Annons:
Etiketterköp-och-säljverkstadsplats
Läst 25688 ggr
Lotta Björn
3/2/12, 1:02 PM

Keramikugn säljes

En Naber front 150/C280 med automatik B130/C280 från 2005 finns till salu i Ankarsrum utanför Västervik, lite använd ca 25 bränningar, plattor + sättmaterial medföljer, energisparande bara använd av mig, inköpspris då ca 50.000:- på CEBEX en ny likadan i dag kostar 65.000:-

mitt pris 40.000:-

Annons:
Sapo
3/4/12, 1:42 AM
#1

Hej Har dunågo bild på ugn + automatiken?

Lotta Björn
3/4/12, 10:03 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Här är automatiken B130/c280

Lotta Björn
3/4/12, 10:06 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Här är ugnen, bränner till 1300 grader.

tvid
3/4/12, 10:54 AM
#4

Jag måste bara fråga, precis som Ulle i tråden "säljer min verkstad"…

Ni som säljer begagnat, varför jämför ni era priser med absolut dyraste nypriser ? Måste man absolut handla hos Cebex är det förstås relevant men det finns ju andra som säljer Naber ugnar också.

Folk som letar ugn eller drejskiva jämför era begagnatpriser med vad motsvarande kostar nytt idag. Nu har jag precis köpt en ugn men när jag ringde runt och kollade priser hos olika återförsäljare så fick jag ett pris på exakt din ugn med ca 40.000 + moms. Ny, med garanti och precis samma utrustning.

Har man inte firma kan man inte dra av momsen och då sparar man förstås 10.000 på din ugn men jag får ingen garanti och en 7 år gammal ugn + att jag ska ordna frakten själv som kan kosta några tusen till. Om jag har firma spelar ju inte momsen nån roll och då skulle jag alltså betala lika mycket för en ny ugn med garanti som för din begagnade ?

Att Cebex kan ta 15.000 i överpris är bara märkligt…?

Lotta Björn
3/4/12, 12:41 PM
#5

Låter otroligt att du hittat en ny för 40.000:- när jag kollade runt för 7 år sen var det här ugnen från Cebex den billigaste, fick leror, sättmaterial, plattor, plattengobe i priset och frakten var inte speciellt dyr, beror väl på vem man anlitar antar jag, får man fråga var du fått detta fenomenala pris? momsen ligger ju i alla fall på ca 12.000:-

tvid
3/4/12, 3:58 PM
#6

Jag fick priset från Tärn i Tomelilla för nån månad sen. Momsen på 40.000 är 10.000, vet inte var du får 12.000 ifrån ?

Eller menar du att du köpte den 2005 för 50 + moms - 62.500 ? Och att Cebex nu ska ha 65 + moms ?

Vad ugnen kostade vid inköp spelar ju ingen roll för en köpare idag som naturligtvis jämför med dagens nypris. Så tänker i varje fall jag men jag kanske tänker fel ?

Sen kan man också tänka att du köpte den för 50 d.v.s. 40 + moms, drar själv av momsen och säljer den efter 7 år för 40 d.v.s. samma som ditt inköpspris. Noll förlust.

Jag kan förstå att det känns surt att ha köpt en ugn alldeles för dyrt för några år sen, det blir ju svårare att få bra betalt för den idag men jag reagerade bara på att man som säljare inte kollar lägsta nyvärdet utan bara refererar till det högsta. Man får väl ändå räkna med att köparna kollar runt lite ?

Annons:
[perlennart]1
3/4/12, 7:39 PM
#7

Ja Tvid jag är helt enig i vad du skriver, priserna på ugnar i Sverige är allt för höga och det kan göras mycket billigare om man vill! även priserna på begagnat är för höga enligt min mening, se bara på allt annat som är begagnat, tänk om man skulle ge nästan samma pris för en 10 år gammal bil som för en ny, det skulle väl få gå med på.

Lotta Björn
3/5/12, 3:46 PM
#8

Förstår precis hur ni ressonerar, köpte den för 50.000:- inklusive moms, det finns fler ugnar ute på nätet i kanske inte allt för bra skick där priset oftast inte är rimligt, vill bara ha något slags utgångsvärde och då tyckte jag att 40.000:- var rimligt för min ugn. Den är i absolut toppskick inga element trasiga, inga spruckna stenar inte ett glasyrstänk så långt ögat når inga repor varken inuti eller utanpå, alla plattor som följer med är hela och rena, den är bara använd av mig som har en masterutbildning och arbetat med keramik i 20 år, om man är intresserad av nånting och undrar är det väl bara att fråga eller pruta eller komma hit och titta, räknade nog inte med att få 40.000:- snarare 30.000:-  men den som köper kommer inte att bli missnöjd.

perickles
12/12/17, 12:52 PM
#9

Hej Alla på forumet. Är på gång att köpa ny ugn o funderar på en Uterm s 275 med möjlighet till gasreduktion. finns det någon med erfarenheter om denna ugn eller har tips om någon liknande prisvärd ugn ca 200 l, tacksam för alla tips.

MiEkberg
12/27/17, 6:50 PM
#10

När det gäller keramikugnar är andrahandsvärdet högt på små toppmatade ugnar och lågt på stora frontmatade ugnar, helt enligt tillgång och efterfrågan.  Det lönar sig mycket bra att kolla priserna på keramikugnar i Europa ofta många tusen billigare än de svenska återförsäljarna som har allt för dålig konkurrens. 
Kolla ugnspriser på Keramik-kraft.de, sparade 8000 kr när jag köpte min senaste ugn direkt därifrån.  😃

att skapa i lera är Kärlek Maria Ekberg  KeramikKurser.se

Upp till toppen
Annons: