Annons:
Etikettresor
Läst 4015 ggr
BjörnSjulgård
6/6/11, 10:43 PM

Keramiker i Japan

Det är så att jag åker till Japan i augusti och kommer bo i Osaka i två månader. Jag kommer ha ganska mycket fritid så jag skulle vilja utforska den japanska keramiken lite närmare. Är det någon som känner till någon intressant keramiker i de trakterna som de kan tipsa om?

Annons:
Godsagare
6/7/11, 4:06 AM
#1

Tyvärr inte men vill önska dig en fantastisk resa!

Berätta gärna mer om din resa och hur det kommer sig att du ska dit.

LenaR
6/7/11, 10:08 AM
#2

Osaka! Där var jag i två månader! Skrattande

Det är tio år sen nu, så jag minns inga namn eller adresser i Osaka. De har ett fint museum!

Men det är inte svårt att göra en dagsutflykt till Imbe i Bizen, där de har keramikateljéer och anagamaugnar och lerförråd och hantverksbutiker i snart sagt varje liten gränd. Imbe är sevärt!

Och så har de ett stort keramikmuseum i Kyoto. Dit kan man också göra en dagsutflykt. Där såg jag för första gången jomonkrukor på riktigt. En överväldigande upplevelse!

Jag ska återkomma om jag kommer på något mer om keramik i Osaka, men - håll inte andan!

När åker du? Är det för keramikens skull du åker? Oavsett så önskar jag dig en lycklig resa!

Glad


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

j-aan
6/7/11, 8:36 PM
#3

Kawais museum i Kyoto är mycket sevärt här finns även "The natural museum of modern art". Givetvis Bizen en dryg timmes tågresa från Osaka med ett fantastiskt museum som skildrar ortens unika keramiska historia och hur många sevärda krukmakerier och gallerier som helst. I Shigaraki finns Miho museum som troligen är världens vackraste museum och även ett keramiskt centra en imponerande annläggning som blivit en träffpunkt för keramiker från hela världen. Har du intresse för olika ugnar så ligger Tokoname ganska nära Osaka. Där fördriver man lätt en dag i en mycket intressant miljö. I Osaka  lär även Hamada Museum finnas.

Nu var det ju en intressant keramiker du frågade efter och Kanzaki är verksam i Shigaraki. Han är en av mina största favoriter.

Ha det så bra i Japan.

BjörnSjulgård
6/12/11, 1:05 PM
#4

Ojoj. Tack för alla tips! Jag åker mest för att hälsa på en japansk student, som jag kommer bo hos, och för att studera japanska. Men jag tänkte att när man ändå är där så måste man ju passa på att lära sig lite om deras keramik. Är det någon som kanske till och med vet någon kurs i keramik man kan gå under september och oktober i Osaka?

Upp till toppen
Annons: