Annons:
Etikettkritik
Läst 4359 ggr
stefanandersson
2012-03-11 21:20

Kritik

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Roligt om ni vill dela med er av era åsikter om denna.

Kopp - stengods, porslinsengobe, vedbränd (2009, V:9-10cm)

Den här koppen är bränd på sidan i en liten vedugn. Duttmassan har skyddat en del av porslinen för lågan och lämnat ett dekorativt märke. Bränningen är oxiderad mot slutet vilket har gjort askpåslaget gulaktigt och fått porslinet att bli rosa på skålens insida.

Annons:
stefanandersson
2012-03-11 21:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Sida. Med märke av duttmassan.

stefanandersson
2012-03-11 21:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Fotring.

[rolnor]
2012-03-11 22:29
#3

Fin form, det jag kan invända är kanske att den ser lite "kletig" ut, men det kanske var precis det du ville?Glad

pyromanen
2012-03-12 07:39
#4

Fin!  Den tunna fina kanten gör at jag direkt tänker att den skulle jag gilla dricka ur. Snygg fotring!

Färgmässigt så gillar jag bottnen bäst Flört. Har (i litteratur, på nätet och i verkliga livet) sett många exempel på denhär kombinationen mörk lera + vit engobe så jag förstår att det är både en tradition och en "smakinriktning" men min "smak & bak" gillar bärre vedbränt utan inblandning av vitt..

stefanandersson
2012-03-13 11:32
#5

#3&4: tack för feedback.

Jag har försökt behålla porslinsengobens tjocka (det du menar kletiga?) uttryck; ganska klassiskt grepp av engoben/leran frusen i ett visst tillstånd.

Fotringen på de här kopparna var viktiga för de koppar jag gör idag. Angående ljust och mörkt är det tacksamt i vedbränning. För mig var det nästan grafiskt i det här arbetet. Vilken tradition tänkte du på (särskild tid/plats?).

Finns det inga fler som tycker? Tar tacksamt emot kommentarer.

Ulle
2012-03-13 11:53
#6

Jo, jag tycker också!Glad

Problemet är att jag i stort sett bara har positivt att säga så det blir nästan löjligt…
Älskar kontrasten mellan det grova och det fina, gräddiga. Vacker form och ett nätt uttryck. Många gånger kan vedbrända saker som visas på bild te sig lite klumpiga (även om de inte är det). Men den här ser lätt och väldrejad ut och, precis som Pyromanen säger, inbjuder till att drickas ur.

Sedan är det ju också så fint att du ofta har en vacker träbox med i bakgrunden. Tillverkar du dem själv?

Varför satte du duttmassan på sidan? Medvetet stilgrepp eller av utrymmesskäl? Bara undrar, mig stör det inte.

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

Annons:
stefanandersson
2012-03-13 13:49
#7

Jag önskar bara att alla känner sig välkomna med sina åsikter. Jag ville bara heja på det lite. #6: askarna formges av mig men görs ofta av en snickare. Det hände mer förut att jag gjorde dom själv. Duttmassan är ett medvetet stlgrepp men det leder till en rad fördelar; lågan kommer lättare in i koppen och färgar, i detta fall, rosa. Dessutom kommer inget skräp att dimpa ner i koppen och brännas fast (den här ugnens sättmaterial var riktigt dåligt). Jag har valt en riktigt stor dutt istället för tre små som är brukligt. Tack för din kommentar!

Leramani
2012-04-09 13:12
#8

Vacker kopp, nästan japansk i känslan, choklad med vispgrädde och kanel strött över, där det imperfekta förstärker känslan av perfektion. Mera att se på än att dricka ur, skulle jag själv tycka. Ett litet konstverk. MVG! ;)

/Leramani

De Lapsus Resurgam

stefanandersson
2012-04-09 15:21
#9

#8: nog är den japansk/ asiatisk på många vis. Tack och bock för det fina betyget.

RudeGirlPottery
2012-04-16 08:57
#10

Skitsnyggt helt enkelt. Balanserad form och härlig "schwung" i engoben.

stefanandersson
2012-04-24 11:56
#11

Tack!

Upp till toppen
Annons: