Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 9886 ggr
Bruzapetra
6/4/07, 9:34 PM

Bestickmärken...

Hej allihopa!!

Hur petiga tycker alla ni proffs att kunderna är med bestickmärken? Har nu prövat ett antal olika matta vita och färgade glasyrer men ingen klarar bestickprovet. Att skrapa med en sked utan att få metallmärken. Har ni någon matt som klarar det? Eller är det inte så himla viktigt. Har inte haft någon köpe keramik som klarar det heller för den delen. Vilka ämnen är det som motverkar det? Är det kvartsen eller är jag ute o cyklar där. Hur och vad gör/tycker ni???? Är det viktigt!!!

Massor av feedback tack:))))) /Petra

Annons:
solei
6/4/07, 10:53 PM
#1

Det här är en tråkig bit , särskilt för Er som lever på keramiken,man kan ju undra vad folk förväntar sig; bara för att det är hantverk ska det klara allt, tom. skära i, det är väl ändå mat som ska ätas, förhoppningsvis med lite känsla på en fin handgjord tallrik???? Det är ju det som är finessen att duka upp med en egen, speciell servis??? Jag lever ju inte på det här längre, men då jag gjorde det minns jag att sådana kunder skickade jag till Ikea.

(Jag ser inga bestickmärken i min servis som jag använder här hemma. Är nöjd med att den klarar diskmaskin, micro och tom att tappa (om det inte är på stengolv)

susanne.k.wall
6/4/07, 11:06 PM
#2

Hej! Jag har inte tänkt på det så mycket. Inte har några kunder sagt nåt heller. Jag jobbar bara i stengods och använder mycket en halvblank blå och en helmatt grön och har inte märkt några bestickmärken men såklart syns dom bäst på ljust. Har ibland ljus eller transparent insida då har jag Leach glasyr, du kanske vet den 40, 30, 20, 10 kallar jag den, du kan få receptet om du inte har det. Den blandar jag 10 % zirkonoxid i så blir det vit blank, ganska livlös som ensam glasyr, men slitstark på insidan av muggar etc. Ju mer kvarts en glasyr tål desto starkare blir den. Vi hörs mer./Susanne

Bruzapetra
6/4/07, 11:47 PM
#3

Tack för svaren! Har en vit blank inuti oftast till mitt bruksgods men har nu fått fram en så fin creme vit glasyr som jag vill ha på hela godset. inte så fint med en blank vit inuti och en matt creme på utsidan tycker jag. Annars passar ju vitt till det mesta. Men kunderna får helt enkelt stå ut med lite repor då:)) IKEA som sagt var;) Men de blir det verkligen repor i, de som har matt glasyr iallafall. Petra

lotta2
6/4/07, 11:59 PM
#4

Äh, bara för att var besvärlig så tycker jag att om man gör tallrikar så ska man ha en så pass hård glasyr att den klarar att användas??  Och jag tycker inte repmärken är helt rätt, dessutom är det fult och man vill väl att kunden ska använda sina grejer. En så pass hård glasyr är ofta blank, tyvärr…jag vet att Cerama har en hård glasyr som funkar bra till bruksgods utan repor, vill minnas man kan blanda den med en annan och få en halvmatt, men jag är inte säker på det…Var länge sen jag kollade på det, blandar ju mest själv. De flesta keramikleverantörer kan säkert tipsa om en hård glasyr lämplig för det i sitt sortiment. Blandar man själv så är det ju bara tester som gäller. Självklart finns det ju en flytande skala på vad som är ok, men inte så mjuk glasyr att det blir repor i den i alla fall, det tycker inte jag är ok.

Jessika
6/5/07, 9:25 AM
#5

som jag förstått det så är "hårda glasyrer" alltid blanka, det har väl med kvartsen att göra.

bosse-cebex-gbg
6/5/07, 10:58 AM
#6

En matt glasyr har en kristallbildning i ytan, som gör den - hmm, matt…   Betraktat i mikroskop, liknar det ett sandpapper - av glas… Det innebär att alla mjukare material som gnids mot glasyren (bestick t.ex.) slipas av. Och i stort sett vilken metall som helst, är mjukare än glasyren. Rester av metall/metalloxid fastnar i fördjupningarna, och är mer eller mindre hopplösa att få bort.

Nu kan ju den här kristallytan se ut på olika sätt, m.a.o. vissa matta glasyrer ger mindre metallmärken än andra, men ingen är nog "fullkomlig". Slätar man ut den kristalliserade ytan, får man ju till slut en blank glasyr.   Och att mixa till en "hårdare" matt glasyr, gör ju inte automatiskt att den slipar mindre på besticken…snarare tvärtom…

Det är nog så, att blanka glasyrer är mest praktiska när det gäller tallrikar etc - åtminstone om de skall se snygga ut länge.  Som vanligt är det svårt att få alla önskade egenskaper samtidigt, och man måste göra en avvägning. Större matthet = mer bestickmärken.

Hälsningar Bosse

Annons:
lotta2
6/5/07, 11:07 AM
#7

Hua, man kan ju tänka på Höganäs matta stengodstallrikar som bland annat min syster har i sin ägo. Jättesnygg glasyr, men ett vidrigt skrikljud uppstår när man skär med kniven mot talllriken, påminner väldigt mycket om ljudet av naglar på svarta tavlan i skolan. Nej, då håller jag mej hellre till en blank hård glasyr på tallrikar och insidan av godset.

bosse-cebex-gbg
6/5/07, 11:14 AM
#8

…och det är ju så att en matt (infärgad) glasyr också är känsligare för syramissfärgning vid kontakt med sallad/frukt, osv…

Bosse

avalon
6/5/07, 11:39 AM
#9

Jag har oxå höganäs tallrikar, dom svarta dessutom och dom såg förj-liga ut efter nån vecka. Jättetråkigt, jag fattar inte hur dom kan sälja sånt.

Jag skulle nog aldrig ha en matt glasyr på insidan av en te/kaffe mugg eller på en mat tallrik. Som sagt var så färgar kaffe och te dessutom av sig, så efter en stund är den fina vita insidan lite brun…

lotta2
6/5/07, 11:47 AM
#10

Avalon, det har jag också funderat på att dom kan sälja detta. Att folk köper mer och mer av dom ändå? Jag tycker också dom är snygga, enkla och fina i färgerna men för mej överväger det rent praktiska… Syrran har dom mest i skåpet, för gnisselljuden är så irriterande, så dom har blivit hyllvärmare nu. Men visst snygga är dom ju…;D  Men om kunderna är så irriterade på dettakan man ju fundera på om man själv hade fått tillbaka sina kunder, eller om dom hade köpt mer av en sådan vara? Jag hade inte chansat utan kört på en blankare glasyr på tallrikar och insidor.

Bruzapetra
6/5/07, 11:51 AM
#11

Okej då, you got me:))) Det estetiska får ge efter lite för det praktiska, helt okej för mej!! Ni har helt rätt gnissel tallrikar ärdet värsta jag vet. Tack för det! Petra

avalon
6/5/07, 1:45 PM
#12

Dom säljer nog på namnet, höganäs ska ju liksom vara kvalitetsgrejer. Jag fick dom i present, skulle nog inte köpt själv. Men många kanske inte bryr sig om lite repor. Jag använder inte heller tallrikarna, min tvååring får äta på dom för hon tappar dom så det är snart inga kvar ! Men det är nästan ännu värre med muggar som blir färgade i, det ser riktigt äckligt ut !

Petra, du får väl göra skålar och kannor med den där härliga glasyren ! Stora upplägningsfat borde ju oxå funka, för då kan man ju tipsa kunderna om att inte använda så mycket metall grejer i.

bosse-cebex-gbg
6/5/07, 2:11 PM
#13

…ja, inredningstidningarnas makt är ibland större än förnuftet… 

Missfärgning av matta färgade glasyrer orsakas oftast av syror från grönsaker, frukt, dressing, fil, te, kaffe, osv….ELLER av starkt basiska ämnen, som maskindiskmedel etc…

Det finns en tendens till att de glasyrer som klarar syror bra, är känsliga för basiska ämnen, och tvärtom…

Hos matta glasyrer ligger pigmenten mera "i ytan" än hos blanka, pga kristallstrukturen som ger den matta effekten. Man kan säga att en blank glasyr är mera "sluten", och därmed mer tålig mot yttre påverkan.

Hälsningar Bosse

Annons:
terraalba
11/24/19, 9:18 PM
#14

Hej,

hittade denna gamla länk när jag letar sätt att rengöra bestickmärken… ville bara tillägga att kvalitén på bestick har stor betydelse också. Billigare bestick kan ha sämre stål - speciellt skedar görs i en lite mjukare (läs billigare) kvalité. 

En vill förstås ha så bra glasyr som möjligt - men det är en ekvation där den keramiska ytan in tvär enda delen.

Allt gott Marie

Upp till toppen
Annons: