Annons:
Etikettermaterialråvarorleror
Läst 12716 ggr
Ulla
2006-03-08 12:24

Torkad lera

Förra sommaren köpte jag några paket lera som blivit liggande oöppnade sedan dess. När jag nu tog fram ett av dem så var leran väldigt torr. (Inte helt) Jag upptäckte att plasten runt leran var av dålig kvlitet och hade flera småhål som blivit i hanteringen.

Vilket är bästa sättet att få leran användbar igen? Lägga hela klumpen i vatten ett tag, linda in den i fuktiga handdukar eller låta den torka helt först och sedan blöta upp den?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
zzaga
2006-03-08 13:24
#1

Jag brukar sticka hål långt ner i leran med en kniv el. liknande och sedan lägga leran i en lufttät påse tilsammans med några matskedar vatten.

avalon
2006-03-08 14:25
#2

Skär den i tunna(ca 2-3 cm) skivor med skärtråd, rispa lite i varje skiva och spreja vatten på, lägg sedan alla skivor i en stapel och plasta, ev. även med blöt handduk runt. Brukar funka om leran ej är för torr ! Ibland brukar jag bara skära några hål i plasten och ställa hela paketet i en hink vatten.

charlottaaberg
2006-03-29 23:44
#3

lite om standigt men funkar bra, du far en perfekt lera…

lat leran torka ut helt och hallet, nar den ar snustorr lagg den i en(elelr2) tjock plast pase och leta reda pa nagot tungt typ - ett metal handtag, spade etc och dunka/sla sonder leran tills den ar ett fint pulver.(valdigt bra satt att fa ut lite aggressioner dessutom) hall ler pulvret i en hink och hall pa kokande vatten, sa att leran ar precis tackt. lat sta en dag eller 2, och kor sen med en mixer, jag brukar satta pa en malarfargsmixer pa en borr maskin och kora med det, tills du har en fin och slat lergegga. hall ut pa gips plattor och lat torka ett par dagar tills leran har ratt konsistens for att knadas! PERFEKT OCH SOM NYINKOPT LERA!

MVH CHARLOTTA

www.charlotteaberg.com

Maja-LenaH
2006-04-03 16:23
#4

MMMM, jag önskar att det fanns genvägar. jag har 3 st mycket torra förpackningar om 10 kg / styck men jag saknar målarfärgsmixer och inte är jag särskilt armstark heller. Jag har fått ett annat tips som går ut på att göra "borrhål" (med borrmaskin?) i leran och fylla på med vatten, låta stå och sedan bearbeta för hand - eller fötter. Nå, jag avvaktar än så länge / Maja

Ulla
2006-04-04 01:14
#5

Jag har fått ett annat tips som du kanske gillar. Det kan du läsa om i inlägget om frostfri förvaring.

Själv tror jag att jag ska börja göra som charlottaaberg. Det låter härligt att få avreagera sig på leran med en slägga tex.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Maja-LenaH
2006-04-04 11:59
#6

 Yes! där har vi det … kanske. Än så länge har vi mycket kalla nätter men när värmen kommer kanske ett "dopp i snödrivan" någon vecka är vad leran behöver för att mjukna till "lagom" nivå. jag har ju tre så det går att testa med en…  Tack för tipsen!/ Maja

Annons:
avesta
2019-03-26 09:36
#7

Torra oöppnade lerpaket sticker jag hål i plasten på och sänker i en hink med vatten. Får ligga någon månad. Bearbeta. Brukar funka.

ramjam
2019-03-31 10:16
#8

Jag kör en variant på #3 -när lergeggan är färdigt lägger jag det i en stor skröjad skål täckt med duk (gammal lakan). Torkningstiden är längre (ca. en vecka) som passar mig bättre eftersom jag inte är i verkstaden varje dag. Blev trött på att starta om eftersom leran hade torkat ut på gipsen

Bo§e
2019-03-31 12:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Ett annat sätt att "avvattna" slammad lera är att  hälla slamman i "påsar" eller "knyten" av lämpligt tyg, lakanstyg eller något annat…..och hänga upp dem i taket så att luften kommer åt runt om.   Sedan är det bara att vänta till leran är "klar".   

I början droppar det en del, så lägg något skyddande på golvet.     (Hoppas att den kluddiga snabbskissen blev begriplig)

🙂

ramjambam
2019-04-06 07:27
#10

ref #9 Lämpliga påsar kan vara gamla jeans ihopsydda vid fotändan. 2 påsar och ett starkt fäste för upphängning!

Bo§e
2019-04-06 09:09
#11

#10   Ja det borde gå bra…..men det blir tungt, så de får hänga på en kraftig spik….

…och helst inte ha hål på knäna….😃😮

Upp till toppen
Annons: