Bränning av keramik

Använder ni plattengobe ?

2007-07-10 10:46 #0 av: kylja

Hej

Hur många av er använder plattengobe när ni bränner? Vilka är fördelar och nackdelar med att använda det tycker ni ? Skulle beställa det från min " återförsäljare " , men hon avrådde från att använda det pga att flagor kan lossna och hamna på godset. Så nu vet jag inte hur jag ska göra....Tacksam för råd.

Anmäl
2007-07-10 11:05 #1 av: zzaga

Jag blandar själv 50-50 kaolin och aluminiumoxid funkar fint, är billigare och flagnar inte

Anmäl
2007-07-10 11:48 #2 av: Jessika

självklart ska man ha plattengob!? annars blir ju plattorna så lätt förstörda.

Man behöver ju inte sätta på båda sidor om man är rädd att det ska ramla av flagor.

Anmäl
2007-07-10 12:35 #3 av: avalon

Ja någon slags plattengobe är ju bra att ha, som sagt var så är plattorna snabbt förstörda annars. Jag blandar själv som Zzaga och det har aldrig flagat av, fast jag har på båda sidorna.

Anmäl
2007-07-10 16:26 #4 av: abbis

Även om det sitter plattengob på plattorna så hjälper inte det mot glasyrer som rinner och sprätter av.Har alltid funderat på varför jag smetar på detta för dom går ändå inte att rädda när sånt händer oavsett plattengoben .Du kan inte huga bort gammal glasyr utan att det blir djupa spår.Möjligtvis vid  sintringen som sker i stengodstemperatur är ett bekymmer då man vänder på amplar som skall stå på kanten..Dom kan slå sig om dom hugger tag i plattan som kan ha kvar glasyrrester..Aluminium kan dock läggas på ytor så slipper man att det fastnar i gammalt skräp. 

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Anmäl
2007-07-10 17:16 #5 av: Ulla

Jag tycker nog att plattengoben hjälper. Det mesta av rinningarna går lätt att peta bort, men visst händer det ibland att något fastnar i plattan ändå. Då kanske plattskyddet är litet för tunt just där?

Vi har haft problem med att engobe lossnat och ramlat ner på sakerna när smeten legat på båda sidorna och det är inte kul.

Sajtvärd för Keramik ifokus


Anmäl
2007-07-10 20:12 #6 av: Elorion

Plattengobe funkar tycker jag. Det som man måste vara noga med är väl att det inte skall målas på båda sidor och att man är noga med att torka bort det som "hänger" ut över sidorna när man har målat dem. Sen måste man väl underhålla plattorna lite. Kolla efter varje bränning om det har spjälkat sig och är pågång att hoppa av, då är det bara att skrapa (vilket inte är favvogrejjen) och måla på nytt. Därmed minimerar man risken att få flagor i den smälta glasyren.

Anmäl
2007-07-10 21:07 #7 av: abbis

Man bör vända på plattorna vid varje bränning så att dom inte slår sig..Då bör man ha engoben på båda sidorna..plattor som ser ut som hängmattor kan man inte använda.

#5 När du petar så får du gropar och då följer en bit av plattan med och det gör att du får en begränsad yta att använda.Ställer man föremål på dessa ställen så slår dom sig garanterat.

Något som jag efterlyser är något som man kan fylla ut ojämnheter med och som inte krymper!!

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Anmäl
2007-07-10 22:56 #8 av: kylja

hmmm , ja ....svårt fall detta...vill ju inte förstöra varken plattor eller godset....hade tänkt ha bara på ena sidan , men om det slår sig då så var det ingen bra idé. Jag får fundera vidare...eller testa på en platta. Tack för era svar...

Anmäl
2007-07-11 00:13 #9 av: avalon

7 Jag brukar använda vanlig eldfast cement och fylla igen små gropar med, det blir ju inte lika bra som att köpa en ny platta, men funkar tycker jag.

Anmäl
2007-07-11 00:44 #10 av: Vavrakeramik

Använder själv plattengob, på ena sidan o ser till att det inte hänger över kanter. Men visst har Abbi rätt att man borde vända plattorna.

I alla fall så vet jag de som kör utan plattsmet och när olyckan är framme tar hjälp av slipmaskinen och jämnar till hela ytan! Det är en variant när man känner sina glasyrer väl och "vet" att de inte rinner.

Anmäl
2007-07-11 08:31 #11 av: Hubert

Jag har 19 mm plattor och engobe på bara ena sidan och jag har sett plattor som är lite äldre och de slår sig marginellt tack vare tjocklek och dessutom inget fnas som ramlar ner på nästa hylla./Louise

Anmäl
2007-07-11 12:09 #12 av: abbis

jag har 22mm  och det tar 3-4 bränningar så ser dom ut som hängmattor...

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Anmäl
2007-07-11 12:34 #13 av: Jessika

Hm... jag har iofs inte gjort så många bränningar än men fler än 4 st iallafall och ingen ser ut som hängmatta än. Undrar om det är skillnad på kvalitet? eller bränner du högre än mig Abbi? jag bränner 1250.

 

Anmäl
2007-07-11 16:24 #14 av: solei

jag har gått över till att bränna på utkavlade lerplattor 3-4 mm tjocka, dom målar jag med plattengobe, så dom inte fastnar under godset, runda eller fyrkantiga, passande den skål eller mugg som ska brännas.Glad

Anmäl
2007-07-11 16:38 #15 av: pyromanen

#14 varför ställer du sakerna på lerplattor?

Anmäl
2007-07-11 21:21 #16 av: abbis

#13 Jag bränner 1230...Jag kör 2-3 bränningar /vecka..har gjort så i många år...plattorna får man byta ut vart annat år om man skall ha dom exakt plana..Sen beror det väl på hur petig man är*L*

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Anmäl
2007-07-11 22:17 #17 av: Elorion

För mig funkar det med tre pelare, så vrider jag plattan ett halvt varv efter varje bränning.

Anmäl
2007-07-12 11:47 #18 av: solei

till 15 pyromanen. Då behövs ingen plattengobe / jag slipper ev. rinn på plattorna. Har mycket kurser o då kan det lätt bli rinnande glasyr eller dåligt avtorkosv. är olyckan framme så fastnar inget! på sättplattorna. Den kruka som runnit kan lyftas ut och är eg. inte förstörd sitter bara fast i en x-a lerbotten.OK?

Anmäl
2007-07-12 14:58 #19 av: lotta2

14, 15, engelsmännen använder ofta sådana små lerplattor har jag sett i keramikböcker.Har också användt det ibland med vissa glasyrer, funkar bra på mindre grejer.

Anmäl
2007-07-13 00:46 #20 av: Anliot

Det där med att plattengoben inte funkar, det har nog mycket att göra med hur tjockt lager man lägger på det. Har man bara ett tunt lager så går det rätt igenom, men lite tjockare så brukar det funka tycker jag, kanske lite olika från glasyr till glasyr iofs..

 Sen så är ett hett tips att ta en vanlig spade och skotta av skiten om det börjar flaga och härja, eller om det är fullt med rinningar. Går snabbt och blir jäkligt bra, fippla med småverktyg för att göra ren plattor tar en evighet!!

 Tror förresten engoben flagar mer om man har brottom att köra in dom i ugnen efter smetning, ifall det får torka ordentligt ska det nog sitta bättre har jag fått för mig.

Anmäl
2007-09-17 20:44 #21 av: rakuLotta2

Hur funkar det...efter en bränning...ska man skrapa av plattengoben då eller bara pensla på nytt lager?

Anmäl
2007-09-17 21:35 #22 av: ijonsson

Plattengoben brukar sitta kvar på plattorna flera bränningar. Efter några gånger kanske det börjar flaga lite. Ta då och skrapa bort det lösa och pensla på nytt.

Anmäl
2007-09-19 00:39 #23 av: LeWE

Jag har precis fått hem två nya plattor och kan inte bestämma mig om jag ska lägga på plattengobe? Har gjort det tidigare men tycker att det har "flagnat" av o fastnat i godset..

Anmäl
2007-09-19 00:47 #24 av: Rozzy
Vinkelslipen är grym!
Anmäl
2007-09-23 15:42 #25 av: LeWE

Nu har jag smetat på plattengobe på mina nya plattor och helt plötsligt kommer jag inte ihåg om man måste bränna dem själva först innan man ställer godset på??? Det var så längesen så jag minns inte.. kan nån som vet ge mig ett råd??Fundersam

Anmäl
2007-09-23 15:49 #26 av: Bruzapetra

Jag har inte gjort det och det har aldrig vart nåt problem.

Anmäl
2007-09-23 16:11 #27 av: LeWE

Ja, jag blev orolig att jag missade nåt, kan va så med saker man inte gör så ofta. Tack, då bränner jag direkt.

Anmäl
2015-02-25 16:45 #28 av: Lotties trädgård

Hej. Undrar över vad jag gör för fel. Har plattengobe på skivorna, den fastnar på de oglaserade bitarna på godset. Sitter som berg.   Engoben även krackelerar och lossnar. Vore så tacksam för synpunkter.

Anmäl
2015-02-25 21:59 #29 av: goken

Jag penslar mina plattor med rent Zirkonsilikat. Blandar upp det i vatten ungefär som  viskositeten på färsk grädde. Det får inte vara några klumpar i blandningen. Penslar på ett "lagom" lager.  Efter 1:a bränningen sitter det hela helt fast med en jättefin yta. Har alltid fungerat problemfritt.  Tycker detta är bättre än plattengobe och det flagar inte. Kan alltså användas på båda sidorna efter att det är bränt 1:a gången. (undersidan)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.