränning.  Ett annat gott råd är att inte ha tråden onödigt lång.. så kort som möjligt.  1,5 mm tråd var för tunnt för grejer av 10 gram lera i sslatugnen, men 2,5 eller kanske är det 2,2 mm minns inte, det funkar bra.

Anmäl
2008-01-18 17:10 #9 av: Vanja-K

#8 Så brukar jag göra med pärlor  m.m Jag har satt fast många bitar av kantaltråd grov i en lerplatta. där sätter jag små kulor. Till örhängen smycken sätter jag fast tjock kantaltråd på bit ugnstegel. Sen är det bara att hänga på. Ibland v- böjer jag tråden för att kulor eller annat inte ska komm åt varandra.

Till stora runda eller andra former som jag vill glasera runt om: Köper pinnar(vet inte vad de kallas) hos Seeman AB, drygt 1 dm långa. Gjorda av syrafritt tål. 25 kr st, ungefär. Går att använda många ggr. Dessa pinnar slår jag i en liten bit i en ugnstegel. Sen är det bara att göra ett hål i det man ska glasera och sätta fast godset.

Hur stora kulor man kan glasera. Om de är ihåliga nästan lika långa som pinnen.

Superbra är det!

Anmäl
2008-01-18 17:18 #10 av: Vanja-K

Glömde skriva att jag bränner plattan med små bitar av kantaltråd först. den kan användas många många ggr. sen

Anmäl
2008-01-18 20:03 #11 av: susanne.k.wall

Så smart!

Anmäl
2008-01-19 11:20 #12 av: Askungen

hejhej !

Vanja !!!: funkar pinnen i syrafritt stål bättre än kanthal tycker du, böjer den sig inte alls?!! I så fall är många av mina bad moments lösta!

(hur många rakuägg som gått till spillo, buhuu, när man stått o kollar i ugnen, ser hur den där kanthalpinnen böjer sig,.-( oavsett, och man kan inte göra ett skit åt det!! bläääh, hate it, och det hjälper definitivt inte att bränna pinnen först innan användning.)

Anmäl
2008-01-19 12:34 #13 av: Vanja-K

Ja Jag tycker absolut att det fungerar mycket bättre.Mina har aldrig böjt sig.Men testa ett ägg först. Så du får se hur mycket de tål.I vikt. Dessa tål ju mycket mer än grov kantaltråd beroende på materialet. Det enda som händer är att efter första bränningen blir det svarta. Men vad spelar det för roll! Som jag sa så har jag använt mina många ggr.Slå ner dem försiktigt i en tegelstor ugnstegel.

Stackars dig, med dina ägg! Hoppas det går bättre med dessa.

Anmäl
2008-01-19 13:51 #14 av: pyromanen

# 13, Hur tjocka är dina stålpinnar? 

Anmäl
2008-01-19 14:26 #15 av: Vanja-K

Ungf. 2mm i diameter.Drygt en dm långa

Anmäl
2008-01-19 14:27 #16 av: Vanja-K

Alltså dessa pinnar är mycket hårdare än 2 mm kantaltråd. jag orkar inte böja dem iallafall. Ha!

Anmäl
2008-01-19 16:56 #17 av: pyromanen

#16,:Det måste vara något specialmaterial dedär pinnarna!  Kanske en legering med mycket nickel i eller nåt, för "vanlig" rostfritt syrafast mjuknar när det glödgas vilket sker långt under stengodstemp.  Vore kul att veta!  ... Har du något nummer eller annan info från Seemans om vad det är för nåt?

Anmäl
2008-01-19 19:22 #18 av: Vanja-K

MMMMMMm det vore intresant att veta. Jag har ingen aning. Min son sa att det hade med legering att göra, som du sa. Men med vad???? 

Ring Seeman AB och fråga  Tel. 086503255. jag har haft pinnarna i stengodsbränning. Alldeles utmärkt. Säg bara pinnar (eftersom jag inte vet vad de kallas) Till glasering av runda saker.

Anmäl
2008-01-19 19:40 #19 av: pyromanen

Kollade Seemans pdf-katalog, fast där fanns inga pinnar, men har skickat en fråga pr mail.  Vore väldigt trevligt om det gick att hitta något som håller bättre än kanthaltråd!

Anmäl
2008-01-19 23:11 #20 av: Vanja-K

#19 Sökte på syrafritt stål.Men blev inte klokare av vad som stod. Hur som helst så har det fungerat för mig. Nej, pinnarna står inte i katalogen. Du får ringa och kolla. Berätta vilket svar du fick. Kul att veta.

Anmäl
2008-01-24 18:19 #21 av: pyromanen

Fick svar från Seeman.  Metalstavar med standardmått 5 mm i diameter och 11 cm långa finns och man kan beställa längre.  Håller enbart för lergodstemperatur, ej för stengods.  Med andra ord kan de vara intressanta för rakun! (men inte för saltugnen snyft). 

Anmäl
2008-01-24 18:29 #22 av: Vanja-K

Jag kan säga att jag använt mina till stengods.

Anmäl
2008-01-24 19:17 #23 av: Rozzy
Du måste alltid härda kantaltråden i en bränning i den formen du vill ha den i  om du vill ha raka pinna släng in ett gäng så använder du dem nästa gång då tål de belastning utan problem!
Anmäl
2008-01-24 19:25 #24 av: pyromanen

Detta var inte kanthaltråd utan stålpinnar.  Seemans skriver att det inte är till stengods, men det kanske är för att ha lite marginal, om du Vanja-K har erfarenhet av att det funkar för dig så gör det ju det. 

I saltugnen är det väldigt små bördar som kanthaltråden orkar bära oavsett att den är härdat.  Små hjärtan av 10 gram lera funkade t.ex. inte på 1,5 mm kanthal, men 2,2 mm tråd klarar att bära 10 g.  Men är det påskägg på 150 gram.... då måste det något starkare till. 

Anmäl
2008-01-25 20:11 #25 av: lottapastationen

eller testa rostfritt stål,det tål värmen också har prövat bla till mina krokar.

Anmäl
2008-01-25 21:37 #26 av: pyromanen

#25 Har du belastat rostfritt stål under bränningen och det hållit formen?

Jag hittade ett företag som håller på med speciallegeringar och har frågat om tips men inte fått svar än.  Återkommer om/när jag hör något.

Anmäl
2008-01-25 21:47 #27 av: lottapastationen

ja har stuckit in ståltråd i stengodslera och det håller vanlig järntråd håller inte för hög värme.

Anmäl
2008-01-25 22:46 #28 av: pyromanen

Jag menade om ståltråden har burit någon vikt inne i ugnen? 

Vanlig rostfritt stål glödgas (om jag förstått det rätt) redan runt 7-800 grader och blir då mjukt.  Om det bara ska bära sig självt kanske det har samma form efter en bränning till stengodstemp men om man hänger ett glaserad runt keramikföremål på den då sjunker den ihop när stålet blir mjukt.

Anmäl
2008-01-25 23:17 #29 av: Vanja-K

#28  Intressant! Att få höra om du får något svar. Man tycker ju att det måste finnas något som tål den tyngden och värmen du eftersträvar.

Anmäl
2016-08-10 14:35 #30 av: ntg

Om jag vill lyfta upp drygt 30cm stora ägg ur rakuugnen, hur gör jag då?

Behöver inte ha glasyr i botten..

Några tips?

Anmäl
2016-08-10 15:15 #31 av: Ulla

Du har inte möjlighet att använda ugnen till att reducera i? Verkar svårt att lyfta så stora klot med tång. Är de tunga?

Sajtvärd för Keramik ifokus


Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.