Annons:
Etikettkritik
Läst 3568 ggr
kinnekulle
2012-01-18 11:50

Mentor sökes..

Är det någon som vet om det finns mentorer att söka, jag skulle önska så att man hade några eller en som man kunde vända sig till, för att få kommentarer och glada eller dåliga tillrop, är det någon som sett eller hört vart man skulle kunna vända sig då?

Annons:
evaform
2012-01-18 12:30
#1

Man kan ju starta en egen grupp av keramiker och dela med sig bilder på en tex sluten facebook grupp, för att stötta och stärka varandra.

kanske du kan få ihop en grupp härifrån?

Eller om du stöter på en keramiker som gör arbeten som du beundrar, varför inte fråga om den personen kan vara en mentor för dig?

lycka till

pyromanen
2012-01-18 13:05
#2

Om det ska vara én bestämt person då känns det som viktigt att det blir nån du verkligen litar på/ har samma smak som/ som förstår sig på vdet du gör o vart du är på väg och vad som är du… inte helt enkelt!

kinnekulle
2012-01-18 14:01
#3

Ja vet pyromenen det är det som är trixet, man vet ju innerst inne vad man vill, mend et är liksom inte så enkelt att plocka fram det!

[perlennart]1
2012-01-18 14:22
#4

Jag har sett att du är inriktad på figurer, kanske du skulle söka en mentor bland skulptörer! Jag är helt enig med pyro, det måste vara någon som förstår vad man vill.

evaform
2012-01-18 15:08
#5

Blir det inte tråkigt att välja en mentor som har samma smak som en själv? det kanske händer mer om man har en diskussion med någon som tycker annorlunda.Viktigast är att man beundrar/kan inspireras av  mentorns arbete,tycker jag.

jag får intrycket av att du går på Linköpings Formakademi nu? vad råder de lärarna dig till, i ditt mentorssökande? kommer du i kontakt med gästlärare och verksamma keramiker som du kan fråga om "mentorstöd"?

kinnekulle
2012-01-18 23:45
#6

Njae Eva, det är ett tag sedan jag slutade, hm två år snart..har nog inte varit så bra på att uppdatera min sida..vi hade bra på skolan där fick man feed back när man frågade och kunde ha egen tid med lärarna. Men uttryck och former förändras, så jag skulle behöva en just nu, men så är det..det står ingen i något hörn och skräpar, presis, så det blir som vanligt själv bäste dräng, eller enda dräng kanske;-)

Annons:
pyromanen
2012-01-19 07:20
#7

Man kanske skulle ta efter bönderne Tungan ute. De har något som kallas erfa-grupper, som är nån sorts regelbundna träffar för utbyta av erfarenheter/diskussion i en grupp med ungefär samma inriktining, t.ex. finns det erfagrupper för nötköttsproducenter eller några som odlar nån viss gröda. Bönder är ju också mycket ensamarbetare.

Finns det några från din skoltid som du funkade extra bra med då och som håller på med lera och som inte bor 100 mil bort?  kanske ta initiativ tilll nån grupp?

[perlennart]1
2012-01-19 08:23
#8

Jättebra ide med sådana grupper, men bortsett från det så är ju en mentor någon som är mera som en läromestare på högre nivå och det kan ju bli svårt i en sådan grupp. Jag tror att båda har en god funktion att fylla.

maraMaria
2012-02-28 21:36
#9

Hej Kinnekulle! Jag går på kvällskurs i gång i veckan, min lärare där är som min mentor. Han är ett jättebrastöd och fungerar som ett bollplank. Jag bor i Borås och går hos Yrjö Häkkinen. Han är kanon-bäst!!! Du kanske kan hitta någon liknande lösning. Man behöver ju inte gå varje termin heller. Ha det bra!

TACK! maraMaria

Ulle
2012-02-28 21:43
#10

#9

Yrjö är säkert en bra mentor. Mycket erfarenhet och har varit kursledare i många år. Jag började på kurs hos honom för 24 år sedan och gick där i 4-5 år. Hälsa honom från mig!  Glad

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

maraMaria
2012-02-28 21:51
#11

Ja, han är toppen! Hälsa, ja det ska jag göra! :)

TACK! maraMaria

Upp till toppen
Annons: