Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 15613 ggr
Bruzapetra
2007-03-17 21:27

Engobe tips...

Jag är helt nybörjare med engobe och undrar därför lite…

Har färdig vit stengodsengobe i pulverform. Räknas 100 gr av det som 100gr vit stengodslera? Alltså om jag lägger till exempelvis 2% koppar till 100 gr pulver blir det sedan samma färg om jag tar min egen torkade stengodslera 100gr och lägger till oxid? Hoppas ni förstår vad jag menar:) Jag vill så gärna ha en fin äppelgrön/oliv eller liknande engobe till stengods har nån nåt fint recept? Lindblomsgrön kallar en del det med tror jag.

Mvh Petra

Annons:
Hubert
2007-03-18 08:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Petra! Köpeengobe vet man jui nte direkt vad som är i så jag skulle ta lera, vanlig vit torr, och sen blandar jag det med diverse oxider för att få fram en bra färg. 100 vit torr lera och 6 gram kopparkarbonat eller mindre så ska det nog bli nära lindblomsgrön. Låt stå över natten, sikta och tjockleken ska vara som filmjölk. Du tar ju sen transparant glasyr över om du vill och olika transparanta ger lite olika utseende. Även tunn tennoxid kan bli snyggt. Smaksak vad man gör. Ingen alls kan också vara jättesnyggt! Annars är färgkroppar bra om man nu letar efter en exakt färg men då behövs några gram till! Bild är porslin, vit, röd och svart lera med receptet ovan. Louise

avalon
2007-03-18 09:55
#2