Annons:
Etiketterundersökningartopplistor
Läst 3428 ggr
Ulla
10/16/13, 7:43 PM

Försörjning 2

Pyromanen ställde för fem år sedan frågan om det går att försörja sig som keramiker. Det skulle vara intressant hur det ser ut idag.

Hur är det för dig? Till hur stor del försörjer du dig på din keramik?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
pyromanen
10/16/13, 8:03 PM
#1

🙂 Arbetar fortfarande halvtid med annat och tjänar dom flesta pengarna på detta andra. Meeen…  regeringen prioriterar nu bort mina arbetsuppgifter pr nyår. Istället för att deppa över att mitt jobb sedan 16 år tillbaka försvinner tar jag det som en hint om att det är dags att hoppa nu! (hjälp!😮)

sisela
10/16/13, 8:18 PM
#2

Heja! Jag ska också "hoppa" snart. Är på gång att försökal att försörja mig nästan helt på keramiken från efter jul. Valde "lite" som svar men hoppas att jag snart kan ändra mig till "helt men med liten ekonomi" och senare över till "helt och med riktig lön.

Ulla
10/18/13, 3:53 PM
#3

#1 pyromanen

Jag tror att du tolkar det hela rätt! På något sätt så brukar ödet styra över oss.

Lycka till båda två! Det kommer säkert att gå bra för er. 👍🌺

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

[ton]
10/18/13, 4:04 PM
#4

Om inte ödet så får man ju kanske gjort saker som man dragit sig för när det inte var tvunget, man kan ju vara lite lat ibland. Och så kan man ibland vara osäker på om det man tänkt var en bra ide men man måste nog strunta i om det går lite dåligt med en del saker, viktigaste är att prova.

pyromanen
10/18/13, 5:44 PM
#5

#4 Lat går jag inte med på att jag varit 😉. Yrkesarbete + företag + husrenovering + 3 barn + odlingar 😛.  Men lite feg /livrem+sele-benägen ekonomiskt möjligen.

#3 Tack Ulla 🙂

L.A.E
10/18/13, 7:20 PM
#6

#5 Helt fantastiskt att klara av allt och ved klyvningen går väldigt långsamt har jag hört . Pss.. har fått en fall-sele  eller en säkerhets sele vid höga höjder, ja du vet ju varför.

Annons:
pyromanen
10/18/13, 8:18 PM
#7

#6 BRA att du skaffat sele!!! 😉

Bara korkskallar håller på på hög höjd utan sån!

(ved finns kluven så det räcker 3 år fram… se alltid till att ha så mycket på lager om du klätrar utan sele!)

Kissinger
10/18/13, 9:18 PM
#8

Och tänk att jag, gamla människan, håller som bäst på att bygga upp en egen verkstad, Drömverkstan! Tillsammans med S inreder vi 37 kvm lokal i Skarpnäck. Vi är glada amatörer som nu vet precis vad vi ska syssla med i livets fas 3. Eller är det fas 4 kanske. Vi känner oss i alla fall inte utfasade 😃

[rolnor]
10/18/13, 10:56 PM
#9

#8 Ugnen går väl på 3fas, men du kanske pratar om nåt annat?!?!😉

Ulla
10/25/13, 11:28 PM
#10

Ett försök till sammanfattning så här långt:

En tredjedel (32%) håller på med keramik endast som hobby.

ca hälften (54%) försöker tjäna pengar på det med varierande resultat:

11% försörjer sig helt på att sälja, 8% kompletterar med kurser/undervisning, några kompletterar med annat.

15% som svarat ville bara titta. De kanske inte alls håller på med keramik, utan bara är allmänt nyfikna.😃

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Ulla
11/10/13, 5:23 PM
#11

11/11. tre veckor senare. Inte så stor förändring, men så här ser det ut idag:

30% har keramiken endast som hobby.

55% försöker att tjäna pengar på sin keramik. Bland dessa är det endast 13% som försörjer sig helt på försäljning av sin keramik, 42 % kompletterar med annat tex kurser/undervisning (9%).

16% har valt att bara titta på resultatet.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Ulla
11/22/13, 6:03 PM
#12

Putt igen! Putt, inte sur alltså. 😃

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
[rolnor]
3/17/14, 3:44 PM
#14

Jag funderar på att delvis försörja mej på keramiken, men jag inser att jag kanske är för "lat", jag gillar att dreja coola saker, att sitta flera timmar om dagen och göra muggar är nog inget för mej egentligen. Nu är jag inne på att designa smycken med CAD-mjukvara och 3-D printa/gjuta dom så jag kanske byter inriktning! Mer pengar i smycken tänker jag. Det här kan vara en vild idé bara men såna gillar jag..

Lorita
3/17/14, 6:04 PM
#15

#14 smycken finns inga pengar alls i det är då många som gör smycken och säljer för nästan tillverkningskostnaden

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




[rolnor]
3/17/14, 8:30 PM
#16

Ja, du kanske vet bättre. Jag har kollat på etsy t.ex. och där tar dom en hel del pengar för smycken. Jag kommer att satsa på guld och diamanter, om det är rätt vet jag inte heller, men silver finns för mycket upplever jag.

Upp till toppen
Annons: