Glasyrer/glasering

Rakuglasyrer

2006-04-07 02:00 #0 av: LenaR

Det är så många som sysslar med raku på den här sidan, så det behövs väl en receptsamling för rakuglasyrer också. Jag börjar med det enda volymrecept jag någonsin sett:

Hines patina

  • gerstley borat 7
  • benaska 3
  • nefelinsyenit 2
  • cornish stone 1
  • kopparkarbonat 1

Den är lite släkt med glödraku, inte så mycket glasyr som ytbehandling. Man kan prova med lite järnoxid i också. Glödraku har jag lämnat recept på i något annat inlägg, men här kommer det igen:

Glödraku

  • kopparoxid/-karbonat 90
  • boraxfritta 10
  • bentonit 10

För båda recepten gäller att efterbehandlingen är det viktigaste... Kommer gärna med tips om någon är intresserad, men jag rekommenderar att man provar sig fram. Ha så kul!

Anmäl
2006-04-07 12:05 #1 av: Ulla

Det verkar som om de flesta rakuglasyrer som man hittar i böcker och tidskrifter är avsedda för en temperatur på ca 1000 grader. De fungerar då bra i en gaseldad rakugn men passar inte för en vedeldad ugn, i alla fall inte för en sådan som jag har.

 

Sajtvärd för Keramik ifokus


Anmäl
2006-04-09 19:32 #2 av: frykis

Jag bränner mycket raku men har aldrig hört talas om glödraku, vad är det?

Anmäl
2006-04-09 20:38 #3 av: Ulla

Det är ett alldeles nytt svenskt namn för kopparflash som Lr har introducerat. Visst är det fint? Jag tycker det beskriver precis hur det ser ut.

Sajtvärd för Keramik ifokus


Anmäl
2006-04-12 01:18 #4 av: LenaR

Som Ulla så fint antyder så är jag en fanatisk förkämpe för översättning av engelska. Jag gillar inte engelska namn på svenska tidningar, oöversatta filmtitlar och engelska lånord. (Jag vet, jag är riktigt jobbig)

Men till saken: i alla rakuböcker hittar man olika sätt att använda kopparoxid till häftiga effekter. Det verkar som det engelska namnet blivit "copper matt", men "glödraku" har jag inte hittat på själv, jag tror det kommer från Dan Leonetti?

Här är förresten recept på släppengobe:

  • kaolin 25
  • aluminiumhydroxid 75

Eller använd din plattsmet, det funkar det också! Maskera med engoben och glasyr, och efter "halmkastningen", när det flagar av, får du vitt gods där det låg.

(Släppengobe kallas omväxlande naked raku eller peel-off i engelska böcker. Namnet släppengobe stammar från Getthen Holm)

Anmäl
2007-02-23 12:21 #6 av: MeWa

...är ganska novis på raku-bränning men vill gärna lära!

Fråga nr 1: Vad menas med begreppet "volymrecept"...?

Fråga nr 2: Finns det något recept på krackelerande raku-glasyr som är lättare än andra att få bra resultat med?

//Mette

Anmäl
2007-02-24 17:59 #7 av: LenaR

 MeWa, första frågan är enkel :) 

Standard är att man väger upp de torra materialen när man blandar en glasyr. Men just till rakupatinor (och rakuglasyrer) har jag sett flera recept där man går på volym istället för vikt. Önskar att det alltid var så enkelt!

Andra frågan, vilken glasyr, det är så individuellt... Vad bränner du i för ugn? Vilken temperatur kommer du upp i? Vad är det för väder? Hur tjockt/tunt är ditt gods? Och framför allt, hur tycker du att lyckad krackelering ser ut?

Jag skulle rekommendera det här receptet:

  • boraxfritta 80
  • nefelinsyenit 20
  • bentonit 3

Fungerar enklast med en lättsmält boraxfritta. Jag tror de ligger på 600-800 grader som lägst. Fråga din leverantör vilken de rekommenderar och säg att det ska vara till raku! Vill du ha glasyren vitare sätter du till ca 5% tennoxid.

Sen får man själv experimentera med hur glasyren ska se ut när man plockar ur ugnen, hur länge godset ska kylas i luften innan man reducerar, hur länge det ska ligga i spånet... Det finns hundra variabler! Och en stackars rakubrännare som får göra alla erfarenheter själv :( Eller förstås läsa massa rakuböcker och bränna tillsammans med andra så man drar nytta av andras erfarenhet!

Anmäl
2007-02-26 08:56 #8 av: MeWa

Tack för utförligt och klargörande svar :-))

Vi har bränt med gasol i en ombyggd tunna hyrd av Cebex i Göteborg. Vi har inte haft någon pyrometer, så vi har tittat ner i tunnan och tagit ur efter cirka 10-15 minuter när godset varit rödglödgande. Hur viktig är temperaturen egentligen...?

Problemet har huvudsakligen varit att det mesta blivit alldeles för svart, även där det alltså är glasyr... Har hittat en del bra förklarande filmer på youtube (de ligger på vår förenings hemsida: www.formobild.net) men troligen får vi experimentera på... Vi har ju kul medan vi håller på, och ibland blir det riktit bra! Titta på några som min dotter, 14 år, gjorde förra våren:

Anmäl
2007-02-27 19:15 #9 av: LenaR

Man klarar sig bra utan pyrometer. Som du säger MeWa, du ser ju när grejerna är färdigkokta! Det är mest när man blandar olika glasyrrecept i en bränning som man får problem, för då kan de smälta ut vid olika temperaturer.

Det gör inget i en vedeldad ugn, där det är enkelt att plocka ut färdiga saker och låta resten stå ett tag till. En gasugn måste man ju stänga av och sätta igång om man inte har samma smälttemp. på alla glasyrer.

Om glasyren blir svart tror jag den måste läggas tjockare. Någon annan som har teorier om det?

Kul att dottern är med!! Det ska böjas i tid... =)

Anmäl
2007-03-02 09:47 #10 av: MeWa

Oj...vi har ju haft alla möjliga olika glasyrblandningar. Det förklarar nog varför något blivit bra medan annat inte, i samma bränning.

Nu kommer nästa "dumma" fråga: Någonstans i forumet frågades det om recepten anges i procent och svaret blev ja... Jag tycker att summan borde bli 100%...men det stämmer ju inte enligt angivelserna i recepten...? Om det inte tydligt står volymrecept, skall det vara gram då?

Anmäl
2007-03-02 10:24 #11 av: lotta2

10. Mewa, alla glasyrer går inte jämnt upp till 100% ,ofta på grund av att det är en grundglasyr som det hänt saker med på vägen. Andra varianter har framarbetas som kanske var bättre än grundreceptet eller så. Jag har många som inte går jämnt ut, det spelar ju ingen roll.  Man brukar tydligt ange om det är volymen som avses, annars brukar det alltid vara % eller ibland omräknat till gram i större satser.

Anmäl
2007-03-02 10:47 #12 av: MeWa

lotta2, ...om man tar t.ex. receptet ovan i denna tråd:

boraxfritta 80

nefelinsyenit 20

bentonit 3

Om jag vill ha 1 liter glasyr av den, hur gör jag då?

Anmäl
2007-03-02 10:50 #13 av: Ulla

80 % boraxfritta och 20 % nefelinsyenit. Tillsatserna brukar anges utöver det. Här är det 3% bentonit men det kan också vara olika oxider t ex jarnoxid.

(Ursäkta att jag svarade, råkade se frågan.)

Sajtvärd för Keramik ifokus


Anmäl
2007-03-02 10:56 #14 av: MeWa

Alltså, som om man blandar 1 kg färdigköpt glasyrpulver, eller? (8 dl vatten, och hur mycket i vadå? 800 gram boraxfritta, 200 gram nefelincyenit och 30 gram bentonit...?)

Anmäl
2007-03-02 10:57 #15 av: lotta2

12, enkelt, då blir det Boraxfritta 800 gram, Nefelinsyenit 200 gram och bentonite 30 gram för ett kilo glasyr. Vill man ha fler kilo så multiplicerar  man bara antal kilo med ovanstående gram...:D

Anmäl
2007-03-02 11:29 #16 av: Ulla

#14 Jag trodde du fortfarande var osäker på varför det tillsammans blir 103 % och inte 100% :D

Som Lotta skrev förut så har det nog ofta varit 100 % från början men sedan har man ändrat litet i receptet och inte brytt sig om att räkna om det till procent igen utan bara lagt till något.

Sajtvärd för Keramik ifokus


Anmäl
2007-03-02 13:07 #17 av: avalon

Jag brukar alltid räkna om recepten till 100% och lägga oxider utöver, då är det enklare när man själv vill göra mer, eller lägga till någon infärgning bara.

Anmäl
2007-03-02 19:20 #18 av: LenaR

Jag brukar också göra som Avalon, räkna om grundrecepten till 100. Då är det enkelt att lägga till infärgningarna i %. Men av någon anledning brukar just bentonit hamna utanför. Antagligen för att en så liten mängd lera inte påverkar den färdiga glasyren, den är "bara" ställmedel.

Anmäl
2007-03-02 20:53 #19 av: avalon

Ja, jag räknar bentonit utanför för det känns som den kan man ändra lite (nån %) på utan att påverka själva glasyren.

Anmäl
2007-03-04 16:44 #20 av: anbra

Avalon,jag har tittat i ditt fotoalbum, vilka vackra saker du har gjort. Jag blev mycket förtjust i din raku, spec din lampfot i svart och vitt. får man fråga vilken lera och glasyr du har anv. och hur gjorde du för att få så "grova"sprickor ?

Anmäl
2007-03-04 20:00 #21 av: avalon

Leran är creaton 284, vit m. 25% 0-1 mm chamotte. Glasyren är 80% M623 (rakufritta), 20% nefelin syenit + 3% bentonit. Bränd i vedeldad ugn, sen har jag bara lagt dom i sågspån och låtit dom ligga ett tag, tills dom svalnat lite och rört runt ibland. Sen får man ju skrubba ganska länge för att få bort alla sotprickar, svinto tror jag funkar bäst.

Anmäl
2007-03-05 01:17 #22 av: anbra

Tack för recept och råd. Har brännt raku ngr ggr men jag har fått många tunna små sprickor. Det du hade gjort va något annat. Ska prova ditt recept nästa gång.

Anmäl
2007-03-05 12:08 #23 av: Jessika

Jag tror att resultatet med storleken på sprickor beror på tjockleken på godset. Jag gjorde en flaska som vara "dåligt" drejad, dvs tjock på ena sidan och tunnväggig på andra. Den blev jättehäftig!! små fina sprickor på ena sidan och större tjockare på den andra.

Anmäl
2007-03-06 09:09 #24 av: avalon

Ja så kan det kanske vara för eftersom det var lampfötter det där så drejade jag dom lite tjockare. Men jag tror att det har blivit tunnare sprickor på en del oxå.

Anmäl
2007-04-27 02:59 #25 av: Dolomit60

>>>>>>>Ir:

Läser i ditt inlägg förljande recept:

  • kopparoxid/-karbonat 90
  • boraxfritta 10
  • bentonit 10

Och funderar över om det verkligan kan vara riktigt ! 90% koppar ????! Ska det inte vara 90%fritta, och 10% koppar eller nåt ?

Jag har en glasyr härhemma med bortåt 40% Mangan i - jag trodde DET var extremt ! ! !

Men det kanske kan ha sin förklaring i at jag är osäker på vad "glödraku" egentligen är. Jag är heller inte klar över vad man menar med "kopparflash", eller "cobber mat". Jag förstår orden, men är inte riktigt klar över vad det handlar om lixom.....

Vill någon förklara? och har du;Ir lust att att komentera det här med 90% koppar ?

Om du därutöver ville utdjupa det har med den viktiga efterbehandlingen, skulle det glädja mig.

Jag har en stor rakuugn, som jag bränner i så fort vädret, och ekonomin tillåter. Men den enda "efterbehandling", som jag är bekant med, består i rengöring, och putsning av de sotiga krukorna,tills man kan se färgenra som dom ska vara....... Och jag tror inte att det står något i mina böcker heller .

Det kanske är något jag kan ha nytta av när familjen bränner raku i sommar !

(Ungen är tio nu, så det är på tiden att ta tag i frågor rörande livets egentliga mål, och mening, så hon är tvångskomenderad åtminstånde en eftermiddag !)

Anmäl
2007-04-27 12:33 #26 av: pluppan

det ska vara 90% koppar!

Jag använder själv den glasyren

Anmäl
2007-04-27 12:42 #27 av: lotta2

Dolomit, receptet stämmer alldeles utmärkt. Om du kollar lite på nätet så ser du mycket raku som är gjord med det receptet. kolla in denne keramiker tex , där är det koppar matt på krukorna. Koppar matt: Där ser du efterbehandligen som åsyftas, dvs reduktionsprocessen också= ner med potterna i reduktionsmaterial. Fast många reducerar ju koppar matt  i tättslutande kärl. ( efterbehandlingen/reduktionsprocessen är inte att förväxla med rengöring av pottorna efteråt)

Receptet ovan kunde lika gärna ha varit 100 % koppar i , men eftersom det gärna ska färsta på godset har man gjort en eftergift och blandat in lite fritta också för att det ska fästa;D Däremot kommer jag ocksp ihåg att första gången jag testade det verkligen undrade om det kan stämma, men det gör det.

Kopparflash är Lr's namn på kopparmatt eller koppar flash eftersom hon gillar svenska beteckningar. men läser man mycket engelska böcker bli man lätt förvirrad av beteckningarna.

Trevligt att du visar barnet livets verkliga värden, Dolomit. Raku är ju en stor del av det ;D

 

Anmäl
2007-04-28 02:01 #28 av: Dolomit60

Tack för era mycket utförliga svar !

kollade också på kopparmatt-sidan - WOW !

Jag har sett liknande keramik förr, men bara inte varit klar över hur den framstäldes. Kanske något att experimentera med i sommar som sagt

Och ok - 90% !!! Förvånad

Anmäl
2007-05-01 09:44 #29 av: kinnekulle

Hej, ännu en fråga om copparflash, någon som har några handfasta råd om efterbehandlingen!! har provat en del men ännu inte hittat den "röda tråden" börjar tro att den inte finns??  Marika

Anmäl
2007-05-01 10:37 #30 av: avalon

Jag tror att det svåraste är att stoppa reductionen på rätt ställe för ofta tycker jag att man kan se jättesnygga färger men om grejen får rulla runt en stund till så försvinner det. Jag tror det enklaste är att försöka med utbränd och ev. fuktad sågspån. Att man snabbt flyttar grejen från spånet (eller vad man nu använder) till en annan hög med utbränd och eller fuktad så att grejen kyls ner ganska snabbt för då slutar även reductionen. Dock inte för snabbt för då försvinner effekterna. Det är nog bara att experimentera som gäller !!

Anmäl
2007-05-01 11:10 #31 av: pluppan

#30 Ir har beskrivit det jättebra i denna tråd:

http://keramik.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=1f89b245-e3b4-4baa-8759-a96e8d16f4dc

 

Anmäl
2007-05-01 15:20 #32 av: pyromanen

har också mest erfrenhet av frustration med kopparflash.  Testade förta gågen med ganska tråkiga vaser som blev kanonfina.(fast själva vasorna vr tråkiga i formen)  då trodde jag det var superenkelt och gjorde 40 cm höga platta "flaskor" som höll i skröj!  och förväntade mig superfin kopparflash... mesiga utom en snygg flash "fläck"uppe på axeln... ähhh!  i samma bränig var några av min dotters delfiner... hun tröttnade havvägs i bränningen och ville inte vara med och jag slängde dom bara snabt ner i gamla spånet i pedalhinken tilsammans med annat utan koppar flash... och de blev de mest regnbågsfärgsprakande saker jag sett....på hela ytan!  Sedan dess har jag inte gjort flerförsök.

 

Anmäl
2007-05-01 20:05 #33 av: avalon

Det var så Dan leonette hade gjort oxå, tröttnat och kastat allt i tunnan och gått in. Sen när han städade så hittade han skitsnygga grejer !! Det kanske står på hans hemsida hur han gör nu. Han skall nog ha rakukurser oxå tror jag.

Anmäl
2009-02-23 17:15 #34 av: KarinE85

Är det någon som vet om det är möjligt att få fram en snygg rödfärg utan att behöva använda sig av bly? Jag har ganska mycket jag skulle behöva rakubränna i röd färg (och även orange) och vill helst inte arbeta med så mycket gifter. Just nu använder jag en färdigblandad från cebex (eldröd och vallmoröd) men har blivit avrådd att använda den vid större produktioner eftersom den är såpass giftig. Är det möjligt att få liknande resultat ändå på annat (hälsosammare) sätt?

Anmäl
2010-04-27 20:23 #35 av: Puella

Fick prova på kopparflash vid en kurs i Grebbestad för många år sedan.  Har nu försökt igen - det gick inte så bra.  Det skulle vara underbart att få lite råd och tips om själva bränningen och efterbehandlingen.  Namnet glödraku låter väldigt spännande och passar verkligen bra!

Tack på  förhand!/Puella Glad

Anmäl
2010-04-27 23:53 #36 av: LenaR

#35 Vill du ha så mycket "oljeeffekter" som möjligt? Då har jag några rekommendationer.

  • Förbered med sågspån och ev tändvätska (ev MYCKET tändvätska) i det kärl där du lokalreducerar. Det får inte vara för djupt.
  • Lyft keramiken ur ugnen direkt ner i spånkärlet, ingen luftning behövs.
  • När det flammar ordentligt, ta ett lock och kväv elden under några sekunder. Öppna och se om det flammar upp igen. OM det flammar upp, låt det brinna några sekunder, och kväv sen elden igen.
  • Upprepa tills du lyfter locket och det INTE flammar upp. Då slänger du på locket, läser en bön till rakuguden, och ställer undan kärlet tills det slutar ryka. Inte tjuvkika!!

Det brukar bli gruvliga effekter med den metoden. Vi pratar kitsch ända upp till tinningarna.

Anmäl
2010-04-28 15:58 #37 av: rolnor

#34 Koppar blir ju rödaktig om du reducerar, annars är nog just röd en svår färg om man inte kan tänka sej bly eller kadmium.Glad

Anmäl
2010-04-28 21:02 #38 av: LenaR

#34 Ooh, där sa Rolnor något - bränner du gas eller eld, Karin?

För om du bränner i gasugn kan du dra på gasen så att det blir reduktion i ugnen. Då får du en tomatröd glasyr av koppar, till skillnad från den metalliska röda man får av spånreduktionen.

Anmäl
2010-04-28 21:46 #39 av: rolnor

Kul det där med tändvätska, viss risk kanske att man bränner upp luggen...Cool

Anmäl
2010-04-28 21:47 #40 av: LenaR

Åh, i min erfarenhet är det ögonbrynen som ryker först, sen ögonfransarna, sen luggen. Hur turordningen blir om man har skägg vet jag inte! Skrattande

Anmäl
2010-04-28 21:51 #41 av: rolnor

He,he..Glad

Anmäl
2012-12-02 12:38 #42 av: Antonio

Hej!

Vad händer! Jag har klikat på hipertext "bara recept" och får följande medelande:

"Access DeniedError

Du har inte de rättigheter som kräves för att se sidan"

Trotts jag är inlotggad.

António

Anmäl
2012-12-02 13:54 #43 av: Ulla

Nu förstår jag vad du menar. Länken går till en sida som är borttagen, det är därför du inte kan läsa den. Jag ska ta bort den genast.

Sajtvärd för Keramik ifokus


Anmäl
2015-03-27 06:44 #44 av: ntg

Hur vet man hur tjockt lager med glasyr man skall ha på rakugods? Jag skall prova med ceramas färdiga rakuglasyr imorgon;)

Anmäl
2015-03-30 22:46 #45 av: LenaR

#44 Svarar för sent, men det är en smaksak. Själv gillar jag tjock glasyr i raku, för jag gillar djup krack och det glasiga uttryck man kan få, men jag har minst en lerkompis som svär vid tunn glasyr och får ett skirt uttryck i sitt rakugods.

Men nu har du redan bränt? Så hur gick det?

Anmäl
2015-03-31 07:06 #46 av: ntg

Har vernissage på fredag så jag kan visa resultatet till helgen;) men det gick bra! Dock blev det porer i glasyren på vissa ställen, såg ut som om det kokat eller nåt...

Anmäl
2015-04-01 13:59 #47 av: LenaR

#46 Glasyren går igenom en "apelsinskalsfas" när den ser gropig ut. Den porigheten försvinner med mer värmearbete, när glasyren smälter ut. Kan det vara den som är kvar? I så fall tog du nog ut prylarna lite för tidigt.

Å andra sidan, blev det snyggt? Det kanske blev intressantare än en färdigsmält glasyr?

Anmäl