Annons:
Etikettresor
Läst 3064 ggr
Ina Esp
2012-03-09 11:24

Pottery Workshop Jingdezhen

Hej!

Jag går på Kersamik linjen på Leksands Folkhögskola, en stor del av vår klass kommer nu den 18e Mars att åka till Kina för att tillbringa tre veckor på Pottery Workshop i Jingdezhen. Det ska bli fantastiskt roligt! Just nu pågår förberedelserna för fullt.

Är det någon av er här som varit där?

Har ni några tips på vad vi ska tänka på? något vi inte får missa? eller något vi bör undvika?

Alla tankar mottages tacksamt! Glad

//Carina

Annons:
cupcake
2012-03-09 11:39
#1

Om du bläddrar på äldre inlägg typ 3, 4 sidor så hittar du en tråd som heter Godsägare i Kina. Jessica har varit där.

(kunde inte länka)

Ulla
2012-03-09 11:49
#2

Här är en länk till tråden.

För att lättare hitta rätt kan man testa att söka på sajten, eller gå till gruppen Resor och titta igenom den. Glad

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Godsagare
2012-03-09 13:36
#3

Men så roligt! Jag har precis som #1 och #2 skriver varit där.

Och det roliga är att jag ska snart dit igen! Så vi kommer ses där!

Jag landar Peking den 22:a mars och glider in i Jingdezhen runt söndag/måndag den 25:e-26:e

Vad roligt att det kommer vara fler svenskar där nu, när jag var där i höstas var det mest holländare och i slutet dök det upp två svenskar.

Har du frågor är du välkommen att ställa hur många som helst, kan jag svara gör jag det gärna!

Hur många blir ni?

Jag kommer iof sig inte vara på workshopen utan i den öppna verkstan, för att hålla ner kostnaderna denna gång. Men vi kommer ses i caféet för jag kräver minst två latte/dag…

Godsagare
2012-03-09 13:41
#4

Sorry, ser ju nu att du redan hade några frågor…

Har du något specialverktyg kan du ta med det, annars måste ni köpa när ni kommer dit. Det finns väldigt få verktyg att låna. (det mesta går att köpa billigt)

Var förberedd på vad du vill tillverka, ha skisser klara med mått på allt.

Ni kommer visas runt till de olika verkstäderna och ugnar där ni kan bränna.

Öronproppar kan vara bra ifall hundarna vaktar revir om nätterna…

Kanske hinner ni be om offerter hos olika svenska fraktbolag ifall ni vill skeppa hem nåt. Ifall sverige sköter hela transporten kanske det kan bli billigare.

Jag tror det kommer regna en del så ta med bra skor som inte spelar nån roll ifall de blir skitiga i blöta leran/gipset som man traskar i. Regnställ kanske?

Växla inte pengar innan, ta ut på ATM. Hinner du fixa ett ICA-kort innan så blir uttagen gratis. (MasterCard)

Ska kika in lite oftare nu ifall du har fler frågor.

Godsagare
2012-03-09 15:50
#5

Den här filmen spelades in förra året och alla utlänningar i videon träffade jag när jag var där i höstas. Det utspelar sig på Sanbao som är en liknande verkstad/boende som PWS.

Dit ska ni åka för de har en restaurang som serverar grymt god mat! Omgivningarna är också helt fantastiska!

Nu har Mr B åkt hem till Brasilien men kommer åka tillbaka i höst igen med en grupp. En av damerna man ser i videon kommer samtidigt ta med en grupp från Australien…

L.A.E
2012-03-09 21:06
#6

Kul det där med Kina för vi har kommit med på en jurybedömd utställning i Shanghai i kina.Synd bara att man inte kan åka dit bara.Det skulle ha varit roligt att få besöka Jingdezhen igen  efter 24 år.

Annons:
Godsagare
2012-03-10 00:00
#7

Grattis #6!!!

När och var?

Jag kommer att vara i Shanghai nån enstaka dag, kanske för tight med tid men är det i närheten av vart jag ska vara vill jag absolut kika.

Kul med Kina

Vad häftigt det måste ha varit i JDZ för 24 år sedan… Kan inte föreställa mig skillnaden från nu…

Godsagare
2012-03-10 09:11
#8

En viktig sak för friheten att surfa vart du vill… Skaffa en VPN innan du lämnar Sverige om du tar med dig datorn.

Annars är FB och bloggar stängda…

Astrill använder jag och det funkar finfint. Bra supersnabb support om man behöver hjälp.

Ina Esp
2012-03-11 08:53
#9

Tack för många bra tips! :) Vi blir 10st som åker, 8 elever, vår lärare Mats och Malin Jansson, vår personliga reseledare. Kul att det blir fler svenskar där! Med bara en vecka kvar nu innan vi åker börjar det kännas pirrigt, men otroligt roligt! Hur är maten? Vi har pratat om att skaffa kenesiska kontantkort för att lätt hålla kontakt med varandra, har du nån koll på om det är lätt att fixa, dyrt, billigt, mottagning? Jag kommer säkert på fler frågor efterhand… Stort tack för dina svar! :)

Godsagare
2012-03-11 11:11
#10

Maten är fantastisk!

Jag försökte göra en deal att köpa in mig på luncherna och middagarna men de hade inte det konceptet tydligen… :-/

Perfekt att köpa sim-kort på plats. Det får ni garanterat hjälp med av någon av assistenterna "Snow" eller Maggie.

Troligtvis kommer ni inte kunna ta emot sms från sverige på de kontantkorten, tydligen fattas det nåt sammarbete mellan länderna…

Ska ni nån annanstans än JDZ? Peking? Shanghai?

Godsagare
2012-03-11 11:40
#11

+86 187 0151 4807

Mitt nummer, hoppas det kommer funka fortfarande när jag kommer ner eftersom jag glömde fylla på innan jag åkte hem i höstas.

Skicka gärna ett sms till att börja med så kan jag lägga in dig i adressboken. Brukar inte svara på okända nummer… Bra är att stänga av volymen på natten då det kan ringa från nummer som bedragare vill att man ska ringa upp och det blir dyra samtal… Fast med kontantkort begränsar man ju förlusten…

//Jessica

Ina Esp
2012-03-12 07:39
#12

Tack! Glad

Vi kommer sova en natt i Shanghai på vägen dit, och tillbringa ett par dagar där på vägen hem. Har du tips på "inte missa" saker där också?

Godsagare
2012-03-12 08:19
#13

Shanghai är det värre med… Peking däremot har jag bättre koll på. Men "The Bund" är väl givet, åka upp i "Kapsylen" och se på utsikten.

Sen finns det fejk-marknader där precis som i Peking och då gäller prutning och noga kontroll av "kvalitén" innan köp. ;-)

Marks&Spencer finns där och den butiken gillar jag om man vill shoppa "riktiga" kläder…

Jag passerar ju Shanghai också innan jag kommer till er i JDZ, har min bästa väninna boende där. Kanske kan hon komma med tips ifall du har något specifikt du vill göra?

Annons:
Ina Esp
2012-03-14 06:59
#14

Jag vet inte om det är något speciellt vi har tänkt oss, lite shopping och kanske nått museum eller utställning.

Kvaliten ja… min pappa var i kina för många år sen på jobb, köpte med sig varsin ipod till mig och syrran (var på den tiden dom var nya och dyra här) dem var jättefina! Men det gick inte att lägga in någon musik på dom… det förtog lite av poängen.. Flört

Hur är det med engelskan förresten? är det bara att glömma att göra sig förstådd utan tolk? och hur prutar man på saker om man inte förstår varandra?

Godsagare
2012-03-14 11:13
#15

Klassiskt misstag att köpa elektronik på fejkmarknaderna. Enda stället att köpa riktiga saker på är på t.ex. Apple Store eller kinas egna "Elgiganten" eller liknande. Men då är priserna nästan samma som hemma…

De kommer att kunna tillräckligt med engelska men annars har de alltid en miniräknare att ta till. Sen får du plocka fram dina skådespelartalanger och slå dig för bröstet som om du får hjärtattack om priser är för högt! Haha

Säger de 1500 för en jacka kan du dra till med 150. Har du tur är ni överrens runt 250-350. Men kolla bara på den pryl du vet du ska köpa. Ingen idé att pruta på en produkt som du ändå ska ha i annan storlek… För om priset enligt dem blir för lågt kommer du få en produkt som överensstämmer med det… Skräp.

Så först får du dem att ta fram rätt färg och rätt storlek, sen prutar du. Om du börjar pruta får du slutföra och köpa. Annars slösar ni med varandras tid… De blir skitsura på ren svenska…

Packa lätt! Lägg fram redan nu det du tror du behöver och ta bort hälften… Vet du redan nu vem du ska dela rum med? Kanske den ena tar med fön och den andra nåt annat? Ni kommer vilja ha massor med er hem!

Tänk på att gå på lördagsmarknaden redan första lördan, då kan ni smälta och bestämma vad ni vill köpa med er, mycket är fantastiskt vackert! Studenter som står och säljer sina alster för att tjäna ihop lite extra till sin utbildning.

Ska bli kul att ses!

Ina Esp
2012-03-15 10:51
#16

Mycket bra tips! Jag tycker det är svårt att pruta, men det är väl bara att köra! Vi har kollat upp hur mycket det kostar att ta med en extra väska på planet hem och det va inte så farligt. Men kommer packa lätt ändå! Men det börjar närma sig nu! Är hyfsat väl förbered tror jag, dekaler är gjorda, moderformar är skröjade, vaccinationer tagna, pass och visum är under kontroll och packningen är planerad. Ska bli så kul!!! :D

Godsagare
2012-03-15 11:33
#17

Oj, du är mer förberedd än jag! Dekaler har jag funderat på länge, har ett gäng bilder och några idéer men att få ner dem på en A3:a har jag inte lyckats med än. Har inget bra program för det, word funkar inte har jag insett. ;-)

Vaccination? Har jag nog aldrig tagit inför resa till Kina… Men jag har heller aldrig varit så mycket ute på landet eller i tät vegitation om det nu är malaria som du vill undvika…

Visum fick jag ordnat i höstas, har faktiskt ett business visa för ett år med fria inresor. Max 90 dagar får jag stanna innan jag måste ut och vända.

SAS har haft bra deal ett tag med extra bagage och nu har jag hör att även Finnair har samma koncept. Jag tog med mig två extra bagage hem förra vändan, 400:-/st.

Jag funderar lite på ifall det skulle funka att dela en trälåda hem med någon/några av er? Jag vill ju ha leverans till Stockholm förstås men det kanske är någon av er härifrån som det skulle funka för?

Snart dags för mig med, får ett par dagar i Peking och Shanghai först. Anländer söndag kväll eller måndag morgon beroende på hur jag väljer att ta mig dit från Shanghai.

Kommer bo på hostelet nere vid stora vägen, ett stenkast från er.

Ser verkligen fram emot att få komma dit igen! (Önskar dock att jag var mer förberedd… som ni verkar vara…) ;-)

cupcake
2012-03-15 17:33
#18

Jessica,är du nöjd med vågen du köpte?

Ina Esp
2012-03-15 18:03
#19

Word? haha :-) Prova photoshop istället! Moderskeppet har bra grundkurser gratis på nätet. Tyvärr är ju själva programmet skitdyrt! Om du inte är student då får man fina rabatter…

Vaccinationer vi tagit är bara Tvinrix för hepatit och Dukoral för att få plåtmage (kolera…)

Vi har planerat att ta en kubiklåda hem. Men beroende på hur mycket vi lyckas producera och hur mycket vi har råd med så kan det säkert va nån/några som vill ha mera utrymme och kan tänkas dela en låda till!

Hur länge kommer du vara där?

Godsagare
2012-03-15 19:34
#20

#18

Japp! Stormförtjust i den! Mäter noga och upp till 5000 gram. Helt suverän och har funkat i några år nu.

# 19

Det brukar inte vara några problem med maten. Den är god och vällagad. :-)

Jag kommer totalt vara iväg 6 veckor. Fyra veckor i JDZ.

Jag vet, word är rena skammen men i desperatheten så gjorde jag åtminstone ett försök…

Photoshop har jag inte kostat på mig… Kanske får jag kika på det i Kina… ;-)

Annars finns det ju en massa kineser som säkert både har mjukvaran och kunskapen… Men bra tips om Moderskeppet! Ska kollas.

Synd att jag inte köpte när jag var student i Peking… Får sätta upp det på önskelistan.

Ta med er adaptrar, kontakten kommer att funka men de är inte så noga med jordade uttag så det kan finnas en risk med laddningen…

Det brukar finnas små nätta på flygplatser att köpa, brukar inte heller vara så dyra.

Just ja, på tal om flygplatser… JDZ flygplats har varit den värsta i "säkerhet" jag stött på. Även om jag packat ner min hårsprayflaska i det incheckade bagaget så fick det inte följa med. :-( Sen var det andra saker som de också knorrade på men som räddades tack vare att jag hade Maggie med mig. Cobolt-blandningen bland annat som kineserna använder för sina blå dekorationer… En lite kompressor som jag ska testa om den går att använda att sprutglasera med…
Ang. sprayflaskan var argumentet att den var för stor…

Annons:
cameraobscura
2012-03-16 21:03
#21

Jag funderade på om hotmail och skype fungerar utan en fuffens-sida?

Jsg är så peppad tack vare alla bra kommentarer (:

Godsagare
2012-03-16 23:43
#22

Tror inte att hotmail funkar, inte skyper heller… Men eftersom jag försett mig med VPN hela tiden så är jag inte 100… Går att Googla dock.

Vad roligt att du känner mig peppad.

VPN är inte fuffens. Det är en tjänst som gör att det ser ut som om man t.ex. surfar från Sverige eller USA… eller annat land för den delen. Kostar inte mycket och funkar finfint.

Jag har faktiskt VPN även här hemma i Sverige… Då kan jag nämligen lyssna på musik från www.pandora.com . Annars är den tjänsten spärrad för alla utanför USA…

cameraobscura
2012-03-17 12:09
#23

Jag använder Hotspot Shield, det är helt gratis och verkar fungera..Jag kom in på Pandora som du nämnde i alla fall och enligt flashbackforum ska den fungera utmärkt i kina också.

Godsagare
2012-03-17 14:20
#24

Låter ju toppen!
Min favoritkanal är softa Norah Jones, Katie Melua och lite gladare Lenka. Dessa förgyller godsägarhemmet nästan dagligen… ;-)

Upp till toppen
Annons: