Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 12284 ggr
Keraleij
8/29/06, 12:31 PM

Fiffiga tips som underlättar

Tänkte att folk här på forumet säkert sitter inne med små knep eller fiffiga verktyg som underlättar verkstadsarbetet. Här kommer några från mig, kanske sådant de flesta redan vet?

"VÄGA" KLÖSAR MED MÅTTPINNE

Något som alla verkstäder jag praktiserat på använder, men som jag aldrig fick tips om på utbildningen. Om man har en lerkvarn så är det praktiskt att ha pinnar med spik på jämna avstånd att mäta upp leran med. Mät upp hur lång bit av korven som är tex. 500 g eller anpassa efter vikt till just dina muggar etc. Slå i spik med dessa mellanrum i tex. en trälist, Knipsa av spikhuvudena.

"FUKTBURK TILL SMÅGREJER"

Småsaker som inte blir färdiga med en gång, eller tex ämnen som ska bli hänklar förvarar jag i en plastlåda med lock. Med tillklippta bitar av styvt skummaterial, sådant man packar i, emellan kan man lägga i flera lager. Sakerna brukar hålla sig fuktiga i många dagar i den

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

Annons:
zzaga
8/29/06, 1:33 PM
#1

Vilket bra intiativ Kajsa:)

Mitt lilla tips är att när man sätterfast hänklen att när man ska göra rent för slicker istället för en svamp använda en pensel i stället. Penslen är perfekt att ta bort överblivit slicker när man pular med detaljer där det är svårt att komma åt.

Nån som har något bra förslag på hur man glaserar riktigt vida skålar upp och ner (när de är svåra att få grepp om med fingrarna) ?

zzaga
8/31/06, 2:27 PM
#2

Putt putt

Inga andra som har några tips att komma med?

zzaga
8/31/06, 2:43 PM
#3

Jag kom och tänka på Ullas tips om att använda avlopsrör och mässingsnät till att göra egna siktar av.

Sen var det Lottas tips om att använda pensel i skum för att lägga på vaxet , så man slapp en sunkig pensel varje gång.

kia1
8/31/06, 5:11 PM
#4

Jag andvänder ofta skumgummi cigarrer. jag köper dem hos min leverantör av keramikformer engströms artstudio dom har mycket smått och gott som är andvändbart

lotta2
8/31/06, 7:16 PM
#5

vad är en skumgummi cigarr? Vad gör man med den? (Låter som min syrras förök att sluta röka..:) )

L.A.E
8/31/06, 7:24 PM
#6

Använder gammla vindrutetorkarblad som innehåller två rostfria ämnen som används till att göra slingor av. Bil=vindrutetorkarblad . Bambu av olika slag till verktyg .Lätt att klyva och sedan slipa till nya verktyg.

Annons:
zzaga
8/31/06, 7:46 PM
#7

En annan klassiker är att leta efter rengöringsbilarnas metall spröt. De går att använda till väldigt mycket:)

Oh, Lottas tips om att göra enga knappar av Porslinslera att ha i rakuugnen tycker jag är mycket bra också:)

Ulla
8/31/06, 8:20 PM
#8

När en kompis till mig  fyllde år fick hon en hel knippe med sopbilsborst i present av sina barn Skrattande De hade hört henne berätta om vad sådana kunde användas till och sedan hade de gett sig ut på borstplockning.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

L.A.E
8/31/06, 10:01 PM
#9

Lottas tips är bra  med knappar av Porslinslera.Min liilla raku  ugn som finns på bild är gjord på det sättet.Titta i fotosidan så ser ni ugnen.

Ulla
8/31/06, 10:22 PM
#10

Kul att du lägger upp bilder L.A.E. En bild säger mer än tusen ord.

 (Var bilden verkligen över 20 år gammal?)

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

L.A.E
9/1/06, 9:53 AM
#11

Ja bilden är mer än 20 år .Det var då jag fick 5 kartonger fiber till att bygga fiberugnar.

L.A.E
9/1/06, 10:57 AM
#12

Gå in på fotosidan ny bild hur jag engoberade fat för

Ulla
9/1/06, 11:03 AM
#13

Ha, du säger också avdrejning! Jag började nästan tro att det var jag som hittat på ett eget ord eftersom ingen annan här använder det ordet. Skrattande

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
lotta2
9/1/06, 1:39 PM
#14

Avdrejning är ju ett mycket finare ord än beskicka, tycker jag. Beskickning får mej bara att tänka på utländska ambassader. Konstigt att det används så sällan…Undrar över åldern på orden, vad sa man för länge sen i krukmakerierna??

L.A.E
9/3/06, 12:25 PM
#15

Roligt tips,som knappast gäller längre. När jag hade två sparkskivor .Så spikade vi gammla bildäck under träskorna för att få bättre fäste.Minns att det var över hundra kg inunder sparkskivan,som inte stannade så lätt.Tyvärr ingen bild

zzaga
9/3/06, 2:03 PM
#16

Jag kom på en sak till. Om man lider lite brist på chunkar (som jag har gjort den sista tiden) så kan man använda en vanlig kruka i lagom storlek och slänga en handduk över.

zzaga
9/3/06, 2:06 PM
#17

Oh , en grej till. Jag är laggd lite åt det snåla hållet (smålänning som man är) så jag tycker att det är vansinnigt dyrt med en cavalett för 1500-2000 spän. Så jag köpte en billig "mat-snurra" från IKEA för en 75 kronor istället och den fungerar aldeles utmärkt.

Keraleij
9/3/06, 9:05 PM
#18

Bra Zzaga, Kul att tipseriet kom igång! Här kommer nåra till:

Tandläkarverktyg är bra till diverse småpill.

Gatsopningsstråna är perfekta till lergökstillverkning.

Begagnade telefonkort blir utmärkta sken

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

lotta2
9/3/06, 9:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Om batsen wooblar kan man lägga en blöt wettexduk under så ligger dom stabilt. 

Det finns ett suveränt verktyg i järnaffären som är toppen att använda på lera. Det heter Surform och är en sorts fil / hyvel ( tillgips egentligen) som hyvlar av leran. Perfekt om man handbygger eller gör kakel och behöver ta bort kanter eller fila runt formen. Avverkar snabbt läderhård lera. Finns i flera former och storlekar, helplatta också.

Ulla
9/3/06, 10:06 PM
#20

På tal om shuckar, (hur f-n stavas det på svenska Fundersam) Jag lärde mig för inte så länge sedan att man kan dreja sådana, låta dem torka och sedan använda dem utan att skröja. Fungerar alldeles utmärkt. Man kan till och med justera dem om de inte passar.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
LeWE
9/6/06, 12:49 AM
#21

Jag har flera "shuckar" somjag drejat i olika storlekar o ej bränt, visste inte att det hette så?? De funkar jättebra när man ska "avdreja" lite bulliga former.

lotta2
9/6/06, 1:07 AM
#22

En av dom bästa hjälpmedlen är en värmepistol att ha när man drejar stort eller stora flacka fat. Bara att värma på när det börjar bli lite ostadigt så kan man köra på igen. Man kan dreja jättekrukor i ett svep om man vill…

magnus-palmcrantz
9/6/06, 2:00 PM
#23

Varför inte använda det gamla svenska/skånska ordet stunsel istället. Låter och framför allt ser bättre ut en ett svengelskt shuck.

abbis
9/6/06, 10:17 PM
#24

jag har skaffat en 15 cm tjock skumgummi dyna som precis passar i hoven på diskbänken.När jag glaserar smågrejer som sen skall torkas av  så blöter jag ner dynan och drar föremålet över dynan fungerar lika bra som en elektrisk sådan.När sen dynan är mätt på glasyr så spolar jag bara av den..går snabbare än att stå och torka runt kanten med en svamp…

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

L.A.E
9/6/06, 10:33 PM
#25

Det går att  lägga skumgummi  på drejskivan och snurra långsamt ej för fort bara.Avtorknings drejskiva nytt ord ??HemlisHemlis

LarsT
9/20/06, 11:48 AM
#26

Om man drejat riktigt stort är det omöjligt att skära med tråd på ett jämnt sätt.Då är "tricket" att inte skära alls. Jag använder spånplatta till allt och den suger vatten såpass att om man bara lämnar grejerna på och hindrar kanterna från att torka för mycket, så släpper allt från plattan av sig självt. Man måste då hejda kanter från att torka för snabbt för att undvika spänningar.

Men riktigt stora saker måste få ta lång tid på sig och när man drejar stort har man också tjockare spånplattor som absorberar mer vatten. En mer kontrollerad torkning kan man t.ex. få om man istället för plast använder en sopsäck i papper. Skyddar mot drag och håller samtidigt igen avdunstningen.

Med mindre grejer funkar det perfekt, men då vänder jag allt uppochner så fort kanterna är stadiga nog att hålla formen. Då behöver man inte alls plasta eftersom den inneslutna formen i sig gör att torkningen blir jämnare.

Ulla
9/21/06, 1:30 PM
#27

Vilka bra tips. Det där med att låta sakerna torka på skivan måste jag pröva. Har bara gjort det med mindre föremål men inte med stora fat. Går det lika bra med gipsskiva, den suger ju också?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
Jessika
9/21/06, 2:38 PM
#28

När jag har gjort så kom jag på lite för sent att man inte kan beskicka för fatet är ju redan helt torrt innan det lossnar.

LarsT
9/21/06, 4:31 PM
#29

Gipsskiva har jag inte testat eftersom spånplatta är så simpelt och billigt. Fram med sticksågen bara. Men principen är att det ska suga så gips borde fungera.  Jessika, det där händer typiskt när det torkar för fort. Även stora fat vänder jag direkt, på samma sätt som små, men det är ju inte alla som har krafter att vifta runt med 25 kg i luften och det är inge´bra ur ergonomisk synpunkt heller.

Då får man ersätta krafter med tålamod och bromsa torkningen. Visst släpper det lättare om man kan skära, men drejar man stort och då menar jag fat med bottendiameter över 40 cm så tycker jag att det är väldigt svårt att dra jämnt med tråden.

Beskicka kan man göra även när det är snustorrt om det inte är för mycket chamotte i leran. Ett nyslipat avdrejningsjärn, bra snurr och sen är det som att svarva i trä ung.

Själv har jag rationaliserat bort beskickningen helt, tycker det är mycket snyggare att lämna trådmärkena kvar i botten. Om man inte är så slängd på drejningen och får det rätt direkt så kan man beskicka medan saken är rättvänd och ännu inte har släppt från spånplattan. Är det t.ex. nån som har beskickat en kanna med ut/uppdragen pip så inser ni vitsen med att beskicka rättvänt….

zzaga
9/21/06, 5:36 PM
#30

29

Ja det där med kannor funkar ju inte alls att beskicka åt fel håll. Känns jädrans bökigt att behöva köpa och använda en såndär griffin grip också. Bättre som du säger att försöka fixa så att man slipper beskicka alls när den är felvänd.

ika
9/21/06, 10:15 PM
#31

Jag som inte är så proffsig sitter här och undrar vad "shuckar" är och vad de används till… sedan fattar jag inte hur man kan beskicka rättvänt, hur får man till en fotring sedan då?

Själv är jag ännu på ett mycket amatörmässig stadium men har kommit så långt att jag nästan vet hur "byttorna" som jag drejar kommer att se ut när dom är klara. Fast det känns inte riktigt som det är jag utan leran som bestämmer. Det där med öron och handtag har jag våldsamma problem med att få till snyggt. Antar att det bara är att nöta på och öva. Tycker i alla fall själv att det är mycket roligare med drejskivan än att tex skulptera. Jag har nog inte riktigt den där konstnärliga fantasin, men får i alla fall ihop lite julklappar att plåga släkten med.Flört

Ulla
9/21/06, 10:40 PM
#32

Min släkt har redan skåpen fulla. Jag blir snart inte bjuden på födelsekalas längre.Skrattande

En shuck är ett hjälpmedel när man ska beskicka. Tänk dig t ex att du ska fixa botten på en flaska med lång och smal hals. Då kan du inte bara vända den uppochner och ställa den på drejskivan, utan du behöver en shuck att ställa den i. (Eller stunsel som Magnus kallar den.)

Det finns andra former också som är svåra att bearbeta undersidan på, men flaskan är lättast att förstå.

När man beskickar rättvänt så får man ingen fotring, men det behövs ju inte heller alltid. Det finns många saker som är platta i botten.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Catharina
9/22/06, 7:13 PM
#33

Tack för spännande läsning!

Fråga till LarsT: Använder du tryckimpregnerad spånplatta? Har du skruvar i drejskivan eller använder du lerringar?

LarsT
9/22/06, 8:36 PM
#34

Nej, den billigaste spånplatta du kan hitta suger bäst. Jag drejar ut en ring typ halv falukorv och blöter den mellan varje platta. För att släppa vakuumet har jag en kort skruvmejsel som hävstång. Såg här på sidan nån som gjorde ett kryss i ringen men det förstår jag inte vitsen med. Det är formen som likt en upponedvänd sugpropp gör att plattorna sitter fast ordentligt. Inte leran i sig alltså …blev det luddigt …?

Annons:
zzaga
9/29/06, 11:28 PM
#35

För den som är seriöst intresserad av fler tips fins följande bok att köpa :

"Potters tips"

Emmanuel Cooper

Fins att köpa här: http://www.ceramicreview.com/publications.asp

ika
9/29/06, 11:50 PM
#36

Ulla, tack för förklaringen.

Ni har skrivit tidigare om att använda delar av torkarblad eller från sopbilar till sådana där metallöglor. Jag har använd byglarna ur gamla bh:ar som man skjuter fast med häftpistol i ett skaft och sedan surrar med najtråd. Funkar bra för mig.

zzaga
9/30/06, 12:02 AM
#37

ika

Bra tips, nu har inte bara trosorna (se inlägget "kreativitet…" ) utan även bh:n fått ett nytt användningsområde! :D

L.A.E
9/30/06, 8:40 PM
#38

Roligt tips när leran är för hård.Jo  stoppa leran i frysen  ett tag sedan tina upp det hela .Och vips så har ni en lergega.Ps. vintern kommer ju aldrig.Hemlis

zzaga
9/30/06, 9:07 PM
#39

LAE

Det hände mig i vinter:/ inte alls kul när leran frysit, den blev aldrig sig själv igen.

LeWE
10/3/06, 12:32 AM
#40

Läste nånstans att det är alldeles utmärkt att lägga ut hård lera över vintern.. ska faktiskt prova i år så får man se. Har lite torr lera som jag inte orkat ta hand om. Vad händer egentligen när leran fryser? 

Jag drejar på träplattor som jag borrar hål i för pluggarna på drejskivan, det funkar bra, behöver inte dreja nån lerslinga. Har även borrat i mina formar som jag formar för hand i, det går jättebra, jag lägger en vettexduk under formen så står den stadigare, det gäller bara att få hålen så formen blir centrerad, använde en plastbats o centrerade formen på sen vände jag på alltihop utan att rubba skivan och märkte ut genom hålen i batsskivan, så var det bara att borra.

zzaga
10/3/06, 12:49 AM
#41

Min lera blev konstig av att ha varit fryst. Den liksom skiktade sig. Det gick ju naturligtvis att bearbeta den på gipsskiva men det är ju så tråkigt att behöva börja med att göra en sån sak. Sen tyckte jag aldrig plastisiteten blev den samma efter att leran varit fryst.

Annons:
L.A.E
10/3/06, 11:06 AM
#42

Leran blir som små kuber när den har varit fryst.Blandar den med gammal lera.Leran blandas sen tillsammans i vakumkvarnen och får vila i ca  tre veckor. All avdrejnings spill görs på samma sätt, till ny lera.

Keraleij
10/4/06, 12:09 PM
#43

Ett tips som jag iofs redan gett i en annan tråd, men som passar här: Den bästa skärtråden enligt mig, får man av dubbeltvinnad skylttråd. Det är en mkt tunn rostfri tråd, som de inte hade på min järnaffär, men beställde hem vid förfrågan. Rullen är på 500 m, så den räcker ju ett tag…Förresten är tråden toppen till mycket annat också

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

LeWE
10/5/06, 12:03 AM
#44

Jag tar tillvara all lerspill från drejning, avdrejning, kavling mm lägger det i blöt ett tag sen på gipsskivan och sen i lerkranen, leran blir som ny. Gör man likadant med lera som fryst??

LarsT
10/5/06, 1:47 AM
#45

På Raus Stenkärlsfabrik hade Lars A. ett berg av lera uppgrävt nån gång på 50-talet typ som han plockade från. Ju fler ggr lera fryser, skiktar sig, fryser, skiktar sig o.s.v. desto bättre blir den. Men en förutsättning är att man bearbetar den väldigt noga, helst flera genomkörare i kvarnen innan den hamnar på drejskivan. Zzaga, att du tyckte att den aldrig blev sig själv igen beror förmodligen på dels att du inte knådade tillräckligt länge, dels att det (kanske) var en ochamotterad finkornig lera med hög plasticitet. Ju mer lera går åt det finare hållet desto mer knådarbete behövs det. Det märks också på att sådana leror inte alltid är så lätta att kvarna med ett bra resultat utan att köra genom flera ggr. Porslin är t.ex. en mardröm att kvarna om man inte har en bra vakuumkvarn som splittar upp ordentligt.

Men samma tips som nämnts innan hjälper om man har svårt att få ihop den frysta leran: tillsätt lite chamotte som ger "grepp" åt skikten att blanda sig med varann. Det kan räcka med 0,1 mm som ändå inte märks i drejningen.

Lars Tärn (Nu slutar jag skriva ut namnet. tror att de flesta vet vem jag är vid det här laget. Man fick ju inte använda Ä vid profilskapandet, därav LarsT….)

zzaga
10/5/06, 7:47 PM
#46

Lars

Det kan mycket väl stämma att jag inte knådade leran tillräckligt länge. Man är ju LAT;)

zzaga
10/10/06, 12:38 AM
#47

Jag kom på ett tips som jag läst om i nån tidning.

När man stämplar lera så kan det ibland hända att leran liksom klibbar fast i stämplen, då kan man pudra lite kaolin på stämplen så lossnar den lättare.

EvaLeraMM
10/10/06, 12:03 PM
#48

Eftersom jag inte har någon slamdelare (eller vad det heter) i min vask tvättar jag alltid leriga händerna i en hink. Sedan får den stå några dagar så leran lägger sig på botten. Gör samma sak med vattnet jag använder vid drejningen. Sen häller jag bort vattnet ovan och slammet häller jag i ett durkslag som jag har bommulstyg i. Det silar jätte bra och så har jag en liten klump till att dreja av.

Bra när man har det litet.

Annons:
magnus-palmcrantz
10/11/06, 4:00 PM
#49

Kul tråd. Det jag kommmer att tänka på är kaveldun. Fick tipset från början av Kerstin Burström på Folkhögskolan i Vårdinge by.

Vi byggde stora krukor av uppgrävd Blålera och behövde göra leran mer förlåtande. Har prövat armeringar som t.ex. glasfiber o papper med olika fördelar och nackdelar. Kaveldun känns hälsosammare och naturligare än dessa och ger leran de rätta egenskaperna för ringling med tjocka korvar och uppdragning av leran när man bygger stora krukor.

Kaveldun finns för dem som inte vet det i de där ciggarliknande fröställningarna på vassen som gärna växer vid åkerdiken.

Själva blandandet är ganska kaotiskt med kaveldun som flyger i luften men väl i leran märks de knappast. De går att blanda i mycket men bäst blir leran vid 10-20 % kaveldun. Leran blir mycket seg och går t.o.m. att hoppa rep med (jodå, jag har provat. Saknar bildbevis)

SummerRose
10/25/06, 12:36 AM
#50

När jag gick på folkhögskola så upptäckte jag att gitarrsträngar är helt suveräna att skära lera med. Enligt mig mycket bättre än tvinnad ståltråd.

ika
11/4/06, 11:09 PM
#51

Häromdagen var jag och fyndade i en sådan där affär som har en massa begagnade saker.

Jag köpte: En handvevad köttkvarn, som faktiskt funkade att mala ner torkad lera med. En gammeldags kaksprits. Det var en sådan där i metall med en skruv som man vevar ner degen (i mitt fall leran) med. Det blev jättefina handtag till muggar minsann. Sedan hittade jag en pasta-maskin som man kunde veva fram ler-plattor med. Visserligen blir det ju inte så stora plattor, men jämna och fina.

Alltihop fick jag för under hundralappen.

Sedan har jag höjt min drejskiva med lecablock under och plötsligt blir det mycket finare fat och byttor. Tänk vad en bättre arbetsställning kan göra.

Passar på att tacka för allt jag får lära mig här på forumet. Jag har nu gjutit mig en gipsplatta att knåda ihop uppblötta ler-rester på och det gick verkligen strålande!

magnus-palmcrantz
2/6/07, 11:11 AM
#52

En liten rund bit masonit ca 2 cm i diameter är bra att ha bland verktygen. Lägger jag vid beskickning mitt på botten av t.ex. en svårbeskickad kanna. Blanka sidan upp. Bra glidyta för fingret på vänsterhanden som fungerar som stöd under beskickningen.

Dolomit60
2/17/07, 9:54 AM
#53

Ordet "Stunsel" har jag aldrig hört förut. Men här nere (Danmark) heter det "stüsse". (Jag tror det stavas så -det torde komma från tyskan) När jag talar om "Chuckar här nere skrattar dom åt mig. (Det finns ju heller inget sche-ljud i danskan….)

Nu till dom (förhoppningsvis) goda råden.

Trick 1), 1a), & 1b):

Chuckar emellertid; behöver inte var "utvändiga", utan kan också vara "invändiga". Dvs. i stället för att dreja en vanlig chuck med ett hål i, i vilket krukan placeras, drejar man hyelt enkelt bara upp klösen till en kon, över vilken man trär krukan, så att krukans innerväggar vilar mot chucken, i stället för att krukans ytterväggar vilar mot kanterna på chuckens öppning. det kan vara praktiskt i samband med ecempelvis kannor - i synnerhet kannor med pip. (lite beroende på kannans propotioner).

För att slippa fula märken efter chucken, eller att  att kannan glider, eller fastnar i leran, kan man läga en lätt fuktad handuk över chucken. Det kan man även göra över en öppen "utvändig" chuck. Man tar då en avlång tygremsa, som man lägger över chuckens övre kant.

Trick 2)

När jag gör stora fat _ synnerhet porslinsfat, så brukar jag precis som Lars T säger bara låta dem torka på gips-, eller spånplattan, varvid dom lossnar aldes av sig själv så småningom. (ibland är botten också så tunn, at jag riskerar att sära igenom, om jag försöker ta bort dem och ytterligare lera gör det tyngre att dreja….) en gång imellan händer det emellertid att kruk djä…en inte vill lossna firvilligt. Om man i en sådan situation har ett någelunda jämnt betongolv, kan man placera gips/spån -skivan på golvet, lyfta den så att den vilar på bara ena kanten, och snurra till, så att plattan (med krukan på) rullar runt på kanterna ungefär som en enkrona gör innan den lägger sig helt, om man snurrar på den innan. Om man gör detta ett antal gånger, lossnar krukan till sist. Konststycket utförs när krukan är läderhård. Man kan visserligen göra det på ett trägolv, eller ett bord också. Men det slamrar förskräckligt ! Dessutom inbillar jag mig att ett betongolvs hårdhet, gör att krukan lossnar effektivare. Det ska givetvis inte göras med höga smala pjäser. Ibland händer det att själva krukan börjar "dansa" lite när den har släpt, så man ska vara beredd att ta den med händerna. Men oftast börjar det bara allt tydligare visa sig en spricka runt botten, när den är stor nog lyfter man bara av krukan.

Trick 3):

Om man får leran levererad på pallar, är den ofta (här i Danmark i alla fall) fogad till pallen, med tunna järnband, som man vanligtvis klipper av med en tång, och slänger. Sådana järnband är emelælertid utmärkt material till avdrejningsjärn (särskiljt till större krukor) av en träbit, som liggerbra i handen formar man ett handtag. i ena änden av handtagetsågar man ett eller två spår (rillor) en några centimeter inn. därefter böjer man en lagom lång bit av metalltill den form man önskar att avdrejningsjärnet ska ha, och placerar dem i rillan/rilorna. Med hjälp av ett par försänkta skruvar, lite sekundlim, pastic padding el dyl. fastgör man metallbiten i handtaget. Slutligen kan man täcka över rillorna och fogen med en virad ståltråd, en bockad metallplatta, lite gaffatejp, eller liknande om man vill. Den helt  precisa konstruktionen överlåter jag åt den intreserade att experimentera med på egen hand - poängen är mest at just dom där metallbanden är rätt bra att dreja av med om dom böjs. Får man inte leran levererad halvtonsvis, kan man kanske hitta metallbanden på någon fabrik, eller speditionsfirma eller något - vad vet jag….. Numer används dessvärre ofta blastband i stället. dom är givetvis inte fullt lika användbara.

lotus
2/17/07, 10:25 PM
#54

jag drejar alltid på gipsplattor som jag gjort själv.Vet inte hur jag skulle klara mig utan dem.Sen är varmluftspistolen en kär vän, som kommer till stor nytta under drejningen.och faktiskt under själva engoberingen ibland.En stavmixer är inte dumt att ha heller när man blandar engober eller tuffa glasyrer.

LenaR
2/18/07, 11:00 AM
#55

Apropå metallband, jag har hittat en källa till (förutom sopbilar, vindrutetorkare, och spännband)  Skorstensviskor är gjorda av såna! Finns på Clas Ohlsson!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Annons:
LeWE
2/18/07, 12:32 PM
#56

Jag använder en gammal hårfön när jag vill skynda på torkningen lite.

Dolomit60
4/18/07, 9:29 PM
#57

Till den som ska bygga verkstad, och bor i sydsverige, eller har vägarna förbi danmark: Världens bästa knådbord finner man i Danmark ! Det är gamla bord till gasspisar !

Det är blytunga järnbord i precis lagom storlek för en större gipsskiva. (Om man nu knådar på gipsskivor altså…) Ovanpå järnställningen är borden försedda med vitt kakel.

Borden har två våningar. en våning där gasplattan stog, och en undervåning, där man hade gasugnen. så om man har en gipskiva på overvåningen, att knåda på, så kan man ha en gipskiva på undervåningen, där man kan lägga återvinningsleran över natten. är det mycket lera som är väldigt våt, kan man vända på leran dagen efter, och knåda upp den framåt eftermiddagen.

Under bordet finns också ett litet utrymme där man kan bevara lerpaket. det får plats med 50 - 100 Kg lera kanske. Stengodsäckar får inte plats - bara fyrkantiga paket, och "korv-förpackningar". Men det får plats med ett paket eller två vid sidan av gipplattan på underhyllan också. 

Gasen började försvinna från Danmark för tio-femton år sedan. Så i lång tid har man kunnat få dessa bord nästan gratis här nere (om man inte har hittat dem bortslängda i någon container !) Men på senare tid har dom börjat bli efterfrågade, och jag har sett dem säljas för tusen kronor , och mer ! (1000 danska = 1250 svenska) Men om man ger sig ut till småstäsder halvägs ut på landet, tror jag fortfarande att man kan köpa dem för någon femtiolapp, eller en hundring !

Det kan man kanske i Köpenhamn, och Århus med lite tur också.

Det gör ju inte så mycket om dom är lite rostiga, eller fula. Dom är så stabiæla att dom rostar inte sönder i första taget !

Och om det är ett rent estetiskt problem, så får man aväl ge bordet en omgång med vinkelslipen, lite smärgelduk, och svart färg. Och en sprucken kakelplatta eller två kan väl inte vara så svårt att byta ut ?! Kanske kan det vara en god ide´att köpa ett utan kakel, och lägga inn kaklet själv ? storleken passar vanligt fyrkantigt kökskakel precis, så man behöver inte skära i kaklet eller krångla på något sätt !

Kolla efter borden om du åker förbi ditt södra grannland en dag  - dom är små, tunga, stabila, funktionella och  totalt perfekta !!!

Men man ska nog ha en bil, för att få hem bordet !

lillstrumpan
4/21/07, 1:59 AM
#58

Vad massa bra råd det fanns här!

Godsagare
4/22/07, 1:25 PM
#59

Jag använder numera tyg för att täcka över t.ex mina stora fat som ska torka. Om man plastar tycker jag att det bli kondens under plasten som blöter upp leran.

Det finns alltid gamla urtvättade lakan att riva sönder i lagom storlek att användas i verkstan.

Keraleij
5/8/07, 12:39 PM
#60

Muffinsformar av papper är perfekta att väga uppp mindre mängder av tex oxider i. Väger i princip ingenting och kan slängas efter användning.

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

lotta2
8/13/08, 4:50 PM
#61

Puttar upp denna tråden med många bra tips till alla nya medlemmar som kanske missat detta…:D

gismo
8/13/08, 8:58 PM
#62

Jag använder gamla CD-skivor som sken när jag drejar skålar med rund botten.

Annons:
gismo
8/13/08, 8:59 PM
#63

Jag använder gamla CD-skivor som sken när jag drejar skålar med rund botten.

saltglazed
8/13/08, 10:52 PM
#64

Idag kollade jag i en container utanför jobb. dom hade slängt en massa byggrester. jag tog ett runt avloppsrör i plast. tänker såga av det i lämplig längd sedan gjuta gips runt det. tror att det blir en perfekt form för höga raka vaser att gjuta i. inte så dumt kanske får se vad det blir i slutändan.

LeWE
8/14/08, 12:55 AM
#65

Jag använder ett sånt rör när jag ska kavla stort o inte vanlig kavel räcker till. Har tänkt att fylla röret med t ex gips för att få mer tyngd men det har inte blivit av.

pyromanen
8/14/08, 9:05 PM
#66

#64 Jo, container = fyndlåda Tungan ute

Ett tag när jag bodde i köpenhamn, på Fredriksberg (= lite välbärgad stadsdel) hade jag från mitt studentrumsfönster utsikt till två conaintrar så jag kunde se när folk kom med sina saker dom skulle i containern.. he he.. tyvärr hade jag bara 12 kvadrat boyta…

mangobango
8/14/08, 11:35 PM
#67

#66 du kunde väl ha plockat o sålt… loppis… kanske tjänat ihop hyran?

Flört

Dolomit60
8/15/08, 12:56 AM
#68

Att gå i kontainrar är ett av de mest utbredda fritidssysslesätningarna här nere !

Det kallas "at klunse" !

Det är betydligt mer socialt accepterat här än i Sverige. Proffessionella klunsare hade egna affärer. Det fanns massor av dem i Köpenhamn en gång i tiden. Nu tror jag det finns någion enstaka kvar på nørrebro…..

Men Fredriksberg är inte en stadsdel, pyroman; det är en egen komun !

Även om det känns som en stadsdel i köpenhamn.

Faktiskt är det världens guldläge ! Mest villakvarter, väldigt lite trafik, trots att det ligge r väldigt centralt……(stora delar av det i alla fall)

Men 12 kvadrat låte ganska smått……är det inte det man brukar kalla "en gaderob" på svenska ?! Flört

pyromanen
8/15/08, 9:11 PM
#69

#68: studentrum på Landbohöjskolens kollegie  12 kvadrat och delat toa/bad/kök med ca 14 andre.  Men fastighterna annars däromkring var ju dyra villor och gamla förnäma lägenheter med 4 meter i tak och stukatur o sånt he he (= bra kvalité på containerfynden).  OK, en egen kommun. Och inte vilken kommun som hlst, det fanns ett musikbibliotek med SUPERMYCKET cdér att låna redan för 17 år sedan…. bara för kommunens invånare.  Det var tider det. Säffle kommun  har inte såna resurser. Men luften är bättre här.  Nu kom vi vist utanför ämnet… förlåt.

Annons:
saltglazed
8/15/08, 9:42 PM
#70

skönt å veta att det inte e bara jag som rotar runt i containers. det roliga e att de e alldeles gratis där. satt uppe inatt å brände min ugn skulle bränna ner kägla 8 till ett visst läge. men käglan bara försvann efter 1200 grader. kunde bara se en massa inbillade käglor men det va bara skuggor i ugnen. förr så hade jag inga problem att se dom dessutom hade vi ett blått glas vi tittade igenom. vet inte om det va ögonen som skulle skyddas eller om det filtrerade ljuset för å se käglorna bättre. är det fler än jag som bränner efter käglor. å hur bär ni er åt å se dom?. bränningen blev nästan bra förutom 5 grader för högt.

Dolomit60
8/15/08, 10:09 PM
#71

#68

Jo jag vet !

Jag har sjálv uptäckt Joan Armatrading, och genomlyssnat ett antal gitarrstycken av JS Bach på nämnda musikbibliotek (bla.). En polare hade lånekort där !

Vi brukar ligga i Fredriksberg have och käka kyckling om somrarna.

Och ja: luften är bättre i Sverige -Det beror på att ni har så´där "natur" som det kallas, när flera trän flockas på samma fläck samtidigt…..*S*

#70

Jag har i många år gjort hittat ("klunset") och andrahands till en livsstil. För mig är det inte bara billigt. Det är också återanvändning, och en fråga om att hushålla med resurser !

Jag tycker det är fullkomligt absurt att fullt, eller nästan fullt fungerande prylar i massor skall slängas på tippen, samtidigt som jag kan använda dem i flera år, om jag bara sätter i en skruv eller något.  Samtidigt som man snackar om energiproblem, begränsade naturresurser, drivhuseffekt, och överförbruk etc. så förväntas vi köpa en ny soffa så snart modellen börjar kännas omodern……

Jag  tror exempelvis inte att jag köpt en TV någonsin.  Jag har fått eller hittat dem ! Varenda hylla i keramiken är hämtad från gatan osv.

Så upp till försvar för kontainer-rotandet ! ! !

pyromanen
8/15/08, 10:48 PM
#72

Vi kanske ska starta "containerfynd i fokus" Skrattande

#70: Jo, använder koner och har inga problem att se dom. Använder UV-skyddsglasögon från Claes Ohlsson (gula) för 49.90.

LarsT
8/15/08, 11:16 PM
#73

Gammalt Husmansknep:

Blås in genom kikhålet så kyls käglorna lite och framträder som genom trolleri. Har du hår i ansiktet och vill behålla det kan du sätta till en sättpelare och blåsa genom hålet med som munstycke.

saltglazed
8/16/08, 1:28 AM
#74

Tack för tipset ska testa å blåsa nästa gång. Ansiktshåret har jag slutat oroat mej för längesen Det brukar ändå brännas bort vid varje ugnsöppning. Normala människor släpper reaktivt ett varmt föremål dom tar i. Men en keramiker som tar ut ett varmt föremål ur ugnen å bränner sej släpper det aldrig. Om de e ett riktigt bra arbete förstås. Så vad gör då lite svedda ansiktshår det hör till jobbet.

LenaR
1/21/09, 11:48 PM
#75

#62 Det är ju perfekt gismo, CD-skivor har ju redan ett grepphål så man inte slinter!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

RudeGirlPottery
1/22/09, 12:27 PM
#76

#73 - om man öppnar två hål och blåser genom det ena så brukar man kunna klara ansiktshåren bättre. Jag tror det beror på att det inte blir övertryck i ugnen då.

Annons:
RudeGirlPottery
1/22/09, 12:29 PM
#77

Sådana där skumgummipenslar som man lägger på ögonskugga med är praktiska när man vill putsa, ta bort slicker etc. i trånga utrymmen.

Godsagare
1/22/09, 3:07 PM
#78

Sminkpenslar! Så fiffigt!

Vi kanske samtidigt kan öppna skönhetssalong och även lite bot mot mano-depression?

Lerinpackning och sedan borttagande av t.ex. näshår? *ler

Bot mot mano-depression får litiumet stå för!

Nåt mer vi kan tjäna pengar på?

pyromanen
4/19/09, 5:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#79

Pluppen länkade för länge sedan till en film på utube (hittar ej den tråden dock) där en snubbe hade en hållare på drejskivan för kakelplattor att dreja på.  Nu har jag härmat denhär idén och det funker alldeles lysande. Tackar Pluppan!

Jag har helt enkelt skruvat fast små bitar tunn plywood på en rund spånskiva…presis så det passar för kakelplattorna.  har sandpappret plywooden så det inte finns vassa ställen.

Ulla
4/19/09, 6:38 PM
#80

Smart idé

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

pluppan
4/19/09, 9:16 PM
#81

#79 hmm kanske skulle ta och använda den idén själv!

lägger till tipset jag la ut förut (i fel tråd) om att använda häftklammerborttagare som hållare för att doppa grejer i glasyr. En liten borrtaggare i varje hand så har du bra grepp i fatet och dess vassa små piggar lämnar minimalt med spår. Sen kostar de ju typ 10kr styck och det är helt ok

Godsagare
4/20/09, 10:51 AM
#82

#79

Strålande! Jag har några kakelplattor som jag inte kunnat använda för att jag inte fått till det bra på drejskivan. Nu ska här slipas och skruvas!

pluppan
4/20/09, 12:29 PM
#83

hittade klippet….

Annons:
er
4/20/09, 5:09 PM
#84

#79

Är det glaserade kakelplattor?

pyromanen
4/21/09, 12:15 AM
#85

oglaserade

spunkt
4/21/09, 2:56 PM
#86

Ser det du så där då ni drejar också? Skulle också vilja lära mig. Det tar 20sek!!!!!! /lock för honom!

annakarta
4/23/09, 11:18 PM
#87

Tack Dolomit! Läste ditt inlägg om hur du rullar plattor med större krukor på. Det lät kul, så idag testade jag, men jag fick inte riktigt till det, men när jag slog träskivan mot arbetsbänken och höll handen under krukan för att fånga lyckades jag, lätt som en plätt. Nu slipper jag vänta tills de torkar loss, och slipper också förstöra bottnar på att jag testar och lyfta för tidigt. Är evigt tacksam!

Rozzy
6/16/09, 7:26 PM
#88

Det är så många bra tips här så jag funderar på att printa sidan.

pyromanen
5/23/10, 3:36 PM
#89

Här är "kakelplattahållaren" i inlägg #79

(funkar fortfarande, använder den jättemycket!)

Ulla
5/23/10, 5:04 PM
#90

Tack för att du letade reda på inlägget. Jag hade glömt bort det alldeles.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
Wabisabi
5/23/10, 10:13 PM
#91

#89 TackGlad Absolut något som måste testas! Måste det vara oglaserade kakelplattor, har ett gäng vita som ligger till ingen nytta?

ijonsson
5/23/10, 10:41 PM
#92

# 91 Inte behöver de vara oglaserade. Använd undersidan! Har själv alltid vanliga vita kakelplattor - använder förståss den oglaserade baksidan.

pyromanen
9/14/12, 8:21 PM
#93

Puttar upp tråden igen för kakelplattahållarens skull som det är prat om i en annan tråd. Inlägg 79

missan9
3/21/14, 9:00 PM
#94

svarva heter det också, beskicka ju

Ken1p
2/4/23, 8:46 AM
#95

#20: Det stavas chuck!

Med vänlig hälsning

Ulla
2/4/23, 10:15 AM
#96

#95: Jo, jag har sett det. Tack ändå. Tråden har ju några år på nacken, men kul att du hittat den. Så många både användbara och roliga tips man får när man läser igenom den igen.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Ålands folkhögskola
2/4/23, 6:25 PM
#97

#1: Vida skålar kan man glasera så här:
Glasera insidan först på normalt sätt.
Hitta ett diskfat eller dylikt som är bredare än skålan du ska glasera. Placera en kavalett mitt i fatet, och placera två tunna pinnar på kavaletten som är tillräckligt långa att lägga skålen på. Häll över glasyren med en kanna medan du rotera skålen - alltid glasera 'vått i vått' om du måste fylla i delar som inte fick glasyr under första rotationen.

Annons:
Ålands folkhögskola
2/4/23, 6:28 PM
#98

#79: Får jag fråga, är kakelplattan glaserad?

Ålands folkhögskola
2/4/23, 6:38 PM
#99

#73: Testa polariserande solglasögon att kika i ugnen med. Brukar funka fint, om jag minns rätt. 40 år sedan jag brände med käglor!

Upp till toppen
Annons: