Annons:
Etikettvideo
Läst 7463 ggr
L.A.E
1/30/13, 2:30 PM

Dreja stort fat på film

När man tittar på " Youtube " keramik så är allt så perfekt. Så jag tänkte att visa hur svårt det kan vara att dreja fat på mitt sätt. Inom en radie på 3 m har vi 4 st drejskivor så man kan gå runt och dreja olika former på.( Väldigt bra när vi har kurser i keramik.) Faten drejas i  2 steg,  1.  går lätt  2.  sätt fatet på drejskivan igen och dreja ner den så mycket att det nästan rasar, för det gör det ibland.

Ett sätt att göra låga fat med lite avdrejning.

Lermängd ca 2,6 kg

diameter ca 60 cm

Mycket nöje !

Annons:
Kissinger
1/30/13, 6:48 PM
#1

Rena rama thrillern!Tyst

Jessika
1/30/13, 10:08 PM
#2

Jättefin film!! Roligt att du delar med dig. Hur länge väntade du innan du gjorde "del 2"?

L.A.E
1/31/13, 6:30 AM
#3

#2   mellan 15-30 minuter och på filmen är det 6 fat.Så när den sista är drejad så får man börja om med den första igen.

abbis
1/31/13, 9:19 AM
#4

När jag tränade en dag hemma hos Göran Loneberg som är sveriges duktigaste fat drejare så lärde han mig en hel del knep..ett av dom var att inte ha för bråttom med uppdrejning och fällningen.Ett annat att aldrig få en svamp form då orkar inte fatet "stå".

Kul att se din teknikFlört

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Kissinger
1/31/13, 2:36 PM
#5

Hm? Svampform? En svamp kan ju se ut hur som helst. Vilken svampform menar du Abbis?

stefanandersson
1/31/13, 2:57 PM
#6

#5: Jag tror att Abbis syftar på fatets väggar är konvexa på insidan. Det är ofta bra att vika ut läppen så sent som möjligt så står leran bättre. Men med lite erfarenhet kan man få det att fungera ändå, så som lennart lyckas.

Annons:
Stinann
2/15/16, 10:14 AM
#7

Imponerande! Jag inser att jag har mycket kvar att lära och-element se fram emot. 😉 Men hur beskickar man dessa gigantiska fat?

Drejas
2/15/16, 6:54 PM
#8

Snitsig! Vad lite lera, 2.6 kg, du behövde.

Upp till toppen
Annons: