Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 6768 ggr
helenahenstedt
2007-10-27 22:49

bygga sprutskåp?

Är det någon som byggt eget sprutskåp? Någon som har ritningar eller ideér? Med eller utan vattenridå… Allt är välkommet! Helena

Annons:
pluppan
2007-10-28 09:06
#1

tänkte kolla lite efter detta i den stora world webben utanför ifokus……ska finnas en värld utanför säger dom

stort problem bara…….kan inte komma på vad sprutskåp heter på engelska………………hjälp!

helenahenstedt
2007-10-28 09:44
#2

Nä, det står still i min hjärna också.

Rozzy
2007-10-28 10:07
#3

Vi har en garderob.

De är utan vattenridå men har ett kraftigt utsug skåpet är sitter mot en yttervägg med en fläckt i men du kan lika gärna skaffa en kökskfäckt i taket men jag tror det är dyrare om du inte har något framdraget. 

Det är en ombyggd gardrob som sagt med ljusrör sittandes i övre kan, väggen går ner över dem så man inte blir bländad. Översåpet är kvar och den har även hyllor undertill. Man kan skydda sig med med en plexiglasskiva över halva öppningen den är hänklad på med två L krokar lätt att häkta på Plexin får du tag i på Ikea köp bara deras största billigaste tavla 40:-. Arbetsytan är i bra arbetshöjd med en kavalett, utrymmet är ca 120 m H i 60 skåpet. Skåpet är knepigt att rengöra med bara trasa och vatten men om du lägger en lös matta i botten som du kan ryfta ut den, dammsuga torr glasyr efteråt funkar bra. Måla gärna väggarna i blank vit färg så är det lättare att torka av då lossnar glasyrpulvret lättare. Sen får den vara lite skitig mellan varven.

Ett bra tips är att sätta ut kompressorn utomhus under ett tak så du slipper allt oväsen, du kan skaffa en strömknapp inne.

Fläcktknapp och ljusknapp bör monteras tillgängligt på utsidan av skåpet.

Hoppas detta dan vara lite till nytta.

helenahenstedt
2007-10-28 10:24
#4

Aja baja, dammsuga torr glasyr! Hoppas innerligt att du har en guddomlig dammsugare eller minst tio gasmasker med hundra partikelfilter i! Var rädd om dig!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Men tack för tipset, undrar bara hur djup garderoben är. Försökte en gång med en stor och djup plastbehållare, men tyckte glasyren "studsade" ut på mig.

pluppan
2007-10-28 10:37
#5

ha! hittade det: waterfall spray booth om det ska va med vatten alltså…..

tack för info rozzy!

Rozzy
2007-10-28 10:39
#6

Japp det är en stygg sak.

Helst ska man sätta på fäckten och vädra sammtidigt och central dammsugare om det ska fonka

host host

Annons:
abbis
2007-10-28 18:10
#7

Det är tabu med dammsugare i en keramikverkstad..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

pyromanen
2007-10-28 19:13
#8

Om det är centraldamsugare är det väl ok.. Inte för att jag känner till någon med centraldamsugre i karamikverstan, men har man en sån kan man ju fixa så att filtret sitter i ett separat rum och inte kan flyga runt i verkstansluften.

KeramikeniSkredsvik
2007-10-28 22:33
#9

Det är inte bara partiklarna som dammsugaren släpper från sig i utblåsluften, det är också dammsugarens fläkt som virvlar runt alla små partiklar som finns i verkstan som inte hunnit bli uppsuget. Förutom centraldammsugare kan en stark dammsugare med låååååång slang vara lösningen, då kan dammsugaren stå utanför verkstan och jobba. 
/Sofia

Rozzy
2007-10-28 23:39
#10

Jag ville bara ge tips om det enla med ett väl fungerande sprutskåp.

Och har man inte centraldamsugare så behöver man inte damsuga. Att förlänga slangen på en industridamsugare är inte så hoplöst det heller om man vill, eller inte har råd att köpa till hela huset. För det kan vara mycket praktiskt. Klarar man inte av ett rör som suger ut allt genom väggen ska man nog inte ha en utsugsfläckt i skåpet heller.

Om man inte får tag i lång slang kan du använda en tvåmeters,(brukar vara bra längd på grovdamsugarsorten) så räcker den in i skåpet fast maskinen står utomhus. Hemlis

Och det är det som ÄR vitsen med en centraldamsugare: att varken filter, fläckt eller annat skit befinner sig i något utrymme man lever eller bor i man har ett hål med LOCK på som du kopplar in slangen i och hör o häpna det ingår lång slang för er som inte vet. Glad

Bruzapetra
2007-10-29 15:55
#11

Jag tänkte på detta med sprutskåp… Om man har fläkt rakt ut i det fria så hamnar ju all skit utanför huset bara! Det är välan inte så bra?! Är vattenridån enda sättet att komma ifrån detta?

LarsT
2007-10-29 17:14
#12

Nej, alla köpeskåp har filter, mer eller mindre bra. I ett vattenridåskåp ingår det en "slamavskiljare" och vattnet fångar upp merparten av glasyrdimman så att man kan återvinna glasyren. Ska man bygga själv bör man för miljöns skull ha ett filter.

NinasFabrik
2014-07-16 09:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Jag gör så här- första försöket utomhus men under tak. Spolar av allt vid behov. Återkommer om resultat- önskar bara jag hade en pall som roterade- ska ringa farfar :)

Med vänlig hälsning

Ninas Fabrik

Nina Wennström
mobil:+46 (0)70 532 75 97
hem: +46 (0)240 640 246
www.ninasfabrik.se

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Annons:
abbis
2014-07-16 09:25
#14

Du är go du Nina ..Under många år så stod jag och sprutade med duschflaska i en papplåda + kavalett ..Tror ni jag blev utskrattad av många..Speciellt av återförsäljaren av maskiner..

Numera är jag äldre och klokare ..slutat spruta  då jag inte har ett ordentligt sprutskåp..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

NinasFabrik
2014-07-16 09:43
#15

Ja, men om man sätter allt i perspektiv..alla dessa coola videos från egypten eller ja nepal hur de gör där…❤️ Ja lovar att ha mask #abbis (måste ju prova)

Med vänlig hälsning

Ninas Fabrik

Nina Wennström
mobil:+46 (0)70 532 75 97
hem: +46 (0)240 640 246
www.ninasfabrik.se

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

abbis
2014-07-16 20:56
#16

Du är ff ung Nina..

Gör inte samma dumhet som jag..

Har stått med armar och händer i glasyrhinkar , blandat glasyrer utan mask,Rivit ull i ugnar etc etc..

Numera kan man googla på allt..och säkerhet i verkstan är viktig.Vilket jag numera lär ut.

Jag kanske slutade slarva i tid , man vet aldrig.Eller så blir jag väl självlysande så småningom..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

LenaR
2014-07-16 21:05
#17

Bra abbis, att du tänker på säkerhet! Det ska vi alla göra. :-)


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[rolnor]
2014-07-19 18:03
#18

Ja, en bra mask är en vettig investering. Just gammal fiber är farlig har jag förstått, det bildas kristobalitkvarts som kan ge lungproblem på sikt.

NinasFabrik
2014-07-28 12:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Alla råd är toppen, så himla bra.  Jag har mask och handskar och det gick ganska bra alltihopa.  Spolade sedan rent allt, och det funkade fint. I vinter är det en annan femma…lite kallt…glasyren kanske fryser :)

Med vänlig hälsning

Ninas Fabrik

Nina Wennström
mobil:+46 (0)70 532 75 97
hem: +46 (0)240 640 246
www.ninasfabrik.se

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Upp till toppen
Annons: