Annons:
Etiketterformadekorera
Läst 16456 ggr
Ulla
11/14/05, 11:51 PM

Dekaler

Det är ju ganska populärt att använda dekaler på sin keramik. Jag vet inte riktigt vad jag tycker om det. På något sätt så kan jag inte komma ifrån känslan att det är litet fusk. Åtminstone när dekalerna är köpta och inte sådana som man gjort/låtit göra av egna bilder.

Vad tycker ni?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
Jessie
11/15/05, 12:25 AM
#1

Dina mästerverk blir din dekal, ingen annan kan kopiera det! Med dekal ser det så fabrikat ut.

Maja-LenaH
11/15/05, 12:44 PM
#2

Det handlar väl om vilket intryck man vill ge. Håller med jessie/ Maja

LenaR
11/18/05, 12:59 PM
#3

Mer kitsch åt folket! Dekaler är roliga! Jag tycker det är precis som med allt annat: 2000 keramiker kan använda samma glasyr, men deras saker ser helt olika ut ändå!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Ulla
11/19/05, 12:03 AM
#4

Två mot en. Kul med litet diskussion. Jag har ännu inte bestämt mig. Jag känner mig litet skamsen när jag använder dekaler. Undrar varför.
Dessutom har jag ännu inte hittat mina dekaler, med Redouté rosor. Sådana skulle jag använda utan att tveka. Gammeldags rosor är nämligen mina rosor.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

LenaR
1/12/06, 12:50 AM
#5

Det går att specialbeställa dekaler, fast det kostar ju… Enfärgade kan man förstås göra själv om man kan screentryck och investerar i dekalpapper och porslinsfärger. Fyrfärgstryck är mer komplicerat.

Om du är intresserad kan jag ta reda på var man kan beställa efter egna motiv! Det gjorde min kompis Kerstin, och hon fick väldigt fina dekaler.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Pudelmia
1/14/06, 3:18 PM
#6

Hej!

Apropå dekaler…..var kan man billigast få tag på olika dekorationer att bränna på redan glaserad yta?  Jag letar ff.a hundmotiv.

Nu köper jag i butik och det blir dyrt i längden tillgången är också väldigt begränsad  - finns det inga webbutiker eller grossister som har dem?  (gör inget om det är utländska sidor)

Läste också här att man kan göra själv - jag tar gärna emot tips på hur man går tillväga eller tips på var man kan läsa mer om det.

mvh

Mia

Annons:
LenaR
1/14/06, 3:38 PM
#7

Ska se om vi inte kan lägga upp en artikel om screentryck så småningom - någon som känner sig manad?? Det är för komplicerat för att beskriva utan bilder. Men jag kan tipsa om Keramikexperternas dekorkurser, de är riktigt bra, med sympatiska och kunniga lärare.

I vilken butik köper du dekaler? Här i Stockholm finns dekaler att köpa på Seemans på Norrmälarstrand och Keramikexperterna i Bromma, och de kostar inte mycket - är de inte så stora ligger nog de flesta under kronan. Är du duktig på att utverka rabatter åt dig…?

Tills vidare: Har du tillgång till kopiator? Läs i så fall inlägget sepiadekaler, så får du en beskrivning av hur du kan göra egna snabbdekaler!

mvh Lena

Åh, snabbtips 2: Bli kompis med en textilare! De kan screentryck.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Ulla
1/18/06, 10:40 PM
#8

Ja tack, jag vill gärna ha tips om var man kan beställa dekaler med sina egna motiv. Glad

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Catharina
3/20/06, 1:27 PM
#9

 Hej alla!

Förra året var jag + mina kursare inne på en hemsida med massor med kitschiga dekaler - allifrån blommor till Jesus bilder. Nu kommer jag inte ihåg vad detta företag/denna hemsida heter. Kan någon hjälpa mig?

Hälsningar

Catharina

Jordemor
3/20/06, 6:45 PM
#10

Hej Catharina och alla andra:-)!

http://www.kzporslin.com kan vara den adress du är ute efter tror jag. Dom har iallafall både blommor och Jesus. Och dom är supertrevliga tt ha att göra med.

hälsar Åse

Ulla
3/20/06, 7:31 PM
#11

Jag lägger upp dem som en länk på länksidan.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

EvaRittsel
3/27/06, 6:58 PM
#12

Här är företaget som gör i stort sett alla dekaler du kan köpa på den svenska marknaden;Elg Porslin, utanför Växjö.

Adressuppgifter

Elgporslin AB

Kvarnamåla, 360 14 VÄCKELSÅNG

 

0477-401 21

Även

 

0477-400 74

Fax

 

0477-401 82

Mobiltfn

 

070-964 01 21

info@elgporslin.se

 

0477-401 21

Hemsida http://www.elgporslin.se

MEN de är grossister och säljer ogärna direkt till kund olika dekalark. Men du kan skicka bilder i svart-vitt eller 4-färg som de sedan gör dekaler på. Och då Ulla - då jobbar du med egna dekaler. Och det tycker jag är helt OK.

För jag är också lite tveksam till dekaler -  även om också jag kitschat till mina glasfat med änglar och annat från Seemans. För det är ju kuuuuuul.

Kermikexperterna har dekalkurser lite då och då. Men häng på låset för de blir övertecknade på en dag . Ska själv gå en kurs nu om 14 dagar och jag läängar.

drake3
7/5/07, 12:01 AM
#13

Hos Engströms Art-Studio  i Avesta finns dekaler man kan bränna fast. Katarina har tel 0226-50607

Det finns blommor, hundar och mycket mer

Annons:
StellaO
7/5/07, 12:49 AM
#14

Hmm…jag varnar för kzporslin-länken, fick ett virus (en trojan) direkt.

Tosabiten
7/5/07, 12:14 PM
#15

Här hittar man fina dekaler.

http://hem.bredband.net/vangavan/

cherie
7/7/07, 12:12 AM
#16

Jag har inte heller bestämt mej för vad jag tycker om dekaler och keramik..tycker inte att decopage är en konstform heller utan mer en hobbygrej..pandurosaker..halvfabrikat på något sätt..hade en kund som ville titta närmare på en vägglykta som det var just dekal i,,hon sa: - nej fy va fult..usch va fult hon som är keramiker och använder dekaler fy va fult..det var inte mina saker utan en kollegas…iof tycker inte jag att man behöver uttrycka sig som just den kunden gjorde men som sagt jag vet inte riktigt men det känns lite halvfabrikat…,men Ok har man gjort den själv så kan jag köpa det bättre..

poja
7/7/07, 12:24 AM
#17

Jag är anti dekaler. Det är mkt finare om man målar själv. Håller med dig Cherie, går väl an om man gör dem själv, men det är på gränsen.

zzaga
7/7/07, 6:06 PM
#18

Så om Duchamp hade gjort pissoaren själv så hade det varit ok som konst men inte eftersom han köpt den?

poja
7/7/07, 6:41 PM
#19

Precis

zzaga
7/7/07, 8:12 PM
#20

Så för att det ska vara konst så måste man ha gjort allt som ingår i själva konstföremålet då?

Annons:
poja
7/7/07, 8:30 PM
#21

Vad som är konst är upp till var och en att bedömma. Det är väldigt subjektivt. Bara för att det kommit innanför konsthallens väggar behöver inte betyda att jag tycker att det är konst. Dekaler passar helt enkelt inte på mina grejer. Jag tycker inte om dekaler.

zzaga
7/7/07, 8:42 PM
#22

Jag tycker inte man kan värdera vissa medel mer eller mindre "konstnärliga" vad gäller att uttrycka sig. Vare sig det gäller dekaler eller något annat medel för kreativitet.

pyromanen
7/7/07, 8:52 PM
#23

Är en färdigköpt glasyr också fusk då?

avalon
7/7/07, 8:57 PM
#24

Intressant detta, var går gränsen då ? Om man köper glasyrer ? Använder gipsformar som någon annan gjort ?

abbis
7/7/07, 9:07 PM
#25

Smaken är väl egentligen det som styr ..Sätta dekaler på keramik är absolut inget jag skulle göra på mina unika föremål..Det kan dom som industritillverkar få göra..Jag säger bara usch o fy..

Att köpa färdiga glasyrer är väl helt Ok..Det är ändå samma ingredienser i det du blandar själv som det du köper färdigt..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

zzaga
7/7/07, 9:08 PM
#26

Enligt många är det nog fusk att köpa leran. I Usa är det väldigt många som blandar leror själva. Maler egna råvaror bränner egna askor osv.

Antikens konstnärer hade nog tyckt det var fusk med färg på tub eftersom de rev sin färg själv.

abbis
7/7/07, 9:18 PM
#27

Ja då är vi väl fuskisar allihopa då*L*

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Annons:
Bruzapetra
7/7/07, 9:23 PM
#28

Vad olika alla tänker:) Roligt att se! Själv skulle jag nog ha lite svårt att använda färdigköpta formar, vill gärna göra det mesta själv i tillverkningsprocessen och forma själv. Ja, jag vet att inga former är helt nya heller men ändå. Fast göra egen lera skulle jag inte orka. Bara vad jag tycker, men jag vill däremot inte kalla det ena konst och det andra inte…

zzaga
7/7/07, 9:26 PM
#29

Det är därför jag menar att det är inte själva sättet man gör något på utan resultatet som räknas. Oavsett om man använt dekaler, grävt upp eller blandat egen lera , bränt upp halva trädgården för att få tag på aska för att få det uttryck man strävar efter.

Jag har sett jätte fina och fula saker oavsett vilken tillvägagångsätt man använt..

abbis
7/8/07, 2:27 AM
#30

Jag tycker dock att man ska dreja grejerna själv om man skall signera dom..annars får man skriva egen design på prylarna..Om någon annan drejar och man bara dekorerar grejerna då är det halvfabrikat enligt mitt sätt att se på det..Har ett visst motstånd till indrejningsmaskiner oxå..

Hade besök från USA i veckan och dom krukmakarna berättade att "krukmakare" gör allt från scratch och dom som är "keramiker" är mer industritillverkare så den senare benämningen va lite fult att vara*L*

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

lotta2
7/8/07, 2:52 AM
#31

JAg tycker också  som Zzaga att det är resultatet som räknas. Om man gör egna eller köper färdiga dekaler tycker jag inte spelar någon roll alls. Men jag tycker själv å andra sidan inte att det är lika kul att göra grejer med köpedekaler som att göra sina helt egna. Men jag förstår inte att det ska vara fusk?  Fusk är för mej att utge en dålig vara för att vara bra. 

Jag är ambivalent till gjutformar också, jag har både egengjorda  och färdigköpta som jag sällan använder, och använder jag dom köpta så  förändrar jag formen så den ändå inte ser ut som utgångsformen. Sedan är jag inte så förtjust i gjutning heller. Svårt det där med vad man tycker och varför. Jag håller också med Abbi om indrejningsmaskiner, jag skulle behöva en indrejningsmaskin eller en person som drejade muggar åt mej, men jag har inte kommit över "fusktröskeln" ännu… Skulle kännas konstigt att stå för det. Men kanske bättre ändå än en massa missade försäljningar, jag vet inte…

Askungen
1/1/08, 11:03 PM
#32

Hej på er alla !

Jag hittade hit just i sökandet efter dekaltips , står i färd med att

prova detta sk kitsch-fusk osv osv….:-D , som jag ville redan för 4 år sedan, då det inte var lika hett som nu :-D

Har varit "off-keramiker" sedan 2,5 år, sammanlagt 10 efter trial and eror , självlärd och AUTODIDAKT efter konstens alla regler! och spänningen stiger i hela mig att ta klivet att börja jobba i min verkstad igen!

Funderar nu hur läget ligger, vad säger ni, hur ligger försäljningen på dekaldekorerade föremål, är det efterfrågat bland era kunder, och finns det fortfarande möjligheter att skapa någonting som ingen annan redan gjort ???!!.

Jag menar , det borde ju vara utplockat bland de svenska leverantörerna, eller?

Och detta med Keramikexperternas "kom förbi" - pärm i Stockholm, varför finns inte detta urval till försäljning genom katalogen eller hemsidan??!!

MÅSTE man gå kurs för att lära sig screentryck och är det SVÅRT och dyrt…..'

Snart kommer bilder o pres på min sida, blir glad för alla fortsatta inlägg i dekalämnet!!

minx
1/1/08, 11:16 PM
#33

dekaler…. jag är som sagt nybörjare på det här med keramik men har hållt på en del med både screentryck och transfertryck på textil. Har en massa screenramar som bara står och skräpar som man kanske skulle testa använda på keramiken när man väl blir bra på det… ( om man blir bra på det)  fast som jag har förstått det funkar det bara på plana föremål om man inte har riktigt små ramar va??

men hur funkar det egentligen med att glasera motiv med schabloner?? Jag har tex en skärmaskin kopplad till datorn som skär ut saker i klistermärken till mig. Kan man göra ett klistermärke klistra fast på föremålet och sen glasera ?? och ta bort klistermärket. ???

I såna fall borde man ju få till en hel del roliga motiv på keramiken.. utan att fuska med färdiga dekaler som jag personligen tycker verkar ta bort hantverkskänslan på föremålet.

Ulla
1/1/08, 11:36 PM
#34

Visst kan man använda schabloner när man glaserar. Vilken rolig maskin. Vad har du använt den till?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
lotta2
1/1/08, 11:43 PM
#35

Askugnen du måste inte gå kurs för att lära dej screentrycka. Antingen kan du säkert övertala någon grafiker / screenare som kan det att ge dej lite tips och råd eller köpa en bok som förklarar processen i helhet. Men jag tycker det är lite lurigt att få till alla stegen själv, och tyckte att kursen av Cebex var bra, även om jag skulle gärna sett att den var ett par timmar längre så man kunde fått ännu mer fördjupning.

Jag säljer en del grejer med dekaler, lite muggar m blommor på,  som  alltid säljer ok. Och mina helt egna dekaler som är betydligt roligare för mej att göra, men dom blir ju av praktiska skäl inte så många färger i tyvärr…

minx
1/1/08, 11:45 PM
#36

Jag illustrerar bilder på datorn som jag sen skär ut och gör tröjtryck av ( i en slags plastfilm) det är en vanlig skärplotter som man kan köpa min är en liten variant på max 63 cm bredd på folien.

Men jag tror man kan använda den i kombination med keramik på ett rätt så  intressant sätt :)

minx
1/1/08, 11:58 PM
#37

jag köpte bra screenutrustning otroligt billigt från amerikanska dickblick.com  nu är dollarn så låg att det verkligen kan löna sig att beställa från usa även om tull och moms tillkommer. Jag hade sakerna på bara nån vecka.

Ulla
1/2/08, 12:08 AM
#38

Anmälde mig i höstas till en kurs screentryck. Tyvärr blev den inte av pga för få anmälda så nu vet jag inte riktigt hur jag ska gå vidare. Är det någon som har tips på bra böcker i ämnet som man kan läsa?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

minx
1/2/08, 12:13 AM
#39

Det är faktist betydligt enklare än man kan tro. Jag kunde noll om screentryck men tack vare lite internetsidor var jag igång redan dagen efter och allt gick smärtfritt.

http://www.screentec.se/tech/screentryck.html

Där har du steg för steginstruktioner jag vet inte om man använder samma emulsion för lera som textil men det borde det vara.

lotta2
1/2/08, 1:23 AM
#40

Det enda jag tycker var lite mer lurigt än det andra är att bestryka skärmen jämt över ytan med fotoemulsionen, men efter ett par skärmar så går det bättre och bättre..

När det gällde att screena tyckte jag det var bra att öva ett tag på gamla tidningar än att screena direkt på dom dyra dekalpappren. Man kan tydligen öva med tapetklister för att få upp den rätta känslan tipsade någon mej om. För ju mera man tvekar ju sämre går det ju att screena.

Askungen
1/2/08, 11:38 AM
#41

Hej hej o tack för alla sköna förvirrande svar!!

Haha, mystiken tätnar, ska testa ALLT ni tipsar om!

först skaffa kunskaper hur en skrivare funkar ;-D

( hittade en i containern

utanför verkstaden, NY!)

och så låna på biblan, som du säger lotta2, fråga o be nån snäll visa, men hittade lite kul blomtrycksdekaler från USA på nätet nu, jag tänkte börja med alla fall!!

återkommer !

Annons:
lotta2
1/2/08, 5:17 PM
#42

Det är bra, en bra start är att använda köpedekaler och sedan gå vidare om man vill. Det finn en bra bok numera om dekaler och screentryck på keramik, tror författaren hette Wandless, ska se om jag hittar en länk… jodå: Länk  Boken finns säkert på Ablibris eller Bokus också. Jag tycker den är bra.

helenahenstedt
1/2/08, 6:11 PM
#43

#26 Antikens konstnärer hade elever som målade åt dem, ibland är bara signaturen äkta…

#33 Du trycker på ett specialpapper, sedan skär du ut dekalen och för över den på keramiken. Du kan ha dekaler på mer än plana ytor.

Personligen är jag principiellt för dekaler, egengjorda, specialbeställda eller köpta. Tycker dock att det har gått inflation i användandet de senaste åren. Antar att det har att göra med att tekniken blivit ganska enkel. Reklammuggar etc har ju funnits länge med screentryckta bilder/texter. Idag kan, rent teoretiskt ialla fall, var och en åstadkomma sina egna dekaler hyfsat billigt.

Rekommenderar Ceramics and Print av Paul Scott. ISBN:0-7136-7491-1, tror jag betalade strax under 200 kr på Bokus.

minx
1/3/08, 8:56 PM
#44

Det här kanske vore nått för er som vill testa ngt nytt dekalliknande-

http://www.cchobby.se/pages/news.asp?newsGuid=26974

Kolla även in deras miretter och modellerverktyg som är billiga. ( Kvalitén vet jag inte så mycket om men för de pengarna är det värt att testa)

feiner
1/4/08, 7:39 PM
#45

#18, kul liknelse. Jag är grafiker och tycker det med dekaler är helt ok. Konsten ligger i vad du gör med det och inte att man sätter en annans bild på sitt alster. Björn Kjellstoft kopierade Urica Hydman Vallien för några år sedan då han målade hennes motiv på petflaskor. Upprörande för henne till en början men sedan kom hon med petflasklikande varianter i glas efter det. Ja ibland kan kopiering eller användande av dekaler bland annat ses som utveckling, bonus på sitt alster eller smicker till sin konst eller annans konst. Ja jag hoppas inte det blev rörigt men min tanke är att gå på er linje vilken det än är och testa er fram. En bra känsla är när känslan kommer att man gillar det man gjort och inte tänker på det som en produkt bara. Gör man endast marknadsanpassade saker så förlorar man sig själv.

 Vill tillägga att jag är total amatör på keramik och är evigt tacksam för detta forum med så mycket duktiga människor som hjälper mig i mina försök på området men eftersom jag ofta trycker mina alster så måste jag säga att screen är inte enkelt utan det finns bra och sämre tekniker och mer eller mindre kunniga i genren. Precis som med keramik. Glad

Lovie
6/15/11, 11:51 AM
#46

Hejsan!

Så mycket intressant läsning : ). Jag vill ta upp tråden vart man beställer dekaler. Jag är ute efter text. Finns det dekaler att köpa med önskad text? eller Vad kan man använda för själv kunna texta snyggt? Har själv testat med underglasyr på vit stengodsglasyr, det blev sådär.

Tacksam för tips : )

/ Lovie

nordkoster96
6/16/11, 4:52 PM
#47

Både ja och nej. Då man säljer på marknade som hantverk tycker jag det är lite fusk. Men porslinsfabrikerna gör oxå så porslinet importeras och här sätter vi på mönstret.(har jag hört)

[perlennart]1
6/16/11, 7:45 PM
#48

kanske en slags fusk men det är väl också fusk att köpa glasyr och så vidare.

Annons:
ClayLover
6/20/11, 7:08 PM
#49

Hej

Jag följer en rolig svensk keramikblogg där hon som har den gör egna dekaler. Jag är osäker på vilken teknik hon använder men det är troligen inte screentryck utan vanlig laser med järnoxid gissar jag. www.tantmossig.blogspot.com

Ulla
6/20/11, 7:24 PM
#50

Jag tittade in som hastigast och funderar litet över vad det är för slags dekaler hon använder. De flesta ser svarta ut. De laserdekaler jag har sett har varit bruna efter bränning.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

j-aan
6/21/11, 8:10 AM
#51

Dekaler är inget för mig men är väl helt ok. för den som vill.

Plena
6/21/11, 9:29 AM
#52

Visst är tantmossigs grejer fina, jag har mailat henne och frågat var hon lärt sig göra dekaler, men ännu inte fått något svar. Jag är så sugen på att lära mig hur man gör egna dekaler!

Faber
6/21/11, 2:17 PM
#53

Ja vilka fantastiska saker, helt otroligt. Hoppas du får svar, jag skulle också vilja veta men många keramiker vill hålla sina tekniker och glasyrer lite hemliga, har jag fått uppfattning om. Jag har mailat ibland och frågat om recept på glasyrer men nästan aldrig fått svar.Obestämd

Plena
6/21/11, 4:39 PM
#54

Nej det är inte alla som är så vänliga och delar med sig som medlemmarna här Skrattande

kakan8
6/25/11, 2:05 PM
#55

Hej alla! Jag undrar om ni har tips på färger att använda när man tycker sina egna dekaler? Jag har egna ramar och har testat mig fram endel. Jag har tryckt med överglasyrfärg (blandat med retarder och annat medel jag inte minns namnet på) på uv papper, fört över på glaserad kramik och sedan brännt i skröjtemperatur och lergodsglasyr-temp. Med någon enstaka färg har jag lyckats riktigt bra men för det mesta fastnar inte färgen. Har även provat att lägga till fluss i färgen. Helst skulle jag vilja bränna i så låg temp som möjligt. Är det någon som har några bra tips?! Tack på förhand! Mvh Karin

Annons:
pyromanen
6/25/11, 4:25 PM
#56

Tycker inte det är mer fusk att använda dekaler än att använda en färdigköpt glasyr. Det verkar finnas oändliga möjligheter för variation. Nu när man sett ganska mycket dekaler under en del år så känns det dock som att det ska till nya motiv eller nya sätt att använda dom, så det blir nånting mer/annat än kopior på det som redan finns för att det ska vara kul.

Ulla
6/26/11, 11:26 PM
#57

#55 Kakan8

Om jag var du skulle jag skapa en egen tråd för din fråga. Jag tror att du har större chans att få ett svar om du skriver den i ett eget inlägg. Här försvinner den bland alla de andra kommentarerna.  Glad

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

evaform
7/4/11, 12:27 PM
#58

Kakan8

jag har provat, som du, men med svart porslinsfärg, köpt av Cebex

fråga dem om du köper färg där, de hänvisar dig kanske till Sth som håller kurser i ämnet.

Jag fick bra resultat, brände som dekalbränning.Resultatet blev en fabrikstillverkad billig kanna med egna svarta dekaler och färdigköpta dekaler.(denna är ett prov och för egen användning, som tillägg till debatten ovan;) Enda minuset var att enstaka svarta dekaler inte höll bränningen, de är suddiga, antar att andelarna  färg och medium inte var rätt i just dessa bilder.lägger upp en bild senare.

kakan8
7/10/11, 12:13 PM
#59

Tack så mycket för tips!! Jag frågar mig vidare på cebex och fortsätter testa mig fram! Mvh Karin

Ulla
10/9/11, 8:33 PM
#60

Jag klickar ibland på länken "Gräv i arkivet" och läser med förtjusning de gamla trådar som då dyker upp. Det här är en av dem. Sex år har gått sedan jag skrev det första inlägget och frågan är lika aktuell fortfarande.

Det har varit väldigt populärt att använda dekaler ett tag nu, men de kanske har blivit alltför vanliga så att man tröttnat. Vad tror du?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

LenaR
10/9/11, 9:13 PM
#61

Jag tror att fler kommer att göra som du, Ulla - lära sig att göra egna! Det är mycket mer tillfredsställande att se resultatet av sitt eget arbete, även om jag är svag för både bokmärksänglar och andra godsaker i dekalutbudet.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Fru Vadmal
5/15/12, 9:03 PM
#62

Jag tycker det verkar mycket intressant. Jag har hållt på med keramik i ett år. Har egen ugn, hoppas på att avancera, så det med dekaler skulle jag vilja testa.

Annons:
[davidskeramik]
9/24/12, 4:15 PM
#63

Dekaler kan naturligtvis vara vackert att ha på sin keramik. Men flertalet av de föremål som jag sett med dekaler har formmässigt inte varit några höjdare. Då känns det som att man döljer ett illa hantverk genom blommor och blader som någon annan har gjort…

Dock är ju tekniken mycket spännande när man gör dekalerna själv eller använder sig av egna bilder.
Jag planerar ett dekalprojekt framöver med egna fotografier, men innan jag använder dekalerna vill jag verkligen se till att formen ser proffsig ut.

mafaldahej
9/24/12, 11:26 PM
#64

Jag tycker dekalerna ska vara designade av den som använder dem. Att köpa "klisterlappar" som någon annan formgett och sätta på sin egen form… Känns helt fel för mig i alla fall.

[perlennart]1
9/25/12, 9:36 AM
#65

Är det i så fall lika fel att köpa en färdig glasyr?

abbis
9/25/12, 9:51 AM
#66

ja perlennert det tycker jag att det ärRynkar på näsan..Ska du designa dina saker och sen slänga på en glasyr någon annan gjort då är det inte 100% din design..

Sen är det mycket billigare att blanda själv..Guld i mun

Själv tycker jag att dekaler är skitfult..ser ut som industritillverkat i massupplaga..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

[perlennart]1
9/25/12, 10:28 AM
#67

Min tanke också om detta ämne, även om jag sett fina och roliga saker med färdiga dekaler. Men där var allt annat super och dekalerna fyllde en funktion i det barocka uttrycket. Vad gäller glasyren så ser jag också på det på samma sätt som abbis men även här finns det ju tillfällen där det kan vara relevant med en färdig glasyr, en transparent säker glasyr är kanske lättare att få färdig till bruksgods. Och så kan man ju få designat sin egen glasyr som man köper färdig till större produktioner, det kan ha sina fördelar att få den tillverkad på fabrik så den blir mald och så.

lotus
12/7/12, 12:55 PM
#68

jag och min dotter har tänkt ingå ett samarbete,jag kommer där att skapa alstren och hon står för dekoren.Hon är väldigt duktig på att illustrera.Nu är då frågan om det finnes något ställe att skicka bilderna till?Ingen av oss har tid med att hålla på med screentryck.Är det elgporslin som gäller?

Jordemor
1/1/13, 12:17 PM
#69

Fusk o fusk… tycker det är en rätt löjlig diskussion. Jämför med annat hantverk. Vem gör allt själv idag? Garn o tyg knappar virke  ja listan kan väl göras lång. För mig handlar det om att leva på mitt yrke, o då handlar det om att sälja. När jag startade på heltid med keramikandet:D för si så där 7-8 år sedan gjorde jag allt o skulle aldrig tillverka serier osv. men men….. Man kan ju sitta o tillverka o inte få sälja också om man känner för det :-D

Annons:
surpuppa
1/2/13, 3:24 PM
#70

Du har så rätt kära Jordemor. (o tack för senast förresten) Så klart är det en skön tanke att göra allt själv.(även frittor) Men det kräver att man har tid o intresse. Keramik bjuder ändå på så många möjligheter att sätta sitt uttryck och stil till det man gör. och min självkänsla mår bättre av att folk (kunder) gillar o köper mina saker för att dom tycker att det är vackra saker. Än att jag har gjort allt i processen själv. (bränt lövaska mm)

annakarta
1/3/13, 10:25 PM
#71

Jag tycker dekaler är kul, men inte så unikt längre… Vill man göra egna dekaler är mitt tips att beställa från Print Design, god service och god kvalité på dekalerna. www.printdesign.se

sisela
1/4/13, 3:07 PM
#72

Alltså, dekaler är ju bara en teknik, som engobering eller sgrafitti. Det enda det handlar om är väl vad man gör med tekniken.

Lovie
5/2/14, 4:17 PM
#73

Hej! Angående dekaler. Jag har köpt från KZ konst och porlslin. Jag brände på vit stengodsglasyr i 790 grader. Glasyren blev helt knottrig. Vad beror det på? Snälla någon som vet? :)

Upp till toppen
Annons: