Annons:
Etikettresor
Läst 5066 ggr
LindaLunda
6/13/13, 6:32 AM

Besöka keramikverkstader i Thailand?

Har ni tips på bra stället att besöka om man vill se lite keramikproduktion i Thailand?

LindaLunda

Annons:
Vanja-K
6/13/13, 10:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En av de stora fabrikerna som skapar super kvalite keramik är ; Bencharong. Har bl.a skapat gods till kunga familjen i Thailand. Fabriken ligger någon mil från Bangkok. Keramiken räknas som lyx kvalite. Har en lång historia tillbaka i tiden. Har från början också skapats i ex Laos, Wietnam, Kina m.m. Goggla på Bencharong så får du se.

Giema
4/9/14, 11:09 AM
#2

Jag ska åka till Dublin med omnejd. Har ni några tips på keramik-tillverkning, butiken eller annat kul?

LindaLunda
9/8/14, 2:10 PM
#3

Glömt att uppdatera .. vi har varit på besök i keramikfabrik. bla där de gjorde sådana du visar på bilden ovan.
Tyvärr fick vi inte fota.

LindaLunda

MaudSkobyKrukmakeri
9/10/14, 8:59 AM
#4

#2 Giema 

Lägg upp ett eget inlägg om detta så har du större chans att synas.

Maud Andersson
www.skobykrukmakeri.se

Godsagare
9/13/14, 8:55 AM
#5

Kul att du hittade ställen att besöka!
Jag har besökt ett par ställen i norra Thailand. Fick tillfället att träffa ägaren då han råkade gå förbi när jag fick en visning.
Hade jag haft mer tid hade jag kunnat nappa på hans erbjudande om att besöka och vara elev vid en av hans skolor närmre Bangkok. Attans att jag hade dykning inbokad och betald, annars hade mina planer direkt blivit ändrade!

Han "blundade" när jag fotograferade två stora krukor som vårat kungapar beställt strax innan. Tror det var i samband med det beryktade Burma-besöket…

Har broschyrer därifrån i verkstan, minns inte nu vad det hette.
Hyrde bil och chauffören kände till dessa ställen. Jag bara följde med. ;-)

LindaLunda
9/13/14, 3:08 PM
#6

Jag har en del bilder från shoppen utanför men inget från insidan!
Fick se dem ladda en gasugn stor som ett garage!!

LindaLunda

Annons:
Upp till toppen
Annons: