Annons:
Etiketttävlingar
Läst 5547 ggr
Ulla
2011-07-25 22:11

Vinnaren i sommartävlingen utsedd.

Så är då sommartävlingen avgjord och vi har fått en vinnare. Det är flugufrelsarinn som har svarat rätt på alla frågor och som sedan vann den avgörande lottdragningen.

(Om du mejlar mig din adress så ska jag skicka John Britts  bok The Complete Guide to High-Fire Glazes till dig.)

Grattis till vinsten!

Här kommer de rätta svaren och var du kan hitta dem och läsa mera.

Fråga nr 1:

Vilken färg har elden när ugnens temperatur är uppe i 1050°-1200°C?

Svaret är gul (yellow). Svar hittar du i tråden Eldens färg.

Fråga nr 2:

Vilken av keramikerns råvaror hittar man mängder av i en saltöken i Bolivia?

Här hittar du svaret: Visste du detta - om litium? Svaret är alltså litium.

Fråga nr 3:

Ett "malmedium" påminner om ett annat ämne. Vilket?  Hur kan man använda det när man jobbar med keramik?

Svar: Malmedium" påminner om glycerin, och kan användas vid dekoration av keramik som en igrediens i underglasyr.

Svaret hittar du i tråden Göra egen underglasyr?

Fråga nr 4:

Hur får man en intern reduktion av en glasyr?

Med kiselkarbid i glasyren. Det konsumerar syret i glasyren. Används vid oxidationsbränning där man vill uppnå reduktionsliknande glasyrer.
Frågan diskuteras här: Intern reduktion

Fråga nr 5:

Vad är det som händer på tävlingsbilden?
Vi vill ha ett bra svar på frågan, men inte nödvändigtsvis rätt svar. Flört

Jag väntar ett tag med att tala om vad bilden föreställer och hoppas att någon har ett bra förslag på vad som är på gång.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
Ulla
2011-07-25 22:30
#1

Så här skrev Ulle som svar på fråga nr 5: "Det skulle kunna vara någon som svetsar men naturligtvis är det en keramiker som slipar sina verktyg! ;)"

regnorusk har ett annat förslag: "Någon slipar bort plattsmörja som fastnat under ett fantastiskt föremål som inte går att kassera på grund av lite plattsmörja. Jag använde en sån där stor knivslip en gång när jag som nybörjare äntligen hade lyckats med glasyr och form, den perfekta skålen som envisades med att ha plattsmörja under sig som bara inte gick bort.

Det här var några förslag. Det skulle vara kul med några fler mer eller mindre fantasifulla förslag innan jag visar bilden i sin helhet. Spåna på alla glada! Skrattande

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

flugufrelsarinn
2011-07-26 18:42
#2

Woohoo!!! Skrattande

[skurke]
2011-07-27 13:12
#3

Grattis!!

Ulle
2011-08-02 15:57
#4

Men, Ulla, nu är det väl dags att du avslöjar vad bilden föreställde? Glad

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

Ulla
2011-08-07 10:19
#5

Jo, visst är det dags. Jag har varit bortrest en vecka utan tillgång till internet, därför dröjsmålet.

Bilden är tagen när vi höll på och gjorde en ny rakuugn av ett oljefat. Vi ville ha en litet mindre ugn, så vi tog av fatet med en vinkelslip.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Ulla
2011-08-08 17:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Här kommer bilden. Tunnan är avtagen och vi gör ett hål för lågan.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
Upp till toppen
Annons: