Annons:
Etikettoff-topic
Läst 3828 ggr
LenaR
6/2/12, 2:46 PM

Aj min rygg!!

Jag tror många keramikare ligger i riskzonen för att utveckla olika krämpor, ryggont inte minst! Och eftersom jag nu själv har åkt på någon form av ryggskott googlar jag desperat runt efter hjälp-dig-själv-tips.

Jag hittade det här videoklippet med en naprapat som demonstrerar en enkel (nåja) övning för den som vill lindra sitt ryggont.

När jag läste kommentarerna förstod jag att den inte hjälper alla, och man ska dessutom inte försöka var duktig och ta ut rörelserna till max. Bättre att vara försiktig och göra övningen flera gånger om dagen.

Har ni fler tips om vad man kan göra själv?


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Annons:
LenaR
6/2/12, 2:46 PM
#1

Det känns inte som den ligger i rätt forumgrupp, men jag vet inte var den annars hör hemma. Kritik kanske? Glad


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

LenaR
6/2/12, 3:34 PM
#2

Jag googlade vidare och hittade träning av bålstyrka som man kan göra hemma om man har utrymme. Ingenting för mig just nu, men säkert bra i förebyggande syfte.

www.hälsa.se


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

abbis
6/3/12, 10:32 AM
#3

Bra film..har ungefär hållit på med dom rörelserna i ett antal år nu. Då jag inte kommer ur sängen på mornarna annars Flört.Det som va nytt var att lägga ner benen åt sidorna..måste jag testa.

Tack LenaRFlört

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

[ekdama]
6/3/12, 10:48 AM
#4

Lena, tack för tipset. Det verkar vara en väldigt bra övning du hittat. Jag gör dessa rörelser, ingår i QI-balans pass, på F&S för att förebygga mitt ryggonda. Och kan nu göra det mer effektivt hemma , 20, 30 0 40 ggr!!Har också lärt mig att det bästa sättet att VILA ryggen är att ligga på  rygg och lägga upp underbenen på en stol (eller annat), så det är 90 gr i höftleden. 

Kineserna har visst sagt att kroppens leder är som gamla lås, man måste röra på dom annars rostar dom igen.

Så vi måste hålla igång!!

LenaR
6/3/12, 3:42 PM
#5

Abbis, varje morgon?? Så är det för mig just nu, men jag hoppas det går över. Jag hoppas de extra rörelserna ger ännu bättre lindring för dig!

Ekdama Kineserna har visst sagt att kroppens leder är som gamla lås, man måste röra på dom annars rostar dom igen.

Det citatet ska jag ta till mig! Tack!

Jag ska komma ihåg det där med vila ryggen med benen på en stol också.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

No32
6/4/12, 11:45 AM
#6

Yoga!! Glad

Annons:
LenaR
6/4/12, 1:29 PM
#7

#6 Jag pratade precis med min kompis om ryggont, och hon sa också att yoga är bra. Man andas genom smärtan och töjer försiktigt.

Vi får köra djupandning vid drejskivan!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

sucilia
6/4/12, 4:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Hej! Jag vet inte om det är från drejning ni fått ont i ryggen.?

Jag hade mycket problem med ryggen i början, kunnde knappt resa mig när man suttit och drejat längre tid.

Så på Capellagården hade vi nästan inget val, vi fick dreja stående eller närainpå, för att det är skonsammare för ryggen.

De är som natt och dag.! Visst känner man av ryggen i bland men inte alls som innan =)….tänkte bara i fall ni sitter och drejar och på såvis får ont i era ryggar så är det ett bra tips! Jag  har en hög stol så jag sitter så rakt som möjligt nästan stående…Skrattande

abbis
6/4/12, 6:25 PM
#9

Sen en spegel framför drejen…men det har väl allaFlört

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

LenaR
6/4/12, 9:18 PM
#10

#8 I mitt fall handlar det inte om drejning. Jag har aldrig haft minsta känning *peppar, peppar* från drejande.

Men ett bra tips är det ändå att höja upp drejskivan. Liksom att ha en spegel - hur klarar folk sig utan spegel??


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Upp till toppen
Annons: