Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 15613 ggr
Bruzapetra
2007-03-17 21:27

Engobe tips...

Jag är helt nybörjare med engobe och undrar därför lite…

Har färdig vit stengodsengobe i pulverform. Räknas 100 gr av det som 100gr vit stengodslera? Alltså om jag lägger till exempelvis 2% koppar till 100 gr pulver blir det sedan samma färg om jag tar min egen torkade stengodslera 100gr och lägger till oxid? Hoppas ni förstår vad jag menar:) Jag vill så gärna ha en fin äppelgrön/oliv eller liknande engobe till stengods har nån nåt fint recept? Lindblomsgrön kallar en del det med tror jag.

Mvh Petra

Annons:
Hubert
2007-03-18 08:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Petra! Köpeengobe vet man jui nte direkt vad som är i så jag skulle ta lera, vanlig vit torr, och sen blandar jag det med diverse oxider för att få fram en bra färg. 100 vit torr lera och 6 gram kopparkarbonat eller mindre så ska det nog bli nära lindblomsgrön. Låt stå över natten, sikta och tjockleken ska vara som filmjölk. Du tar ju sen transparant glasyr över om du vill och olika transparanta ger lite olika utseende. Även tunn tennoxid kan bli snyggt. Smaksak vad man gör. Ingen alls kan också vara jättesnyggt! Annars är färgkroppar bra om man nu letar efter en exakt färg men då behövs några gram till! Bild är porslin, vit, röd och svart lera med receptet ovan. Louise

avalon
2007-03-18 09:55
#2

Det beror även på vad det är för lera man har, den påverkar resultatet. Så din lera kanske inte alls blir likadan som den pulverlera du köpt. Man kan använda gjutlera, sin vanliga lera eller blanda porslinsengobe av samma saker som man har i Porslinslera, t.ex 25 % av varje av ball clay, kvarts, kaolin och fältspat. Ibland har jag haft 20 % och även haft i någon fritta, för att engoben ska blanda sig lite mer med glasyren, funkar ibland till vissa glasyrer och infärgningar. Enklast är nog att först bestämma vilken lera man vill använda, och då är det säkert enklast att använda den leran man har. Och sedan testa med olika infärgningar.

koko
2007-03-18 10:19
#3

Hmm..Om man vill göra sin egen "grundengobe" till stengods, är man då inte tvungen till att ta torkad, pulveriserad lergods till att göra engoben av?

Lergods smälter ju i den höga stengodstemperaturen?

Eller: kan man ta samma stengodslera man jobbar i och göra engobe av?

 Och; bör lera man gör engobe av vara fri från chamotte?

/En som undrar en hel del…Generad

lotta2
2007-03-18 10:39
#4

Enklast är ju att ha torr lera av den sorten man jobbar med, då vet man ju att man inte får problem med flagningar etc som ibland kan inträffa om dom inte tris ihop  engoben och leran innunder. Annars brukar jag ha bra resultat av den leran som säljs som engobelera av cebex, eller derar vitbrännande stengodslera i pulverform, andra everantörer har passande leror. Fråga dom eller så får man får prova sej fram.

Min engoberecept bok är  fortfarande borta, men jag vet att beprövade gröna är 3% kopparkarbonat, eller  6% kopparkarbonat, och en med  1% kromoxid. Du kan ju göra några prover med dessa färger, och kombinera ex 3% koppar med 0.25- 0.5 % kromoxid  så borde du ju hamna ganska rätt. Enklast är ju att köpa färdig färgkropp om du vill ha en exakt rätt ton och blanda i ca 5-7.5-10 % för grönt skulle jag tro ger bra med färg. Här kan man höra med leverantören av färgkroppen lämplig styrka.  Så det enda är nog att testa fram en egen skala med den så får du dessutom ett litet spektrum av färger att leka med.

Koko, om du använder en lergodslera som engobe så blir den ju i sej som en glasyr, väldigt glasig. Inte den vanliga engobekänslan då.

Bruzapetra
2007-03-18 11:43
#5

Tusen tack för era svar!!!! Det får bli att gå ut o banka med hammaren på torr lera:) Sen ska här fram med kopparen! Är det stor skillnad om jag använder oxid istället för karbonat? Louise, det var en fin grön färg!! Tackar o bockar:)))

lotta2
2007-03-18 12:15
#6

Ja, det är stor skillnad på kopparoxid vs karbonat. Jag vill minnas att det är förhållande 3% kopparoxid motsvarar 4.5 % kopparkarbonat…Inte hundra på siffran, men åt det hållet är det iaf. Ska se om jag hinner kolla sedan i ngn bok…

Annons:
Bruzapetra
2007-03-18 12:39
#7

Lotta, själva färgen i sig då? Blir det samma sorts gröna? Eller skiljer det där också? Tusen frågor:)

Bruzapetra
2007-03-18 12:58
#8

En till… Precis som koko frågade. Leran jag använder har  0-0,2mm chamotte i, funkar den att använda och sikta och så??

poja
2007-03-18 13:03
#9

Jag använder samma lera till engoben som till godset.

lotta2
2007-03-18 14:37
#10

Man kan ha samma lera som man använder. men lite chamotte i basleran får man lite mer struktur på engoben, men är det så fin grad på chamotten märks det inte så mycket. Prova.

Petra. när du blandar in lite av kromoxiden så får du en mer täckande grön, har du bara en gnutta i av den i engoben så tycker jag den är snygg ihop med kopparen. Den drar i en annan ton än bara koppargrönt. Svårt att förklara, du får nog nästan prova själv för att förstå färgskillnaden. Ta och blanda små mångder och gör gärna provserier med ökande oxider  med olika styrka så ser du direkt efter bränningen åt vilket håll du ska blanda för att få ungefär den färg du vill ha. Tyvärr minns jag inte i huvudet vilken procentsats som jag tyckte var snygg, men det var iaf inte mycket krom eftersom den gärna blir för stark och tar över.

avalon
2007-03-18 14:56
#11

Lergodslera i stengods temp blir som sagt var glasyr och kan dessutom rinna ganska mycket har jag för mig när jag testat för länge sen. Men man kan ju blanda med något annat så kan det bli snyggt, i en del stengods glasyrer ingår det ju lergodslera.

Bruzapetra
2007-03-18 15:33
#12

Tack igen snälla ni! Jag ska ta och göra en riktig provserie och se hur det blir. Det är det ju absolut värt./Petra

Hubert
2007-03-18 18:23
#13

#4 ja ta samma lera som man arbetar med så blir det oftast inte några problem med olika krympning vid torkning och bränning. #10 Håller med chamotte i eller ej är ju en effekt som går att använda.Louise

Annons:
lotilda
2017-01-06 13:25
#14

Är det någon som kan råda mig vad jag ska göra. Köpte vit och svart engobe på Cebex. När den kom står det på burken, nr 38, att det är lergodsengobe. Sökte på engobe och fick upp 38, men ingen som helst info om att det är lergodsengobe.

Jag har skrivit till Cebex och påtalat bristen på info. Det hade ju varit bra om samma info på burken, stod under nr 38, men de har inte svarat.

Jag använder lera WM2502 och bränner i 1220 grader med 30 min utjämning.

Kan jag använda nr 38 där det står max 1180 grader, eller är det bara att gå till återvinningsstationer med denna burk?

lotilda
2017-01-06 13:42
#15

Rättelse

Nr 38 svart engobe kan brännas i max 1080 grader.

Bo§e
2017-01-06 18:31
#16

På hemsidan hittar man engobe "38" under kategorin "lergodsengober", helt korrekt.   

Men, genom att använda den övergripande sökfunktionen, (sökord "engobe")  leds man faktiskt förbi  den infon, så att den kan missas.  Här finns m.a.o. en liten bugg, som borde vara lätt att fixa….

lotilda
2017-01-07 18:20
#17

Ja, jag missade detta genom att söka på engobe. Under info saknas helt text.

Kan jag använda denna svarta, tror du, eller är det bara att kassera?

Bo§e
2017-01-07 18:50
#18

Testa den i stengodstemperatur, men utan glasyr ovanpå.  Resultatet kan bli riktigt fint….🙂

lotilda
2017-01-08 10:32
#19

Det låter spännande, tusen tack för dina snabba och alltid kunniga svar.

Jag har lärt mig att jag inte ska ha så bråttom när jag beställer något, utan granska och låsa ett par gånger :)

Glaze
2017-12-15 10:28
#20

Hej!

Vilken bra engobtråd! Ville bara fråga hur torrt stengodset kan vara när jag lägger på engoben? Måste det vara så blött som när man tex sätter på hänklar, eller kan det vara torrare än så, tex helt torrt?

Annons:
Upp till toppen
Annons: