Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 7591 ggr
Istid
2011-08-15 08:38

bränna i för hög temperatur?

Vad betyder maxtemperaturen på en lera? Vad händer om man bränner för högt? Hur blir stengods om man bränner det på lergodstemperatur?

Annons:
[perlennart]1
2011-08-15 09:39
#1

leran sjunker om det blir för varmt och om det blir ännu varmare börjar den smälta och i denna process kokar den och så blir den flytande, inte bra för ugnen! Stengodslera blir inte hållbart i lergodstemperatur.

maraMaria
2012-03-01 22:50
#2

Hejsan! Har oxå funderat i dessa banor. Vad menar du med inte hållbart. Vad händer om man bränner stengods i lergodstemp med lergodsglasyr. Får skärven samma egenskaper som lergods eller blir det ännu sämre hållbarhet? Spricker glasyren tro, eller spricker egentligen själva skärven? Jag kan ju tänka mig att stengodset inte sintrat helt, men befinner det sig i samma stadie som lergodsskärven? Som sagt, har funderat lite kring detta. Tack på förhand.

TACK! maraMaria

[perlennart]1
2012-03-01 23:08
#3

En lergodslera har små partiklar som håller ihop på skärven och dom processer som skapar kontakten sker vid ganska låg temperatur så det blir starkt vid lergodstemp så klart, medans sintringen hos stengods sker vid högre temp så om man bränner stengods vid lergodstemp så blir det mycket svagare än lergods. Hur en lergodsglasyr beter sig på stengodslera beror på både leran och glasyren, men det kan man få att fungera. Detta var en mycket förenklad förklaring men jag hoppas att det ändå kan förstås.

NicMar
2016-01-18 15:31
#5

Jag testar nu stengods efter att länge ha hållit på med lergods.

Jag har en massa lergodsglasyrer (max bränn temp.1040°), och undrar om jag kan använda dom vid högre temperaturer, c:a 1250°.

Vad händer med lergods glasyren ?

Blir det katastrof eller blir den bara lite blek? Blir ugnen förstörd?

Tacksam för era visa råd.

[rolnor]
2016-01-18 22:27
#6

Lergodsglasyren kommer att bli lättflytande vid så hög temp och rinna av godset om du har den utvändigt, inuti skålar kan det funka.

Annons:
nyburgaren
2016-01-19 09:22
#7

Kan tänka mig en lergodsglasyr som effektfull att läggas tunt över en stengodsglasyr om man vill testa…..

[melkeramik]
2016-01-19 10:12
#8

Hade en lera jag trodde var stengods och körde i 1280º. Allt flöt ut och blev precis platt, och det var bara att ta fram vinkelslipen för att rädda hyllorna 😟

Lergods kan bli bra engober till stengods, man kan prova sig fram men röd lera brukar bli brun/brunsvart.

nyburgaren
2016-01-19 10:20
#9

fint att använda lergodslerorna till glasyrer. MgO rika rödleror är perfekt till temoku och oilspot om man vill ha härliga magnetit fläckar eller rinningar..

Upp till toppen
Annons: