Annons:
Läst 10330 ggr
FiskMoran
2013-07-08 19:07

Hur gör man Keramiska dekaler som man bränner i ug

Hej;
Jag har försökt att hitta alla "trådar" runt keramiska dekaler..
Men har ändå inte hittat svaren på mina frågor…
Så jag hoppas att någon här kan hjälpa mig…

Jag vill kunna göra mina dekaler själv !
Vad behöver jag ?
Skrivare/printer?
Vilket papper?
Förseglings spray, eller ?

Och då är jag ute efter dekaler som skall brännas i ugn på 800 grader.
För jag vill att de skall hålla för maskindisk…

Tacksam för alla tips !

Hälsar och Undrar
Moran

Annons:
evaform
2013-07-10 18:44
#1

är du bekant med photoscreen tekniken? menar du dekaler i en,två eller fyrfärgstryck ? jag föreslår att du får tag på Paul scotts bok "ceramics and print" , andra bra böcker är "image transfer on clay"(av Wandless)eller "simple screenprintning"(av stromquist)

Det är fullt möjligt att göra egna dekaler mha screentryck och en färg, tex dekor/porslinsfärg som man köper som pulver hos tex cerama och blandar med ett tryckmedium.Då trycker man på ett dekalpapper.(de håller även helgkurser.)

Annars så är det smidigt att beställa hos ett företag spm kan trycka i 4-färg.Då samlar du så många bilder du kan på en angiven yta, tex A3, så får du mycket för pengarna.det finns både i Sverige och utomlands som trycker upp keramiska dekaler och det blir så klart billigare ju större upplaga.

Själva screentekniken kan man kolla på inspiras hemsida med filmer.de säljer tryckramar,raklar,fotoemulsion o annat man behöver för att trycka.

FiskMoran
2013-07-15 08:59
#2

Tack EvaForm…
Jag har köpt färdiga keramiska dekaler…och dekorerat porslin samt
bränt det i ugn på 800 grader. Dessa tål maskindisk.
Nu var jag ute efter att göra dem själv… :-)
Jag har sett på YouTobe…Om det fungerar som jag önskar vet jag inte.
Man kan ju använda en laserskrivare och ett speciellt papper för att
föra över bilder på porslin. Det har jag redan hemma…
Men detta porslin/papper tål inte maskindisk…utan endast handdisk. :-(
Min fråga är ju då…
VAD och HUR gör dessa företag sina bilder?
Jag har förstått och sett att det finns företag som kan hjälpa mig med det.
Men jag tänkte gå ett steg längre…Göra dem själv.
Jag har läst också att det finns en skrivare/printer som gör dessa dekaler och att man förseglar dem med spray.
Men min engelska är inte till 100% för detta…
Jag skall kolla på Inspiras hemsida…
Jag tar gärna emot flera tips !

pias90
2014-01-06 21:38
#3

Fick se ditt inlägg här om att göra egna dekaler. Har du kommit något längre i hur du kan göra? Jag är själv intresserad så du får gärna berätta hur du gör om du vet.

ramjambam
2014-01-07 16:27
#4

Gamla sättet att göra dekaler var att göra screens (en till varje färg), trycka på en olje-baserad färg innehållande färgkroppar på ett speciellt papper, och printa över "cover-coat" (en sorts plast hinna)

Moderna sättet är att köpa en speciell sorts skrivare som har toner som innehåller färgkroppar. Cover coat behövs även med den metoden, också speciell papper.

Du har två val, förgifta dig med oljebaserad färg eller panta ditt hus emot priset av skrivaren.

Eller kolla Paul Scotts bok efter billigare/enklare alternativ…

sisela
2014-01-07 17:38
#5

Jag har gjort egna med silkscreen, men jag hade tillgång till uv-lampa, vacuumbord med utsugning och högtryckstvätt. Då är det ingen match. Svårare om man har en liten verkstad eller bara är hemma.

Upp till toppen
Annons: