Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 1802 ggr
zzaga
2006-03-06 17:15

kvarn eller kran?

Jag är lite förvirrad…

Från börjar sa jag lerkvarn men sedan läste jag i keramikexperternas katalog att det heter lerkran (?). När jag sedan läser vad folk skriver verkar det vara 50/50 på om man skriver lerkran eller lerkvarn. Så vilket är rätt?

Detta är något förvirrande för förvirrade personer som mig själv med dragning åt dyslektiker hållet.

Annons:
lotta2
2006-03-06 19:26
#1

Visst är det förvirrande! Jag har gett upp och kallar den lerkvarn, tycker att det förklarar bäst funktionen, att det mal ihop rubbet… Dyslektiker hållet, hmm.Själv har jag mer dragning åt afasi-hållet…

zzaga
2006-03-06 20:08
#2

Jag tycker också att kvarn förklarar bäst vad det handlar om.

Men det kanske är för att det redan fins något som heter kulkvarn? Bara för att göra det hela ännu mer förvirrande;)

Ulla
2006-03-06 20:14
#3

Jag har nog använt både kran och kvarn utan att tänka på det. Men man brukar ju säga att man kranar leran. Fundersam

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

L.A.E
2006-03-07 10:43
#4

Tror att  när man kranar lera är ett mycket äldre ut tryck än lerkvarn.Såg en bild en gång på en häst  eller åsna som gick runt en trälåda som man stoppade leran i  och ner till  kom  det ut en lersträng  av knådadlera.Ojdå, kom på att i  kina såg vi hur vattenhjul drev stora trä släggor ,för att slå sönder olika råämnen.Måste ha funnits vatten driven lerkvarn också någon stans????  Jag  är tillbaka  på 0 igen tror jag!!!

zzaga
2006-03-07 19:44
#5

He he… ja det är ingen lätt sak :/ Jag är fortfarande lika förvirrad.

LenaR
2006-03-09 00:27
#6

Jag tycker vi bestämmer oss - från iFokus till keramikersverige: hädanefter kallar vi det lerkvarn!

Eller?


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Annons:
KeramikeniSkredsvik
2007-02-18 19:02
#7

Du fick visst aldrig nåt gensvar på detta, lr, men jag håller med dej, jag tycker att det ska heta lerkvarn!
/Sofia

zzaga
2007-02-18 22:02
#8

He he… jag vet fortfarande inte vad jag ska tycka att det ska heta… kran tror jag:D

lotta2
2007-02-18 22:05
#9

Kvarn. hihi…Kran låter gammalt och skumt..tycker jag…:D

zzaga
2007-02-18 22:08
#10

He he… men en kvarn maler ju saker.. jag tänker genast på skånska möllor med stora mjölkvarnar i sten i:)

bosse-cebex-gbg
2007-02-19 13:52
#11

Tja…inte ens vi på Cebex vet om något av namnen är "mer rätt", men på engelska heter det ju Pug Mill, så den som säger kvarn kan ju inte ha fel…

Nu är jag ute på djupa vatten, men jag har en känsla av att "kran" en gång var ett allmänt uttryck. som beskrev något slags tekniskt hjälpmedel, ungefär som "apparat". Vi har ju kvar orden "lyftkran" och "vattenkran", och vi vet ju inte heller ursprunget till dem…ett fall för språkforskningen.

Eftersom Sverige industrialiserades relativt sent, fylldes vår tekniska vokabulär av ett virrvarr av låneord, beroende på vilka utländska förebilder eller partners man hade, och inom keramiken varierade fackspråket en hel del, mellan våra keramiska centra, Kullabygden, Lidköping eller Uppsalatrakten. 

Kran eller kvarn, båda är korrekta, tycker jag…liksom slinga eller mirett, stussel eller donsel, osv…vårt keramiska arv är mångkulturellt, och ingen har fel…

Hälsningar

Bosse

PS   Jag såg en gång en hästdriven "lerkran" utbjudas på auktion i norra Dalarna, på 70-talet…hmm..skulle jag ha ropat…?  DS

KeramikeniSkredsvik
2007-02-19 20:21
#12

Ingick hästen?

bosse-cebex-gbg
2007-02-20 09:38
#13

 :)  …nej, den kusen var nog hädangången sedan länge…den här maskinen tillhörde från början kruk- och kakelugnsmakare Ludvig Von Knorring, som hade verkstad utanför Orsa, sent 1800/tidigt 1900-tal. Krukproduktionen bestod till största delen av bruksgods i "höganäs-stil", fast i lergods. Leran kom från trakten (den blev f.ö. en väldigt vacker stengodsglasyr, speciellt som vedbränd).

Bosse

Annons:
abbis
2007-02-20 12:34
#14

#13 Vilket roligt namn…finns ätten kvar jobbar dom som krukisar?

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

bosse-cebex-gbg
2007-02-20 12:43
#15

Gammalt soldatnamn…och anfadern blev adlad pga någon bragd, därav "von"…

Nej, det är ingen krukmakarsläkt, Ludvig var nog den enda..

ntg
2018-06-14 10:39
#16

Har en "Lerkvarn" som är inköpt från Cerama (Cebex) på jobbet där skruven är i flera sektioner som är tillverkade av plast, två av sektionerna har gått sönder och jag skulle vilja renovera den. Problemet är att jag inte hittar något fabrikat på den, finns det någon här som kan hjälpa mig på vägen? 

Behöver alltså reservdelar, skall dit i eftermiddag och kolla igen, det finns en skylt med nummer, men inget namn.

ler
2018-06-14 11:10
#17

Har du bild?

ntg
2018-06-14 13:19
#18

Har nu fått svar, det är en Gladstone engineering G51. Försöker få kontakt med dem och se om det finns några delar kvar i lager. Tack för hjälpen.

usd
2018-06-18 14:01
#19

Jag säger lerkvarn. Lätt att komma ihåg om man tänker på köttkvarn. Den ser ju likadan ut innuti. Exakt samma funktion faktiskt. 😄

Upp till toppen
Annons: