Annons:
Etikettermaterialråvarorleror
Läst 6714 ggr
Ulla
2005-12-21 00:00

Frostfri förvaring

Jag har vid några tillfällen beställt hem lera vintertid och då fått den ordentligt inpackad och med uppmaning att inte låta den frysa. Varför? Leran ute i naturen fryser ju till varje vinter och går bra att använda ändå. Vad är det som händer med leran när den fryser - blir den förändrad efteråt på något sätt?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
Maja-LenaH
2005-12-23 11:51
#1

HM, jag har också fått samma information. En fundering: leran på sjö- och älvbotten fryser inte. Åtminstone här uppe i kanten av polcirkeln är det cirka + 5-6 grader nere på botten även när det är som kallast (man får "nyttig" info av att ha dykare i huset)! / maja

inger
2006-01-03 22:25
#2

Leran går mycket väl att använda efter frysning men måste bearbetas på nytt, vilket är jobbigt och tråkigt.

LenaR
2006-01-24 01:21
#3

Räcker det med att köra den genom lerkvarn?


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

rittsel
2006-02-01 18:26
#4

Låt kylan knåda din torra lera! 

Detta är inte ett direkt svar men kan ändå ge lite tips om kylans inverkan på leran.

Vintertid lägger jag ut torkad och halvtorkad lera i trädgården. När våren sedan kommer har den blivit mjuk och fin och efter lite arbete med knådning så kan jag använda den igen.

Ofta blir den väl mjuk - blöt - men det är OK bara man har en gipsskiva att lägga det på. Jag lägger ut leran i sin plastpåse - men tillsluten inte påsen.

Jag tror att sträng kyla har den inverkan på leran som det blir när man fryser grädde - vattnet fälls ut och kvar blir hårda, torra lerklumpar med massa vatten runt.

LenaR
2006-02-03 00:45
#5

Rittsel, det där var ju intressant, jag har hört att kinesiska keramiker la upp ett förråd av lera till barnbarnen (som givetvis också blev keramiker), för när den legat utomhus ett par generationer i vinterkyla osv, så blev den mer plastisk.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

magnus-palmcrantz
2006-02-03 13:34
#6

Tipps: Det går ofta att hitta fryst lera till ett bra pris hos lerföräljare.

Annons:
LenaR
2006-02-06 00:42
#7

Du skojar?


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

magnus-palmcrantz
2006-03-24 23:57
#8

Nejdå, om leran frusit går den inte att sälja till fullt pris eftersom den inte är omedelbart drejbar. Jag har ibland haft oturen att få hem sändningar där de övre lagret av lerpaket varit "frostskadade". Jag låter t.ex. alltid kunden avgöra om de vill få leran med dyrare värmefrakt eller ta risken med en vanlig frakt vintertid. Professionella krukmakare med lerkvarn brukar välja vanlig frakt.

LenaR
2006-03-25 01:13
#9

Jag kom på alldeles själv att det var det du menade, att man säljer den billigare om den varit frusen. Först trodde jag att man kunde beställa frusen ler som någon sorts specialtjänst… Man kan inte vara smart jämt! Det skulle bli för tråkigt, och vad skulle folk annars skratta åt?


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

LeWE
2006-03-25 19:32
#10

Jag har en del torkad lera som jag inte orkat ta hand om, kanske jag ska lägga ut den och se vad som händer??

EvaRittsel
2006-03-25 20:49
#11

Ja. Passa på nu innan kylan försvinner! Hystade ut 20 kilo i morse bland snöhögarna. Det brukar gå utmärkt. Jag gör det varje vinter. Sen får man knåda och slita lite. Men det är ju bättre det - än att slänga leran.

Min keramikkompis i Frankrike har en tunna på tomten där han slänger ner alla rester och torra klumpar. (Lergodslera som han arbetar med).

Tunnan står i skuggan på norrsidan och varje vår kör han sedan detta genom lerkvarnen och sparar massor av pengar. För det blir kallt också i Frankrike - i alla fall i bergen i Provence.

LeWE
2006-03-28 22:43
#12

Bra tips!!

Ulla
2006-03-29 23:53
#13

Vi har nyligen beställt ett parti lera till verkstaden. Det blev något strul med leveransen i snön och kylan, och nu när vi fått den en vecka för sent och börjat använda den så uppför den sig väldigt konstigt. Den är kort i konsistensen och spricker upp på ett sätt som jag aldrig har sett förut när man drejar.

Jag misstänker att leran har stått för kallt under den tid som den var "försvunnen" så att den frusit. Finns det några andra tecken som kan berätta vad som hänt?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
magnus-palmcrantz
2006-04-06 00:31
#14

Det brukar vara blött i lerpaketet p.g.a. att vattnet separerats från leran då den frös. Det låter som om den frusit. Då blir det lerkvarnen!  Innehåller alla paketen lera som är lika kort i konsistensen? De i mitten brukar klara sig, om inte partiet stått  väldigt länge i minusgrader.

AnnaLow
2018-01-15 17:13
#15

Jag väcker liv i den här gamla tråden som hjälper mig lite på traven men inte helt. Jag har stengodslera som frusit och nu undrar jag vad som behövs för att den ska bli plastisk och fin igen. Jag har tinat den oöppnade leran i rumstemperatur i sin förpackning. Därefter har jag kört den ett antal varv i vakumkran. Jag tycker ändå att den känns ojämn och svår att dreja med. Kan leran på något sätt förstöras av att frysa eller är det bara jag som behöver bearbeta den mer? Jag tycker att det är lite skumt att leran känns blötare efter frysningen - inget nytt vatten borde väl ha tillkommit under frysprocessen? Mycket tacksam för goda råd!

ler
2018-01-15 17:46
#16

Det som sker är att vattnet mellan lerpartiklarna utvidgas så att ytspänningen försvinner, leran håller inte samman. Jag har min lera ute och den blir förstås förstörd liksom all annan lera men så väntar jag en eller ett par månader på våren utan frost så är leran fin igen.

Ulla
2018-01-15 17:49
#17

Oj, det var en gammal tråd! Kul att du fann den eftersom sajten Keramik iFokus var helt ny då. Ja, hela iFokus förresten. Jag tror startåret var 2005.

(Ursäkta att jag är off topic., men det var kul att återse några av dem som först hittade hit.)

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

AnnaLow
2018-01-15 18:24
#18

#16 Aha, det förklarar saken - tack! Men betyder det då att det inte räcker med att tina och bearbeta leran mekaniskt, utan att den behöver ”ligga till sig” ett tag innan den blir bra? #17 Den här sajten är ju en sådan otrolig källa till kunskap så jag brukar alltid leta runt först - det mesta finns det ju mycket frågat och svarat om redan. I det här fallet behövde jag dock inte leta länge. Det var bara att googla på ”stengodslera fryst”, et voilá! Jag har alltså inte läst alla inlägg sedan 2005😄

AnnaLow
2018-01-15 18:26
#19

…hur gärna jag än skulle vilja :-)

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
ler
2018-01-15 19:39
#21

nej liggtiden ersätter det mekaniska arbetet! men om man låter det ligga så kan det ändå vara bra med en snabb liten knådning.

AnnaLow
2018-01-15 19:50
#22

#21 Tack, vad skönt att höra! Då är jag på rätt väg i alla fall. Blev lite orolig att ett helt parti lera blivit förstört.

Upp till toppen
Annons: