Annons:
Etikettkritik
Läst 7366 ggr
pyromanen
2012-01-18 12:36

Kritik

Vill du visa upp ett föremål du gjort med syfte att få kritik, kan du lägga bild och eventuell beskrivning i en tråd i  gruppen "Kritik". I din tråd ska du också ange om du vill ha snäll, medel eller hård kritik.

Snäll kritik Är för dig som mest tycker det är roligt att visa upp något föremål och få lite respons i form av beröm för sådant de som lämnar kritik tycker om. Eventellt försiktiga förslag till vidareutveckling eller förbättring.

Medelhård kritik Är för dig som vill visa ditt föremål i första hand för att få konstruktiv kritik i syfte att utvecklas.  Speca gärna om det är något särskild du vill ha respons på (t.ex. formen, glasyren, nån detalj)

Hård kritik Är för dig som verkligen vill ha hård kritik. Du måste vara beredd på att ta emot hård kritik.

Att ge konstruktiv kritik

Kontruktiv kritik innebär att man inte nöjer sig med att skriva att något är t.ex. fint eller fult utan specificerar på vilket sätt och vad det är som gör att du tycker det är fint eller fult.  Det är också konstruktivt att komma med förslag till förbättringar/utvecklingsidéer.

All kritik oavsett snäll, medel eller hård lämnas självklart i en respektfull ton.

Annons:
[Ante333]
2012-01-20 17:52
#1

Man får den kritik man förtjänar man kan inte bestämma den själv……

Ulla
2012-01-20 18:41
#2

Men vilken kritik förtjänar man då? Ska den se likadan ut om man är nybörjare som när man hållit på med keramik dagligen i 30 år? Jag tror man vill ha kritik som hjälp att utvecklas vidare, och här i forumet så vet man själv bäst på vilken nivå man befinner sig och kan därför önska bästa nivå på kritiken för att nå sitt mål.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

LenaR
2012-01-20 18:41
#3

#1 😉Inte så här hos oss! Här får man välja, och alla får snällt hålla sig inom ramarna för de snälla, medel eller hårda riktlinjerna.

Detta för att man inte ska behöva vara varken rädd att bli sågad eller rädd att bli struken medhårs.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

  • Redigerat 2020-10-16 20:47 av Ulla
Ulla
2012-01-20 18:44
#4

He he, våra kommentarer kom i fel ordning Lena.

Ni som läser får börja om från början och ta kommentar #3 före #2 Skrattande

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

[perlennart]1
2012-01-21 10:29
#5

Som jag skrev i ett annat inlägg så tycker jag att man i en fas av utbildning skulle söka kritik på närmare håll än i ett öppet forum, jag håller med ante om att man får den kritik man förtjänar. Alla som visar upp sig offentligt måste väl tåla reaktionerna, det gäller fåniga musikprogram på TV liksom utställningar m.m.

pyromanen
2012-01-21 11:51
#6

Även på ett öppet forum kan man ha "lekar med spelregler". Upplägget pådethär försöket är kraftigt inspirerat av kritiktrådarna på Foto iFokus som fungerat bra i flera år och används mycket. Det är på inget sätt något som kan jämföras med att ha en mentor eller lärare i verkliga livet och så finns naturligtvis den stora skillnad jämfört med foto-ifokus att vi gör 3-dimentionella saker som man egentligen skulle behöva hålla i, vända på, dricka ur o.s.v.

iFokus finns också möjlighet att göra slutna grupper där bara vissa kommer åt. Kanske skulle det kunna vara ett bra alternativ om det är så att medlemmarna här drar sig från att lägga ut sina saker helt fritt. Man skulle kanske kunna tänka sig att några stycken går ihop o startar en "hemlig grupp" och man kan då fråga om att bli med i den och bara om alla som redan är med tycker det kommer nya med.?  Då kanske man lär känna varandra och varandras saker, frågor mm blir trygg och kan hålla högre kvalité på den ömsesidiga kritiken?

Annons:
[Ante333]
2012-01-21 14:49
#7

jag gillar raka rör så har jag fått lärt mig från början. utan att behöva få allt inlindat in i bomull. jag lärde mig att dreja ganska snabbt ock fått tuff kritik när det gäller glasyrer jag blandat.. det hjälper ju en i ens utveckling annars är det ju inte lönt att fråga eller???

[rolnor]
2012-01-21 21:32
#8

Jag håller nog med att det funkar bra att bestämma vilken kritiknivå man vill ha, det är sällan man ser nybörjarprylar här och dom ska också våga visa vad dom jobbar med tycker jag. Som sagt det funkar bra för "fotoIfokus".

ingirv
2012-03-30 12:46
#9

KyssHej på er alla medlemmar här iFokus! Har nyligen blivit medlem här och tycker det är skojigt och intressant att läsa era kommentarer. Det här med kritik är spännande, tycker som "Ante" att raka rör ska det vara särskilt när man är nybörjare som jag som har börjat på gamla dar och testar mig fram i min egna lilla verkstad men jag brinner för leran så jag fortsätter även om jag skulle få "dålig" kritik. Då kan jag förhoppningsvis utvecklas, istället för som nu när alla som kommer till mig och tycker att "aaallt" är så "braa" när jag vet att det inte är det. Jag har också som "rolnor" upptäckt att det är sällan man ser nybörjare här och det tycker jag är synd. Den enda jag sett är en "solveig" som jag gärna vill se mer av. Så fram med er alla amatörer så peppar vi varandra! Kram från lilla migCool

[rolnor]
2012-03-30 13:57
#10

Välkommen!Glad

Upp till toppen
Annons: