Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 2445 ggr
Jenni_K
2007-05-09 13:15

Raku för nybörjare

Hej knådare!

Jag är sugen på att börja med Raku. Måste man ha en elugn för skröjbränningen eller kan man använda en hemmagjord ugn för det?

Jenni

Annons:
avalon
2007-05-09 13:32
#1

Det går bra att använda rakuugnen till det, tänk bara på att ta det lugnt med gasen eller veden i början av bränningen, så att inte grejerna spricker. Sätt gärna in käglor oxå, annars är det svårt att veta när det har blivit tillräckligt varmt.

Jenni_K
2007-05-09 18:12
#2

Tack för svaret! Jaha, då vet jag vad käglor är också… he, he. Vilka temperaturen kommer man upp i med en vedeldad ugn? Sen var det det där med leror och glasyrer… Det blir nog biblioteket nästa för jag känner mig ganska borta på det här området.

avalon
2007-05-09 20:23
#3

Du kan komma upp högt i temp med ved, men både Raku och skröjbränning är ca 950-1050.

pyromanen
2007-05-09 23:11
#4

Första gången jag eldade i min ved-rakuugn av leca så höll det på att bli härdsmälta!  Hade inte lärt lärt mig än hur mycket temperaturen kan dra iväg med hur mycket ved… Pyrometern visade 1120 och stackas ugnen hade "knäppljd"för sig och vi bara stod och höll andan….  Den höll,men lecan blir skör efter en sådan upplevelse.

Jenni_K
2007-05-10 00:19
#5

He, he… men så kallar du dig för pyromanen också. Så det gäller att få upp temperaturen låååångsamt alltså. Funderar på om man kan bränna i bastun… skojar bara… nästan.

pyromanen
2007-05-10 09:46
#6

Det är en stor hjälp att ha en temperaturmätare,fördå ser man vilken effekt det har med en, två eller tre pinnar och då lär man sig efterhand hur mycket ved det är lämpligt att lägga på.

Annons:
violakatten
2018-02-14 17:22
#7

Jag har hittat recept på Terra sigillata till hästhårsraku. Men det finns ett för kägla 3 och ett för kägla 4. Vad är skillnaden. Har aldrig använt käglor….Jättertacksam för svar. (Vet inte vad tunnan går upp i utan går efter att glasyren är smält)

Upp till toppen
Annons: