Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 9206 ggr
zzaga
2007-01-06 22:25

Om du ska köpa ugn

Här är några saker du kan tänka på när du ska köpa en ny ugn:

Hur stor ska den vara?

Är det bara du själv eller är ni fler. Hur stora saker vill du kunna göra. Tänk på att ugnens storlek kan begränsa ditt skapande. Gör du stora skulpturer eller små porslinsskålar?

En gammal eller en ny ugn?

En gammal ugn är oftast billigare att köpa. Du har däremot inga garantier för att den fungerar som den ska. El fel kan bli dyra att laga om du inte är haj på det själv. Tänk på att det kanske kan vara svårt att få tag på reservdelar till äldre ugnar.

Topp eller frontmatad?

Toppmatade brukar vara billigare , även halvstora nya toppmatade brukar vara ganska billiga. Frontmatade är lätta att sätta och sparar ryggen lite mer.

Vilken temperatur vill du kunna bränna i?

Lergods eller stengods? Tänk på att mätaren/automatiken inte alltid visar den korrekta temperaturen som ugnen tål. Även om automatiken visar att den kan gå upp till 1300 grader är det inte säkert att själva teglet tål den temperaturen. Kolla på själva ugnen.

Gas eller el?

Vill du kunna bränna Reduktionsbränning? Eller räcker det med oxidationsbränning? Gas är krångligare att lära sig. Har du jämfört gas och elpris? Har du separat utrymme för gasoltuberna (jag tror de måste stå utomhus) ? Har du kollat med brandförsvaret?

Vilken typ av ström krävs?

Trefas? Hur många v är den på? Klarar din lokal att driva ugnen utan att propparna ryker? Måste du säkra upp? Hör med ditt elbolag.

Hur ser den ut utan på?

Är den rostig? Ser den hyffsad ut?

Hur ser automatiken ut?

Måste den passas hela tiden eller inte? En ny automatik kostar runt 3000:- .

Hur ser stenarna ut inne i ugnen?

Kolla noga i taket. Är det sprickor där kan fnas lätt trilla ner på dina saker och bränna fast i glasyrerna.

Hur ser slingorna ut?

Hänger de och ser ojämna ut? Eller ligger de snyggt rullade i spår eller på rör? Det är olika hur mycket nya slingor kostar (beroende på storlek på ugnen naturligtvis). 

Ingår det sättmaterial?

Hur mycket? Och i vilket skick?

Hur ska du få hem den?

Många ugnar är tunga och bökiga att flytta. Tänk på att skaffa hjälp.

Går den in genom dörren?

Låter kanske lite löjligt, men faktum är att det kan ställa till problem. Jag har en kompis som fick slå ner delar av en dörr för att få ut sin.

Har du någonstans att ställa den?

Låter också kanske lite löjligt. Men ibland frågar folk om man kan ställa den helt utomhus. Och det är ingen bra ide alls. Den måste stå så att det inte kommer vatten i. El är naturligtvis kännsligt för vatten och fukt. Är det brandsäkert där den ska stå?

Nu kom jag inte på någe mer.. Skriv gärna alla tips till ugnsköpare som ni kan komma på:D

Annons:
Tillvara
2007-01-07 15:30
#1

En suvurän lista!

Ulla
2007-01-07 21:16
#2

Du verkar ha fått med det mesta, Saga. Jag kom i alla fall att tänka på en sak

Har du någonstans att ställa den?

När man köper en ny ugn så står det antagligen i instruktionsboken hur nära brännbara föremål (som t ex väggar) den får stå, men om du köper en begagnad ugn så kanske den saknas. Så, har du tillräckligt med plats?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

LarsT
2007-01-08 21:32
#3

Lite rekommendationer som tillägg till din lista Zzaga:

….Gammal eller ny

Är det ett känt märke som funnits länge på marknaden finns det troligtvis också reservdelar att få tag i.

Topp eller frontmatad?

En toppmatad ugn väger mycket mindre och det kan ha betydelse beroende på vilket golv den ska stå på. Somliga tycker faktiskt att det är bättre för ryggen att lasta en toppmatad (bl.a. jag) så det är en smaksak. En toppmatad är mycket billigare och enklare att byta stenar på om det skulle behövas.

Vilken temperatur vill du kunna bränna i?

Ibland kan gamla ugnar ha fått andra element än de var byggda med och som det står på typplåten. Kan vara svårt att kolla innan köp men man ska vara medveten om risken.

Vilken typ av ström krävs?

Anknyter till punkten ovan. Det bästa är att fråga en elektriker om din ström räcker till för just den ugnen du tänkt köpa. Det är så olika hur folk har det med sina elanläggningar så det är från fall till fall.

Hur ser den ut utan på?

Lite rost spelar ingen roll alls, men är det så mycket rost att sidorna bågnar och inte är raka kommer det förr eller senare att leda till att valvet vill åka neråt och släppa ifrån sig massa fnas på vägen. Är ugnen rostig men har god ventilation kommer det att dröja länge innan det händer så kolla upp spjäll och utlopp.

Hur ser stenarna ut inne i ugnen?

Är de lite halvblanka har ugnen varit överbränd och det är inte bra. Kolla hur tätt dörren aller locket sluter. Glipar det mycket kan det tyda på att tidigare ägare varit lite ivriga att öppna och fått för mycket rörelser i chassi och sten. Syns också på att stenarna har en massa sprickor. Enkelt att fixa på en toppmatad, jobbigare på en front.

Hur ska du få hem den?

Räkna med ca 1500-2000 för en lastbil med kran, naturligtvis mycket beroende på transportlängd.

Har du någonstans att ställa den?

Ugnstillverkarens rekommendationer är bara halva sanningen. Vill man vara trygg så ska man kontakta sin lokala brandmyndighet så har man helt torrt på fötterna.

I övrigt bra zzaga !

zzaga
2007-01-08 21:39
#4

Bra! Tack snälla!

zzaga
2007-01-14 21:29
#5

Lars är det ok om jag lägger till det du skrev och lägger ut den som artikel istället?

LarsT
2007-01-14 21:53
#6

Ja, det är klart ! Kanske finns det fler som har synpunkter att lägga till ? Köpa ugn är för många ett stort steg och alla vinklingar i ämnet är bra att ta med i bedömningen. Om du lägger upp den som artikel, kan man redigera efteråt eller blir den skrivskyddad ?

Annons:
zzaga
2007-01-14 22:09
#7

Tack:)

Jag håller med. Det är viktigt att hitta rätt ugn. Det vore bra om fler kom med synpunkter:) *hint hint*

sajtvärdarna kan gå in och redigera i efterhand, inga andra (tror jag) . men man kan kommentera den som vanligt. Så om någon vill lägga till något så är det ifs bara att skriva det i kommentaren så lägger jag ju naturligtvis med det!

Nu dyker den ju upp på första plats så kanske fler ser den.

Jag skulle vilja skriva en till om drejskivor, men jag kan nästan inget om dom. Så om någon känner för att dra ihop (en början i alla fall) på en sån liten "att tänka på" lista så blir i alla fall jag jätteglad!

Ulla
2007-01-17 19:25
#8

Vilken superidé zzaga! Det är jättemånga som har frågor om vad man bör tänka på när man ska köpa in dyra maskiner. En artikel är lättare att hitta.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Katarina
2007-01-21 01:19
#9

Oooo så bra!

Vavrakeramik
2007-05-14 18:43
#10

Till feiner;

Här kan du läsa om vad man ska tänka på vid ugnsköp.

feiner
2007-06-28 01:12
#11

Jättebra tips, tack för vinken.

avalon
2007-06-28 11:13
#12

Där var den !

Bregotta
2007-10-14 18:02
#13

Jag puttar upp denna tråden som är användbar när man går i ugns-köpar-tankar!Skrattande

Annons:
Bregotta
2007-12-02 00:38
#14

… och igen!Glad

Ulla
2007-12-02 00:40
#15

Det finns massor av gammalt och gött i gömmorna härSkrattande. Tack för att du kom ihåg den här tråden och plockade fram den

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

sagabus
2007-12-02 12:40
#16

vill bara påminna om en sak som ej är oväsentlig: tyngden!

min ugn har hängt med i 3 flyttar och det är ett jäkla bök, rent ut sagt , att flytta den!  sista flytten lånade vi motorlyft.

så ska man köpa ugn så räkna med hur tung den kan vara.

Berghem
2008-05-22 00:15
#17

Hej Jag har läst om vad som man ska tänka på när man köper ugn.

Vi skall köpa en ugn och hittat en på öland , själv bor vi i Göteborg,  ugnen väger 350 kg .  350 L

Frågan är om ugned går och montera isär för att lättar flytta den.

Jag tänkte ta den på en släp kärra .

Vi är lite nya i gebiten så är det någon som vet

Ugnen är på 18 kwh , går det att koppla på en villa ?

lotta2
2008-05-22 01:23
#18

Hej Berghem, jag har flyttat en ugn på ungefär 400 kg på ett släp utan minsta problem utan att ta isär den alls. Problemet brukar snarare vara att få ut den ur huset och in i släpet. Många ggr så står ugnar i källare utan möjligthet att få ut den men mindre än att bära ut den…Puh.. Kan du få ner ugnen på en lastpall så är ju det hur enkelt som helst att köra in den i släpet sedan.

18kw är väl en 25 A  eller tom 35 A ( minns ej rakt av)så det beror ju på vad du har för säkringar på elen. Glöm inte att räkna på vad det ev kostar för dej att säkra upp om du behöver, ekller om du tom behöver gräva in ny matarkabel om den  in är för svag. Kolla med din elektriker om vad som krävs och hur mycket det kommer att kosta extra per månad m ditt elbolag.

bosse-cebex-gbg
2008-05-22 10:20
#19

En 18 kW ugn kräver 35 A säkringar. Prata med en elektriker innan du köper.

(18 kW känns en aning litet för en 350 liters ugn…långa bränningar..?)

Grodan77
2008-05-22 10:36
#20

Vad tycker ni om denna??? Har inte enns ringt o kollat om den är kvar..

http://www.blocket.se/vi/16455785.htm?ca=20_s

Annons:
Grodan77
2008-05-22 10:52
#21

Ar det den som berghem hittat kanske…hmm…morrr, alltid för sent ute…

Vavrakeramik
2008-05-22 12:35
#22

#17, 20, 21

Låter i o för sig som en bra o billig ugn. MEN tänk er för! Den är stor, kanske onödigt stor med tanke på vad som krävs i elväg hemmavid. Ska man säkra upp huset över 25 ampere, så kan det krävas att de drar nya kraftigare matarledningar och det kostar plus avgiften efteråt. Kolla detta.

Men har ni kollat detta o e beredda på den kostnaden samt känner att ni fixar transporten ( kanske ni behöver en kranbil i varje ände eller lyftgubbar med bärselen om det är mer än några steg/trappa) så är nog ugnen bra.

Kolla även så ni får in den i lokalen

Berghem
2008-05-22 23:32
#23

#18,19,22

Tack för alla svar och tipps
Jag ringde Fortum och kolla de vad det skulle kosta att säkra upp från 20 AMP till 35AMP merkostnaden är 4500 kr/år + att en elektriker som komma och byta propparna i elcentralen.

#21 vi avstår från att köpa ugnen så ring och prata med demSkrattande

Dolomit60
2008-05-22 23:36
#24

Speciellt till Ulla, Zzaga, och Lars Tärn:

Om inte den här tråden hade blivit upflyttad helt nyss, hade jag antagligen glömt det.

Men jag blev kontaktad av en tjej i går, som trodde att jag kanske viste något om ugnar. (vilket jag inte gör - sanningen att säga är jag närmast smådum i sådana sammanhang….) Som tur var hade tråden flyttats upp, och jag kunde hänvisa till tråden, och föreslog att hon skulle snacka med Lars Tärn i stället, eftersom han verkar ha rätt bra koll på det. Nu har hon snackat med Bosse på Cebex, som ju också verkar ha bra koll på ugnar.

Men jag tror hennes problem är vanligt ! Och jag tycker det är svårt att köpa ugn, samtidigt som det ju är en del stålar man skall av med - så det sitter ju inte i vägen om man tänker sig om en extra gång sas….

Därför tänkte jag ställa ett förslag till Ulla, Zzaga, och Tärn. förslaget gick ut på att. förslaget gick ut på att göra om den här tråden till en artikel.

Om man helt enkelt slog ihop Zzagas lista, med Tärns tillägg.

Om man skrev en tråd, där folk kunde  supleera med ytterligare tankar omkring ugnsköp, och satte ihop det till en enda sammanhängande text.

Så slapp Ulla att flytta upp tråden med jämna mellanrum ockkså…..

När jag läser tråden finner jag emellertid att förslaget redan är ställt av Zzaga i Januari förra året.

Nu känns det lite fel att bara komma och begära och ställa krav,  på folk som redan HAR GJORT en insats.

Så i stället för att stressa de människor som utfört nämnda arbete, tänkte jag att jag kunde försöka erbjuda dem att uträtta något själv i stället.

Därför Lyder mitt förslag: Låt mig försöka sammanställa listan, så kan Ulla lägga ut den. Om problemet är att materialet känns för tunnt, eller tycker att det "inte skadar", om man får med något mer, skulle jag kunna påbörja en tråd där jag efterlyser mer material, och sammanställa det när det har gått en tid ?

Exempelvis kunde det kanske vara bra med en prisguide, för nya eller/och gamla ugnar, kanske kunde man fylla på med driftskostnader för el respektive gas, eller vad vet jag…….Kanske att bosse Från Cebex ville vara vänlig att bidra, med något om jag bad honom, eller kanske kan jag försöka lacka av Tärn ytterligare info…..(Även om hans bidrag i förväg inte är att förakta….)

Hopas nu inte att ni tar det här som kritik, eller att jag stressar er, eller försöker vrida ert projekt ur händrna på er - det är inte meningen, och jag tycker ni utför ett värdefullt arbete allesammans - i annat fall hade jag inte brytt mig om att ställa ett sådant här förslag !

Och givetvis skulle jag i givet fall låta det framgå, vem som ursprungligen sammanställt listan, och vem som i övrigt bidragit med kunskap.

Men själv har jag ofta massor av tid lixom…… 

(Och så får jag något bättre att lägga min tid på än att skriva långa tröttande inlägg om mindre intressanta ämnen)Flört

Men mitt förslag altså: Skall vi inte försöka få sammanställt det till en artikel ? För jag tror att en sådan artikel skulle vara ständigt aktuell, för enormt användbar för väldigt många mäniskor ?

MVH

Anders F. Wester

Ulla
2008-05-23 00:22
#25

Det låter som en god idé. Det kommer ju ofta upp frågor som handlar om att köpa ugn. En artikel är dessutom lättare att redigera i efterhand.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

pyromanen
2008-05-23 09:13
#26

bra initiativ

Vavrakeramik
2008-05-23 12:42
#27

#23 Hos oss har de sagt att det inte räcker att byta propparna, att matarledningen in till fastigheten måste bytas om vi ska ha med är 25 ampere. Men det kanske e olika.

Annons:
vickevira
2008-05-23 13:06
#28

En svår fråga tycker jag är storleken på ugnen. Det är svårt att beräkna behovet - och jag har dålig uppfattning om hur mycket som ryms i tex 60liter eller 150liter osv.

KeramikeniSkredsvik
2008-05-24 01:02
#29

#28 Förutom endast ugnsvolymen så brukar väl även måtten anges. Ta en kartong eller nåt och fixa till i samma mått så ser du enkelt hur stort det är. En fyrkantig ugn på 60 liter är kanske ca 3,5 dm X 3,5 dm X 5 dm. Å det är ju inte så stort om man vill göra stora fat eller krukor. Gör man mindre saker är det kanske jättebra, för det tar inte så lång tid att fylla ugnen.

/Sofia

Grodan77
2008-05-24 22:47
#30

Nu är gubben på väg hem ifrån öland med ugnen….spännande!!!! Själv jobbar jag hela kvällen o natten o får inte se den före imorgon….NYFIKEN JU!!!!!!

Vavrakeramik
2008-05-24 22:59
#31

Grattis Grodan77! Nu kan du minsann göra bamsegrejor!

Grodan77
2008-05-25 02:33
#32

jaaaaaaa tack!!!….elektrikern måste göra sitt först *ler slött men hoppfullt*….

vickevira
2008-05-25 13:08
#33

Hej Grodan77!
Kul att du fick ugnen :)
Nu ska vi hämta våra drejskivor… väntar bara på maken som sitter i telefon o diskuterar en annan ugn ;)

/Mia

susanne.k.wall
2008-05-25 14:33
#34

Vilka gulliga gubbar ni har!

Annons:
Grodan77
2008-05-26 14:55
#35

oki vickevira:-) nu står den stooora ugnen i garaget, överlevde att åka över hela sverige!! Vart köper ni drejskivorna?? oxå blocket??? nyfikern…hmm…tror jag lyckats få denna tråden att spåra ur…?? hmm..

. ja, visst gullig gubbe!!! det var dessutom inte jag som betalar ugnen utan det blev visst min morsdags present…hur ska jag lyckas att ge honom något så bra i farsdagspresent???? (han e dessutom den som göra "nästan allt" i hushållet….)

Vavrakeramik
2008-05-26 18:48
#36

Ibland dyker det upp bra elektriska drejskivor på Blocket. Man får vara snabb när det är nåt bra. Bra att ugnen kom "hem" ordentligt.

helenahenstedt
2008-09-01 22:46
#37

ville bara putta upp det här lite, fler verkar vilja ha tips just nu.

Ulla
2009-02-25 22:59
#38

Just nu är det flera som går i ugnsköpartankar. Puttar upp tråden så att dom hittar den.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

[rolnor]
2009-02-26 14:14
#39

Vill tipsa om en el/gas-ugn, perfekt kontroll plus reduktionsmöjligheter, är mycket nöjd med min Scandiaoven(felstavat)

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: