Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 17697 ggr
Gunni
2007-10-17 18:34

Lergods - stengods?

Hej!

Jag är med i en grupp som delar verkstad med ugn. Men nu håller jag på att inreda verkstad hemma i källaren och funderar på att köpa ugn. I den ugn vi har nu bränner vi bara lergods och jag har aldrig jobbat med annat än lergods. Kan någon berätta för mig vad som egentligen är skillnaden… ja, annat än att man bränner i olika temperatur. Finns det något som är bättre med lergods eller…? Stengods håller bättre, eller hur? Men annars… Ja, jag är lite förvirrad…

Gunni

Annons:
susanne.k.wall
2007-10-17 19:35
#1

Oavsett om du nu jobbar i lergods och tycker det räcker med en lergodsugn kommer det en dag då du vill prova ALLT, jag lovar, även stengods, porslin etc. Så jag skulle rekommendera dig att skaffa en ugn som tål stengodstemperatur, den kan du ju såklart också bränna lergods i. Visst är det skillnad på ler- och stengods, det finns många bra böcker att läsa i ämnet. Får du tag på Finn Lynggards Keramisk Handbok är det bra, men det finns andra också som är grundläggande. Tror bestämt det finns en bra tråd om keramikböcker i detta forum. Lycka till!/Susanne

pluppan
2007-10-17 19:41
#2

snott från stengods.se

Keramik (av grekiska: keramos, krukmakarlera) är ett samlingsnamn för allt som är gjort av lera och bränt i en ugn. Det finns olika typer av keramik, olika sorters lera med olika sammansättning. Lergods, stengods, porslin mm är alla olika sorters keramik, som bränns vid olika temperaturer och har olika egenskaper. De två vanligaste typerna av hantverksmässigt tillverkad keramik är Lergods och Stengods. Stengods bränns vid högre temperaturer, ca 1300-1300 grader medan Lergods bränns vid ca 1300-1130 grader. Den höga bränntemperaturen ger stengodset speciella egenskaper. Det sintrar, dvs porerna i leran smälter samman och godset blir icke-poröst. Detta leder till att stengodset blir mycket starkt och vattentätt och kan användas i både ugn och diskmaskin.

Dolomit60
2007-10-18 11:25
#3

Jag tycker glasyrerna är väldigt olika.

Färgtonskalan hos stengodset blir gärna lite kallare, och mer återhållsam, än hos lergodset.

lergodsglasyrer har en tendens att krakelera, (särkiljt alkalieglasyrer) eller bli mjölkiga (framför allt borglasyrer)

Dessa roblem har jag aldrig stött på i samma omfång hos stengodset. Det är enklare att hitta olika fungerande stengodsglasyrer - recept på nätet, i böcker, och egenhändigt utvecklade, än lergodsgalsyrer, och variationerna verkar vara fler.

Lergods är ofta NÅGOT lättare att dreja i. Men det är inte någon skilnad som har någon större betydelse egentligen. Kan man dreja i lergods, så kan man också dreja i stengods.

Om du har en stor oglaserad lergodskruka med vatten utomhus om sommaren, så absorberar krukan vattnet, och "svettas" när solen ligger på. krukan blir aldrig varm ! På så sätt kan du få friskt kallt vatten hela dagen. du kan också skicka ner en sexpack pilsner, en flaska skumpa, eller några läsk i tunnan, och använda den som sval i stället. Det kan du inte med stengods, eller glasetat lergods.  Inte lika bra i alla fall - det blir varmare, eftersom det inte är poröst. (Nej, jag har inte gjort sådana själv - jag har sett dem utomlands)

pyromanen
2007-10-18 11:55
#4

he he, för några sekunder förflyttades man nästan från Värmlands 1 grad "varma" oktobermorgon til ett varmt exotiskt ställe med stora vackra krukor och kall pilsner…  Men! Åter till verkligheten, ut o knåda kall återvinningslera.

bosse-cebex-gbg
2007-10-18 14:45
#5

Hej !    Skall försöka sammanfatta, så gott det går.

STENGODS:                                                             GladHållbart, tätt (näst intill), inte så kritiskt när det gäller glasyranpassning.                                                           LedsenBegränsad färgskala vid dekor & glasering. Krymper vid sintring (kan slå sig). Förbrukar mer el. Förbrukar avsevärt mer ugnselement än lergods.

LERGODS:                                                                  GladIngen deformation vid glasyrbränning. Möjlighet till rik, varm färgskala vid dekor & glasering, Energisnålt. Ugnselementen håller mycket länge.                                LedsenInte fullt så hållbart. Stor vattenupptagning. Svårare och känsligare glasyranpassning till godset.  

Fast, det här med begränsad färgskala vid stengodstemperatur, betyder ju inte per automatik begränsade uttrycksmöjligheter….det beror ju på vad man vill få fram, och det kan vara en utmaning i sig…

Bosse

JennyKrita
2007-10-18 14:50
#6

Jag har precis börjat här hemma och gegga och lära mig lite om lera och jag kom över, billigt, en lergodsugn och tänkte att den kommer att räcka, jag är sådan nybörjare att det kommer dröja innan jag känner att jag vill mer. Detta är 1 år sedan och jag känner redan att jag önskar att jag hade en ugn som kunde bränna i högre temp. Skulle troligen jobba en hel del i lergods i alla fall men saknar att möjligheten inte finns. Så kan du välja så välj en som kan gå upp till stengodstemp, det är mitt råd.

Annons:
Dolomit60
2007-10-18 19:51
#7

Jag är helt enig med Jenny; en ren lergodsugn blir snabbt väldigt begränsande !

Vad som är viktigt också kom jag på - om du inte redan vet dert: lergodsslicker kan användas som glasyr på stengodskrukor ! (visa kan på vissa leror, ofta råglaserar man då, och ibland skall leran tillsättas lite fluss, eller lite bentonit - men principen är viktig)

Därför skall du vara försiktig och du råkar spränga något av lergods, eller har lergodssmulor i ugnen. Den måste damsugas. Annars smälter den ner, och fastnar i plattor, eller spiraler.

Som bosse säger så kan stengods deformeras under bränningen. Du kan inte använda treförtter till stengods. Du kan använda plattengobe, och vill du säkra dig ytterligare kan du använda grov sand ovanpå plattengoben - men altså inte trefötter.

Gunni
2007-10-18 20:10
#8

Tack!

Åh, vad bra det här forumet är!

Det blir nog så att när jag ska köpa ugn, så blir det säkert en för stengods, men det var jättebra att få synpunkter på skillnaden på leror och glasyrer

Gunni

Rozzy
2007-10-20 01:03
#9

Stengods ugn ångrar du aldrig.

hansw
2007-10-20 01:28
#10

Ni pratar om Trådar o sånt som tidigare är publiserat. hur gör jag ,det kanske är fler som inte vet hur når jag gamla trådar?Ulla eller någon som vet. Jag är inte inne alla dagar så Ni kanske nyligen har behandlat detta. Kan man söka på ett visst ämne eller inom en viss tidsrymd eller dyl. Jag kan inget om detta.

Lergods/stengods: Vi ångrar inte vårt steg att gå över helt till stengods.Ett tag hade vi blandat menså kom det in lergods i stengodsugnen.Haveri o förstörda plattor.

Stengods ger saker som håller bättre mekaniskt o håller tätt med vatten i vaser o stengodset när det har sintrat o blivit nästan glasartat o delvis smält innuti då blir de bra.Sätt tungan mot ren färdigbränd stengods undertill o jämför med lergods.

Vid lergods fastnar tungan. Färgerna blir kanske inte så fantastiska i stengods men det känns bra om man nu ska sälja saker så vet man att om man själv har testat i köket med maskindisk o  i köksugn o det funkar o håller så då är det kul att tillverka saker o sälja.

Jag tror att det är svårt att jobba med både stengods o lergods.

Järnkoll hela tiden är det rätt saker i stengodsugnen nu? Eller?

Hans Wagndal

Ulla
2007-10-20 01:48
#11

Hans, det finns en sökfunktion som man kan använda sig av om det är något speciellt man letar efter. Uppe till vänster, mellan SKRIV och BOKMÄRKEN hittar du knappen. Jag har haft nytta av den många gånger när jag letat efter ett inlägg som jag sett men sedan inte hittat tillbaka till.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Dolomit60
2007-10-20 14:32
#12

Vill inte påstå att stengods är "mindre fantastiskt" än lergods. Stengods kan vara jättevackert, och man kan saker med stengods som mig vetligen inte är möjligt med lergods, och tvärtom.  Det blir bara olika stil över grejerna.

Jag har aldrig hittat stengodslera som jag kan fåatt likna mina kohornsdekorerade "almogefat", och jag tvivlar på att man kan få mina kristallglasyrer att funka tillfrredställande  på lergods exempelvis.

Jag arbetar både i stengods, och lergods själv. jag har aldrig haft några problem med det. Givetvis måste man set till att hålla isär det nogrant tvätta alla verktyg melan lerorna etc. Det bästa är kanske att arbeta med EN lera tlls den tar slut, och så gå över till nästa, eller försöka begränsa sig till en lera per dag. Jag har fasta slickerskålar ståendes hela tiden; en slags för lergodset, och en för stengodset. Därutöver har jag färgkoder på dem. de röda är till rödleran, de vita till vit lera osv. samma sak med trasor; Jag köpte en stack billiga kökshandukar. Färgerna berättar vilken färg leran har, och typen av textil säger om det är stengods, lergods, eller till att torka händerna på.

Till detta ska läggas att jag är LÅÅÅÅNGT från pedant ! Detta med trasorna låter kanske pedantiskt, men bortsett från den detaljen, brukar min omgivining snarare kunna få hysteriska utbrott över att jag i alla tänkliga sammanhang kvalificerar mig med god marginal för "lilla ö" i "ordning, och disciplin".

tummen
2007-10-21 23:33
#13

Jag tycker att stengods, speciellt leror ämnade för Raku, är helt  suveräna att arbeta med.

En rakulera med chamotte,  alltså "grus" av bränd lera, är perfekt när man vill göra stora saker. Leran klarar av snabbare torkning och den är inte lika känslig för att spricka i skarvar som lergods. Det är klart att alla leror är olika och reagerar olika. Prova olika leror så hittar du säkert din favorit.

Annons:
pyromanen
2008-03-04 19:53
#14

Här finns en tråd om skildnader mellan lergods och stengods… Kanske kan vara till nytta igen…

saltglazed
2008-03-04 20:47
#15

även den som jobbar med stengodstemperaturer kan behöva använda lägre temperatur och färger som inte tål dessa.. tex. knallgula citroner eller oranga apelsiner fick jag bränna i 1100 grader men använde stengodsleran jag hade. det funkade bra

Dolomit60
2008-03-04 22:55
#16

Jo, det är riktigt "saltglazed".

När jag skrev som jag gjorde underförstod jag Lergods som glasyrbränns, till mellan 1020, och 1040 grader, och stengods som bränns mellan 1100, och 1300 grader, vilket väl är gängse "lergods" respektive stengods-temperatur. för mitt inre hade jag nog bilden av en "normal" stengodsbränning; Dvs. C:a 1250 grader. Det finns specialfall, som ditt, och Raku, och överglasyrbränningar (till 800) osv. där dessa generaliseringar inte håller längre.

Själv kallar jag aldrig porslin eller stengodslera för porslin, eller stengods, om jag bränt det som Raku exempelvis, därför att det inte "känns som porslin/stengods" för mig.

Temperatur området 160-1200 är ett område som nästan inte existerar för mig.

mommi
2008-03-19 13:10
#17

Hej, jag har exakt samma problem, drejar men ingen ugn, va knasigt, men det är ju så kul med lera så jag kan inte låta bli, jag bor i nynäshamn o har frågat flera keramiker som har ugn om jag kan få mot betalning bränna men har inte lyckats hitta rät person… var kan man få låna in sig till en ugnsbränning? snälla..

elisabetsoderstrom
2008-04-05 01:03
#18

hej! så här gör jag: eftersom jag vill göra både stengods och lergods, så köper jag alltid bara stengodslera som även kan användas till lergods. jag gillar arr göra egna engober oc bränner då till ca 1050 med transparent glasyr, för övrigt kör jag stengods för egen del. Barn som gärna vill göra gubbar och figurer låter jag använda färgkroppar att måla på fuktiga leran med. efter skröjen doppar jag i transparent glasyr+lergodstemp. MEN jag använder alltid samma lera, alltid en som tål stengodstemp. det funkar jättebra - jag skulle aldrig vilja ge mig in i att hålla på med lergodslera växelvs. det är som att bädda för krångel och förväxlingskatastrofer…

Bruzapetra
2008-04-05 10:47
#19

Det svåra det här med att hyra in sig i nåns ugn att att det KOSTAR så mycket om nåt händer. Då står man där utan själv fast man måste använd den jämt!! Skulle jag hyra ut så skulle jag nog vilja ha papper på att personen ifråga är villig att betala en ny till mig om min pajar. Och det kan ju vara från 20 000 upp till hur mycket som helst…. Givetvis händer detta antagligen väldigt sällan men OM..

Upp till toppen
Annons: