Annons:
Etikettkritik
Läst 4762 ggr
[rolnor]
2/16/12, 1:19 PM

Hård kritik tekanna

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tyckte det var kul att det blev så många svar på tråden om klotet så här kommer en tekanna. Den är bränd i oxidation med den kopparhaltig glasyr som jag hittade i E. Coopers bok, minns inte vilket nummer glasyren hade, var många år sedan.

Vad tycker ni om denna?

Annons:
[perlennart]1
2/16/12, 1:25 PM
#1

Som den tidigare kannan så skulle jag också vilja se den från sidan så hank och pip ses ordentligt.

Ulle
2/17/12, 9:49 AM
#2

Fin form och mycket traditionell stil. Enligt min subjektiva bedömning är glasyren lite torr och känns inte så "brukskeramik-aktig". Pipen står lite för rakt ut, för min smak. Det lilla man ser av handtaget ser bra och välbalanserat ut. Säkert stadig att hålla i.

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

pyromanen
2/17/12, 10:10 AM
#3

Instämmer med Perlennart, att man behöver se den rakt från sidan. Dels för att se hur formen på nedre delen av kannan /"foten" ser ut, dels hur balancen är mellan pip och handtag och vilken lutning det egentligen är på pipen.

Jag ser "en tekanna", väldigt basic både när det gäller form och yta/glasyr. Det finns inget "att förälska sig i", varken i glasyren eller formen.

Pipen ser ut att vara tjock i godset (om inte den med flit är gjort tjockare längst ute?). Ihop med ett tjockt handtag så ger det mig intrycket att kannan är ganska tung.  Tycker det är viktigt att en tekanna inte är för tung i sig, så den inte blir bautatung när den är full. (kanske är den inte alls tung, det är sånt som man missar när man bara har ett foto!)

Övergången där pipen är fastsatt gillar jag inte. Jag tycker det är snyggast om man antingen lyckas göra fastsättningen osynlig eller tvärtom utnyttjar tillfället att göra den tydlig som en del av en dekor. Här anar man en småbucklig "böjning".

På mitten av pipen finns en vinkel, alltså pipen börjar ungefär som en trekant och övergår sedan i ett rör. Eftersom resten av tekannan har rätt så runda former (rund kropp, runt lock, rundat knopp, rundat handtag) så hade jag hällre velat ha en mer rundat form även på pipen (inte dendär vinkeln).

[rolnor]
2/17/12, 1:37 PM
#4

Tack, bra synpunkter!

Upp till toppen
Annons: