Annons:
Etikettermaterialråvarorleror
Läst 5103 ggr
Istid
8/12/11, 5:26 PM

Är svart lera giftig?

Läste i artikeln Verkstadshygien at man ska vara försiktig med svart lera og engobe för att den ofta innehåller koppar. Betyder det att man inte bör använda svart lera till koppar, skålar, etc. som ska innehålla mat?

(Jag snackar om stengods, och det ska antingen användas oglaserat eller med en klar, blyfri glasyr, eller ask-glasyr om jag lyckas lära mig hur man gör)

Annons:
pyromanen
8/12/11, 6:18 PM
#1

Tror det kan vara mangan som gör svart lera svart. Det är nog inte särskild giftigt i de mängderna som eventuellt skulle kunna läcka. Däremot har jag träffat på en tjej (före detta keramiker) som blivit allergisk av att hålla på med den. Hudproblem och fick sluta.

Det bästa är väl att be leverantörern av aktuell lera om information om vad just den leran innehåller.

[perlennart]1
8/12/11, 7:38 PM
#2

Jo pyro det är riktigt, det är mangan som man normalt använder till svart lera. Men man kan också använda en stabil form av svart järnoxid till lera och även engober. I en engobe kan det vara vilken oxid som helst så den kan man med fördel tillverka själv så man vet vad som är i den.

Istid
8/12/11, 8:38 PM
#3

Tack för svar! Ok, verkar ganska tryggt då. Ska försöka tyda hieroglyferna på påsen och se om jag kan få kontakt med tillverkaren. Innehåller den mangan så köper jag inte mer av den leran. Jag brukar inte vara överkänslig av mig, men det är lika bra att vara försiktig. Jag vill inte bli allergisk mot min hobby!

Istid
8/15/11, 10:59 AM
#4

Nu har jag kollat, och den innehåller 0,36% MnO och 2,79% MnO2, manganoxid alltså, så jag låter bli att köpa mer av den leran. Men jag hoppas att de koppar och skålar som jag redan har haft engobe på ändå kan användas? (engobe av den uppslammade leran alltså)

Men det som förundrar mig är att den också innehåller Kaliumoxid och Natriumoxid. Enligt den stora gurun internet (närmare bestämt wikipedia) reagerar dessa häftigt med vatten och bildar Na/K-hydroxid. Hur är det möjligt att leran som ju innehåller vatten kan ha dessa oxider då?

Kul det var att kunna kolla upp exakt vad leran är gjord av!

*nörd*

[perlennart]1
8/15/11, 1:51 PM
#5

man kan inte isolera ett ämne och se på hur det reagerar när det ingår i ett silikat. granit t.ex innehåller ju också kalium/natrium men det kan ju som bekant tåla vatten

ezlin
10/30/18, 1:56 PM
#6

Analyser kan redovisas på olika sätt. För en blandning kan man t.ex. ange de ingående komponenterna. I många fall redovisar man de ingående grundämnena vilket inte innebär att de finns där i fri form. I vissa fall, t.ex. inom silikatkemin brukar analyser redovisas på oxidform. Det innebär inte att de ingår som fria oxider även om de i vissa fall mycket väl kan göra det.  Exempel fältspat (K,Na)AlSi3O4  kan skrivas om som (K,Na)2*Al2O3*6 SiO2, krita CaCO3 = CaO*CO2 (men kritan har lägre energi än vad blandningen av kalciumoxid och koldioxid har).

Annons:
Upp till toppen
Annons: