Annons:
Etikettermaterialråvarorleror
Läst 2486 ggr
lotta2
6/8/07, 5:09 PM

Lerkvarn problem

Någon som har lite pejl på vaccumpumpar? Jag gjorde precis rent i min lerkvarn Bluebird 440 och efter detta funkar inte min vaccum pump. Eller rättare sagt den pumpar och jobbar på jättebra, men  inget händer så trycket går inte upp alls. Jag fick tömma vattenavskiljaren där det hade kommit lite lervatten i den (vilket det aldrig gjort innan) men inte ens upp till varningsnivån), nu har jag inspekterat slangen (felfri) och kan inte förstå detta alls…Någon som varit med med om någon likande och har några ideér??? Vore jättetacksam!!

Annons:
abbis
6/8/07, 7:23 PM
#1

Japp…Det sitter för det mesta en tätning i vakum delen som brukar bli kinkig efter rengöring..Nu vet jag inte riktigt hur din lerkran ser ut men där slangen sitter med den lilla pyskranen så har du ett glaslock som man ser ner i maskinen och där det måste vara vakum.i det locket som sitter oftast med två gängade skruvar sitter det på insidan en gummilist.Om den blivit torr och sprucken kan man byta den men oftast räcker det att lätta på den och fukta den och sen dra tlll..Det kan oxå vara nån slangklämma som pyser…men för det mesta är det packningen..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

lotta2
6/8/07, 7:31 PM
#2

Tack för ditt svar. Nope, gummitätningen är i fint skick, inte torr eller sprucken alls. Hjälper inte ens om jag lutar mej och hänger på locket, inte minsta lilla sug uppstår…Kommer knappt ngt sug ut slangen alls när jag tar loss den från kvarnen och har slangen mot huden. Det verkar inte pysa ut någonstans heller runt slangar eller fästen heller när jag satt tillbaka slangen. Fattar faktiskt ingenting, hoppas den självreparerar sej…

lerboden
6/8/07, 8:21 PM
#3

annars brukar silikontätmassa vara bra att täta glaset och dess packning med. Som alternativ.

LarsT
6/8/07, 8:44 PM
#4

Är kranen delbar på längden ? Isåfall kan det uppstå läckage i skarven. Finns kanske packningar att köpa men snåljåpsvarianten är att pensla slicker längs skarven, då ser man tydligt om det slinker in nånstans. Hittar du ett sånt ställe brukar det räcka att låta vakuumet suga in lite lera/tjock slicker där o sen låta torka = tätt.

lotta2
6/8/07, 11:09 PM
#5

Jag har testat med lersträngar runt överallt, men det är inte det som är felet. Kvarnen är inte delbar på mitten,det är bara ett vaccumhus som är nyligen tätat med silikon. Alla tätningar verkar vara täta. Det enda jag kan tänka mej är om det på någotvis kan ha kommit för mycket vatten in i vattenavskiljaren innan vaccumpumpen ,och att det på något sätt kan ha skadat pumpen så den inte skickar ut nästan något vaccum?? Ingen som haft ngt likande?  Konstigt iaf att pumpen går men suget ut slangen är minimalt…

Vavrakeramik
6/9/07, 1:04 AM
#6

Lotta2. jag har ju en likadan kran som du. Har dock ingen aning om hur vacuumpumpen funkar för den har jag aldrig haft isär… Tyvärr.

Däremot har jag problem med luft i leran trots att trycket i vacuumhuset är som det skall. Efter rengöring och tätning med mer silicon fick jag upp trycket ytterligare något till över 24 men det är i alla fall luftblåsor i leran… Suck!

Kan det spela nån roll hur man matar leran? Förutom att man ska se till att rycket i vacuumkammaren hålls uppe? eller vad beror det på. Måste den främre kompressionsdelen också tätas i skarven? eller kan det hjälpa att köra leran fler gånger eller tar jag för små bitar och matar i, jag tycker ca 1/2 kg e lagom fast det står 1 kg i beskrivningen. Man blir lite frustrerad.

Annons:
lotta2
6/9/07, 1:13 AM
#7

Vävra, om jag har återanvänd lera kan jag behöva köra den mer än en gång genom kvarnen.Det beror lite på konsistensen på leran. Vilken del är den främre kompressionsdelen? Jag sätter bara silikon runt själva vaccumhuset och långsidorna.Jag kör ca 1/2- 1 kg kg bitar jag med, men ffa kör jag i ett ganska jämt tempo, ungefär i det tempo som maskinen klarar av att ta emot. Den är ju inte hypersnabb, men jag brukar inte ha problem med luftbubblor alls. Någon enstaka ibland bara. Nu lär det ju blir fler om jag inte får ordning på pumpen.. :(

LarsT
6/9/07, 1:40 AM
#8

Du menar alltså att hur pumpen än pumpar o står på så suger det inget alls ur slangen ? Då lutar det åt att pumpen är defekt. Det är absolut inte bra om det kommit in vatten i cylindern, varken i en bilmotor eller i en vakuumpump. Har du inte bytt olja förr så kan det va dags nu…prova med en högre viskositet och se om det hjälper på suget. Är det ingen skillnad alls så kan det inte vara nån jätteaffär att renovera. Kan ju vara kolvringar, kan vara en packning som läcker i själva pumpen o.s.v.

lotta2
6/9/07, 12:00 PM
#9

Japp, exakt så är det Lars. Det pumpar och pumpar och själva suget ur slangen är minimalt. Slangen fastnar inte ens på fingertoppen, klart att den inte kan suga någon luft ur leran då. Det står en liten varningstext på pumpen att man inte ska fylla på olja i den, men jag tycker att det ser lite torrt ut i toppen. Det ligger små svampar där  inne pumpen och när man pressar på dom kommer det lite olja pysande. Men som sagt jag har ju inte kikat där innan och vet ju inte hur det brukar se ut, om det brukar vara mkt mer eller så.  Har du ngn aning om var man kan lämnar in sådana grejer för reparationer, eller vilken typ av verkstad man ska leta efter…En djungel är det. Jag är urusel på sådant…

LarsT
6/9/07, 4:01 PM
#10

Min pump är ung. som en omvänd luftkompressor, dvs ett oljebad i botten - oljesump med sticka och allt. Och den oljan måste bytas, precis som i bilen eller gräsklipparen. Din verkar vara en lite annan konstruktion men en vanlig mekanisk verkstad borde kunna fixa det ganska lätt. Det enda problemet kan ju vara om lager och tätningar inte håller några standardmått. Då får man vända sig till återförsäljaren för delarna. Vissa vakuumkranar är ju sämre utan vakuum än de som konstruerats för vakuumlös arbetning.

lotta2
6/9/07, 4:34 PM
#11

Ok, tack för ditt svar. Aha, ja sådan är inte min pump, tyvärr.  Jag ska ta och kika på vad vi har runt om, i fråga om sådana verkstäder, jag har ju en granne som har en mekanisk verkstad, men dom svetsar mest silos..:/   Ja, det blir ingen jättebra lera utan vakuumpumpen inte…Klart att den är ju ändå  bättre än att knåda för hand, men man är ju bortskämd med pumpen nu…

Vavrakeramik
6/9/07, 11:05 PM
#12

Min eköpt på keramikexperterna/cebex, de kanske vet vem som kan laga?

 Lotta2: kanske tar jag i för mycket när jag matar i leran så att den ej hinner med riktigt. Ska försöka lite långsammare. Återvunnen lera kör jag 2 gånger och jag brukar mixa den med ny lera.

lotta2
6/10/07, 12:16 AM
#13

Bra Vävra, jag ska slå dom en signal. Jo, ´jag mixar också min gamla med ny, tycker den bli bättre så.

Annons:
Bruzapetra
6/10/07, 12:27 AM
#14

Måste fråga..den gamla leran ni kvarnar, har den varit torr först eller sparar ni den blöt?

Vavrakeramik
6/10/07, 12:29 AM
#15

Bruzapetra: både ock!

lotta2
6/10/07, 12:37 AM
#16

Japp, samma här….:D

bosse-cebex-gbg
6/11/07, 1:56 PM
#17

På en "frisk" Bluebird 440 brukar vacuummätaren hamna någonstans mellan 20 och 25, och det är godkänt.

Jag blev litet misstänksam när lervatten i vattenavskiljaren nämndes….här skall ju bara rent kondensvatten samlas. Möjligen har vacuumhuset blivit litet för fullt av lera någon gång….och om lervatten tillåts komma vidare in i pumpen, förstörs sannolikt dess tätningar ganska fort. En tätningssats till pumpen är inte särskilt dyr.

Men felsök ordentligt först, så att inte läckaget finns någon annan stans. Gummipackningen till vacuumhuslocket t.ex….eller slangen…

Hälsningar   Bosse

lotta2
6/12/07, 11:30 AM
#18

Tackar Bosse för tipsen. Jag ska byta slang på den och felsöka igen. annars får jag väl köpa en tätningssats, jag trodde ju att jag behövde en ny pump så en tätningssats är ju bara en trevlig överraskning.  Jo, jag misstänker nog att det har med lervattnet att göra. En grej som jag märkt är att det på sista tiden det är att vaccumhuset fyllts på mycket snabbare med lera än tidigare, på sista tiden har har jag knappt börjat mata innan det är fullt med lera i huset…Kanske fylls det snabbare om det är dåligt sug i pumpen?

HelenaAR
5/20/14, 10:01 AM
#19

Jag väcker liv i den här gamla tråden med en oljefråga. Min vencosupertwins pump verkar ha fått slut på olja. Vad för olja ska man ha? Är det motorolja och i så fall vilken?

Bo§e
5/20/14, 10:53 AM
#20

Venco själva skriver: >> The vacuum pump should be topped up with SAE30, SAE40 or multigrade 20/40 engine oil. DO NOT use friction-modified oils. >> Som ett tips: SAE30 är det som på macken saluförs som "olja för gräsklippare"… (…men läs först på flaskan för säkerhets skull…SAE30 skall stå angivet där…)

Annons:
HelenaAR
5/20/14, 12:46 PM
#21

Toppen! Tack för svaret. Då får maken lite oljeshopping att göra idag. :-)

HelenaAR
5/21/14, 11:08 AM
#22

Det var inte riktigt som jag trodde, det var inte slut på olja. Det var snarare överfullt på olja och vit gegga. På nått sätt måste det ha kommit in vatten tror jag. Försöker få ut allt gegg nu och fylla på lagom mycket olja sen.

Bo§e
5/21/14, 11:37 AM
#23

Jo, det är det "normala" beteendet hos vacuumpumpar. Oljan tar inte slut, men efterhand vispas den ihop med kondensvatten som bildas, och skapar en vit emulsion (den "vita geggan"), som lägger sig i botten av pumpen. Man bör inte låta det bildas alltför mycket emulsion, eftersom det till slut blir för litet "frisk" olja kvar, som kan göra nytta. Töm alltsammans och fyll på ny olja.

abbis
5/21/14, 11:57 PM
#24

Hej Bosse

Jag tömmer regelbundet av den vita geggen i dräneringskranen .jag har dock ingen koll på hur mycket olja det finns i kranen då kontrollen förmodligen är fuktskadad.

Frågan är : Hur ofta ska man tömma den helt på olja och fylla på ny?

Hur märker man om det blir dåligt med olja?

/abbis

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

j-aan
5/25/14, 9:09 AM
#25

Varför har man vakuumpump? Jag har blandat all lera jag använt i drygt 30 år med en lerkran som saknar vakuumpump och det har aldrig varit något problem för mig.

abbis
5/25/14, 9:51 AM
#26

Försäljningsargumentet är att du får en blåsfri lera..Sen har jag inte provat en kran utan vakuum..

Vakuumet ska processen luftfri, tror jag 😉

Ja ni hör hur jag spånar va..men det är vad jag tror 😉

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Upp till toppen
Annons: