Annons:
Etikettmedlemmar
Läst 2487 ggr
aijnaaG
10/9/13, 12:23 PM

Det "hemliga" folket?

Nu har jag ju inte varit här så länge, men något jag reflekterat över är att så stor andel av keramikbefolkningen tycks vara så hemlig. Lite synd på sätt och vis då det ju kan vara lite bra att veta vilka erfarenheter som var och en har med i bagaget, och att det ju även vore lite kul att veta vilken del av landet de huserar. Bild tycker väl inte jag har riktigt så stor betydelse. Vet väl själv hur det kan vara med sådant. Men det andra? Någon teori vad detta beror på?

Annons:
[perlennart]1
10/9/13, 12:33 PM
#1

Bra fråga!

Själv så kan jag bara säga att jag inte tycker det spelar så stor roll om andra keramiker får se vad jag håller på med. Hade bara lust (tidigare) att dela av mig  av mina kunskaper. Jag är i den sitsen att jag inte behöver leta kunder, dom kommer till mig från hela världen och frågar efter glasyrer och sådant, och det är inte bara miljonprojekt men mångmiljonprojekt så jag är ganska säker på att jag ligger i en annan division än dom flesta. Men orkar inte att slås för att bevisa mitt kunnande!

aijnaaG
10/9/13, 1:13 PM
#2

#1 : Vi har lite olika perspektiv då perlennart. :-) Jag söker kunskap och du har den kunskap du behöver. Vilket ju också innebär att jag har ett större behov av att veta mer om personer bakom kommentarer och inlägg. Lite snopet då när det så sällan står något på profilsidorna… o_O

[perlennart]1
10/9/13, 1:30 PM
#3

Men vad är det då som du och andra måste veta? räcker det inte att man vet att jag t.ex arbetar för industrin i många länder och har ganska bra framgång och har flera utbildningar och har haft det ena efter det andra. Är det för att jag saknar en ABF kurs? När bliver man trovärdig? Skulle man se alla efter i sömmarna så kan det ju bli en kul diskusion.

[rolnor]
10/9/13, 1:34 PM
#4

Ja, den här tråden är ju som specialskriven för dej just nu perlennart! Kul att du är kvar. Själv har jag en utförlig profil så det är knappast mej som åsyftas här…

abbis
10/9/13, 1:51 PM
#5

Vi som lever på det är inte osynliga..Hemsidor,facebook ,pinterest,instagram,bloggar etc etc.Men vi sitter inte på någon stor industri så man kanske får själv söka upp oss om vi inte bor i samma stad..

Att man inte väljer att lägga upp en profil här på iFokus när man är ute och skriver mycket tycker jag är synd.För även om man är jätteduktig teoretiskt så vill man ändå se om personen kan använda detta IRL. Man ser så många utbildade som ändå inte behärskar materialet riktigt..Saker man gör är ändå ett kvitto på kunskapen man besitter.

TYcker det låter lite nu på dig Per-Lennart att du tror att du är förmer än alla andra och den bilden har jag inte haft av dig tidigare så där föll du för mig ett antal pinnhål.. 

Att inte alla som är här inne har en profil kanske dessutom beror på att dom inte vill tala om vem dom är av någon anledning.. Men oftast är det personer som bara läser inte skriver..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

aijnaaG
10/9/13, 2:00 PM
#6

#3 : Mer ingående än så behöver det inte vara än vad man gör, eller om man har något specialområde som största intresse, och om man så vill, hur man tagit sig dit. Jag är inte ute efter något komplett CV med flotta utbildningar, bara nyfiken på vad folk har för erfarenhet i bakgrunden. Och "man" vet ju inte något av det du räknar upp perlennart, då det ju inte står i din profil…. :-\

Annons:
[perlennart]1
10/9/13, 2:16 PM
#7

En vägg av betong

[rolnor]
10/9/13, 4:09 PM
#8

Håller inte med att du låter förmer än andra perlennart, men om du i denna tråd har berättat om din kompetens så ser jag ingen anledning till att du inte kan göra en profil och berätta, du är ju inte "hemlig", egentligen?

aijnaaG
10/9/13, 4:13 PM
#9

Näe! :'( Jag som bara var ute efter lite intressanta synpunkter och tankar. Inge vidare start det här, när det blev ett, för mig till synes obegripligt, avhopp.

Ulla
10/9/13, 4:42 PM
#10

Det berodde inte på dig, så du behöver inte ta åt dig. Han hade redan i en annan tråd tackat för sig.

Jag håller med om att det är trevligt att läsa litet på presentationssidan. Visst förstår jag att man inte vill lämna ut sig själv, detta är ju trots allt internet. Men det var ju inte det du menade. 🌺

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

aijnaaG
10/9/13, 5:29 PM
#11

Tack Ulla! Känns skönt att veta. Och du har så rätt i att jag inte var ute efter utlämnande presentationer.

pyromanen
10/9/13, 5:44 PM
#12

Tror också att en del bara inte "orkat" skriva. Inte för att de vill vara hemliga.  Annars är min upplevelse både här och i verkligheten att  keramiker är otroligt generösa med att dela med sig av sina kunskaper.

Kan förstå att perlennart inte vill lämna ut recept (gratis) eftersom han försörjar sig på att göra glasyrrecept…  Det skulle i o för sig vara smart att skriva i en presentation då, eftersom det är lite speciellt. Då tror jag folk skulle ha lättare att förstå att han ofta ger tips om hur man kan justera glasyrer t.ex. men inte lägger ut recept.

[feddersen]
10/9/13, 8:19 PM
#13

Förmer än alla andra, det är väl ett gammalmodigt uttryck. Alla människor har ju samma värde men alla har inte samma vetande eller begåvning, eller vad det nu kan vara. Det finns dom som föds i Afrika utan mat och så vidare men dom har samma värde påstås det. förmer var något som kungar och baroner var förr i tiden, men klart det finns nog dom som menar att kungahusen är förmer ännu i våra dagar.

Annons:
sisela
10/9/13, 8:46 PM
#14

Perlennart, om du fortfarande är kvar här så tycker jag det skulle vara otroligt synd om du hoppade av forumet. Det du har skrivit om dig själv här har jag dock inte läst nån annan stans. Har förstått att du jobbar inom industrin och t o m hittat fram til din hemsida (tror jag). Generellt tycker jag att det är bra att folk tar råd med en nypa salt. Att folk är kritiska till lite allt möjligt är ju bara sunt på internet. Inom en annan hobby jag har finns det många självutnämnda experter som hittar på lite vadsomhelst för att de ska låta bra. Det lurar många stackars nybörjare. Mycket frustrerande för dem som verkligen kan nånting men för det mesta vinner den riktiga kunskapen i längden. Ursäkta om det är lite osammanhängande. Jag har inget tålamod med att skriva via mobilen.

sisela
10/9/13, 8:49 PM
#15

Nu blev #14 lite off topic men i mitt huvud har det att göra med att råd eller kritik är mer värt om man vet vem som ger det.

aijnaaG
10/9/13, 11:14 PM
#16

Tack alla för era synpunkter! Min fråga grundades till en liten del på hur det verkade vara på ett par andra iFokus-sajter, där fler tycktes ha skrivit en presentation. Men kanske är det bara så enkelt att energin här läggs på skapande :-) (inte så mycket skapande på de andra sajterna jag kikat på…)

Thribbi
10/10/13, 10:45 AM
#17

Jag förstår känslan, när man är ny i ett gem, känner man sig lite utanför och undrar var alla är i ens nya intresse. Bara att söka på, hälsa på i verkstäder o kolla på nätet. Lättaste sättet är nog att gå en utbildning o få  kontakter via lärare o kurskamrater

aijnaaG
10/10/13, 2:56 PM
#18

Ny är jag absolut, men utanför har jag nog inte känt mig. Jag har nog aldrig råkat ut för något som känts så självklart och naturligt som keramiken! :-D Det enda sorgliga är att jag inte upptäckt det 15-20 år tidigare, eller 30 år tidigare hade varit ännu bättre. Nu får det ju bli en aktivitet för eget välbefinnande, så får jag väl se vad, eller om det blir något av det. Sedan behöver jag naturligtvis fylla på med relevant kunskap allt efter som, annars lär det väl gå åt pipsvängen. :-) Men det som ju då är lite frustrerande är att så många av de som diskuterar här är anonyma. Bara ett "namn" säger ju ingenting om man hållt på i ett eller femtioett år, och hur man fått sin kunskap i den mån det kan vara relevant. Som färsking kan jag inte avgöra vad som är relevant information… Och om jag är nyfiken på en person som jag tycker verkar ha sunda åsikter, är intressant eller undrar något grundläggande om vilken typ av keramik eller annat som denne pysslar med, så kan man ju inte bara gå in på profilen och kolla… Och riktigt så kaxig är jag inte att jag tycker mig kunna fråga i tid och otid…i den mån det nu skulle vara meningsfull, då jag lär glömma av det till nästa gång… Ännu skojigare hade det varit om man kunnat söka på område, för att kunna se om några av alla registrerade här är någon som har sin verksamhet i närheten. Inte så meningsfullt det heller nu dock… Man är ju lite extra nyfiken av sig nu som nyfrälst. :-P Men det kanske går över… ;-) Utbildning…blir väl lite svårt att lösa tyvärr, när jag nu var lite sen av mig ;-), men kurser, jomenvisst, ska väl fyllas på med lite fler är det tänkt.

missan9
10/10/13, 7:44 PM
#19

Det är bra fortsätt med det du. Hälsningar från Marre

Ulla
10/10/13, 7:59 PM
#20

Det finns massor av kurser och workshops som man kan gå. Folkhögskolorna brukar ha sommarkurser. Jag har gått några och bättre semesterresa kan man inte ha. Utöver kurserna har jag fått härliga miljöer och massor av god mat. Och om du tittar i kurstråden här på iFokus så hittar du kurser som forumets medlemmar anordnar.

Keramikkurser 2013

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
Upp till toppen
Annons: