Annons:
Etikettermaterialråvarorleror
Läst 2975 ggr
Christina
2007-04-14 01:46

Gjuta i betong

Gjuta i betong har ju blivit en populär fritidssyssla för trädgårdsfolk och villafixare.  Är det någon av er som har arbetat i betong och har några goda råd att ge till hobbyfixare som blygt tänker försöka sig på det första rabarberbladet i sommar. Ni vet det som alla börjar med.

Annons:
karoline
2007-04-14 11:50
#1

Jag har gjort mycket i betong, fat, fågelbad, i formar trädgårddekorationer mm mm

Jätte skoj!

Tänk på att armera om du ska göra det tjockt o att armera hörnor om du ska göra kantiga fågelbad el liknade.

Annars får man prova sig fram,m lycka till!

JennyKrita
2007-04-14 12:58
#2

Håller med, har gjort lite grejer, bla rabarberblad och det är bara att testa sig fram.

Ngt som jag lärde mig var att man inte behöver pilla bort bladets nervtrådar direkt från betongen, väntar man några dagar så torkar det och det är jättelätt att ta bort. Första gången jag gjorde ett rabarberblad gjorde jag misstaget att låta för stor del av skaftet sitta kvar och det gjorde att det blev ett hål i betongen så vattnet rann ur, trist med ett fågelbad utan vatten Fundersam

Christina
2007-04-14 16:19
#3

Tack för kloka råd - skickar hit medlemmarna på Trädgårdssajten att läsa vad ni skriver och berättar!

avalon
2007-04-14 16:20
#4

Det är inte så svårt som jag trodde att hålla på med betong, det torkar ju ganska långsamt så man har lite tid på sig att fixa med det. Om du ska gjuta i formar är det viktigaste att se till att dom är täta, så det inte läcker ut. Och armering på tunna ställen har ju redan nämnts. Lycka till !

Maja-LenaH
2007-04-16 14:09
#5

Första gången jag provade, det var ett obligatoriskt inslag i kurs i U-landshälsovård att tillverka latriner, (fick inte nytta av de färdigheterna "i fält" inte) överraskades jag över att det var så enkelt, ungefär som att baka: blanda rätt, röra ihop,forma och vänta på att det ska bli klart med lite passning emellanåt.

Det blev dock inte något mer…. men tankar på fågelbad finns

/Maja

Katjolu
2007-04-16 22:17
#6

Har även jag tankar på betong gjutning. Vad armerar ni med för material? Vanligt armeringsjärn? Eller är det för tjockt?

Annons:
karoline
2007-04-16 22:22
#7

Beror lite på hur tjock det är du ska göra. Ibland tar jag arneringsnät och ibland höns/kycklingnät.

Ulla
2010-01-23 21:37
#8

Jag hittade tillbaka till den här tråden när jag kollade runt litet på trädgårdssajten. Kul att läsa eftersom jag har planer på ett betonggjutarparty till sommaren tillsammans med mina grannar. De är inga keramikmänniskor, men det här är jag säker på är helt i allas smak.Skrattande

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Upp till toppen
Annons: