Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 21315 ggr
zzaga
6/6/06, 7:55 PM

Har du någon ull?

Hej.

Tänkte höra med er vart man kan köpa billig keramisk ull någonstans? Man behöver ju inte köpa den av keramikleveratörer.

Annons:
ingvar
6/6/06, 10:01 PM
#1

Om jag minns rätt heter ett företag "Västsvenska Fiber" och ligger i Kungsbacka. Finns oxå att köpa hos Bolin och Lövgren i Bl.a Göteborg. Ska kolla addreser lite mer noga i morgon.

LeWE
6/6/06, 10:41 PM
#2

Vad är keramisk ull??

zzaga
6/7/06, 3:06 PM
#3

Tack för tipset Ingvar!

LeWe

Med keramiks ull menar jag keramisk fiber i matta för isolering av bla. ugnar.

LeWE
6/7/06, 10:21 PM
#4

Aha!!

Fredholm
6/19/06, 6:04 PM
#5

Glöm ej att keramisk fiber är döskallemärkt och skall behandlas mkt försiktigt. Halvmask vid all hantering.

anders f

zzaga
6/19/06, 6:11 PM
#6

Tack Anders

Jag ska ta på mig hela skyddsmunderingen när jag bygger ugnen sen:)

Annons:
Jessika
6/19/06, 7:44 PM
#7

Jag minns att det var många tips tidigare om skyddsmasker men jag kan inte hitta det nånstans. Är det någon som kommer ihåg vad märket/masken hette som alla rekomenderade?

pluppan
6/22/06, 1:51 PM
#8

hej

jag har ring upp ifab ifabisolering i kungsbacka (var det dom du menade ingvar?)

man får egentligen inte längre köpa keramisk fiber för att det är så farligt att hantera. Nu hänvisas man till Superwool blanket som tydligen har precis samma egenskaper men ej är så farligt.

Har någon provat detta?

Priset för en rulle 7.3m lång 610mmbred och 25mm tjock är 750kr+moms och frakt. Kan man hitta bättre pris på detta?

De hade en återförsäljare i Stockholm som hette Bevego byggplåt och ventilation som man nog kunde hämta hos(har inte ringt dit ännu).

Någon som vet någon annan……gärna i Dalarna eller kring Stockholm/Uppsala/Södertälje.

LenaR
6/29/06, 12:43 AM
#9

#7 Jessica, Sundströms brukar rekommenderas. Men jag känner faktiskt inte ens till något annat märke… Den funkar iaf, finns att köpa i järnhandel och åtminstone en del leverantörer.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Helgasman
7/21/06, 12:41 PM
#10

Hej,

Keramisk fiber finns att köpa hos de flesta eldfasta leverantörer (exempelvis Calderys) men för de allra flesta räcker det med Superwool 607 max.

Jag rekommenderar  att inte köpa lägre kvalite än den fibern som väger ca 128 kg/m3.

Superwool 607 max duger gott upp till temperaturer runt 1050 C.

Denna typ av fiber är en högtemperatur glasfiber och är ofarlig att arbeta med när den är "ny". Så fort den varit utsatt för höga temperaturer är den lika FARLIG som ker.fiber. P3 filter +heltäckande klädsel typ engångsoverall vid rivning .

Ulla
7/21/06, 1:46 PM
#11

Hur länge har det varit känt att keramisk fiber är farlig? När jag byggde min rakuugn var det ingen som varnade mig för att jag skulle vara försiktig och i den bok där jag hämtade ritningen stod ingenting.

Den fiber som du rekommenderar - är det någon slags byggisolering? Var köper man den? Det verkar som om du vet en hel del om detta.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

GunnarN
8/24/06, 1:35 PM
#12

Hej!

Jag arbetar på Ifabisolering i Kungsbacka och ser att några har frågor om isolering, keramisk fiber, superwool e.t.c. Jag kan nog vara behjälplig här.

Ulla: - Keramisk fiber är ett samlingsnamn. Syntetiskt oorganiska fibrer. Allting egentligen mycket förvirrande och vilseledande. Vanlig glasull och stenull som finns i våra husväggar är också keramiska fibrer.

I det här fallet pratar man om "eldfast" keramisk fiber, och då om fibrer som klarar temperaturer över 700grader C. Men inte ens här lyckas "de som bestämmer" skilja ut fibersorterna.( Bryt ner sten i dess beståndsdelar och ni förstår vad jag menar) Stenullsfibern i våra husväggar klarar temperaturer långt över 1000grader C. Det är bara produkten som inte klarar det. Produkten är alltså, fibrer+ fenolhartser+ oljor. Oljorna finns där för att det inte ska damma så mycket vid hantering, och fenolhartserna för att binda samman fibrerna till en PRODUKT som håller ihop. Vid ca 200 grader börjar dessa brinna upp, och följdaktligen frigörs fibrerna;lossnar. Alla som rivit en installation med den isoleringen, vet hur det dammar av fibrer som ramlat ihop. Fibrerna i sig klarar mycket höga temperaturer men inte PRODUKTEN; följdaktligen en "eldfast keramisk fiber".

"de som bestämmer" har sedan sagt att: - En fiber som innehåller oxider av och överstiger 18 vikt% alkalimetaller och alkaliska jordartsmetaller (Na2O+K2O+CaO+MgO+BaO) - alltså 1:a och 2:a delen i det periodiska systemet, ska kalla sig MINERALULL, medan de som understiger 18viktprocent är att betecknas som ELDFAST KERAMISK FIBER. också kallat RCF m.m.

BAKGRUND: 1982 kom det svenska förbudet mot ASBEST, och ersattes på många områden med RCF. Asbest är en organisk fiber, ej oorganisk, som kan dela sig på längden; bli tunnare med mycket dålig löslighet i kroppsvätskor, den är kristallin. Därav dess farlighet. RCF liksom traditionell glas, sten och slaggull har inte dessa egenskaper och det är amorfa -levande- material. OCH, här kommer det viktiga ULLA; Ingen av dessa fibrer har visat sig orska cancer på människor. I ett fåtal av MÅNGA undersökningar över hela världen, har RCF liksom TRADITIONELL MINERALULL, visat cellförändringar på råttor och då ska man ha i åtanke att det är under MYCKET extrema testförhållanden.

Som sagt; Inget cancerfall på någon människa, worldwide.

SUPERWOOL är en MINERALULL, som klarar kontinuerliga temperaturer upp till 1300 garder C. Den har MYCKET hög löslighet i kroppsvätskor, och den delar sig INTE på längden. Den behöver ingen annan skyddsutrustning än den NI är vana att använda när ni isolerar huset, sommarstugan m.m. Den stora fördelen med den, förutom att den klarar höga temperaturer som PRODUKT, är att den inte innehåller annat än JUST fibrer. Inga oljor eller fenolhartser, vilka bildar ISOCYANATER vid upphettning. Isocyanater är bevisligen cancerframkallande på  människor. Superwoolfibern är nålad utan tillsatser.

Helgasman: Det är kisel som kan bilda kristobalit ( alltså kristialliseras) vid upphettning över 900grader C. Kisel finner du i alla produkter; Fiber, sten, board, matta, gjutmassor -you name it. och är inget specifikt för fibrer. Kan skriver jag för att det är just KAN -det kan börja bildas först över 900garder C, men är långtifrån givet att det gör det. Det är många faktorer som ska till. Och du hittar kisel i ALLA ovanstående produkter; Rcf liksom traditionell mineralull så också superwool. De uteslutna -ej upptagna här- är de jag skulle varit orolig för att handskas med. Kristallina redan som produkt och före uppvärmning.

Detta var något lite om detta. Är något otydligt kan ni kontakta mig. Jag ska försöka komma ihåg att titta in här igen, men alls inget som ni kan räkna med.

MVH

/Gunnar

Ulla
8/31/06, 7:22 PM
#13

Tack för svaret, Gunnar! Jag har bokmärkt tråden för att hitta den när jag behöver.

Hoppas att du tittar in igen.

/Ulla

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
Ulla
4/16/11, 9:42 AM
#14

Här hittade jag en väldigt intressant tråd för den som står i startgroparna för att bygga rakuugn. Läs särskilt #12!

Det skulle vara intressant att veta om något nytt framkommit efter det att tråden skrevs för fem år sedan.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

[rolnor]
4/16/11, 12:22 PM
#15

Det finns ju nåt som heter "Kaowool" nu, är det kaolin i den eller?

När jag beställde eldfast ull för ett par år sedan så fanns det ganska mycket att välja på och det var svårt att få köpa som privatperson pga hälsorisker, minns tyvärr inte vad firman hette.

Tack Gunnar för att du delar med dej av din kunskap!Glad

No32
4/18/11, 8:56 PM
#16

Har precis kommit in efter att ha "fodrat" min nya rakuugn med superwool. Har inte provbränt än, men tror det blir bra. Jag köpte min ull av en firma här i stan (Falun) som bygger pannor. Det blev billigt och jag fick kanonbra service.

Ulla
4/18/11, 9:34 PM
#17

#15

Jag tror att Superwool är nyare än Kaowool. Åtminstone så använde jag Kaowool när jag byggde min första rakuugn för sådär 15 år sedan. Nu har jag köpt Superwool när jag ska bygga ny.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Upp till toppen
Annons: