Annons:
Etiketterformadekorera
Läst 10748 ggr
abbis
2007-05-30 01:37

Att göra lergökar går inte snabbt...

Har suttit hela dagen och monterat ihop lergökar som jag drejade igår..Ganska tidskrävande då dom skall låta bra oxå…Kom och tänka på s.k vattengökar .Är det någon som vet hur en sådan funkar.Är det bara att hälla vatten i en vanlig gök..Letat på internet men det står mest om ängelholm o deras lergökar.

abbi

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Annons:
GulleboKeramik
2007-05-30 09:23
#1

Ja, just det… HUR gör man en lergök? Hur får man den att låta? Alltså formen, är väl personlig, men hur skall man konstruera själva musikinstrumentet, för att det skall komma ljud ur det?

Har letat på nätet, men hittar ingen beskrivning eller förklaring.

Keraleij
2007-05-30 11:53
#2

Knepet för en vanlig lergök är att  göra en vass egg som sitter precis mitt emot hålet där man blåser in luften. Det är inte så lätt att förklara hur man gör med bara ord. Det hela fungerar ungefär som en blockflöjt. 
Storleken på göken har betydelse för hur dova/gälla tonerna blir.

Vattengöken har blåshålet som på ett litet rör som mynnar ut i vattenbehållaren och ger ett kvittrande ljud -fast jag har aldrig provat göra sådana.

Håller just på att göra 100  lergökar till Ängelholms kommun!

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

[melker_h]
2007-05-30 12:44
#3

Hej, är ny medlem sen idag!  Jag har gjort kvittrande vattengökar i form av fåglar, först drejade och sedan tillplattade för att skapa luftvägen från visslan, genom vattnet till utgångshålet i näbben.

Det var en idé till en marknad, och jag höll först på att ge upp efter att ha suttit i tre dagar utan ett "pip". Jag hade läst instruktionerna här men det är inget man kan läsa sig till…man måste helt enkelt sitta och blåsa, ändra lite, blåsa, och rätt vad det är så visslar det!

Jag gjorde först små drejade knoppar, ungefär så stora och breda som min tummens första led. Sedan kom jag på att det går bäst om man har två platta pinnar (jag gjorde dom i bambu, ungefär 1x4 mm med ett handtag). En pinne kör man igenom diagonalt, från blåshålet och upp, ut genom väggen på knoppen. Med den andra pinnen plockar man bort leran som blir över. Knepet är att blåshålet måste vara rektangulärt och gå diagonalt mot den vassa kanten där luftströmmen delas, och det övre hålet ska helst vara som en kvadrat. Det är jättesvårt att förklara men kanske kunde jag ta några bilder om någon är intresserad Cool

hälsningar,

Melker

solei
2007-05-30 12:49
#4

jag har gjort vattenlergök, den ser ut som en vanlig, visselanordningen i stjärten, men halsen är längre och högst upp, lämpligen i näbben ,är det öppet.Man har i så pass mycket vatten att det rör sig när man blåser. Låter som en näktergal.( När man gör visselanordningen, kom ihåg att hålla för hålet i näbbeb, annars blir det svårt att få något ljud.)

GulleboKeramik
2007-05-30 17:20
#5

Kajsa_h… jag är så sugen på att göra lergök, men jag fattar inte riktigt det där med "hålet"!Generad*tröga jag*

Jaaa, Melker… bilder, bilder, bilder… jag är jättesugen på att försöka, men jag fattar inte riktigt hur det där med luftströmmen och vass egg och allt, fungerar!

Jessika
2007-05-30 17:30
#6

Gulli gullan ko ko som en gök ko ko!

klart du ska göra en lergök! jag ska oxå prova så fort jag känner ork och inspiration.

Annons:
Vavrakeramik
2007-05-30 20:59
#7

Appropå Ängelholm så hörde jag för något år sedan att Ängelholms lergöksorkester inte kunde få tag på lergökar längre då den som "alltid" gjort dem slutat… Så sök upp dem om ni vill ha jobb!!!Glad

abbis
2007-05-30 21:30
#8

Jag lärde mina elever att göra lergökar på första lektionen när jag hade studiecirklar för 30 år sen..en del fick ljud direkt en del satt och petade länge..

Forma en stjärt på en kula eller sätt på en bit som sticker ut lite

1 Ta en skalpell och gör ett hål som är 2mm brett och 8 mm långt

2 Gör ett blåshål med t.ex en tunn strumpsticka

3 Trä in stickan så långt att du kan trycka den andra änden av spåret mot stickan så att den blir supervass.Du skall in i kroppen på göken.

4 provblås

5 Kommer inget ljud reglerar du vinkeln på blåshålet.Det som är viktigt när du kikar in i blåshålet är att du ser både ner i göken och ovanför .Då ligger blåshålet exakt rätt

6 Gör flera hål i olika storlekar .Har du en stämgaffel så kan du få hel o halvtoner..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Keraleij
2007-05-31 11:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Här kommer en liten förklarande bild. Göken sedd i genomskärning från sidan. Det som är gult på bilden är alltså det som ska skäras bort.

Man behöver alltså två tunna platta verktyg helst med vass egg. Jag brukar använda sådana spån som lossnar från gatsopningsmaskiner.

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

Keraleij
2007-05-31 11:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

och såhär ser det ut ovanifrån

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

Denna kommentar har tagits bort.
Jessika
2007-05-31 14:28
#12

Vad kul att se era beskrivningar! tack för att ni tog er tiden!

solei
2007-05-31 14:53
#13

Hej Melker det var verkligen ett fiifigt sätt att ordna" visslet". Bra bildspel..ska provaGlad

Annons:
JennyKrita
2007-05-31 21:20
#14

när jag gick på Sörängens Fhsk så fick vi göra en lergök på första lektionen. Då gjorde vi den runt tummen på ngt sätt (ska säga att det är typ 12 år sen så minnet sviker…) och sedan till blåshålet använde vi oss av en tändsticka som vi täljt till i änden, då blev det den där perfekta "spetsen". Hade nog tur men jag fick ljud i den direkt. Har dock inte så stora tummar så den blev liten, barnen gillar den idag.Flört

Vanja-K
2007-06-04 01:10
#15

Har gjort en del lergökar och indianska vissel.Även en vatten vissel. Som ser ut som en fågel. Lååååååååååter som en fågel.  Kan fixa en bild om någon vill se hur den ser ut.Gjorde en gång små vissel (som urgröpningen av en kaffesked) , till 60 elever. Som avskedspresent.Gissa om det tog tid att få alla till att vissla med?

kajsa.h och Melker, bra beskrivningar

Vanja-K
2007-06-04 01:16
#16

Läste ditt inlägg solei. Precis så gör man.

Tazen
2007-06-04 03:31
#17

Hej Vanja K ! Hur ser en indiansk vissel ut,har du nån bild el teckning? Vill gärna se foto på fågeln.

Häl.Bitte/Tazen

Thribbi
2013-12-26 20:19
#18

Det gick tyvärr inte att se bildspelet. Tänk om nån kunde göra en liten video där man ser handgreppen … vore kalas!

Julhälsningar AnnBritt

abbis
2013-12-26 22:56
#19

Gammal tråd..

Jag kan numera göra vattengökar..skam den som ger sig🙂

Hade en holländsk (tror jag) keramiker inne för några år sen som bara levde på att göra sådana..Hon visade mig ..och sen dess kan jag👍

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Rivermist
2013-12-27 08:56
#20

Om du söker på clay ocarina så finns det både filmer och instruktioner hur man gör en lergök på engelska!🙂

Annons:
vibeke
2013-12-28 13:38
#21

har också tittat på ett flertal bra instruktionsfilmer på youtube. tänker börja med att göra enkla occarinor och sedan testa vattenlergökar. verkar som det detta ligger i tiden :)

abbis
2013-12-28 14:26
#22

På Hjo hantverksmarknad stod en kille och sålde vattengökar för en hundring..och med tanke på hur omständiga dom är att göra är det ingen hög timpenning..påen annan marknad tog dom 50:- st

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Stina A
2017-07-04 10:45
#23

Och hur gör man en kaffegök………..?

Nej men allvarligt: Tack för era beskrivningar av ler- och vattengökar!
Mycket lärorikt.

Upp till toppen
Annons: