Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 6546 ggr
Applefarm
11/30/06, 1:24 PM

Ungsplacering...

Jag ska bestämma mig för var jag ska ha min nya ugn (80L och inte helt ny egentligen, en 80-talare). Vad bör jag tänka på? Hur ska utrymmet se ut, avstånd till väggar/tak, kan den stå utomhus? Ugnen står på ett stativ och jag har några olika alternativ på utrymmen men det kan vara bra att veta lite mer innan jag drar elkablar och river innertak.  

Någon som vet?

//Johanna

Annons:
zzaga
11/30/06, 2:28 PM
#1

Utomhus är ingen höjdare. Om du får vatten ner i teglet så kan det frysa sönder. Jag har min en 30-40 cm från väggen (gips) och upp till tak hade jag nog sett till att ha ett bra stycket speciellt om du har venthål upptill. Förvara inget brännbart i närheten av ugnen (typ brädor och sånt som ev kan tippa och landa på ugnen). Sen är det väldigt bra om du inte behöver vistas i utrymmet under bränning. När man bränner glasyrer utvecklas gaser som är farliga att indandas. Om du planerar att vistas i utrymmet sammtidigt som bränning bör du ha en kupa över ugnen och fläkt för utsug.

/S

Petrea
11/30/06, 4:40 PM
#2

Jag har precis installerat en ugn själv och fick ta kontakt med brandförsvaret för att göra rätt saker det måste vara dubbelgipsat i både tak och väggar minst en meter på varje sida om ugnen för att vara brandklassat enligt EL30. Ugnen får inte stå närmre väggen än 50 cm och golvmaterialet ska vara av sten , kakel eller liknande. Ta kontakt med brandförsvaret där du bor så att du gör rätt saker det kostar inte så mycket att göra rätt från början..

//P

pluppan
11/30/06, 5:08 PM
#3

kostar det något att de kommer och visar och inspekterar (brandförsvaret alltså)

LarsT
12/1/06, 2:17 AM
#4

Det kostade inte något sist jag frågade men nu har de avmonopoliserat skorstensjobben, så nu vet jag inte. Jag tycker att det verkade lite väl överdrivet, Petrea, med allt du måste göra. Det kan visst kosta en hel del, att byta golvmaterial är inte gratis beroende på hur det är byggt. Och de avståndskraven skulle göra att många med ont om plats helt enkelt inte kan ha nån ugn alls.

Många "tjänstemän" vet inte alls vad en keramikugn är eller vad de ska jämställa dem med i regelboken. Det låter nästan som att Petreas skorstensmästare trodde att det var en vedkamin eller öppen spis han skulle plocka regler efter. Om man börjar med att förklara vad en keramikugn gör, hur varm den blir på utsidan o.s.v. verkar det som de flesta skorstensmästare taggar ner lite och släpper upp på kraven. När jag gjorde detsamma godkände han placering i ett rum med trägolv, träväggar och trätak. Bara du har några dm till närmsta brännbara är det ok, sa han. Det kanske hade varit bra om du lagt en plåt under ugnen också, så inte golvlacken missfärgas av värmen, avslutade han kraven…En elektrisk keramikugn har ingen öppen eld utan kan närmast liknas vid en förvuxen brödrost och de kan man ha lite varstans, eller hur ?

Om du har flera utrymmen att välja på skulle jag i första hand ta det med mest plats för hyllor att förvara gejer på innan bränning. Det blir mycket spillvärme man kan utnyttja till torkning. Eller så hade jag ställt den så att jag kunde öppna en dörr till det rum du sitter i. Gaserna utvecklas bara i uppgången och avsvalningsvärmen är go att ha i vintertid.

Petrea
12/1/06, 10:14 AM
#5

Nu var det ingen skorstensmästare jag var i kontakt med det var brandförsvaret och jag talade med dem fick hem ett informationsblad som jag följde när jag ändå skulle renovera. Jag har grannar som jag måste ta hänsyn till också…Brandförsvaret och försäkringsbolaget måste väl veta vad de vill försäkra eller inte det kan bli väldigt dyrt om det händer något. Det var bara ett tips till Pluppan om man ändå ska börja om på nytt är det väl bättra att ta reda på vad som gäller just där man bor!!!

LarsT
12/1/06, 10:36 AM
#6

Ja, visst är det bra att ha torrt på fötterna, men det finns olika brandklassningar för olika ändamål och det handlar om att hamna i rätt klass. I nästa kommun kanske de tycker att det ska vara två klasser högre och då ska man ha brandklassade dörrar med automatisk stängning och syremätare för atmosfären + avancerat brandlarm o.s.v.. Det kan ta sig orimliga former åt andra hållet…

Annons:
Petrea
12/1/06, 11:04 AM
#7

Håller med att det kan bli väldigt avancerat och jag är absolut ingen paragrafryttare var faktiskt lite negativ när alla andra sa till mig att jag skulle ta reda på vad som gällde. Men så här efteråt vet jag att jag har torrt på fötterna och eftersom jag ändå skulle renovera upp lokalen kostade det mig i princip den dubbla gipsen mer golvklinkers hade jag tänkt ha ändå eftersom det är väldigt praktiskt. Det är väl annorlunda om man har en redan användbar befintlig lokal…men som sagt det kostar inget att få de föreskrifter som gäller.Skrattande

abbis
12/1/06, 11:15 AM
#8

Sune Högberg berättade en liten anekdot..För många år sen hade han blivit tillfrågad hur en ugn skall stå rent brandtekniskt av länets brandchef…När han sen många år senare skulle installera en ugn så blev det underkänt pga av hans egna regler som kanske passade då men inte i nutid…dom hade aldrig uppdaterat dessa..tror du han fick sig ett gott skratt

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Petrea
12/1/06, 11:49 AM
#9

Ha ha ha ja det var ju kul där ser man tiderna ändrasSkrattande och vi med men jag brukar faktiskt vara dålig på att uppdatera min ålder också…

LarsT
12/1/06, 11:49 AM
#10

….vilket därmed bevisar hur mycket brandväsendet förstår av det här, när man t.o.m får bestämma sina egna regler …. suck ….

Applefarm
12/4/06, 9:13 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Tack för alla kommentarer och svar!

Vi har diskuterat hemma och kommit fram till att den ska stå i övre delen av ladan. Där kommer det att bli, när vi tagit bort innetaket, ca. 4 m till taknocken och det är väldigt luftigt, gjutna golv och stenväggar i ugnens höjd. Så nu ska vi bara flytta på några meter bevattningsslang och några hundra äppellådor, tömma loftet och riva innertaket, dra in el och flytta ugnen någon meter sen kan jag bränna. Längtar…

 //Johanna

Jessika
12/4/06, 4:01 PM
#12

Åååh…. va mysigt det såg ut!!

Ulla
12/4/06, 7:05 PM
#13

Jag är grön av avund.Flört

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
BigAshAnnie
9/7/14, 5:19 PM
#14

Jag och en vän har en gammal gas/el-ugn som vi tänkte plocka bort elen + elementen på och använda som raku-ugn.  Den måste därmed stå utomhus, och med det uppstår ju lite problem. Det är en gammal inomhusugn, så den måste förstås skyddas från kyla, väder och vind, men hur är det med att skydda den med ett eget litet hus, som ett skjul för bara ugnen? Hur det med brandsäkerhet etc? Någon som vet?

Tacktack!

Upp till toppen
Annons: