Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 4907 ggr
temj
2011-11-15 17:19

är det här en bra affär? ugn 18500kr inkl drejsk

snälla nån som kan, hjälp en novis med en åsikt, vore så tacksamGlad

Keramikugn Naber 2804 Modell N50P
Tillverkningsår 1984. Max 1260 grader C. Temperature regulator P
Ugnen säljes inklusive el-drejskiva Schimpo 21.

Översyn och uppmätning har skett av ugnen.
Ugn och drejskiva säljes i befintligt skick.
Diverse glasyrer m.m. ingår

är gröngöling men vill gärna ha en egen ugn, sökte men lyckades ej hitta nån info på nätet, så om nån vet nåt om detta , vad som helst, så säg gärna så fort ni kan, en himla trevli plats detta, glad jag hittat erFlört

ps: samma ägare i 24 år, använd t lergods, fardigblandade är glasyrerna köpta, och sättmtrl skulle ingå. halvautomatisk, vid 500 gr fick man göra nåt manuellt om jag förstod rätt, hoppas på svar å att ja gjort rätt som skrivit här, temj

Annons:
Vavrakeramik
2011-11-15 18:57
#1

Det viktigast är att se bilder på ugnen, så är det lättare att bedömma dess skick. Sen hade jag föredragit en helautomatik, som sköter allt själv utan bevakning. Priset låter ganska högt för en ugn som är snart 30 år, elektroniken blir gammalt. Slingorna är dyra att byta, så dem är bra att kolla. Det finns en bra gammal tråd om vad man ska tänska på när man köper en begagnad ugn. Missa inte att kolla vad den kräver för el och att du har det i den lokal som den ska stå. Fundera också över storleken, så du inte känner att den blir för liten snabbrt.

Är drejskivan lika gammal? Glasyrerna är ju bara värda nåt om du gillar dem och tänker använda dem - annars får du bara ta dem med till miljöstationen. Är det gamla lergodsglasyrer innehåller de bly som du kanske inte vill jobba med. Inte nyttigt.

Lycka till. Och lägg ut bilder om du vill ha mer hjälp.

LenaR
2011-11-15 19:10
#2

Kan det vara den här tråden du tänker på, Vävra?

Den har iaf en bra checklista i första inlägget. Kan vara värt att titta på.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

abbis
2011-11-17 09:41
#3

Låter dyrt för så gamla grejer..

Be någon keramiker besikta ugnen om du känner någon..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

temj
2011-11-17 12:35
#4

tack så mycket för hjälpen #1,2, och 3! himla bra det där "ugnsnöret"Flört det fanns inga bilder på insidan, utsidan såg fin ut men det säger kanske inte så mycke, just nu känns det inte som det blir nåt av m den affären,  någon som hört nåt om märket kittec?

kladden
2011-11-26 11:03
#5

Jag gjorde den här affären!Glad Ugnen var i mycket gott skick, har inte dragit in trefas ännu.. så vi får vänta och se.. skivan går tyst och jämnt, som nybörjare (och förmodligen halvgalen som kastat mig ut i detta efter en kort kvällskurs) är jag mycket nöjd med mitt köp hittills, 45 minuter i min lilla källarverkstad  var och varannan kväll och morgon gör mig lycklig och tillfreds!

[rolnor]
2011-11-26 13:08
#6

Grattis!

Hoppas att ugnen är OK.Glad

Annons:
jenast
2011-11-26 19:25
#7

Kul Kladden! Grattis till dina köp! Jag gjorde samma sak. Började en kvällskurs för ett par år sedan och köpte sen i rask takt både drejskiva som hade 30 år på  nacken och en toppmatad ugn! Något som jag inte ångrat en sekund!!

//Jens

Jag avskyr att vara kladdig. Med undantag för lera.

kladden
2011-11-29 09:46
#8

Det enda problemet jag upplevt hittills i min lilla verkstad är att vid stormen i söndags var det KALLT! Flört Idag blir det till att knåda om använd lera, hittills bara torkat tre föremål.

Viboösttorp
2018-08-12 16:49
#9

Hej. Undrar om du köpte ugnen och du har en instruktionsbok till den? Jag har en likadan och är nybörjare men har ingen info om den. Jag tänkte att jag kanske skulle kunna få köpa en kopia av instruktionsboken om du har den. Ser nu att det är många år sedan… hoppas den funkar som du önskat!

kladden
2018-10-14 17:05
#10

Hej! Ja detta var några år sedan, har inte kvar varken ugnen eller drejskivan, har bytt upp mig till större ugn och nyare skiva. Hoppas någon annan kan hjälpa dig. Allt gott!

Upp till toppen
Annons: