Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1764 ggr
Ulla
6/6/07, 9:47 PM

Fula märken av tjära

När jag bränner Raku händer det ibland att jag vill att godset ska färgas så svart som möjligt. Nu senast så använde jag vanligt sågspån vid reduceringen för att få den effekten. Då fick jag istället problem med att det blev fula märken av tjära som är skt-svåra att få bort.

Vad ska man välja när man reducerar för att få så litet problem som möjligt? Några förslag?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
zzaga
6/6/07, 10:24 PM
#1

Vad har du andvänt innan då , som inte funkade?

Allt brännbart borde ju funka. Spån, löv, papper, halm, hö, gräs Testa att lägg spån först, sen papper ovan på?

/S

susanne.k.wall
6/7/07, 12:58 AM
#2

Hej! När jag var på en rakukurs på Ålands folkhögskola en vecka en sommar för några år sen (kan verkligen rekommendera den) använde vi tidningspapper. Vi knölade ihop det och la i en tunna, sen keramiken i tunnan och i med mera hopknölat tidningspapper och på med ett lock. Vi gjorde också "paket". Då lägger man godset på utlagt tidningspapper, ganska mycket, och så rullar man och viker ihop allt till ett paket och så ner i tunnan. Men man får jobba tusan så snabbt för det börjar brinna direkt. Vi hade Karin Widnäs som lärare./Susanne

Vavrakeramik
6/7/07, 1:29 AM
#3

Ulla, jag har gjort iaktagelsen att det blir tjära när jag låter spånen brinna direkt på glasyren, tex om man placerar en skål med bottnen i spånet och sen strör spån i skålen som man låter brinna en stund innan man täcker över helt med spån. Om man snabbt får ner grejen i spånen och täcker över blir det inte nån tjära.

Testa det nästa gång, jag reducerar i vanliga sågspån.

avalon
6/7/07, 10:09 AM
#4

Det där har jag oxå haft problem med. Det är nog som vävra säger att det brinner fast i glasyren har jag en känsla av. Jag skall iallafall testa att göra som du säger nästa gång. Tidningspapper verkar oxå smart, men det känns som att det blir luftigare då, och jag vill ha det jättereducerat. Men det tål att testas det med !

fyra
6/7/07, 10:39 AM
#5

HEJ! Alla på forumet har inte skrivit något inlägg tidigare.Jag jobbar mycket med Raku och har många gånger haft samma problem som Ulla,med tjärfläckarSkrikandesanvänder ugnsrent samma som jag använder till min vanliga ugn i köket går mycket lättare att få rent då.Man måste dock vara lite försiktig när man har en kopparglasyr som man vill ska förbli kopprig låt inte skummet verka mer än någon minut man får testa sig fram! Bara ett litet tips.

bosse-cebex-gbg
6/7/07, 10:54 AM
#6

Hej !

Använd torvmull (finns på alla plantskolor, i plastbalar).  Reducerar jättebra, lagom fuktigt från början, tjärar inte nämnvärt + lätt att få tag på.

Hälsningar  Bosse

Annons:
Ulla
6/7/07, 10:34 PM
#7

Tack för alla bra tips. Jag tänker testa både torvmull och tidningspapper nästa gång. Bosse, jag antar att du menar vanlig torvmull som man blandar i jorden till växter som vill ha sur miljö?

De saker jag gjorde i förrgår behöver nog en behandling med ugnsrent. (Kul att se dig här, fyra.)

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Pelle A
2/26/19, 9:31 AM
#8

Hur mycket torvmull kastar ni på? Eller begraver ni alsterna helt under torvmull? Och sen kärl över?

rikardbornholm
2/26/19, 11:02 AM
#9

Under min utbildning hade jag en lärare i Raku, John Wheeldon. Han sa att om man vill undvika svarta fläckar på glasyren så använd en ugnsplatta lägg sågspån på den Eller vad man nu vill ha att reducera i. Ta sedan ett tätslutande lock, typ stor konservburk eller dyl.. Jag minns att det blev fina rena glasyrer. Så prova att undvika att begrava keramiken i sågspån..

Giema
2/27/19, 7:33 AM
#10

Tack för tips rikardbornholm!

Bo§e
2/27/19, 7:41 AM
#11

#8:  De gånger jag varit med och använt torvmull,  har vi smulat sönder torvmullen med fingrarna och låtit den "regna ner" i tunnan,  under,  över och  omkring föremålen, som ibland blir heltäckta och ibland inte.   Man behöver inte vara petnoga med "smulandet" utan man kan låta en och annan klump finnas kvar.  Torvmull kan ge mycket fina resultat, och det är ju lätt att få tag på, och att transportera.

Upp till toppen
Annons: