Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 21982 ggr
Jessika
2006-03-07 16:09

Keramikugn

Jag håller på att titta efter en ugn att köpa, det är jättesvårt att veta vad som är bra och inte. Det finns så många märken och modeller med varierande priser. Därför tänkte jag rådfråga er och höra vad ni har för typ av ugn? märke, storlek, topp/front, fördelar med den osv.

Era åsikter väger tungt eftersom jag själv inte har någon erfarenhet.

Annons:
xarfez
2006-03-07 16:52
#1

Tänk efter lite vad du tänker producera för något. Jag personligen tycker det är mycket lättare med en frontmatad, så mycket bekvämare att ställa in saker i den, stora som små.

zzaga
2006-03-07 19:59
#2

Jag tror du ska utgå ifrån frågeställningen : vad behöver jag?

Stor ugn? Ja om du gör stora saker eller kör en ganska stor produktion. 

Frontmatad? Ja om du måste sätta ugnen offta (stor produktion). Det spar ryggen.

Märke? ett som det är lätt att skaffa reservdelar till (om du inte är så händig själv). Det kanske inte spelar så stor roll?

I övrigt skulle jag kolla: att teglet ser ok ut , speciellt i taket (annars kan det trilla ner i glasyren). Att ugnen ser hyffsat välskött ut.

Ta reda på vilken fas ugnen går på. Ta också reda på vilken fas du själv har, annars kanske du måste byta upp till en fas till, vilket ju kan kosta extra för dig.

Hör med om sättmaterialet ingår , hur mycket och kolla hur det ser ut.

Ha tålamod när du letar. Jag letade i ungefär ett halvår innan jag bestämde mig.

avalon
2006-03-08 09:56
#3

ja det e nog smart att kolla det där med elen, hur många ampere den kräver (det har ju att göra med att hur mycket den drar sen oxå=kostnad per bränning). Elementen kommer man väl antagligen behöva byta förr eller senare, så det viktigaste e ju att teglet e helt + att dörren e tät och sånt. Tänkte du köpa en helt ný så e det väl mer frågan om vad du har för behov (storlek m.m).

lotta2
2006-03-08 10:54
#4

Vilken temperatur ska du bränna i? Om du ska produktionsbränna i en ugn med hög temp så kanske du ska lägga på mer pengar och köpa en riktigt bra ugn/ frontmatad. Men om du bränner på hobbynivå eller inte så hög temperatur som inte sliter så mycket på ugnen så kan du ju välja vilket som.

 Det är ju en stor prisskillnad på topp eller frontmatad så välj efter vad du har råd med. Det finns ju ibland ugnar begagnade till salu, och då gäller det ju att kika på teglet, som Zzaga säger.Tänk på att om du köper en begagnad ugn med elementen i dåligt skick så tillkommer det ju snart en kostnad på att byta elementen. Beroende på storlek så kan de kosta från 2000- 6000 kr för en ugn i 80-250 liters storleken.

Jag har ju själv både topp och frontmatade och jag tycker att de båda har sina för och nackdelar. Men fundera på vad du kommer att bränna, i vilken temperatur, hur stora föremål, hur mycket du max har lust att betala, och hur mycket el den får dra.

Godsagare
2006-03-08 13:04
#5

Är det en el-ugn du ska ha?

Jag har själv aldrig bränt i gasolugn/reduktion men jag vet att de flesta glasyrer blir så mycket vackrare i Reduktionsbränning.

Jessika
2006-03-08 15:39
#6

Jag har mest tittat på toppmatade elugnar på 60-100 liter. Ju mer jag tänker på det desto mer framstår 60 liter som för lite. Det är ju tråkigt om man aldrig kan göra några högre/bredare saker än vad som får plats i en sån.

Tyvärr är det oxå priset som styr mycket. Samtidigt vill jag inte köpa något som jag bara är halvnöjd med sedan. Nabertherm verkar göra kvalite ugnar, X-line kittech ser oxå väldigt proffisionellt bygda ut. Medans uterms hemmagjorda ugnar ser just hemmabyggda ut… frågan är bara om de är sämre för det? det är kanske bara innehållet som räknas? men det är väl det som är svårt att veta, om de använder "bästa" materialet osv…

Annons:
Senixus
2008-08-29 19:03
#7

Hej. Jag vet inte alls vad ugnar kan kosta. Har just börjat fundera på att skapa i lera, men vill gärna ha lite halvkoll innan jag funderar vidare. Är ju lite problem med peningafrågan & det måste väl vara ett pris som man kan spara ihop till typ *hmm*

Vill ha en relativt liten ugn… max 100 liter. Nån som vet ett bra märke? Ska ha ugnen i hyreslägenhet så det får ju inte vara någe risk för skador etc som man inte kan få ut på försäkringen p.g.a slarv-val vid köp Rynkar på näsan 

Som sagt… tacksam om nån som vet mer en mig svarar på detta (alltså typ ALLA). Jag är helt nollad på detta. Har bara hållit på lite med lera som tonåring förr… det var väääldigt länge sedan nu Förvånad Skrattande

Grodan77
2008-08-30 02:22
#8

Tror inte det är bra att ha ugn i lägenhet. (även om du skulle hitta en liten ) den utfäller gaser som kräver bra ventilation!

mangobango
2008-08-31 00:25
#9

Nabertherm är ju erkänt bra. Men Scandia gör lika bra ugnar som dem. Och de har även tänkt på priset och försökt förenkla vissa saker utan att tappa funktion.

Ett problem med toppmatade ugnar är att det kan vara svårt att isolera dem väl för högre temp utan att locket blir tungt. Och sen är ju ergonomin bättre i en frontmatad då du sparar mer på ryggen. Det är i alla fall min upplevelse.

helenahenstedt
2008-09-01 22:40
#10

Ska finnas en bra tråd här som heter typ "att tänka på när du köper ugn".

koko
2009-05-19 00:31
#11

Hur ser man om elementen "ser bra ut"? Och teglet, hur ska det se ut? Sprickor är ju vanliga.

Grodan77
2009-05-22 14:38
#12

Teglet: ska inte ha en massa glasyrspill eller vara allt för gulnat…men du..kolla tråden helena rekomenderar!

[rolnor]
2009-05-22 16:35
#13

En viktig sak är att inte heller köpa för stor ugn, jag vill ibland bränna glasyrprover och skulle då önska att ugnen var mindre, dyrt att köra halvfull såklart. Har en 215L Scandia el/gasugn, men en sådan kräver en skorsten av samma typ som man har till oljepannor, sen är den dyr i inköp, men väldigt mångsidig och den bränner exakt enligt ett brännschema samtidigt som man har möjlighet att reducera. Har man begränsad ekonomi så får man väl helt enkelt anpassa sin produktion till mindre saker, går att ha mycket kul även i mindre skala tycker jag.

Lycka till!

Annons:
Katti75
2016-03-18 17:19
#14

Har en keramikugn av märket evenheat nypris 39000 o nu 19000 pris kan diskuteras! Väldigt fin stor keramikugn. Är nån intresserad så skriv till mig! Katti

Katti75
2016-03-18 17:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15
Upp till toppen
Annons: