Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 5533 ggr
kylja
2007-07-10 10:46

Använder ni plattengobe ?

Hej

Hur många av er använder plattengobe när ni bränner? Vilka är fördelar och nackdelar med att använda det tycker ni ? Skulle beställa det från min " återförsäljare " , men hon avrådde från att använda det pga att flagor kan lossna och hamna på godset. Så nu vet jag inte hur jag ska göra….Tacksam för råd.

Annons:
zzaga
2007-07-10 11:05
#1

Jag blandar själv 50-50 kaolin och aluminiumoxid funkar fint, är billigare och flagnar inte

Jessika
2007-07-10 11:48
#2

självklart ska man ha plattengob!? annars blir ju plattorna så lätt förstörda.

Man behöver ju inte sätta på båda sidor om man är rädd att det ska ramla av flagor.

avalon
2007-07-10 12:35
#3

Ja någon slags plattengobe är ju bra att ha, som sagt var så är plattorna snabbt förstörda annars. Jag blandar själv som Zzaga och det har aldrig flagat av, fast jag har på båda sidorna.

abbis
2007-07-10 16:26
#4

Även om det sitter plattengob på plattorna så hjälper inte det mot glasyrer som rinner och sprätter av.Har alltid funderat på varför jag smetar på detta för dom går ändå inte att rädda när sånt händer oavsett plattengoben .Du kan inte huga bort gammal glasyr utan att det blir djupa spår.Möjligtvis vid  sintringen som sker i stengodstemperatur är ett bekymmer då man vänder på amplar som skall stå på kanten..Dom kan slå sig om dom hugger tag i plattan som kan ha kvar glasyrrester..Aluminium kan dock läggas på ytor så slipper man att det fastnar i gammalt skräp.

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Ulla
2007-07-10 17:16
#5

Jag tycker nog att plattengoben hjälper. Det mesta av rinningarna går lätt att peta bort, men visst händer det ibland att något fastnar i plattan ändå. Då kanske plattskyddet är litet för tunt just där?

Vi har haft problem med att engobe lossnat och ramlat ner på sakerna när smeten legat på båda sidorna och det är inte kul.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Elorion
2007-07-10 20:12
#6

Plattengobe funkar tycker jag. Det som man måste vara noga med är väl att det inte skall målas på båda sidor och att man är noga med att torka bort det som "hänger" ut över sidorna när man har målat dem. Sen måste man väl underhålla plattorna lite. Kolla efter varje bränning om det har spjälkat sig och är pågång att hoppa av, då är det bara att skrapa (vilket inte är favvogrejjen) och måla på nytt. Därmed minimerar man risken att få flagor i den smälta glasyren.

Annons:
abbis
2007-07-10 21:07
#7

Man bör vända på plattorna vid varje bränning så att dom inte slår sig..Då bör man ha engoben på båda sidorna..plattor som ser ut som hängmattor kan man inte använda.

#5 När du petar så får du gropar och då följer en bit av plattan med och det gör att du får en begränsad yta att använda.Ställer man föremål på dessa ställen så slår dom sig garanterat.

Något som jag efterlyser är något som man kan fylla ut ojämnheter med och som inte krymper!!

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

kylja
2007-07-10 22:56
#8

hmmm , ja ….svårt fall detta…vill ju inte förstöra varken plattor eller godset….hade tänkt ha bara på ena sidan , men om det slår sig då så var det ingen bra idé. Jag får fundera vidare…eller testa på en platta. Tack för era svar…

avalon
2007-07-11 00:13
#9

7 Jag brukar använda vanlig eldfast cement och fylla igen små gropar med, det blir ju inte lika bra som att köpa en ny platta, men funkar tycker jag.

Vavrakeramik
2007-07-11 00:44
#10

Använder själv plattengob, på ena sidan o ser till att det inte hänger över kanter. Men visst har Abbi rätt att man borde vända plattorna.

I alla fall så vet jag de som kör utan plattsmet och när olyckan är framme tar hjälp av slipmaskinen och jämnar till hela ytan! Det är en variant när man känner sina glasyrer väl och "vet" att de inte rinner.

Hubert
2007-07-11 08:31
#11

Jag har 19 mm plattor och engobe på bara ena sidan och jag har sett plattor som är lite äldre och de slår sig marginellt tack vare tjocklek och dessutom inget fnas som ramlar ner på nästa hylla./Louise

abbis
2007-07-11 12:09
#12

jag har 22mm  och det tar 3-4 bränningar så ser dom ut som hängmattor…

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Jessika
2007-07-11 12:34
#13

Hm… jag har iofs inte gjort så många bränningar än men fler än 4 st iallafall och ingen ser ut som hängmatta än. Undrar om det är skillnad på kvalitet? eller bränner du högre än mig Abbi? jag bränner 1250.

Annons:
solei
2007-07-11 16:24
#14

jag har gått över till att bränna på utkavlade lerplattor 3-4 mm tjocka, dom målar jag med plattengobe, så dom inte fastnar under godset, runda eller fyrkantiga, passande den skål eller mugg som ska brännas.Glad

pyromanen
2007-07-11 16:38
#15

#14 varför ställer du sakerna på lerplattor?

abbis
2007-07-11 21:21
#16

#13 Jag bränner 1230…Jag kör 2-3 bränningar /vecka..har gjort så i många år…plattorna får man byta ut vart annat år om man skall ha dom exakt plana..Sen beror det väl på hur petig man är*L*

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Elorion
2007-07-11 22:17
#17

För mig funkar det med tre pelare, så vrider jag plattan ett halvt varv efter varje bränning.

solei
2007-07-12 11:47
#18

till 15 pyromanen. Då behövs ingen plattengobe / jag slipper ev. rinn på plattorna. Har mycket kurser o då kan det lätt bli rinnande glasyr eller dåligt avtorkosv. är olyckan framme så fastnar inget! på sättplattorna. Den kruka som runnit kan lyftas ut och är eg. inte förstörd sitter bara fast i en x-a lerbotten.OK?

lotta2
2007-07-12 14:58
#19

14, 15, engelsmännen använder ofta sådana små lerplattor har jag sett i keramikböcker.Har också användt det ibland med vissa glasyrer, funkar bra på mindre grejer.

Anliot
2007-07-13 00:46
#20

Det där med att plattengoben inte funkar, det har nog mycket att göra med hur tjockt lager man lägger på det. Har man bara ett tunt lager så går det rätt igenom, men lite tjockare så brukar det funka tycker jag, kanske lite olika från glasyr till glasyr iofs..

 Sen så är ett hett tips att ta en vanlig spade och skotta av skiten om det börjar flaga och härja, eller om det är fullt med rinningar. Går snabbt och blir jäkligt bra, fippla med småverktyg för att göra ren plattor tar en evighet!!

 Tror förresten engoben flagar mer om man har brottom att köra in dom i ugnen efter smetning, ifall det får torka ordentligt ska det nog sitta bättre har jag fått för mig.

Annons:
rakuLotta2
2007-09-17 20:44
#21

Hur funkar det…efter en bränning…ska man skrapa av plattengoben då eller bara pensla på nytt lager?

ijonsson
2007-09-17 21:35
#22

Plattengoben brukar sitta kvar på plattorna flera bränningar. Efter några gånger kanske det börjar flaga lite. Ta då och skrapa bort det lösa och pensla på nytt.

LeWE
2007-09-19 00:39
#23

Jag har precis fått hem två nya plattor och kan inte bestämma mig om jag ska lägga på plattengobe? Har gjort det tidigare men tycker att det har "flagnat" av o fastnat i godset..

Rozzy
2007-09-19 00:47
#24

Vinkelslipen är grym!

LeWE
2007-09-23 15:42
#25

Nu har jag smetat på plattengobe på mina nya plattor och helt plötsligt kommer jag inte ihåg om man måste bränna dem själva först innan man ställer godset på??? Det var så längesen så jag minns inte.. kan nån som vet ge mig ett råd??Fundersam

Bruzapetra
2007-09-23 15:49
#26

Jag har inte gjort det och det har aldrig vart nåt problem.

LeWE
2007-09-23 16:11
#27

Ja, jag blev orolig att jag missade nåt, kan va så med saker man inte gör så ofta. Tack, då bränner jag direkt.

Annons:
Lotties trädgård
2015-02-25 16:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Hej. Undrar över vad jag gör för fel. Har plattengobe på skivorna, den fastnar på de oglaserade bitarna på godset. Sitter som berg.   Engoben även krackelerar och lossnar. Vore så tacksam för synpunkter.

goken
2015-02-25 21:59
#29

Jag penslar mina plattor med rent Zirkonsilikat. Blandar upp det i vatten ungefär som  viskositeten på färsk grädde. Det får inte vara några klumpar i blandningen. Penslar på ett "lagom" lager.  Efter 1:a bränningen sitter det hela helt fast med en jättefin yta. Har alltid fungerat problemfritt.  Tycker detta är bättre än plattengobe och det flagar inte. Kan alltså användas på båda sidorna efter att det är bränt 1:a gången. (undersidan)

[rolnor]
2015-02-28 12:39
#30

Abbis, det är kanske så att du har stor ugn och stora plattor sen packar du den tungt? För mej fungerar engobe oftast, det beror på hur lättflytande glasyren är som rinner ned vid bränning tror jag.

Upp till toppen
Annons: