Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 6367 ggr
Bregotta
2007-08-17 00:24

Doppglasyr till penselglasyr?

Jag undrar vad skillnaden är mellan dessa två. Egentligen undrar jag hur/om man kan ändra en doppglasyr till penselglasyr. Vet att Cebex har något medel man kan blanda i men finns det något annat (mer hemmagjort) sätt?

Annons:
LarsT
2007-08-17 01:44
#1

Den enda egentliga skillnaden är att penselglasyren har en konsistens som gör att den går lättare att pensla ut ett jämnt lager på skröjgods med. D.v.s. alla sorters konsistensgivare fungerar i princip, t.ex. gelatin, tapetklister o.s.v.. Nackdelen med "hemmagjort" är ofta att det man tillsätter ruttnar efter ett tag och då får man blanda i konserveringsmedel för att hindra det. "Köpegegga" har inte det behovet utan kan stå i princip hur länge som helst. Det finns färdiggegga och torra pulver för torrblandning. Torrt blir billigare men lite mer pyssel med. Vill du helst ta hemmavaror skule jag satsa på tapetklister och bara blanda precis det du använder för stunden. Sen är det ju inte alla glasyrer som smälter ut så lätt att de lämpar sig men det är väl självklart, också en smaksak…

Bregotta
2007-08-18 00:38
#2

Tack Lars för dina alltid kloka kunskaper! Köpte "köpegegga". Verkade vettigast. Glad

JennyKrita
2007-09-23 14:49
#3

Om man då har en doppglasyr som man vill ta en liten del av och göra om till penselglasyr…med tex tapetklister, hur stor del tapetklister ska det då vara?

Giema
2017-08-06 08:17
#4

10 år gammal fråga. Bosse svarade nyligen på det men jag hittar inte tråden. 1 tsk per liter, kan det stämma tro?

Bo§e
2017-08-06 08:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Här beskrivs "köpemedlen"  KUR 1,    KUR 5 och  KUR 8.    5:an och 8:an är lämpliga vid beredning av penselglasyr.

Procentangivelserna  avser viktprocent, i förhållande till vikten torr glasyr.

MiEkberg
2017-08-22 08:18
#6

Varför komplicera? För att pensla glasyr använder du lite tjockare glasyr och en bra pensel. Häll av vatten innan du rör upp och använder glasyren. Min favorit är japanska kaligrafipenslar, fyll penseln och lägg på glasyren. Voilà, du har en penselglasyr!

att skapa i lera är Kärlek Maria Ekberg  KeramikKurser.se

Annons:
Giema
2017-09-13 14:51
#7

# MiEkberg

Penslar du i kors då?

Tapetklister skulle ju göra att det fäster bättre..

Bo§e
2017-09-13 20:54
#8

En bra penselglasyr håller sig flytande länge på skärven, så att man hinner stryka ut den ordentligt.

MiEkberg
2018-01-05 17:26
#9

# Giema
Att lägga på glasyr med pensel kräver en lite speciell teknik och en bra kaligrafipensel.
Tricket är att rulla en droppe glasyr och fylla på jämnt, inte pensla eller stryka.

att skapa i lera är Kärlek Maria Ekberg  KeramikKurser.se

Bizzy2
2018-01-10 19:52
#10

Hur tjock ska penselglasyren vara? Köpte från cebex och den är som creme fraiche. Kände inte att jag kunde fylla i vatten för burken var ju full.

Bo§e
2018-01-10 20:54
#11

Den skall inte spädas, trots att den kanske verkar tjock.   Ta några provbitar och stryk 1 snabbt flödigt lager på den ena, och 2 lager på den andra.  Ibland krävs 2 lager.   Man måste testa.

Bizzy2
2018-01-12 17:21
#12

Förlåt. Cerama ska det vara 😊 men tack för svaret.

Upp till toppen
Annons: