Annons:
Etikettkritik
Läst 5805 ggr
[rolnor]
2/11/12, 2:17 PM

Hård kritik

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den här saken drejade jag när jag precis lärt mej.

Jag minns att jag fick kommentarer som "Vad ska du med den till", lite trist, jag tänkte att det var en livmoder. Det var lite chamotte i leran, det blev kul när jag beskickade den. Vad tycker ni?

Annons:
Mitralis
2/11/12, 2:24 PM
#1

Vilken dum sak att säga om ett konstverk. Jag ser tyvärr ingen livmoder, men det absolut första jag såg utan att ha läst din text var spermie och ägg Glad



[rolnor]
2/11/12, 2:41 PM
#2

Kul, en annan tanke jag haft är att det ser ut som en planet, kanske Moder Jord??

Kissinger
2/11/12, 2:48 PM
#3

Jag skulle ha den till att titta på, känna på, fundera över. Förundras över varför jag tycker att den ser så mjuk ut trots att jag vet att den är hård. Den utstrålar värme mjukhet och stimulerar min fantasi. En sån sak är väl bra att ha!

mafaldahej
2/11/12, 4:19 PM
#4

Snarare Mars då, med sin röda färg. Skrapmärkena efter beskickningen ser ut som planetens slöjor. Personligen hade jag gillat den bättre utan dekor.

solei
2/11/12, 7:14 PM
#5

jätte fin, behaglig att se på!

[perlennart]1
2/11/12, 7:29 PM
#6

Fin i formen och en fin glöd i leran, men att avdreja en hel form? jag tycker att man skall dreja formen och inte som vi varit inne på förut svarva till formen.

Annons:
Vanja-K
2/11/12, 8:03 PM
#7

Superläcker! Färg och form! Tänker också på moder jord. Enligt en indiansk berättelse skapade man moder jord av lera. Som rullades till en kula.

Hur stor är konstverket?

[rolnor]
2/11/12, 9:04 PM
#8

Det är typ tjufem centimer högt, lite mellanstort.

#6 Det var bara ytan som jag drejade av, den var ett klot redan som nydrejad.

[perlennart]1
2/11/12, 9:24 PM
#9

Ja men då fanns det väl ingen grund till att dreja av!

pyromanen
2/11/12, 9:41 PM
#10

Utan avdrejningen hade inte chamotten kommit fram på dethär sättet, ytan hade sett helt anorlunda ut, inget "mars" då ju.

Gick en kille på Kyrkerud samtidigt med mig som var mer eller mindre besatt av klot. Han gjorde klot år efter år, olika storlekar, leror, tekniker, ytor, färger men ständigt klot. Har svårt att inte associera till honom när jag ser ditt klot.

Sen tänker jag även på en amerikan… vad han nu hette… som gjorde offentliga utsmyckningar med klot/planeter mm. (nu måste jag leta upp honom… återkommer)

[perlennart]1
2/11/12, 10:00 PM
#11

Det är väl klart att det blir annorlunda när man avdrejar svarvar ytan men blir det bra och vill man att det skall se drejat ut eller. Nej det är förbehållt amatörer tycker jag. HÅRD KRITIK men jag menar det vänligt. Och med förhåppningen om att ljuset kommer någon gång.

[rolnor]
2/12/12, 1:04 AM
#12

Kul med både ris och ros, jag kan bara konstatera att jag tyckte det blev en intresant yta när jag beskickade!

[feddersen]
2/12/12, 2:01 PM
#13

Jag tror inte att någon är betjänt med hård
kritik på detta sätt, det talas olika språk och det är beroende på vart man
står någonstans och vilken utbildning man har. Som autodidakt har man
naturligtvis ingen eller mindre träning i att se på resultatet med en skolad
och kritisk hållning. Man kan naturligtvis ha uppnått en relativt säker teknik
genom åren men utan skolning har man förmodligen också relativt liten
erfarenhet med teckning vilket ju är ett krav om man skall kunna styra sitt
arbete optimalt.

Annons:
[rolnor]
2/12/12, 3:57 PM
#14

Nu förstår jag ingenting, menar du att en person som inte är skolad inte kan ha känsla för färg och form?? Vilken gräslig kommentar!!

[feddersen]
2/12/12, 4:20 PM
#15

Kan en outbildad operasångare utföra sitt arbete på samma sätt som en utbildad?

LenaR
2/12/12, 5:07 PM
#16

Det finns autodidakta operasångare, precis som det finns autodidakta konstnärer.

Birgit Nilsson skriver t ex i sin självbiografi att den som lärde henne sjunga var - hon själv. Under sin utbildningstid i Stockholm blev hon en sämre sångerska eftersom hon nogsamt lyssnade på sin lärare som gav henne dåliga råd och förstörde hennes röst. Först när hon slutat  hos honom kunde hon börja sjunga bra igen.

Utbildning är inte nödvändigt för att man ska bli en bra sångare eller musiker, även om det är nödvändigt för att man ska kunna sitta i en symfoniorkester. Hur många gudabenådade rock-, pop- och jazzsångare och musiker kan ni nämna som har en utbildning? Och hur många som inte har någon?

Jag har höga tankar om lärare och utbildningar, men att påstå att någon automatiskt är mindre känslig i sitt formspråk/färgsinne eller musikalitet eller annat konstnärskap för att de inte haft en lärare låter totalt verklighetsfrämmande.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

mafaldahej
2/12/12, 5:25 PM
#17

Nu tänker jag säga det självklara för de som inte förstår:

Ett hantverkskunnande kan man öva upp alldeles själv. En del är dessutom naturligt mer händiga än andra.

Sinnet för skönhet är medfött och har följt människan genom hela hennes historia.

En utbildning hjälper inte om man har dålig smak.

God smak och ett gott sinne för färg och form får du inte nödvändigtvis genom en utbildning.

Du kan skissa på många olika sätt. Inte bara genom teckning. En enkel skulptur i lera eller papper är också en skiss. En del stora konstnärer skissar i huvudet.

Vanja-K
2/12/12, 5:32 PM
#18

#15 Vilken utbildning har du? Hittar inget om dig.  Inte ens foton i ditt album. Synd!

[feddersen]
2/12/12, 5:43 PM
#19

Kvalificerat skitprat. Skulle keramik och konst vara undtaget behov av utbildning, nej så klart inte. Precis som alla andra yrken så är det klart att en ordentlig utbildning inom keramiken ger en något som den outbildade aldrig får. Också klart och typiskt att dom som saknar utbildning protesterar mot detta, det måste vara svårt att acceptera att man saknar den. Men alla kommer ju heller inte in på en högre utbildning och det finns det väl också en grund till.

pyromanen
2/12/12, 5:46 PM
#20

John Lennon + Paul Mcartney = Beatles gick inte på musikhögskolan! inte heller Jimi Hendrix.  Benny Andersson som skrivit det mesta av ABBAs musik förutom musicaler som gått i London i åratal kan inte ens noter!

Annons:
[feddersen]
2/12/12, 5:56 PM
#21

#20 och hur är det i ditt riktiga yrke? är man lika duktig utan utbildning även där. klart att det finns en massa popartister som klarar sig fint.

Ulle
2/12/12, 6:15 PM
#22

Vore kul om du kom ut ur anonymiteten, Feddersen, och kanske visade upp lite av det du själv har åstadkommit inom keramiken. Glad

Antar att du är välutbildad…

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

Mitralis
2/12/12, 6:25 PM
#23

Vilken tur att exempelvis Gerhard Henning inte lät sig hindras av att han var outbildad skulptör. Då hade han ju aldrig fått priserna som han fick Glad**

Gerhard Henning**
Under tjugotalet hade han kommit igång med sin egen skulpturverksamhet på allvar. 1924 visades de för första gången på en utställning. Två år senare vann han en pristävling om utsmyckning i Malmö, med en skulptur av en sittande flicka. Den förverkligades senare som skulpturen Öresund. Gerhard Henning blev nu erkänd och etablerad. Han mottog Bertel Thorvaldsen medaljen 1937 från den danska konstakademien.

Även museerna i Sverige har sett till att införliva honom i sina samlingar.

Som skulptör var Gerhard Henning helt outbildad, han har fått lära sig allt på egen hand. Motiven är alltid desamma; unga, nakna flickor. Då och då förekommer par, men mannen intar alltid en mycket undanskymd roll.

Källa:http://sv.wikipedia.org/wiki/Gerhard_Henning



[perlennart]1
2/12/12, 6:35 PM
#24

Om vi skulle tillbaka till det, det handlar om så vill jag säga att jag är med i Rolfs fanclub och jag tycker att det jag sett som du Rolf har gjort är sublimt och passar att utställa vart som helst så klart att man kan vara duktig även om man inte gått på skola. Men en dialog som uppstår på en skola eller samman med någon gammal räv som kan ge det samma blir det nog lättare. Det jag PROVADE att säga med avdrejningen var att jag betraktar det som en billig effekt som inte har mycket med fullfjädrad keramik att göra. Men nu märker jag att det kanske är dumt att diskutera det här för det blir nog uppfattat fel förmodligen och så är det ju ingen mening med det. Måste bara till sist säga att kommentaren om Birgit Nilsson är inte relevant, hon var ju inte precis ödmjuk, hennes kommentar när en journalist frågade henne om hon trodde att det skulle komma någon efter henne så svarade hon, det hoppas jag verkligen inte. En sådan kommentar talar väl för sig självt eller? naturligtvis så måste hon ju också ha lärt något av andra, hon uppfann väl inte operan själv.

Som Thomas Mann sa, att stå på skuldrorna av titanerna

pyromanen
2/12/12, 7:31 PM
#25

#21. Jodå, i mitt "riktiga yrke" som du kallar det (det yrket där jag har högskoleexamen antar jag du menar Flört). Där har jag allt under årens lopp träffat på en o annan som slår mig med flera hästlängder utan att ha någon formell utbildning.

[feddersen]
2/12/12, 7:42 PM
#26

Ja men vad bra då kan vi ju slopa alla utbildningar

Mitralis
2/12/12, 7:46 PM
#27

#26 Vilken trevlig tanke Glad Då får alla utvecklas fritt och inte bli begränsad i sitt konstnärskap. Likriktning är ju inte direkt någonting som man strävar efter som konstnär. Det ska ju synnas att det är olika personer som har skapat konstverken och med skolning så är det risk att allting ser likadant ut oavsett vem som har gjort verket.



Annons:
LenaR
2/12/12, 7:59 PM
#28

#21 Utmärkt, då är det vi utan högskoleutbildning som står för rocken i keramiken. Passar mig fint! Glad

#27 Det där håller jag verkligen inte med om. En bra lärare lyssnar in sina elever. En dålig fostrar kloner. Det finns lärare som bara skapar kopior av sig själva när de undervisar, hur duktiga de än är inom sitt område. Men att det finns dåliga lärare betyder inte att utbildning är förkastligt.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[perlennart]1
2/12/12, 8:08 PM
#29

#28 Vad blir jag glad när jag läser din kommentar, men jag måste här också tillföra att eleven ju har ansvar för sin egen utveckling, jag tror inte att någon elev på en akademi t.ex. skulle låta sig trynas av någon lärare, men klart att det är skillnad på lärare, liksom det är skillnad på elever också.

mafaldahej
2/12/12, 9:51 PM
#30

När jag gick Nyckelviksskolan sa min lärare i måleri att hon gick 5 år på konstakademien. Sedan tog det henne 5 år till att befria sig från en massa skit hon "lärt" sig där och hitta sitt eget uttryck.

Själv är jag högskoleutbildad arkitekt, har jobbat med det i 25 år och förfäras över vad vissa (nej, inte alla) av mina kolleger åstadkommer i sitt yrkesutövande. Enbart utbildning räcker inte!

En av våra främsta arkitekter (gjorde t.ex. Kaknästornet) tog aldrig sin examen. Stindberg gick aldrig någon skrivarkurs, Astrid Lindgren gick inte ens 9 år grundskola…

Sluta vara så snobbiga, några av er här! Varför klanka ner på folk? Låt folk vara ifred och njuta av sitt skapande.

[perlennart]1
2/12/12, 10:03 PM
#31

Som vanligt så får man ju tycka som man vill, och snobbig eller ej så finns det väl en grund till utbildningar. Varför vara rädd för det, är folk så jävla unika att dom inte får skadas av intryck från omvärlden så att det gudomliga ramlar av? skärpning.

Ulla
2/12/12, 10:29 PM
#32

Vi ska kanske ta den här diskussionen någon annanstans och låta rolnor få tillbaka sin tråd som ju ursprungligen handlade om något annat. Glad

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

jenast
2/13/12, 12:33 PM
#33

Mkt trevlig form och känslan man får av den är att den är "mjuk" att ta på. Känns som en måne kretsande kring något större…

De mörka linjerna minner om naivistiska grottmålningar och harmonerar fint med den mjuka månformen. Sfären talar till urmänniskan i mig. Avdrejningen gav fint mönster men eftersom jag snöar in på himlakroppar skulle jag gärna se lite obehandlade delar som skulle symbolisera berg och kullar. Den ger mig inspiration till att själv dreja och svarva av för att sen lägga på tjock slickers på valda ställen. Tack för att du delar med dig Rolnor!

//Jens

Jag avskyr att vara kladdig. Med undantag för lera.

[rolnor]
2/13/12, 1:13 PM
#34

Vad ni är gulliga, tusen tack!

Sen vill jag berätta att i mitt "riktiga" yrke som läkemedelskemist har jag påbörjat mina doktorandstudier. Jag har blivit rekomenderad av en proffessor har alltså inte gått några högskolestudier som man normalt gör, är ju utmärkt, då sparar jag lite på studielån!

Glad

Annons:
pyromanen
2/13/12, 1:25 PM
#35

Grattis till doktoranstjänsten rolnor!  även om Ulla bett oss hålla oss till ämnet kan jag inte låta bli berätta om att när jag ibland i arbetet hamnar i situationen att behöva artbestämma nån liten sällsynt svamp jag inte kan, så brukar jag först försöka ta hjälp hos någon av mina biologkollegor på jobbet, men om inte de kan heller, då vänder jag mig till… tandläkaren!  Ja inte vilken tandläkare som helst förstås utan en av Sveriges erkänd främsta svampexperter helt utan högskolestudier i ämnet, som altså är utbildat som och arbetar som tandläkare.Skrattande

[rolnor]
2/13/12, 1:26 PM
#36

Tackar! Jag skryter lite, hoppas det inte luktar allt för illa….!

Godsagare
2/13/12, 2:27 PM
#37

#33

"Grottmålningar" - huvet på spiken!

Fanns i min tanke men kom inte ut.

Vacker form och jag ser den som solokvist på en liten hylla på en mörk vägg där en spotlight får den att komma till sin rätt.

Vill också ta i den och väga den in händerna.

Grattis till din rekommendation och lycka till!

Tack för att du delar med dig.

[perlennart]1
2/13/12, 2:57 PM
#38

Det är imponerande Rolf, jag säger också grattis och full respekt. Men fortvarande menar jag att utbildning inte skadar någon. Och så undrar jag Rolf om du tycker att det jag skriver om avdrejning är helt vid sidan av eller kan du se någon liten poäng i mitt resonemang?

[rolnor]
2/13/12, 3:28 PM
#39

#38

Tack.

Jag vet inte riktigt hur du menar, själva formen är ju drejad som ett klot, beskickningen är enbart en dekorativ effekt, så tänkte jag…

[perlennart]1
2/13/12, 5:17 PM
#40

Jag ger mig, det är väl jag som tänker fel eller så är det nog som skrivits tidigare att vi talar olika språk. Jag tror också att det är bäst att jag håller mig från att uttala mig om keramik.

[rolnor]
2/13/12, 5:56 PM
#41

Tycker inte du ska sluta uttala dej, men du får stå ut med att andra tycker annorlunda kanske….

Annons:
[perlennart]1
2/13/12, 6:20 PM
#42

vad är det så för slags hård kritik som efterfrågas?

Mitralis
2/13/12, 6:39 PM
#43

#42 Aha, du tänkte så! Glad Då var du ju rätt ute om du tänkte på hur det är i Fototrådaran där man ska ge kritik. Jag uppfattade det som att rolnor hade fått hård kritik för sitt konstverk och tyckte att det var lite trist.



Vanja-K
2/13/12, 6:52 PM
#44

Utanför ämnet. Grattis Rolf och lycka till!

[perlennart]1
2/13/12, 6:53 PM
#45

#43 ÄNTLIGEN som den där journalisten säger till offentliggörandet av litteraturpriset. Du förstår visst vad jag menar och det är ju en bra början, det handlade inte alls om själva grejen i sig själv även om materialbehandlingen så klart påverkar slutresultatet.

[rolnor]
2/13/12, 10:50 PM
#46

Du har ju gett mej kritik, vill du att jag ska säga nåt speciellt?

Jag tror att jag förstår hur min tråd kan missuppfattas, att jag klagar på att nån klagat tidigare på mitt alster, men det var inte meningen att ni skulle spinna vidare på det i första hand, utan min tanke var (som dom flesta verkar förstå) att få kritik för verket i nutid. OK?

#44 Tackar!

[perlennart]1
2/13/12, 11:04 PM
#47

Nu förstår jag ingenting

Godsagare
2/14/12, 12:09 AM
#48

#47

Jag tror inte du behöver förstå.

Du har givit din kritik och mer än så efterfrågades inte.

Det är intressant att läsa om oliktänkandet och det vill jag ska främjas här på forumet. Det är ju därför jag är här i alla fall - för att alla inte vet/kan/tycker exakt som jag. Jag är här för att jag har massor att lära mig och kanske kan jag med den erfarenhet jag har - hjälpa eller tipsa någon annan? Om den personen väljer att följa rådet/tipset eller ej - det råder jag inte över. Det står alla fritt.

Eloge till #0 som har modet att be om kritik för sitt alster!

Annons:
[rolnor]
2/14/12, 12:48 AM
#49

#47 Sorry om jag missförstår dej (igen), inte meningen. Jag har förstått att du inte gillar när man svarvar fram ett verk istället för att dreja det, har försökt förklara att verket inte är svarvat utan det är ett ihåligt klot, mer än så kan jag inte förklara.

Glad

sisela
2/14/12, 1:03 AM
#50

Perlennart,

Jag kan inte hålla med om att en speciell teknik kan vara amatörmässig. Man lär sig ju alla möjliga tekniker och så drar man fram den som passar til det man vill skapa.

Rolnor,

Jag tycker det är svårt att ge kritik på ditt klot då det för mig är ganska anonymt. Dessutom är den fotograferad mot en grå och odefinierbar bakgrund. Det enda som sticker ut är ett litet spermieliknande tecken. En rund form utan speciell karaktär skulle, tror jag, göra sig bättre i en kontext av något slag, Ett medvetet färgval i bakgrunden, ett sammanhang som betyder något för din idé, Ett annat objekt som den förhåller sig till….

Har den en fotring? Varför valde du det i så fall? Har du tänkt över vad skillnaden blir av attden blir "förankrad" till underlaget mot att den är löst rullande utan fotring?

[perlennart]1
2/14/12, 8:35 AM
#51

Behandlingen av materialet kan vara keramiskt riktig eller fel. Ta t.ex. på en del aftonkurser som jag sett att folk sprutar ut lera genomen vitlökspress!!!!! INTE KERAMISKT RIKTIGT och så kan man ju gå vidare med mer eller mindre raffinerade saker, jag menar att man skall se att det är drejat och inte svarvat. Det skall likna lera och inte kork. Och verket skall tala sitt tydliga språk och inte behöva en förklaring, Rolf var ju tvungen att förklara för mig att den var drejad.

#23 vad menar du egentligen med att Gerhard Henning var outbildad? han gick ju på den ena skolan efter den andra

Godsagare
2/14/12, 8:57 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#52

#51

Kina som har en historia med porslin och keramik på flera tusen år har en hel yrkeskår som BARA trimmar. Ska du åka till Kina nu och tala om för dem att de har fel?

Det är spännande att läsa om dina åsikter för de skiljer sig ofta väldigt mycket från mina egna. Kanske kan någon av dem behöva mer tid hos mig innan det kan sjunka in och ev i framtiden kan jag förstå mer vad du menade.

Du har rätt till din fria tanke och din åsikt men jag och andra här på forumet har all rätt att tycka precis tvärtom.

[perlennart]1
2/14/12, 9:08 AM
#53

kan du visa bild på något drejat stengods från kina som är avdrejat på det sättet? Och argumentet med kina är ganska larvigt skulle det per automatik vara bra för att det kommer från kina? det finns otroligt mycket skit som kommer därifrån!!!!!och upprepningen sker ju inte för att jag vill tvinga någon att förstå utan för att jag hoppas att jag skall lyckas att förklara, vilket verkar svårt. Jag vet ju att jag inte är ensam om dom här tankarna men dom andra är kanske inte med i detta forum eller så finns det någon där ute som håller åsikterna för sig själv! Och till sist så upprepar ni andra ju ganska friskt med era insisterande argument som inte handlar om annat än att man får göra som man vill och det trodde jag vi hade kommit över, VI VET DET JU REDAN

Godsagare
2/14/12, 10:01 AM
#54

#53

Om du vill att vi ska förstå kanske du får läsa igenom dina inlägg innan du skickar iväg dem. Du pratade om "keramik" och dit tillhör väl allt som gått från lera till bränd form? Har jag fel?

"Det jag PROVADE att säga med avdrejningen var att jag betraktar det som en billig effekt som inte har mycket med fullfjädrad keramik att göra."

Jag har inte påstått att allt från Kina är bra, jag ville bara dra den parallellen då du skrev att du betraktade avdrejning som något amatörsmässigt.
"Nej det är förbehållt amatörer tycker jag"

Kan du ge exempel på fullfjädrad keramik?

Jag skulle tycka det vore väldigt intressant att se bilder på alster som du anser vara perfekta. Har du något du själv gjort?
Jag är här för att lära mig och jag är övertygad om att du besitter en stor kunskap som kan hjälpa många av oss här. För mig skulle det möjligen vara enklare att förstå om du bidrar med det du anser vara bra/perfekt än att försöka förstå det genom dina kommentarer på alster som du inte anser är bra.

Var kan jag läsa mer om vad som är "keramiskt riktigt"?

[perlennart]1
2/14/12, 10:21 AM
#55

#54 Tack för ett väldigt bra skrivet svar, konstruktivt tycker jag. Jag skall se om jag kan hitta relevanta saker att visa, men egentilgen så är det ju mera en hållning till materialet det handlar om och inte så mycket färdiga verk. Ett färdigt ferfekt verk talar ju egentligen bara historien om sig själv och visar inte hur det kunde vara fel. Men jag lovar att jag skall anstränga mig och prova hitta en beskrivelse, även om jag tror det blir svårt.

Annons:
[perlennart]1
2/14/12, 10:30 AM
#56

Måste bara tillföra att det kanske var fel att skriva avdrejning av keramik, det jag hade i åtanke var naturligtvis sådan keramik som blev diskuterad, där det inte rent tekniskt är nödvendigt med avdrejning. Att man sedan ser trimmning av porslin som ofta inte kan bearbetas på samma sätt är en helt annan fråga. Och det blir ett kapittel för sig självt.

Godsagare
2/14/12, 10:54 AM
#57

#55
Tack det gläder mig.

#56

Det kanske är så med mycket inom keramiken - att mycket inte kan betraktas på samma sätt?
Det är ju det som är spännande med det hela anser jag, det gläder mig att andra har en helt annan syn på vad de vill uttrycka.

Jag kan tycka något är "läckert" för att jag vet att det är en svår teknik de använt för att få fram alstret - men kanske "fult" på samma gång och jag vill inte ha det hemma hos mig. Det kan väcka flera känslor hos mig. Samtidigt som jag kan tycka något är otroligt vackert och störande samtidigt eftersom jag kan tycka att "Det där borde jag kommit på själv" då tekniken är sådan som jag själv behärskar.

Mitralis
2/14/12, 10:57 AM
#58

#51 Det stämmer att Gerhald Hennig gick en del skolor. Dock var han outbildad som skulptör. Min vana trogen så finns det i #23 en källangivelse till det som jag har uppfattat som fakta.

Något parafraserat
"1898 Henning hade blivit antagen vid Konstnärsförbundets skola.
Men Henning kom snart att lämna Konstnärsförbundets skola.
1900 återvänder han till Göteborg, för att börja på Valand konstskola. Det dröjde inte länge förrän Arosenius flyttar ner till Göteborg. Hur allvarligt studierna bedrevs är osäkert." 
Om det är Arosenius eller Hennings, eller kanske bådas studier som inte var så seriösa kan jag tyvärr inte uttala mej om.
Källa:http://sv.wikipedia.org/wiki/Gerhard_Henning Glad



[perlennart]1
2/14/12, 11:01 AM
#59

#57 helt enig med det där om att tycka om och inte tycka om! #49 det jag menar är inte hur du fått fram kulan utan att det skall framgå hur du fått fram den, vilket det inte framkommer när du avdrejat den. Skulle vara vackrare om den fick lov att stå helt ren som en drejad kula vilket det ju är.

[perlennart]1
2/14/12, 11:15 AM
#60

#58 Så är det väl på ett högre konststudium! men han lärde att teckna och det är ju det som är grunden för allt konstnärligt skapande.

[rolnor]
2/14/12, 8:18 PM
#61

#50

Tack för återkopplingen!

Jag tycker att ytan är spännande som sådan, det krävs ingen ytterligare kontext, förutom den lilla dekoren ("spermien"), Den har en fotring, vet inte om den skulle vinna något på att inte ha en, kanske det…!

solei
2/15/12, 12:02 AM
#62

ojoj så mycket inlägg….bara för den hårda kritiken:

"VAD ska du med den till"

 den kritiken är ju väldigt nedlåtande och knappast konstruktiv!!!!!!!

, men nu har ju detta stackars klot analyserats rejält, Jag tycker fortfarande det är fint för ögat, beskickat eller inte  med eller utan fotring.Med en outbildad eller högskoleutbildad keramiker som drejare, från Kina eller Krokom.

Ibland undrar jag:….om Du ser något vackert och tycker om det räcker inte det?---Varför måste det vara godkänt av typ KRO eller liknande,för att det ska vara godkänt att tycka det är fint?

Jag tycker klotet är FINT!

Annons:
vibeke
2/15/12, 10:17 AM
#63

Perlennart: Jag förstår din åsikt om att avdrejning i form av "svarvning" är amatörmässigt. Blir så trött när jag ser sådana föremål. Men när det gäller hur man vill att ytan av den DREJADE formen ska se ut måste det vara upp till den som skapar/tillverkar föremålet.

Rolnor: Förlåt mig, men ditt klot säger mig inte så mycket. Modigt att be om kritik!

Solei: Hård kritik är inte av nödvändighet nedlåtande. De finns för all del de som finner nöje i att sabla ner andra av ren elakhet. Men då är det mobbing och inte kritik.

Ofta är man väl själv den hårdaste kritikern? Det är ju mer än en grej från början av "karriären" som jag aldrig i livet skulle sätta ut i butiken idag.

Keep practising! som Simon Leach säger Glad

Kissinger
2/15/12, 12:35 PM
#64

Tänk vad ett klot kan åstadkomma. Jag fick plötsligt en konspiratorisk tanke; tänk om vissa här skriver saker för att provosera, för att få igång en ordväxling som påminner om vissa kulturdebatter….

Att om andras inlägg och syn på keramik avända ett vokabulär som larvigt, skitprat, amatörmässigt och så vidare är inte särskilt konstruktivt. Det är rätt och slätt barnsligt och får ett besserwisserskimmer.

De som har en sådan bestämd åsikt om vad som är amatörmässigt (och här tycks det ordet betyda fult) kan väl lägga ut bilder på sina egna alster som skulle kunna passera som icke amatörmässiga. Eventuellt skulle man då kunna lära sig något. Tungan ute

[Ante333]
2/15/12, 1:02 PM
#65

Löjligt hela grejen det här…. snäll eller hårdkritik.. Mer kan jag inte säga det är så långt ifrån min verklighet under den tiden jag har blivit upplärd inom yrket… Lekskola småbarn kanske vissa ungdomar får man hålla på så med….

[Ante333]
2/15/12, 1:09 PM
#66

Ägget med spermien ser bra ut eftersom det inte bara e ett klot… duktigt! kan inte ge hård kritik på detta eftersom de e bra gjort..

Ulle
2/15/12, 4:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#67

Rolnor, jag tycker att ditt klot är fint men inte särskilt orginellt. 
Det är bra med den lilla spermien som får det att hända något mer på ytan. Det som irriterar mig är att jag skymtar mer mönster till höger. Skulle gärna vilja se vad som döljer sig där…

I föregående kritiktrådar har det ju varit så att den som kritiserar lägger upp en egen bild för kritik här har det ju bara publicerats en bild som alla har huggit på.

Nu bryter jag mönstret och lägger upp en tekanna som jag plockade ut ur ugnen idag. Det är fritt fram att kommentera!

Den är drejad i och sedan i vått tillstånd "tiltad" lite på kanten för att få en liten lutning. Jag vet inte om detta är "keramiskt riktigt" men ibland kan man ju får vara lite "Wild and crazy"… Cool

Svårt att få fram den rätta färgen på glasyren i bild men det är en svart askglasyr som på sina ställen har lite oilspots.

Jag är själv ganska nöjd med kannan förutom att handtaget är lite avbrutet i sin kurva, det är alltså en liten knick som jag inte gillar, men men, det får man leva med. Jag lägger upp tre bilder ur lite olika perspektiv.

Hoppas att detta inte uppfattas som trådkapning, jag tänkte bara att det kan vara roligt att att lägga sig i lite…

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

Ulle
2/15/12, 4:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#68

en bild till:

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

Ulle
2/15/12, 4:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#69

Och en liten detaljbild:

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

Annons:
pyromanen
2/15/12, 5:48 PM
#70

Ulle! Bra att det rör på sig lite!

Jag hade velat se den rakt från sidan också (inte snett uppifrån alltså utan fotat nere i samma höjd som kannan).

Tycker glasyren är trevlig och de små "krullorna" likaså.

Gillar inte handtaget. kanske lite kul att "balla ur" men det är smalt, jag tycker inte om att hålla i smalla handtag. Jag tror det kommer gå sönder rätt snabbt om den används och jag tror inte det är skönt att hålla i och inte praktiskt heller att hälla med ett sånt handtag (utan att provat, det är ju nackdelen med kritik utifrån bild enbart.) jag gissar att vikten kommer kännas snett om kannan är full och man håller i handtaget så som det sitter.

Knoppen och krullen vid handtaget är nåt av det som ger karaktär. Men för mig så krockar detta lite "fina"/finurliga med pipen som jag tycker är för bred och saknar karaktär. Ihop med resten hade jag velat ha en smalare och lika finurlig pip. Gärna som pekade lite mer uppåt

Ulle
2/15/12, 6:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#71

Tack, pyromanen, för konstruktiv kritik!
Jag håller med dig om pipen. Den är alldeles för klumpig men handtaget är förvånansvärt välbalanserat. (man får hålla i den nedre delen…)

Locket slog sig lite under bränning så jag fick ta Dremeln till hjälp för att få det på plats men här är en bild före Dremel-behandlingen som är liiite mer från sidan och inte så mycket uppifrån

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

solei
2/15/12, 6:28 PM
#72

Vibeke# jag menar inte att hård kritik är nedlåtande,

jag menar att;"Vad ska Du med den till?" är nedlåtande, i mina öron.Glad

Håller med dej i övrigt.

Kissinger# instämmer med dej

LenaR
2/15/12, 7:54 PM
#73

Jag tycker det var väldigt fräckt med den stora svepande hänkeln till kannan. Jag håller med om att pipen skulle omarbetas, för den ser inte ut att höra ihop med resten av kannan.

Sen är jag förtjust i fotringar. Jag tycker om när en form kommer upp från bordet lite, både för utseendets skull och för att jag tycker det är obehagligt att ställa ner en form utan fotring. Jag får känslan av att kannan är till för att stå på plats, inte för att hanteras, om du förstår vad jag menar? Det är bara min personliga smak förstås, men jag undrar om inte ett litet lyft hade passat till resten?

Jag ser två olika personligheter i kannan, en som är djärv och rolig strävar uppåt, en som är mer sävlig och trygg.

Förstås skulle man vilja lyfta och känna och provhälla också… annars är kritiken halv!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Ulle
2/15/12, 8:13 PM
#74

#73

Ja, det är ju alltid ett problem att bedöma utifrån en bild.

Fotring hade inte varit möjlig eftersom jag "tiltade" kannan efter drejning. Möjligtvis om jag hade monterat på en i efterhand.

Men jag tycker att du har satt ord på det jag ville med kannan: djärv, rolig, sävlig och trygg, allt på en gång. Jag tänkte att den skulle vara lite som en go, fet padda som vilar på bordet. Skrattande

Om jag ska vara helt ärlig (jag skulle ju kunna påstå att den häller bra) så häller den inte perfekt. Det rinner allt lite utmed pipen. Däremot är den inte så tung som den ser ut…

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

[perlennart]1
2/15/12, 8:31 PM
#75

Nu kommer jag med mina vederstyggliga kommentarer även till detta objekt, ursäkta för det men jag har svårt att låta bli. Glasyren är helt fjong, väldigt läcker. Och som föregående kritiker så tycker jag inte heller att det hänger ihop, formspråket altså. Pipen liknar lite för mycket en kanon och borde som pyro skriver ha samma lätthet som hanken men då skulle samtidigt kroppen komma att se fel ut, allt för bastant. Så vilket som är fel är ju svårt att säga. Och jag reagerar även på att hanken har knäck i sin kurva och att monteringen av pipen inte ser slät ut. Jag tycker också att hank och pip kanske skulle ha samma höjd för balancens skull.

Ulle
2/15/12, 8:55 PM
#76

#75

Så värst vederstyggliga kommentarer var det väl inte och jag tar till mig allt du säger och håller med - utom det där med att hanken skulle vara lika hög som pipen. Det håller jag inte med om alls.

Glad

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

Annons:
[perlennart]1
2/15/12, 9:03 PM
#77

Nej kanske inte det, man kan väl möjligen få balance ändå. När jag ser på en sådan hank som du gjort så får jag lust till att gjuta, om man tar fram en pip som är lika sprallig som hanken så skulle det ju vara upplagt till en Gjutform.

[rolnor]
2/15/12, 9:22 PM
#78

#63

Nu hoppar jag lite tillbaka till min grej (sorry) Självklart behöver du inte be om ursäkt för vad du tycker, tråkigt såklart att du inte blir berörd, är kanske den värsta kritik man kan få som konstnär, MEN, åsikterna är överlag annars så positiva att jag inte kommer ligga sömnlös av dina ord…..!

Gillar att tekannan tiltar lite, coolt!

[rolnor]
2/15/12, 11:54 PM
#79

En sak bara; Hade det inte varit bättre att starta en ny "hård kritik"-tråd med tekannan, det blir lite rörigt?

LenaR
2/16/12, 10:34 PM
#80

Jag håller med Rolf, egna trådar är nog bättre i fortsättningen. För att inte förvirra för mycket!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Ulle
2/16/12, 11:32 PM
#81

Ok, det är uppfattat!

Jag lade in den för att det var så det fungerade i de gamla kritiktrådarna, flåt…Skäms

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

Upp till toppen
Annons: